-
اروپا بدون زیرساخت دیجیتال قوی از رقابت جهانی جا میماند
پژوهش شرکت فرانسوی Qonto نشان میدهد بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط اروپا بهجای تقویت زیرساختهای دیجیتال، تمرکز خود را بر استفاده از هوش مصنوعی گذاشتهاند. 📉 در حالی که شرکتهای بزرگ اروپا بهسرعت در حال توسعه زیرساختهای دیجیتال و سرمایهگذاری در هوش مصنوعی هستند، بسیاری از شرکتهای کوچک هنوز دانش و امکانات لازم برای این تحول را ندارند. 🏭 طبق این گزارش، ۴۶٪ از این شرکتها روزانه از ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده میکنند، اما فقط بخش کمی از آنها از سیستمهای دیجیتال برای حسابداری، تحلیل داده یا مدیریت اسناد بهره میبرند. 🤖 این شکاف دیجیتال میتواند آینده اقتصادی اروپا را تهدید کند. ⚠️ پژوهش با بررسی ۱۶۰۰ مدیر در فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا نشان داد دو شرکت از هر پنج شرکت برای تحول دیجیتال آماده نیستند. 🌍 آلمان بیشترین آمادگی را دارد، در حالی که فرانسه از دیگر کشورها عقب مانده است. 🇩🇪🇫🇷 مدیرعامل Qonto تأکید کرد رشد پایدار بدون زیرساخت دیجیتال قوی ممکن نیست. 💡
۱۴۰۴/۷/۱۸ ۲۳:۴۲:۰۷ -
طرح انتقام مالیاتی آمریکا از کشورهای اروپایی
لایحه مالیاتی جدید آمریکا به ترامپ اجازه میدهد در برابر مالیات دیجیتال کشورهای خارجی بر شرکتهایی مثل گوگل و آمازون، اقدام متقابل کند. ⚖️
آلمان و چند کشور دیگر مالیاتی برای خدمات دیجیتال وضع کردهاند که با واکنش واشنگتن روبهرو شده است. 💶
طبق بند 899، آمریکا میتواند کشورهایی که از شرکتهای فناوری آمریکایی مالیات میگیرند را تنبیه کند و مالیات شرکتها و افراد آن کشورها را در آمریکا تا ۲۰٪ افزایش دهد. 📈
این بند ممکن است ۱۱۶ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند، اما کارشناسان هشدار دادهاند باعث کاهش سرمایهگذاری خارجی میشود. 📉
🗳️ این لایحه در مجلس تصویب شده و اکنون در سنا در حال بررسی است.۱۴۰۴/۳/۱۱ ۱۲:۰۸:۳۰ -
چالش بزرگ ایتالیا در عصر دیجیتال
📉 طبق گزارش سالانه موسسه آمار ایتالیا (ISTAT)، تنها ۸٪ از شرکتهای ایتالیایی در سال گذشته از هوش مصنوعی استفاده کردهاند؛ رقمی بسیار پایینتر از آلمان با نزدیک به ۲۰٪ و حتی کمتر از فرانسه و اسپانیا! 🤖🇮🇹
سطح مهارتهای دیجیتال هم پایین است؛ تنها ۴۵.۸٪ از مردم بین ۱۶ تا ۷۴ سال حداقل مهارت پایه دیجیتال دارند، در حالیکه میانگین اتحادیه اروپا ۵۵.۵٪ و هدف ۲۰۳۰، رسیدن به ۸۰٪ است. 💻📊
در مناطق جنوبی و محروم ایتالیا این عدد به ۳۶٪ کاهش مییابد. 📉🗺️
در کنار مشکلات اقتصادی و بحران جمعیتی، مهاجرت جوانان تحصیلکرده شدت گرفته؛ تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۱ هزار فارغالتحصیل جوان کشور را ترک کردند. 🧳🎓۱۴۰۴/۳/۶ ۰۲:۰۱:۵۱ -
ویزا و مسترکارت در تیررس خردهفروشان اروپایی
خردهفروشان بزرگ اروپا از کمیسیون اروپا خواستند جلوی کارمزدهای بالای Visa و Mastercard را بگیرد. 💳 آنها میگویند این کارمزدها رقابت را کاهش داده و شفافیت ندارند.⚠️
طبق گزارشات، این کارمزدها بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، تا ۳۳.۹٪ افزایش یافتهاند، بدون بهبود کیفیت خدمات برای فروشندگان و مصرفکنندگان اروپایی. 📈❌
فروشگاههای بزرگی مانند آمازون، کارفور، Ebay، H&M و ایکیا از این درخواست حمایت کردهاند. 🛒🏢 کمیسیون اروپا در حال بررسی این موضوع است.۱۴۰۴/۲/۲۹ ۱۱:۲۱:۱۹ -
آمریکا جریمه اتحادیه اروپا علیه اپل و متا را «اخاذی اقتصادی» خواند
کاخ سفید جریمههای اتحادیه اروپا برای اپل و متا را باجگیری اقتصادی خواند و هشدار داد که آمریکا چنین اقدامی را تحمل نمیکند. اپل ۵۰۰ میلیون یورو و متا ۲۰۰ میلیون یورو جریمه شدند؛ نخستین جریمهها طبق قانون جدید اروپا برای محدود کردن سلطه شرکتهای بزرگ فناوری.
دولت آمریکا این قانون را تبعیضآمیز و مانعی برای نوآوری و تجارت آزاد دانست. این اقدام میتواند تنشهای تجاری بین آمریکا و اروپا را بیشتر کند.۱۴۰۴/۲/۵ ۰۵:۱۰:۳۵ -
گوگل و شبکه X هدفهای بعدی اروپا در برخورد با غولهای فناوری
اتحادیه اروپا که اخیراً شرکتهای اپل و متا را به دلیل نقض قوانین جدید دیجیتال جریمه کرده، حالا احتمالاً سراغ گوگل و شبکه اجتماعی X (متعلق به ایلان ماسک) میرود. این قوانین با هدف کاهش قدرت انحصاری شرکتهای بزرگ فناوری تصویب شدهاند.
گوگل ممکن است مجبور شود بخشی از کسبوکار تبلیغات خود را بفروشد، چون متهم است خدمات خودش را به نفع خود تبلیغ میکند.
با وجود فشارهای دولت آمریکا برای توقف این اقدامات، اتحادیه اروپا بر اجرای سفتوسخت قوانین تاکید دارد. همچنین بررسی تخلفات X ادامه دارد و احتمال جریمه برای آن وجود دارد.
کارشناسان میگویند تأثیر این قوانین بیشتر از جریمهها، در تغییر رفتار شرکتها و افزایش رقابت است.۱۴۰۴/۲/۴ ۱۶:۲۲:۵۹ -
هشدار وزیر اقتصاد ایتالیا: سیاست آمریکا درباره استیبلکوینها تهدیدی بزرگتر از تعرفههای تجاری است
وزیر اقتصاد ایتالیا هشدار داده که سیاست جدید آمریکا درباره ارزهای دیجیتال باثبات (استیبلکوینها) میتواند برای اروپا خطرناکتر از تعرفههای تجاری باشد. این ارزهای دیجیتال که به دلار آمریکا وابستهاند، برای مردم اروپا گزینهای جذاب برای پرداختهای فرامرزی هستند و ممکن است جایگزین سیستمهای بانکی سنتی شوند. او گفت این موضوع میتواند باعث تضعیف یورو و کاهش وابستگی مردم اروپا به بانکهای داخلی شود. به همین دلیل بانک مرکزی اروپا در حال توسعه یورو دیجیتال است تا مردم اروپا نیاز کمتری به استفاده از ارزهای دیجیتال خارجی داشته باشند.
۱۴۰۴/۱/۳۱ ۲۰:۱۲:۰۴ -
آمادگی اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه های سنگین علیه شرکت های دیجیتال آمریکایی
اتحادیه اروپا در واکنش به جنگ تعرفهای ترامپ، آماده اعمال شدیدترین اقدامات تجاری علیه ایالات متحده است. رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که در طول مذاکرات 90 روزه، به دنبال توافقی متعادل با واشنگتن خواهند بود و در صورت شکست مذاکرات، آماده وضع عوارض بر شرکتهای دیجیتال آمریکایی هستند.
۱۴۰۴/۱/۲۳ ۰۰:۵۳:۲۱ -
اتحادیه اروپا علیه تعرفههای ترامپ؛ هدف گیری ایالات جمهوری خواه و شرکتهای فناوری
وزیر اقتصاد اتریش پیشنهاد کرده که اتحادیه اروپا در واکنش به تعرفههای تجاری جدید آمریکا، فشار را بر ایالتهای جمهوریخواه و شرکتهای فناوری که به دونالد ترامپ نزدیک هستند افزایش دهد. هدف از این اقدام، وادار کردن ترامپ به مذاکره است.
۱۴۰۴/۱/۱۵ ۱۵:۲۶:۵۸ -
احتمال وضع تعرفه های جدید بر شرکت های خدمات دیجیتال آمریکایی توسط اتحادیه اروپا
سهام PayPal با کاهش 4 درصدی مواجه شد زیرا یک قانونگذار اتحادیه اروپا هشدار داد که شرکت های خدمات پرداخت ممکن است در تنش های تجاری آمریکا و اروپا درگیر شوند. دونالد ترامپ تهدید به وضع تعرفه های بیشتر بر اتحادیه اروپا کرده و مقامات آلمانی نیز اعلام کردند که تمام گزینه ها برای پاسخ باز است.
۱۴۰۴/۱/۱۱ ۱۱:۰۴:۱۰ -
تنش میان اتحادیه اروپا و آمریکا در روابط تجاری و سیاسی
مقام ارشد اتحادیه اروپا در مصاحبهای با رویترز، رویکرد دونالد ترامپ را به چالش کشید و تأکید کرد که اروپا بر اصول و ارزشهای خود پایبند خواهد ماند. تریزا ریبرا، مسئول رقابت اتحادیه اروپا، انتقاد کرد که ترامپ روابط متحدانه میان اروپا و آمریکا را مختل کرده و سیاستهای تجاری وی فاقد ثبات و پیشبینیپذیری است. اتحادیه اروپا آماده است تصمیماتی علیه شرکتهای فناوری بزرگ مانند اپل و متا در راستای محدود کردن قدرت آنها اتخاذ کند.
۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ۱۳:۲۷:۲۴ -
اتحادیه اروپا تیکتاک را به طراحی اعتیادآور متهم کرد!
اتحادیه اروپا تیکتاک را متهم کرده که با طراحی اعتیادآور اپلیکیشن خود، قوانین محتوای آنلاین را نقض کرده است. کمیسیون اروپا اعلام کرده در صورت اثبات تخلف، این شرکت ممکن است تا ۶٪ از درآمد جهانی بایتدنس (مالک تیک تاک) جریمه شود. این پرونده پس از یک سال تحقیق تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا مطرح شده است. ⚖️
مقامهای اروپایی میگویند قابلیتهایی مانند اسکرول بیپایان، پخش خودکار ، نوتیفیکیشن ها و الگوریتم پیشنهاددهی شخصی، کاربران را به استفاده مداوم سوق میدهد. بهگفته آنها، تیکتاک بررسی کافی درباره اثر این ویژگیها بر سلامت روان، بهویژه کودکان و نوجوانان، انجام نداده و شاخصهایی مثل استفاده شبانه طولانی را نادیده گرفته است. 📱
اتحادیه اروپا خواستار تغییر طراحی تیکتاک در اروپا برای محافظت بهتر از کاربران شده است. تیکتاک این اتهامات را کاملاً رد کرده و اعلام کرده برای دفاع از خود اقدام قانونی انجام خواهد داد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۷ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت
از ابتدای پیدایش بیتکوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیتکوین بیشتر بهعنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پسانداز بلندمدت میبینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین داشته.🥇
در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیتکوین نسبت داده میشود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
همزمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایهگذاران را دوباره به فلزات گرانبها جلب کرده است. 📉
تحولات اخیر نشان میدهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چندهزارساله است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
ظهور بیش از 50 میلیاردر جدید در دنیای هوش مصنوعی!
گزارش فوربس میگوید در سال ۲۰۲۵ هیاهوی «AGI» (هوش مصنوعی عمومی) کمتر شد، اما پول وارد این حوزه به شکل بیسابقهای بالا رفت و باعث شد بیش از ۵۰ نفر از بنیانگذاران استارتاپهای هوش مصنوعی به جمع میلیاردرها اضافه شوند. 💰
بیشتر این ثروت از شرکتهای کسلکننده ولی درآمدزا آمده؛ مثل نرمافزارهای سازمانی، برچسبگذاری داده و ایجنتهای هوش مصنوعی که وعده کاهش هزینه و جایگزینی بخشی از نیروی انسانی را میدهند؛ نمونهاش Sierra که خدمات مشتری را با AI انجام میدهد. 🤖
در میان استثناها، ElevenLabs با ابزارهای تولید صدا و جذب سرمایهگذاران مشهور مطرح شد و بنیانگذاران لهستانی آن میلیاردر شدند ، همچنین لوسی گو از Scale AI هم با افزایش ارزش شرکت پس از سرمایهگذاری بزرگ Meta مدتی جوانترین زن خودساخته میلیاردر معرفی شد و حتی گفته شد جای تیلور سوئیفت خواننده را گرفت. 🌟
همزمان گزارش یادآوری میکند با وجود رونق ظاهری اقتصاد آمریکا، ۷۵٪ خانهها برای افرادی که درآمد متوسط دارند غیرقابلخرید شده و سهم خریداران خانهاولی در ۲۰۲۴ به ۲۴٪ کاهش یافته است. 🏠۱۴۰۴/۱۰/۱۲ ۰۶:۰۲:۲۳ -
عصر فقط رشد کن تمام شد؛ هوش مصنوعی باید پولسازی را ثابت کند
صنعت هوش مصنوعی در آغاز ۲۰۲۵ غرق در سرمایه بود؛ OpenAI با جذب ۴۰ میلیارد دلار به ارزشگذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری رسید و حتی استارتاپهای بدون محصول هم سرمایههای میلیاردی گرفتند. در کنار آن، شرکتهای بزرگ وعده حدود ۱.۳ تریلیون دلار هزینه زیرساختی دادند و خرجهای سنگینی برای جذب نیرو و چیپ انجام شد. 💰
اما در نیمه دوم سال، نگاهها محتاطتر شد. نگرانی درباره حباب AI، محدودیت زیرساخت، و مدلهای درآمدی بالا گرفت و برخی سرمایهگذاریها به چرخههای پولی شبیه شد که بیش از تقاضای واقعی، با هزینههای داخلی سرپا ماندهاند. 🏗️
همزمان، جهش مدلها کمتر شگفتانگیز شد؛ عرضه GPT-5 اثر نسلهای قبلی را نداشت و DeepSeek نشان داد رقابت ارزانتر هم ممکن است. تمرکز بازار به سمت محصول، توزیع و درآمد رفت و فشارهای حقوقی و ایمنی، از کپیرایت تا سلامت روان، افزایش یافت. ⚖️
پول هنوز هست، اما عصر هیجان بیچونوچرا تمام شده و صنعت AI وارد مرحله آزمون جدی شده است. 🤖۱۴۰۴/۱۰/۱۰ ۰۰:۳۳:۴۰ -
آیا OpenAI واقعیتهای تلخ هوش مصنوعی را پنهان میکند؟
گزارش تازه WIRED میگوید OpenAI انتشار نتایج منفی پژوهشهای خود درباره اثرات اقتصادی و اجتماعی هوش مصنوعی را محدود کرده و این رویکرد باعث استعفای دستکم دو کارمند شده است. طبق این گزارش، شرکت در انتشار دادههایی مانند تعداد مشاغلی که ممکن است با AI از بین بروند، محتاطتر عمل میکند. 📉
تام کانینگهام، دانشمند دادهای که اخیراً از OpenAI جدا شده، در پیام داخلی هنگام خروج نوشته بود تیم پژوهش اقتصادی عملاً به بازوی حمایتی شرکت تبدیل شده است. پیشتر نیز مایلز براندیج، رئیس سابق پژوهش سیاستگذاری OpenAI، گفته بود محدودیتهای شدید انتشار او را به ترک شرکت واداشته است. ⚠️
این انتقادها در شرایطی مطرح میشود که OpenAI نقش محوری در اقتصاد و سیاست آمریکا دارد، از تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار تا پروژههای بزرگ دولتی. منتقدان میگویند با تجاریتر شدن OpenAI، انتشار پژوهشهای انتقادی سختتر شده. 🏛️۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۲:۱۳:۵۵ -
معماران هوش مصنوعی، شخص سال TIME 2025!
مجله تایم که هر سال «شخصیت سال» را بر اساس بیشترین تأثیر بر جهان انتخاب میکند، امسال بهجای یک فرد، یک گروه را برگزید: «معماران هوش مصنوعی». این انتخاب بازتابدهنده نقشی است که مدیران عامل آمریکایی در شکلدهی رقابت جهانی AI در سال ۲۰۲۵ داشتهاند؛ سالی که امید و نگرانی اقتصادی درباره AI همزمان اوج گرفت. 🧠
بر اساس گزارش تایم، چهرههایی مانند جنسن هوانگ (انویدیا)، سم آلتمن (OpenAI)، ایلان ماسک (تسلا)، مارک زاکربرگ (متا)، لیزا سو (AMD)، داریو آمودی (Anthropic)، دمیس هسابیس (Google DeepMind) و فی-فی لی (World Labs) با سرمایهگذاریهای چندمیلیارددلاری در زیرساختها، سیاستگذاری دولتها را تغییر داده، رقابت ژئوپلیتیکی را تشدید کرده و پذیرش AI را شتاب دادهاند. ⚙️
تایم مینویسد که در ۲۰۲۵، بحث استفاده مسئولانه از AI جای خود را به رقابت برای استقرار سریع آن داد و این فناوری به یکی از اثرگذارترین ابزارها در رقابت قدرتهای بزرگ از زمان سلاح هستهای تبدیل شد.🌍۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۱:۴۳:۳۴ -
ایلان ماسک: رباتها فقر را نابود میکنند و پول بیمعنی میشود!
ایلان ماسک در یک نشست اقتصادی آمریکا–عربستان ادعا کرد رباتهای انساننمای «Optimus» میتوانند فقر را از بین ببرند، کار را در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده اختیاری کنند و حتی پول را بیاهمیت سازند. او آیندهای شبیه رمانهای Culture توصیف کرد که در آن رباتها همه کارها را انجام میدهند و انسانها نیاز مالی ندارند. 🤖
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، با خنده گفت امیدوار است ماسک قبل از بیارزش شدن پول خبر بدهد اما تأکید کرد هوش مصنوعی برخلاف تصور ماسک انسانها را مشغولتر میکند، چون بهرهوری بالاتر یعنی اجرای ایدههای بیشتر. 💻
منتقدان یادآوری کردند ماسک هرگز توضیح نمیدهد در دنیای بدون کار، چه کسی هزینه زندگی مردم را خواهد داد و سابقه اظهاراتش درباره حذف حمایتهای اجتماعی با سخنانش درباره پایان فقر سازگار نیست. ⚠️
پایان گفتوگو با اشاره مجری به سخنرانی بعدی «محمد بن سلمان» و «دونالد ترامپ» همراه بود؛ دو چهرهای که برخلاف خیالپردازی ماسک، هیچ طرحی برای جامعهای بدون کار و پول ندارند، واقعیتی که فاصله جهان امروز با رویای ماسک را یادآوری کرد. 🌐۱۴۰۴/۹/۲ ۲۲:۴۹:۳۰ -
اروپا در آستانه تولد اولین استارتاپ تریلیوندلاری
کنفرانس سالانه Slush در هلسینکی امسال نشان داد بازار استارتاپی اروپا برخلاف تصور سیلیکونولی، در آستانه یک جهش بزرگ قرار دارد و حتی صحبت از اولین استارتاپ تریلیوندلاری اروپا مطرح است. با وجود چالشهای قدیمی مثل کمبود سرمایه و کوچ کارآفرینان به آمریکا، بسیاری از بنیانگذاران و سرمایهگذاران میگویند شرایط تغییر کرده و ورود سرمایه آمریکایی اکنون بیشتر از پنج سال پیش است. 🚀
نمونههای موفقی مانند Spotify و Klarna اعتمادبهنفس بیشتری به اکوسیستم دادهاند و بنیانگذاران کمتر از گذشته مجبور به خروج زودهنگام هستند. برخی شرکتها مثل Lovable (کدنویسی هوش مصنوعی) ثابت کردهاند ماندن در اروپا هم میتواند رشد سریع ایجاد کند؛ این شرکت تنها در یک سال به ۲۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه رسیده است. 🇪🇺
قوانین جدید اتحادیه اروپا نیز در راه است تا ثبت شرکت در همه کشورهای اتحادیه را آسانتر کند. البته موانعی مانند محافظهکاری شرکتهای بزرگ اروپایی باقی است، اما فضای Slush نشان داد اروپا اکنون آماده یک دوره جدید و قدرتمند در دنیای استارتاپهاست. 🌍۱۴۰۴/۹/۲ ۰۹:۴۸:۳۸ -
ترس در بازار جهانی؛ بیتکوین به پایینترین سطح ۷ ماهه رسید
بازار رمزارزها جمعه با موج فرار از داراییهای پرریسک سقوط کرد و بیتکوین و اتریوم به پایینترین سطح چندماهه رسیدند. بیتکوین با افت ۲.۱٪ تا ۸۵٬۳۵۰ دلار پایین رفت و اتریوم نیز بیش از ۲٪ کاهش یافت؛ هر دو حدود ۸٪ افت هفتگی ثبت کردند. 📉
کارشناسان میگویند سرمایهگذاران نگراناند چون احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کمتر شده و این یعنی پول سختتر و گرانتر به بازار میرسد. همزمان سهام شرکتهای هوش مصنوعی هم افت کرده و شاخص نوسان بالا رفته؛ نشانهای از اینکه ترس و بیاعتمادی در بازار افزایش یافته است. 💻
در شش هفته گذشته حدود ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها پاک شده و ETFهای بیتکوین در هنگکنگ نیز نزدیک ۷٪ سقوط کردند. بازار هنوز از ریزش بزرگ ماه گذشته که ۱۹ میلیارد دلار پوزیشن لیکویید شد، آسیبدیده است. 🧨
بیتکوین تمام رشد امسال خود را از دست داده و اکنون ۸٪ منفی است؛ اتریوم هم ۱۶٪ افت کرده است. سهام شرکتهایی که بیتکوین ذخیره میکنند از جمله MicroStrategy نیز در حال سقوطاند. 📊۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۱۵:۳۷ -
آیا هوش مصنوعی از کل انسانها باهوشتر میشود؟ پژوهش جدید پاسخ میدهد
رهبران بزرگ فناوری مثل مدیران Anthropic، OpenAI و ایلان ماسک میگویند هوش مصنوعی تا چند سال دیگر در بیشتر کارها از انسان بهتر میشود و حتی به «ابرهوش» فراتر از همه انسانها میرسد. اما یک پژوهش تازه از Forecasting Research Institute میگوید کارشناسان فقط ۲۳٪ شانس برای تحقق این سناریوی فوقسریع تا پایان دهه قائلاند. 🤖
بهگفته این متخصصان، دگرگونیهای عمیق در اقتصاد و علم معمولاً کندتر رخ میدهد و هزاران گلوگاه پنهان در زیرساخت، قانون و بازار مانع میشود هوش مصنوعی بهسرعت وعده داده شده به نوشتن رمانهای برنده جایزه سال یا کشف مستقل درمان سرطان برسد. 📉
بااینحال، اغلب کارشناسان هنوز معتقدند هوش مصنوعی تا حدود ۲۰۴۰ به «فناوری قرن» شبیه برق تبدیل میشود و تا ۲۰۳۰ میتواند برای بخشی از مردم نقش همراه روزانه و دستیار کاری را ایفا کند؛ هرچند زمانبندی دقیق جهش به ابرهوش نامطمئن است. ⚡۱۴۰۴/۸/۲۳ ۰۱:۳۴:۵۵ -
سقوط بیتکوین به زیر ۱۰۰ هزار دلار
قیمت بیتکوین سهشنبه برای مدتی کوتاه به زیر ۱۰۰ هزار دلار سقوط کرد و به ۹۹٬۹۶۶ دلار رسید؛ افتی شدید از رکورد ۱۲۶ هزار دلاری آن در ۶ اکتبر. سپس دوباره به بالای ۱۰۰ هزار دلار بازگشت، اما در مجموع طی روز ۷٪ و در هفته ۱۳٪ کاهش یافت. 📉
کارشناسان این ریزش را مشابه افت اخیر سهام فناوری میدانند. سهام پالانتیر با وجود گزارش درآمد رکوردی، ۸٪ و انویدیا بیش از ۳٪ کاهش داشته است. مایکل بری، سرمایهگذار مشهور بحران ۲۰۰۸، نیز روی سقوط سهام این دو شرکت شرط بسته و نگرانی از ترکیدن حباب هوش مصنوعی را تشدید کرده است. 💻
همزمان، فدرال رزرو درباره کاهش دوباره نرخ بهره در ماه آینده مردد است، زیرا دادههای اقتصادی و اشتغال شفاف نیستند. رئیس فدرال رزرو این وضعیت را «مه دادهای» نامید و گفت همانطور که در مه باید آهسته رانندگی کرد، در تصمیمگیری اقتصادی هم باید با احتیاط پیش رفت. 🌫️
در کنار بیتکوین، سایر رمزارزها نیز سقوط کردند؛ اتریوم ۹٪، ریپل ۶٪، بایننسکوین بیش از ۶٪، سولانا ۷٪، دوجکوین ۵٪ و ترون حدود ۱٪ کاهش یافتند. 🔻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۱۷:۵۲:۴۶ -
از فیلم «The Big Short» تا پیشبینی حباب هوش مصنوعی
مایکل بَری، سرمایهگذار مشهوری که سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۸ را پیشبینی کرده بود و الهامبخش فیلم «The Big Short» بود، هشدار داده این بار «حباب هوش مصنوعی» در حال شکلگیری است. 💥
طبق گزارشها، صندوق او «Scion» روی سقوط سهام انویدیا و Palantir (شرکت تحلیل دادههای عظیم) شرطبندی کرده؛ دو شرکتی که از بزرگترین برندگان موج سرمایهگذاری در هوش مصنوعی هستند. مدیرعامل پالانتیر در واکنش تند گفت اقدام بَری «غیرقابل قبول» است و افزود: «وقتی اشتباهش ثابت شود، از خوشحالی میرقصم.» 📉
بَری در پستهای اخیرش نمودارهایی از کاهش رشد سرویسهای ابری آمازون، گوگل و مایکروسافت منتشر کرد و هشدار داد که رشد فعلی فناوری بهشدت شبیه حباب داتکام سال ۲۰۰۰ است. 📊
او معتقد است شبکه پیچیده سرمایهگذاری میان غولهای AI مانند انویدیا و OpenAI اگر حتی در یک بخش دچار اختلال شود، میتواند دومینوی سقوط اقتصادی را رقم بزند. ⚠️
کارشناسان و بانک انگلستان نیز تأیید کردهاند که ارزش فعلی سهام فناوریها به سطح خطرناک و مشابه دوران حباب داتکام رسیده است. 💻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۰۸:۳۴:۴۵ -
اگر خیلی سریع اوج بگیرید، بالهایتان میسوزد!
دولت ترامپ شروع به خرید مستقیم سهام در شرکتهای آمریکایی کرده است؛ نه بهعنوان اقدامی موقت مانند بحران ۲۰۰۸، بلکه بهعنوان بخشی دائمی از سیاست صنعتی جدید آمریکا. 🇺🇸
رولوف بوتا، مدیر شرکت سرمایهگذاری Sequoia، در رویداد TechCrunch Disrupt سانفرانسیسکو گفت: «یکی از خطرناکترین جملات دنیا این است: من از دولت آمدهام تا کمک کنم.» او که خود را طرفدار بازار آزاد میداند، تأکید کرد دخالت دولت زمانی توجیه دارد که منافع ملی ایجاب کند، چون کشورهای رقیب مانند چین از سیاستهای صنعتی برای تقویت صنایع خود استفاده میکنند. 💬
بوتا هشدار داد که بازار فعلی بهطرز نگرانکنندهای شبیه دوران حباب کرونایی شده است. او گفت ارزش برخی استارتاپها در یک سال از ۱۵۰ میلیون به ۶ میلیارد دلار رسید اما بعد سقوط کردند. 🚀
او به کارآفرینان توصیه کرد اگر تا یکسال به سرمایه نیاز ندارند، فعلاً سرمایهگذاری نپذیرند، وگرنه بهتر است هرچه زودتر جذب سرمایه کنند چون بازارها میتوانند به سرعت از رونق بیفتند. بوتا هشدار داد: «اگر خیلی سریع اوج بگیرید، بالهایتان ممکن است بسوزند.» 🕊️۱۴۰۴/۸/۱۳ ۱۰:۰۹:۵۷ -
آیا هوش مصنوعی عامل اخراجهای گسترده در آمریکا است؟
در آمریکا موج جدیدی از اخراج کارمندان آغاز شده و چشمانداز بازار کار چندان امیدوارکننده نیست. آمازون قصد دارد حدود ۱۴هزار شغل را حذف کند، متا صدها نفر را در دفاتر کالیفرنیا و واشینگتن اخراج میکند. شرکتهایی مثل فدکس و جنرال موتورز نیز تصمیمات مشابهی گرفتهاند. 📉
بسیاری از این شرکتها، کاهش نیرو را نتیجه پیشرفت هوش مصنوعی میدانند، اما کارشناسان باور دارند دلیل اصلی، رکود اقتصادی است. دیوید آتور از MIT میگوید شرکتها ترجیح میدهند اخراجها را به نام هوش مصنوعی توجیه کنند تا ضعف مالی و کاهش سود. 🤖
در همین حال، اقتصاد آمریکا در وضعیت ناپایدار قرار دارد؛ رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته، بیکاری رو به افزایش است و تورم همچنان بالاست. در ماه اوت فقط ۲۲هزار شغل جدید ایجاد شد که بسیار کمتر از انتظار بود. تحلیلگران میگویند سیاستهای تجاری دولت ترامپ و بلاتکلیفی اقتصادی، شرایط را بدتر کرده است. به نظر میرسد بسیاری از شرکتها با تکیه بر بهانهی هوش مصنوعی سعی دارند مشکلات واقعی خود را پنهان کنند. 💵۱۴۰۴/۸/۱۳ ۰۳:۵۴:۱۸ -
بیتکوین در آستانه اولین کاهش ماهانه از ۲۰۱۸
بیتکوین برای نخستینبار از سال ۲۰۱۸ در آستانه ضرر ماهانه در اکتبر قرار گرفته و روند هفتساله رشد خود را شکسته است. ارزش این رمزارز در ماه جاری حدود ۵٪ کاهش یافته که علت آن بیاعتمادی سرمایهگذاران و نوسانات اخیر بازار جهانی عنوان میشود. 📉
تحلیلگران می گویند بیتکوین در آغاز اکتبر همراه با طلا و سهام در اوج بود، اما با افزایش نگرانیهای اقتصادی، سرمایهگذاران دیگر به بازار رمزارز بازنگشتند. 💬
در اواسط ماه، همزمان با اعلام تعرفه ۱۰۰٪ واردات چین از سوی ترامپ و تهدید محدودیتهای نرمافزاری، بزرگترین ریزش تاریخ رمزارزها رخ داد و قیمت بیتکوین از رکورد ۱۲۶هزار دلار به حدود ۱۰۴هزار دلار سقوط کرد. ⚡
اکنون سرمایهگذاران درباره جهت سیاستهای پولی آمریکا بلاتکلیفاند. مدیرعامل بانک جیپی مورگان نیز نسبت به احتمال سقوط بازار سهام آمریکا در شش ماه تا دو سال آینده هشدار داده است. 📊
با وجود این افت، بیتکوین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۶٪ رشد داشته و حمایت دولت ترامپ از داراییهای دیجیتال باعث بهبود شرایط قانونی این صنعت در آمریکا شده است. 🚀۱۴۰۴/۸/۱۲ ۰۰:۵۴:۵۰ -
والاستریت زیر سایه هوش مصنوعی؛ رکوردشکنی تاریخی سرمایهگذاریها
سرمایهگذاری عظیم شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا مانند مایکروسافت، گوگل، متا، آمازون و اوراکل در حوزه هوش مصنوعی، موتور اصلی رشد بازار سهام در سال جاری شده است. 📈
این شرکتها از سال ۲۰۲۲ تاکنون هزینههای سرمایهای خود را دو برابر کردهاند و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۷ به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد. 💰 کارشناسان میگویند این روند نشانه اعتماد به آینده صنعت هوش مصنوعی است، اما برخی هشدار میدهند ممکن است مانند حباب داتکام دهه ۹۰ به مازاد ظرفیت و افت بازار منجر شود. ⚠️ با این حال، شرکتهای امروزی از نظر مالی بسیار قویترند و حاشیه سود بالاتری نسبت به آن دوران دارند.
در حال حاضر غولهای فناوری ۶۰٪ از نقدینگی خود را صرف ساخت مراکز داده میکنند، رکوردی بیسابقه در والاستریت. 🏗️۱۴۰۴/۸/۹ ۱۰:۳۹:۵۲ -
اپل و مایکروسافت هر دو ۴ تریلیون دلاری شدند؛ نقطه عطفی تاریخی در دنیای فناوری
دو غول فناوری اپل و مایکروسافت هر دو برای نخستینبار به ارزش بازار بیش از ۴ تریلیون دلار رسیدهاند. 💰 اپل پس از انویدیا و مایکروسافت، سومین شرکت تاریخ است که از این مرز عبور میکند؛ جهشی که با فروش بالای آیفون ۱۷ رقم خورده است. 📱
مایکروسافت نیز پس از امضای توافق جدید با OpenAI دوباره به این سطح بازگشت و رشد خود را مدیون خدمات ابری Azure و سهم ۲۷٪ از OpenAI با ارزشی معادل ۱۳۵ میلیارد دلار میداند. ☁️ این در حالیست که گوگل (Alphabet) نیز با ارزش ۳.۲۵ تریلیون دلار در آستانه پیوستن به این جمع است. 🚀۱۴۰۴/۸/۸ ۲۲:۴۴:۴۶



