-
استارتاپ ElectronX با سرمایه ۱۰ میلیون دلاری به دنبال انقلاب در بازار برق تجدیدپذیر
استارتاپ ElectronX با هدف ایجاد یک بورس برق جدید، سرمایه ۱۰ میلیون دلاری جذب کرد. این شرکت برنامه دارد با راهاندازی یک پلتفرم معاملاتی، امکان خرید و فروش برق تجدیدپذیر را برای شرکتهای کوچک تسهیل کند. هدف اصلی کاهش ریسک مالی و افزایش انعطافپذیری در بازار انرژی های تجدیدپذیر است.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۲۱:۱۱:۴۹ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
Stargate UAE؛ تلاقی انرژی هستهای، خورشیدی و هوش مصنوعی در قلب ابوظبی
امارات متحده عربی قصد دارد نخستین فاز از بزرگترین شهرک هوش مصنوعی خود را با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات در سال آینده راهاندازی کند. ⚡ این پروژه بخشی از طرح عظیم ۵ گیگاواتی شرکت G42 است که با حمایت ابوظبی و همکاری غولهای فناوری آمریکا مانند Nvidia، OpenAI، Cisco و Oracle در حال اجراست. 🤖 فاز نخست این مجموعه که «Stargate UAE» نام دارد، تا سال ۲۰۲۶ بهصورت کامل فعال خواهد شد و انرژی آن از منابع هستهای، خورشیدی و گاز طبیعی تأمین میشود. ☀️💨 امارات که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت است، میلیاردها دلار برای تبدیلشدن به قطب جهانی هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرده و روابط نزدیکش با واشنگتن را برای دسترسی به فناوریهای پیشرفته به کار گرفته است. 🇦🇪🇺🇸 با این حال، نهاییشدن قرارداد ساخت این شهرک به دلیل نگرانیهای امنیتی ناشی از روابط پیشین G42 با چین هنوز در دست بررسی است. ⚠️ مقام ارشد شرکت اعلام کرده که برای حفظ روابط مثبت با آمریکا، بهطور منظم به واشنگتن سفر میکند. ✈️
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۰۴:۳۳ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
گام بزرگ متا در توسعه انرژی تجدیدپذیر با مزرعه خورشیدی جدید
متا قراردادی ۱۰۰ میلیون دلاری با Silicon Ranch برای ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در کارولینای جنوبی امضا کرده است. این نیروگاه انرژی مرکز داده هوش مصنوعی متا به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار را تأمین خواهد کرد و هر دو پروژه در سال ۲۰۲۷ به بهرهبرداری میرسند. ☀️🏭
این هجدهمین همکاری متا با Silicon Ranch است که تاکنون بیش از ۲.۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر ایجاد کرده است. متا امسال بیش از ۲ گیگاوات ظرفیت خورشیدی افزوده و پروژههایی در اوهایو، کانزاس و تگزاس نیز آغاز کرده است. 📊⚡
متا میگوید استفاده از انرژی خورشیدی علاوه بر پایبندی به تعهدات کربن صفر، هزینه و زمان راهاندازی مراکز داده را نیز کاهش میدهد؛ امری کلیدی برای توسعه سریع زیرساختهای هوش مصنوعی. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۱ ۱۰:۱۶:۱۵ -
انرژی خورشیدی؛ راهکار متا برای هوش مصنوعی سبز
☀️ شرکت متا (Meta) قرارداد جدیدی برای تأمین ۶۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در تگزاس و کانزاس امضا کرد. این انرژی قرار است مراکز داده مرتبط با پروژههای هوش مصنوعی Meta را تغذیه کند. ⚡🤖
این چهارمین قرارداد خورشیدی Meta در سال جاری است. تگزاس بهدلیل آفتاب فراوان ، سرعت بالا در مجوزدهی و اتصال آسان به شبکه برق، به قطب توسعه انرژی خورشیدی آمریکا تبدیل شده است. 🛠️🌞
مدیرعامل AES گفت سرعت بهرهبرداری و هزینه پایین از دلایل اصلی جذب غولهای فناوری به انرژی خورشیدی است. 💰⏱️۱۴۰۴/۳/۳ ۱۲:۴۲:۱۵ -
گوگل به دنبال حذف کامل ردپای کربنی تا ۲۰۳۰
🌱🔋 گوگل برای تأمین برق پاک مراکز داده خود، ۶۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی از پروژههای EnergyRe در کارولینای جنوبی خریداری کرد. ☀️🔋
🌞 این خرید جدید بخشی از تلاشهای گوگل برای کاهش مصرف انرژی فسیلی و دستیابی به انرژی ۱۰۰٪ پاک است. 💚
🌐 گوگل تنها نیست؛ مایکروسافت و متا نیز به سرعت به خرید انرژی خورشیدی روی آوردهاند.۱۴۰۴/۲/۳۱ ۲۰:۵۱:۲۲ -
افشای تجهیزات مخفی چینی؛ بمب ساعتی در شبکه برق آمریکا
☀️🔌 گزارشها نشان میدهد تجهیزات مخفی ارتباطی در قطعات خورشیدی چینی کشف شدهاند، از جمله رادیوهای سلولار که میتوانند از راه دور کنترل شوند. 📡❌
این قطعات در اینورترها و باتریهای خورشیدی استفاده شده و امکان اختلال در شبکه برق را دارند. در نوامبر گذشته، برخی از اینورترهای خورشیدی در آمریکا از چین غیرفعال شدند. 📉🌐
🇨🇳 چین اتهامات را رد کرده و آن را تخریب دستاوردهای زیرساختی خود میداند. اما با توجه به اینکه ۷۸٪ اینورترهای خورشیدی جهان ساخت چین هستند، کارشناسان امنیت انرژی آمریکا را همچنان نگرانند. 🌏۱۴۰۴/۲/۲۷ ۰۱:۲۷:۲۶ -
مالک تیک تاک در فکر ساخت دیتاسنتر عظیم در برزیل با انرژی بادی
شرکت ByteDance، مالک تیکتاک، قصد دارد در منطقه ساحل شمال شرقی برزیل یک دیتاسنتر با مصرف ۳۰۰ تا ۹۰۰ مگاوات احداث کند. این پروژه از انرژی بادی استفاده میکند و برزیل میخواهد از طریق آن به قطب جهانی دیتاسنترهای سبز (انرژی پاک) تبدیل شود. اگر توافق انجام شود، این دیتاسنتر یکی از پایههای مهم فعالیت تیکتاک در نیمکره غربی خواهد شد، دولت برزیل در حال بررسی افزایش ظرفیت برق برای چنین پروژههایی است، اما ByteDance هنوز این خبر را تأیید نکرده است.
۱۴۰۴/۲/۶ ۲۳:۵۹:۴۶ -
تعرفههای سنگین آمریکا بر پنلهای خورشیدی از کشورهای جنوب شرق آسیا
دولت ترامپ تعرفههای بسیار سنگینی بر پنلهای خورشیدی وارداتی از آسیای جنوب شرقی مانند مالزی ، تایلند و ویتنام وضع کرده؛ حتی تا ۳۵۲۱ درصد برای کامبوج چون در تحقیقات همکاری نکرده است. هدف، مقابله با حمایتهای پنهان چین از شرکتهایش اعلام شده. با اینکه گفته میشود این تصمیم در راستای حمایت از تولید داخل آمریکاست اما کارشناسان می گویند تجربه گذشته نشان داده چنین تصمیمهایی ممکن است باعث آسیب به اشتغال در صنعت خورشیدی آمریکا شوند. اجرای نهایی این تعرفهها به رأیگیری در ماه ژوئن موکول شده است.
۱۴۰۴/۲/۴ ۰۰:۳۷:۳۱ -
دولت ترامپ پروژه بزرگ بادی در نیویورک را متوقف کرد؛ عقبگرد به نفع سوختهای فسیلی؟
دولت ترامپ پروژه بادی “Empire Wind” در نیویورک را با این ادعا که بررسیهای دولت بایدن ناکافی بوده، متوقف کرد. این پروژه در حال ساخت بود و قرار بود از سال ۲۰۲۶ برق پاک برای ۵۰۰ هزار خانه تولید کند و ۱۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار بودند.
در حالیکه بررسیهای زیستمحیطی برای پروژههای نفت و گاز حذف شدهاند، انرژی پاک با موانع جدیدی روبرو شده است. منتقدان میگویند دولت ترامپ به سود صنعت نفت و گاز، جلوی پیشرفت انرژی بادی را میگیرد ، حتی پروژههایی که از سالها پیش مجوز داشتهاند.۱۴۰۴/۱/۳۰ ۱۰:۵۹:۰۴ -
ربات کمکی برای نصب پنلهای خورشیدی در مزارع انرژی خورشیدی
با افزایش چشمگیر تقاضا برای نصب پنلهای خورشیدی در ایالات متحده، شرکت Cosmic Robotics یک ربات کمکی توسعه داده که بار سنگین جابجایی پنلهای خورشیدی را کاهش میدهد. این ربات میتواند هر پنل را ظرف 30 تا 40 ثانیه نصب کند و به کارگران کمک میکند تا کار خود را سریعتر و با کارایی بیشتر انجام دهند. شرکت اخیراً 4 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کرده است.
۱۴۰۴/۱/۲۸ ۱۶:۰۳:۱۹ -
استارتاپ Aetherflux؛ انقلاب در انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین
استارتاپ در سال ۲۰۲۶ نخستین ماهواره خود را برای آزمایش فناوری انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین به مدار می فرستد.
این شرکت قصد دارد مجموعهای از ماهوارههای مدار پایین زمین را راهاندازی کند که بتوانند انرژی خورشیدی را مستقیماً به ایستگاههای زمینی منتقل کنند. این ایده که ابتدا در یک داستان علمی-تخیلی در سال ۱۹۴۱ مطرح شده بود، اکنون در حال تبدیل شدن به واقعیت است.
این استارتاپ با استفاده از فناوری لیزر، انرژی جمعآوریشده توسط ماهوارهها را به زمین ارسال میکند، جایی که ایستگاههای زمینی این انرژی را دریافت و ذخیره میکنند. این پروژه میتواند انقلابی در تأمین انرژی ایجاد کند و حتی مناطق دورافتاده را نیز به برق مجهز کند.
سرمایهگذاران برجستهای مانند بیل گیتس در این پروژه مشارکت دارند.۱۴۰۴/۱/۱۵ ۰۱:۴۵:۱۳ -
جهش سرمایهگذاری شرکتهای فناوری در انرژی خورشیدی برای تأمین برق مراکز داده هوش مصنوعی
شرکتهای فناوری برای پاسخگویی به نیاز مراکز داده هوش مصنوعی، سرمایهگذاری گستردهای در انرژی خورشیدی انجام میدهند. پیشبینی میشود تقاضای برق مراکز داده تا سال ۲۰۲۹ دو برابر شود. شرکتهایی مانند Meta، Microsoft و Amazon در حال انعقاد قراردادهای بزرگ انرژی خورشیدی هستند که سرعت نصب و هزینه پایین از مزایای اصلی آن است.
۱۴۰۴/۱/۱۱ ۲۰:۱۰:۳۴ -
مایکروسافت 475 مگاوات انرژی خورشیدی جدید به شبکه برق خود اضافه میکند
مایکروسافت با هدف تامین انرژی مراکز داده خود، قراردادی با شرکت AES برای احداث سه پروژه خورشیدی در ایالات میانی آمریکا امضا کرد. این شرکت که پیش از این نیز 34 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر دارد، به دنبال تامین سریع و ارزان انرژی مورد نیاز خود از طریق انرژی خورشیدی است.
۱۴۰۴/۱/۳ ۰۴:۴۸:۳۶ -
Palmetto ابزاری جدیدی برای برآورد انرژی خانهها معرفی کرد
شرکت Palmetto که در زمینه نصب پنلهای خورشیدی فعالیت دارد، ابزاری توسعه داده که میتواند بدون نیاز به بازدید حضوری، مدل انرژی خانهها را شبیهسازی کند. این نرمافزار از دادههای عمومی و خصوصی برای ایجاد نسخه دیجیتال از خانههای مسکونی آمریکا استفاده میکند.
این فناوری میتواند بیش از 60 ویژگی مختلف خانهها را تحلیل کرده و میزان صرفهجویی انرژی را برآورد کند. پالمتو همچنین این ابزار را بهصورت API در اختیار توسعهدهندگان قرار داده تا از آن برای پروژههای برقسازی ساختمانها استفاده کنند.۱۴۰۳/۱۲/۲۷ ۱۹:۲۲:۱۲ -
همکاری سه شرکت آمریکایی برای تولید پنل خورشیدی با قطعات صد درصد آمریکایی
شرکت های Corning، Suniva و Heliene توافق کردند اولین پنل خورشیدی با قطعات صد درصد آمریکایی را تولید کنند. کارشناسان این همکاری را گامی مهم در راستای رقابت با تولیدکنندگان چینی و تقویت زنجیره تأمین انرژی خورشیدی آمریکا می دانند. محصول جدید حداکثر ۶۶ درصد محتوای آمریکایی داشته و میتواند از مشوقهای مالیاتی دولت بهرهمند شود.
۱۴۰۳/۱۲/۱۶ ۱۸:۰۰:۰۴ -
هشدار ورشکستگی Sunnova؛ چالشهای صنعت خورشیدی آمریکا
شرکت sunnova، از بزرگترین نصبکنندگان پنلهای خورشیدی آمریکا، با هشدار خطر ورشکستگی مواجه شده است. این شرکت برای جلوگیری از ورشکستگی، برنامه بازسازی بدهی و کاهش هزینهها را در دستور کار قرار داده است. صنعت خورشیدی با چالشهای نرخ بهره بالا و عدم قطعیت سیاسی روبرو است.۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۰۱:۳۱:۵۲ -
استارتاپ هلندی Moonwatt؛ انقلاب در ذخیرهسازی انرژی خورشیدی با باتری سدیمی
moonwatt، یک استارتاپ فناوری پاک هلندی، سیستم نوآورانه ذخیرهسازی انرژی خورشیدی را با استفاده از باتریهای سدیمی توسعه داده است. این سیستم به نیروگاههای خورشیدی کمک میکند تا با ذخیرهسازی انرژی در طول روز، بازدهی اقتصادی خود را تا 80 درصد افزایش دهند. استفاده از باتریهای سدیمی هزینههای تولید را کاهش داده و راهکاری برای مدیریت نوسانات تولید انرژی خورشیدی محسوب میشود.
۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۰۱:۲۰:۵۵ -
سرمایهگذاری رکوردی آمریکا در انرژیهای تجدیدپذیر با وجود افزایش انتشار کربن
آمریکا در سال گذشته 338 میلیارد دلار در بخش انرژیهای تجدیدپذیر سرمایهگذاری کرد. انرژی خورشیدی با 49 گیگاوات ظرفیت جدید، پیشتاز بود و همراه با انرژی بادی حدود 25 درصد تقاضای برق را تشکیل میدهند. با وجود این سرمایهگذاری، مصرف گاز طبیعی 1.3 درصد افزایش یافت و انتشار کربن نیز نیم درصد بالا رفت. شرکتهای فناوری مانند مایکروسافت و گوگل برای تأمین برق مراکز داده، سرمایهگذاری در انرژی هستهای و خورشیدی را در دستور کار قرار دادهاند.
۱۴۰۳/۱۲/۳ ۰۲:۵۱:۱۸ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
طوفان Fern شبکه بیتکوین را لرزاند؛ افت سنگین هشت ریت
نرخ هش شبکه بیتکوین در روزهای اخیر بهطور ناگهانی افت کرد و طبق دادههای BitInfoCharts از بیش از ۱۰۰۰ اگزاهش بر ثانیه به حدود ۶۸۷ اگزاهش رسید؛ کاهشی که باعث شد استخراج بلاکها کندتر از زمان هدف ۱۰ دقیقه انجام شود. ⛏️
بررسی منابع بینالمللی نشان میدهد عامل اصلی این افت، طوفان زمستانی «فرن» در آمریکا بوده است؛ جایی که افزایش شدید قیمت برق باعث خاموششدن گسترده دستگاههای ماینینگ شد. استخرهایی مانند Foundry USA و Luxor که ماینرهایشان در مسیر طوفان بودند، کاهش محسوس هشریت را ثبت کردند. ❄️
همزمان، برخی کاربران ایرانی ادعا کردند قطعی اینترنت در ایران در این کاهش نقش داشته است. تحلیلها نشان میدهد اختلال اینترنت میتواند فعالیت ماینرهای داخل ایران را کاهش دهد، اما هیچ منبع فنی معتبر آن را دلیل اصلی سقوط شدید هشریت جهانی نمیداند و اثر آن محدود ارزیابی میشود. 🌐
فعالان صنعت میگویند این خاموشیها در آمریکا حتی به تعادل شبکه برق کمک کرده، هرچند نگرانی درباره تأثیر استخراج بیتکوین بر هزینه برق مصرفکنندگان همچنان باقی است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۳۰:۴۷ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳ -
از سلامت تا انرژی هستهای؛ توافق لندن و واشنگتن برای آینده فناوری
بریتانیا و آمریکا یک «پیمان فناوری» امضا کردند که همزمان با سفر رسمی دونالد ترامپ به لندن و میزبانی خانواده سلطنتی در قلعه ویندزور اعلام شد. هدف این توافق، توسعه مدلهای هوش مصنوعی در سلامت، گسترش رایانش کوانتومی و تسریع پروژههای هستهای غیرنظامی است؛ اقدامی که به گفته دولت بریتانیا باعث رشد اقتصادی، تقویت پژوهش و افزایش امنیت انرژی خواهد شد. 🤝🌐
بر اساس این پیمان، شرکتهای آمریکایی به رهبری مایکروسافت بیش از ۳۱ میلیارد پوند در بریتانیا سرمایهگذاری میکنند. انویدیا قصد دارد ۱۲۰ هزار پردازنده گرافیکی در این کشور مستقر کند و همراه با OpenAI و مایکروسافت بزرگترین ابررایانه هوش مصنوعی بریتانیا را بسازد. مایکروسافت نیز ۲۲ میلیارد پوند برای توسعه زیرساخت ابری و AI اختصاص داده است. 💻🚀
گوگل با ۵ میلیارد پوند برای مرکز داده و ادامه پروژه DeepMind، و CoreWeave با ۱.۵ میلیارد پوند برای مراکز داده کممصرف سرمایهگذاری میکنند. همچنین آمازون، اوراکل، Salesforce و دیگر شرکتها تعهدات چندصد میلیون تا چند میلیارد پوندی را اعلام کردهاند. ✅💡۱۴۰۴/۶/۲۷ ۱۰:۱۰:۱۶ -
اپل آیفون را کیفدوشی کرد! بند کراسبادی آیفون 17 معرفی شد
اپل در رویداد سالانه خود از سری آیفون 17 رونمایی کرد که مهمترین عضو آن مدل فوقباریک iPhone 17 Air است. همچنین اپل واچ اولترا جدید، ایرپادز پرو ۳ و چند وسیله جانبی تازه هم معرفی شدند. 📱⌚🎧
از لوازم جانبی، بند کراسبادی ۵۹ دلاری توجه زیادی جلب کرد؛ بندی که به قاب گوشی وصل میشود و به شما امکان میدهد آیفون را مثل کیف روی شانه آویزان کنید. اپل همچنین قابهای جدید TechWoven را معرفی کرد که قرار است جایگزین قابهای پرانتقاد FineWoven شوند و با پارچه مقاوم و بدون چرم، مشکلات دوام مدل قبلی را برطرف کنند. 👜📦
برای مدل باریک iPhone 17 Air که باتری کوچکی دارد، اپل یک باتری MagSafe جداگانه با قیمت ۹۹ دلار عرضه کرده است. هرچند این باتری گوشی باریک را دوباره ضخیم میکند، اما برای کسانی که نیاز به شارژ بیشتر دارند، گزینهای مفید به شمار میرود. ✅🔋۱۴۰۴/۶/۲۰ ۱۰:۲۱:۳۵ -
Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشههای انویدیا را به مدار زمین میفرستد!
شرکتهای فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفتهاند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشههای قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین میفرستد؛ جایی که میتواند دادههای ماهوارهای را همانجا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونلهای گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امنتر اطلاعات، میتواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنکسازی است که مصرف آب و برق روی زمین را بهشدت کم میکند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲ -
جلبکها به نیروگاه هستهای فرانسه حمله کردند!
تجمع گسترده عروسهای دریایی در ساحل دریای شمال، نیروگاه هستهای «گراولین» فرانسه را وادار به تعطیلی کامل کرد. این هجوم بزرگ و غیرقابل پیشبینی فیلترهای آب خنککننده نیروگاه را مسدود کرد و باعث خاموشی خودکار چهار رآکتور شد؛ در حالی که دو رآکتور دیگر نیز به دلیل تعمیرات تابستانی از پیش متوقف بودند. این نیروگاه توان تأمین برق پنج میلیون خانه را دارد و توقف آن، ۱۰٪ از ظرفیت هستهای فرانسه را از مدار خارج کرد. ⚡🌊
شرکت EDF اعلام کرد سیستمهای ایمنی بهدرستی عمل کرده و هیچ آسیب یا خطر بلندمدتی برای کارکنان یا محیطزیست ایجاد نشده است. این پدیده پیشتر در نیروگاههایی در سوئد، اسکاتلند، اسرائیل، ژاپن، فلوریدا و کالیفرنیا نیز رخ داده و با گرمشدن آب اقیانوسها و کاهش شکارچیان طبیعی، احتمال بروز آن رو به افزایش است. ✅♻️۱۴۰۴/۵/۲۳ ۱۱:۱۵:۱۸



