• چین به دنبال گسترش استفاده از تراشه‌های متن‌باز RISC-V در سطح ملی

    دولت چین در تلاشی راهبردی، آماده انتشار دستورالعملی برای تشویق استفاده گسترده از تراشه‌های RISC-V است. این اقدام در راستای کاهش وابستگی به فناوری غربی و تقویت زیرساخت‌های فناوری داخلی صورت می‌گیرد. RISC-V یک فناوری متن‌باز برای طراحی تراشه‌های مختلف است که می‌تواند جایگزین معماری‌های تراشه غربی شود.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۴ ۱۲:۰۳:۳۸
  • اروپا در اندیشه ادغام غول‌های ماهواره‌ای برای رقابت با استارلینک

    یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکت‌های اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم می‌تواند گزینه‌ها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکره‌اند تا کسب‌وکار ماهواره‌ای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
    آژانس فضایی اروپا که بزرگ‌ترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریت‌های فضایی را به‌طور مستقل انجام دهد. 👨‍🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️

    ۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳
  • محدودیت‌های آمریکا، غول‌های فناوری چین را به سمت تراشه‌های بومی برد

    🇨🇳 طبق گزارش فایننشال تایمز، غول‌های فناوری چین از جمله علی‌بابا، تنسنت و بایدو روند جایگزینی تراشه‌های انویدیا با مدل‌های داخلی را آغاز کرده‌اند. 🧠💻
    📉 این اقدام در پی کاهش موجودی تراشه‌های انویدیا و تشدید محدودیت‌های صادراتی آمریکا صورت گرفته است. 🚫🇺🇸
    🧪 شرکت‌ها در حال آزمایش تراشه‌های بومی هستند تا پاسخ‌گوی تقاضای رو به رشد داخلی برای کاربردهای هوش مصنوعی باشند. 🔍🤖
    📰 این تغییر راهبردی می‌تواند نقطه عطفی در خودکفایی چین در حوزه تراشه های هوش مصنوعی باشد. 🇨🇳⚙️

    ۱۴۰۴/۳/۱۰ ۱۰:۲۷:۳۸
  • روسیه به دنبال قطع وابستگی به نرم‌افزارهای خارجی

    ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد شرکت‌های خارجی مانند مایکروسافت و زوم که برخلاف منافع روسیه عمل می‌کنند، باید «محدود و کنترل» شوند. 🛑💻
    او بر لزوم توسعه نرم‌افزارهای داخلی تأکید کرد و گفت روسیه باید وابستگی خود به خدمات خارجی را کاهش دهد. 🧑‍💻📉
    این اظهارات در ادامه سیاست‌های اخیر کرملین برای تقویت استقلال دیجیتال و مقابله با نفوذ شرکت‌های فناوری غربی مطرح شده است. 🔐🌐

    ۱۴۰۴/۳/۷ ۱۰:۳۶:۲۹
  • Mistral AI؛ با چت‌باتی بومی به‌دنبال استقلال هوش مصنوعی اروپا

    🤖 شرکت فرانسوی Mistral AI با چت‌بات Le Chat به‌عنوان رقیب اروپایی OpenAI مطرح شده است. این چت‌بات در دو هفته اول بیش از ۱ میلیون بار دانلود شد و مورد حمایت مکرون نیز قرار گرفت. 📱🇫🇷
    Mistral چندین مدل هوش مصنوعی توسعه داده که برخی متن‌باز و قابل استفاده تجاری هستند. 🧠🔓
    منابع درآمد آن شامل اشتراک Le Chat Pro و فروش API به شرکت‌هاست. تاکنون ۱ میلیارد یورو جذب سرمایه داشته و با شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و Nvidia همکاری دارد. 💰🤝
    هدف نهایی Mistral عرضه عمومی سهام است. 📈

    ۱۴۰۴/۳/۳ ۲۳:۲۸:۰۱
  • رقابت فضایی داغ شد؛ اروپا به دنبال استقلال از استارلینک

    شرکت اروپایی SES در حال گفت‌وگو با اتحادیه اروپا و برخی دولت‌هاست تا به عنوان مکملی برای استارلینک فعالیت کند. پس از نگرانی‌ها از احتمال قطع خدمات استارلینک به اوکراین، اتحادیه اروپا به دنبال گزینه‌های داخلی برای تقویت ارتباطات ماهواره‌ای است. SES که با ناتو و پنتاگون همکاری دارد، ناوگانی ۷۰ ماهواره‌ای دارد و می‌خواهد آن را به ۱۰۰ برساند. این ماهواره‌ها سرعت انتقال داده بالایی دارند و برای مناطق محروم و کاربردهای دولتی مناسب‌اند. در حالی که شرکت‌هایی چون استارلینک، آمازون و چین در حال گسترش شبکه‌های فضایی خود هستند، اروپا می‌خواهد وابستگی‌اش به خارجی‌ها را کاهش دهد و گزینه‌های بیشتری در اختیار داشته باشد.

    ۱۴۰۴/۲/۱۲ ۰۰:۲۲:۵۳
  • اتحادیه اروپا به دنبال استقلال دیجیتالی با راهکار "یورو استک"

    ائتلافی از شرکت‌های فناوری اروپایی خواستار اقدام جدی برای کاهش وابستگی به زیرساخت‌های دیجیتالی آمریکایی شدند. این گروه پیشنهاد می‌کنند اتحادیه اروپا با تمرکز بر خرید محصولات داخلی، حمایت از استارتاپ‌ها و ایجاد یک صندوق زیرساختی، استقلال فناوری خود را تقویت کند. هدف اصلی کاهش وابستگی به شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی و تقویت نوآوری داخلی است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۷ ۰۹:۰۷:۰۹
  • درخواست شرکت‌های اروپایی برای ایجاد صندوق زیرساخت فناوری

    بیش از ۹۰ شرکت فناوری اروپایی از کمیسیون اروپا درخواست کردند تا صندوق زیرساخت حاکمیتی برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته ایجاد کند. این شرکت‌ها معتقدند اروپا باید استقلال فناوری خود را در بخش‌های مختلف دیجیتال تقویت کند و از وابستگی به فناوری‌های خارجی کاسته و امنیت زیرساخت‌های خود را افزایش دهد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۷ ۰۹:۰۷:۰۷
  • اروپا در مسیر تقویت فناوری‌های عمیق برای استقلال آینده

    گزارش جدید نشان می‌دهد فناوری‌های عمیق (Deeptech) می‌تواند راهکار اروپا برای تأمین امنیت و استقلال آینده باشد. سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در این حوزه به ۱۵ میلیارد یورو رسیده و حدود یک سوم سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر اروپا را شامل می‌شود. با وجود وابستگی به سرمایه‌گذاران خارجی، اروپا پتانسیل بالایی در تحقیقات، استعدادهای مهندسی و فناوری‌های نوین مانند محاسبات فوتونیک دارد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲۳ ۱۳:۵۸:۴۰
  • اپل به سمت تولید تراشه‌های اختصاصی حرکت می‌کند

    اپل در حال توسعه تراشه‌های اختصاصی خود برای آیفون است. با معرفی تراشه مودم C1 در آیفون 16e، این شرکت گام بزرگی در جهت استقلال سخت‌افزاری برداشته و قصد دارد در آیفون 17 ، تراشه‌های وای‌فای را نیز خودش تولید کند. این استراتژی با هدف کاهش هزینه و بهبود ارتباط بین دستگاه‌های اپل دنبال می‌شود.

    ۱۴۰۳/۱۲/۳ ۰۱:۲۸:۳۰
  • راه‌اندازی پروژه OpenEuroLLM؛ تلاش اروپا برای استقلال دیجیتال در هوش مصنوعی

    اتحادیه اروپا پروژه OpenEuroLLM را با هدف توسعه مدل‌های زبانی متن باز برای تمامی زبان‌های رسمی اروپا آغاز کرد. این پروژه با همکاری ۲۰ سازمان دانشگاهی و صنعتی، با بودجه ۳۷.۴ میلیون یورو به دنبال ایجاد مدل‌های زبانی با کیفیت بالا و حفظ تنوع زبانی و فرهنگی اروپاست. هدف اصلی، ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی بومی و تضمین حاکمیت دیجیتال اروپا است.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۸ ۲۰:۴۳:۴۶
  • اپل قیمت آیفون را بالا می‌برد یا سودش را قربانی می‌کند؟

    کمبود جهانی تراشه‌های حافظه (DRAM) بازار موبایل را تحت فشار گذاشته و حالا همه منتظر تصمیم اپل هستند: آیا قیمت آیفون را بالا می‌برد یا برای حفظ سهم بازار، سودش را کاهش می‌دهد. تیم کوک اعلام کرده قیمت حافظه به‌زودی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، اما درباره افزایش قیمت آیفون پاسخ قطعی نداده است. 📱
    تحلیلگران می‌گویند اپل به‌دلیل روابط قوی با تأمین‌کنندگان بزرگی مانند سامسونگ و Micron احتمالاً راحت‌تر از برندهای کوچک‌تر به حافظه دسترسی دارد. در عین حال، رشد سریع زیرساخت‌های هوش مصنوعی باعث شده بخش زیادی از تراشه‌ها به دیتاسنترها اختصاص یابد و قیمت‌ها بالا برود. 🧠
    طبق داده‌های IDC، این بحران ممکن است نخستین افت سالانه بازار جهانی موبایل از ۲۰۲۳ را رقم بزند. همچنین برخی تولیدکنندگان، به‌ویژه در چین، به‌دلیل کمبود حافظه تولید را کاهش داده‌اند؛ تصمیم اپل و سامسونگ می‌تواند جهت قیمت کل بازار را مشخص کند. 📉

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۲
  • اتحادیه اروپا تیک‌تاک را به طراحی اعتیادآور متهم کرد!

    اتحادیه اروپا تیک‌تاک را متهم کرده که با طراحی اعتیادآور اپلیکیشن خود، قوانین محتوای آنلاین را نقض کرده است. کمیسیون اروپا اعلام کرده در صورت اثبات تخلف، این شرکت ممکن است تا ۶٪ از درآمد جهانی بایت‌دنس (مالک تیک تاک) جریمه شود. این پرونده پس از یک سال تحقیق تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا مطرح شده است. ⚖️
    مقام‌های اروپایی می‌گویند قابلیت‌هایی مانند اسکرول بی‌پایان، پخش خودکار ، نوتیفیکیشن ها و الگوریتم پیشنهاددهی شخصی، کاربران را به استفاده مداوم سوق می‌دهد. به‌گفته آن‌ها، تیک‌تاک بررسی کافی درباره اثر این ویژگی‌ها بر سلامت روان، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، انجام نداده و شاخص‌هایی مثل استفاده شبانه طولانی را نادیده گرفته است. 📱
    اتحادیه اروپا خواستار تغییر طراحی تیک‌تاک در اروپا برای محافظت بهتر از کاربران شده است. تیک‌تاک این اتهامات را کاملاً رد کرده و اعلام کرده برای دفاع از خود اقدام قانونی انجام خواهد داد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۷
  • تنش‌های ژئوپلیتیکی مانع توافق جهانی بر سر هوش مصنوعی نظامی شد

    در نشست بین‌المللی «هوش مصنوعی مسئولانه در حوزه نظامی» (REAIM) در شهر آکورونیا اسپانیا، فقط ۳۵ کشور از مجموع ۸۵ کشور حاضر، بیانیه‌ای درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را امضا کردند؛ اما آمریکا و چین از پیوستن به آن خودداری کردند. 🌍
    این بیانیه ۲۰ اصل کلی را مطرح می‌کند؛ از جمله تأکید بر اینکه تصمیم نهایی در استفاده از سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باید با انسان باشد، زنجیره فرماندهی شفاف حفظ شود و ارزیابی ریسک و آزمایش‌های دقیق انجام گیرد. با اینکه سند الزام‌آور نیست، برخی کشورها به‌دلیل رقابت نظامی با چین و روسیه تمایلی به محدودسازی خود نداشتند. ⚖️
    وزیر دفاع هلند گفت دولت‌ها در یک «دوراهی» قرار گرفته‌اند: از یک سو باید استفاده مسئولانه از AI را تضمین کنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند در رقابت تسلیحاتی عقب بمانند. کانادا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند، کره‌جنوبی و اوکراین از امضاکنندگان این توافق بودند. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۱۹
  • رقابت نفس‌گیر غول‌های فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی

    رقابت غول‌های فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحله‌ای بی‌سابقه شده است. منطق آن‌ها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی قوی‌تری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
    آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیش‌بینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم ده‌ها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشته‌اند. 💰
    با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکت‌ها افت کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران از این هزینه‌های سنگین نگران‌اند. اما مدیران فناوری معتقدند در آینده‌ای که «قدرت پردازش» کمیاب می‌شود، تنها شرکت‌هایی دوام می‌آورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵
  • هم‌زمانی قدرت تکنولوژی و ضعف رسانه؛ اتفاقی یا روندی تازه!

    جهان امروز به‌شدت فناوری‌محور شده و از گوشی و مدرسه تا کارخانه و تجارت آنلاین به نرم‌افزار و هوش مصنوعی وابسته است. این روند، ثروت و نفوذ سیاسی عظیمی برای مدیران فناوری ایجاد کرده؛ به‌طوری‌که ۷ نفر از ۱۰ فرد ثروتمند جهان مستقیماً از صنعت فناوری به این جایگاه رسیده‌اند، از جمله ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و جف بزوس. 💻
    در همین شرایط، روزنامه واشنگتن‌پست که مالک آن جف بزوس است، بیش از ۳۰۰ نفر از کارکنانش را اخراج کرد. بخش‌های فناوری، علم، سلامت، کسب‌وکار، رسانه، ورزش، فرهنگ و گزارش‌های خارجی از جمله خاورمیانه و اوکراین به‌شدت کوچک یا تعطیل شده‌اند و پوشش موضوعاتی مانند آمازون و هوش مصنوعی تضعیف شده است. 📰
    مدیریت روزنامه این اقدام را تلاشی برای بازسازی و سوددهی می‌داند، اما واشنگتن‌پست با افت شدید مشترکان، کاهش ترافیک و زیان حدود ۱۰۰ میلیون دلاری در سال قبل روبه‌رو بوده است. منتقدان می‌گویند هم‌زمانی قدرت‌گیری غول‌های فناوری و تضعیف رسانه‌هایی که آن‌ها را پوشش می‌دهند، نگران‌کننده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۸:۴۵
  • ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!

    دولت آمریکا اعلام کرده می‌خواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
    ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفه‌ای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم به‌اندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شده‌اند. 🌍
    کارشناسان می‌گویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی به‌شدت افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سال‌های آینده به خودروهای برقی و توربین‌های بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان می‌دهد اهمیت این بازار قابل چشم‌پوشی نیست. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷
  • آیا سرمایه‌گذاران چینی وارد SpaceX شده‌اند؟ پنتاگون بررسی می‌کند

    دو سناتور دموکرات آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواسته‌اند فوراً وضعیت SpaceX را بررسی کند. دلیل این درخواست، گزارش‌هایی است که می‌گویند برخی سرمایه‌گذاران مرتبط با چین به‌صورت پنهانی و از مسیر شرکت‌های واسطه در جزایر کیمن و ویرجین بریتانیا وارد سهام این شرکت شده‌اند؛ موضوعی که به‌گفته سناتورها می‌تواند تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا باشد. 🚨
    SpaceX که توسط ایلان ماسک تأسیس شده، نقش مهمی در زیرساخت‌های امنیتی آمریکا دارد؛ از پرتاب ماهواره‌های نظامی و اطلاعاتی گرفته تا اداره شبکه استارلینک که پنتاگون و حتی دفاع اوکراین از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل، هرگونه نفوذ خارجی می‌تواند دسترسی به اطلاعات و فناوری‌های حساس را به خطر بیندازد. 🛰️
    در این نامه از پنتاگون خواسته شده میزان دقیق هرگونه مالکیت چینی را اعلام کند، بررسی کند آیا SpaceX مشمول قوانین «مالکیت، کنترل یا نفوذ خارجی» می‌شود یا نه، و در صورت لزوم موضوع به کمیته سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا ارجاع شود. SpaceX فعلاً واکنشی نشان نداده است. 🇺🇸

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۴۰:۱۱
  • از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر می‌دهد؟

    SpaceX هم‌زمان با آماده‌شدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهواره‌ای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامه‌ها بخشی از چشم‌انداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساخت‌های آینده در فضا است. 🚀
    منابع آگاه می‌گویند ایده گوشی استارلینک سال‌هاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشی‌های فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالش‌برانگیز ارزیابی می‌شود. 📱
    استارلینک مهم‌ترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا می‌کند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانی‌هایی درباره وابستگی بیش‌ازحد ایجاد کرده است. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸
  • همکاری مایکروسافت و دولت بریتانیا برای مقابله با محتوای جعلی هوش مصنوعی

    بریتانیا اعلام کرده با همکاری مایکروسافت، دانشگاه‌ها و متخصصان، در حال طراحی یک چارچوب استاندارد برای شناسایی محتوای دیپ‌فیک (محتوای جعلی) در اینترنت است. هدف این طرح، ایجاد معیارهای مشخص برای ارزیابی ابزارهایی است که محتوای جعلی تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص می‌دهند. 🏛️
    وزیر فناوری بریتانیا گفته دیپ‌فیک‌ها به ابزاری برای کلاهبرداری، سوءاستفاده جنسی و تضعیف اعتماد عمومی تبدیل شده‌اند. این چارچوب جدید قرار است توان فناوری‌ها را در شناسایی تهدیدهای واقعی مانند جعل هویت، تقلب و سوءاستفاده جنسی بررسی کند و به پلیس و دولت نشان دهد ضعف‌های موجود کجاست. 🛡️
    بر اساس آمار رسمی، تعداد دیپ‌فیک‌های منتشرشده از حدود ۵۰۰ هزار مورد در سال ۲۰۲۳ به حدود ۸ میلیون مورد در سال ۲۰۲۵ رسیده است. هم‌زمان، پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تولید تصاویر جنسی بدون رضایت توسط چت‌بات Grok، نهادهای ناظر ارتباطات و حریم خصوصی بریتانیا تحقیقات جداگانه‌ای را آغاز کرده‌اند. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۲۳:۰۱:۱۶
  • هوش مصنوعی نظامی در کانون توجه نمایشگاه هوایی سنگاپور

    چند شرکت آمریکایی سازنده پهپاد این هفته در نمایشگاه هوایی سنگاپور حاضر شدند تا فروش خود را فراتر از پنتاگون به کشورهای آسیایی گسترش دهند؛ کشورهایی که با توجه به تقویت نظامی چین، به‌دنبال گزینه‌های تازه دفاعی هستند. 🛩️
    موفقیت پهپادها در جنگ اوکراین موج سرمایه‌گذاری در پهپاد و هوش مصنوعی نظامی را بالا برده و حالا این فناوری‌ها از حاشیه به مرکز نمایشگاه‌های هوایی آمده‌اند. 🤖
    Shield AI اعلام کرد نرم‌افزار خودران «Hivemind» حتی با اختلال GPS و ارتباطات هم می‌تواند مأموریت‌های شناسایی انجام دهند. Anduril نیز با تمرکز بر بازار تایوان، ژاپن و کره‌جنوبی از فروش پهپاد پرسه‌زن خود به تایوان خبر داده و Red Cat هم اعلام کرد یک کشور نامشخص در آسیا-اقیانوسیه برای پهپاد «Black Widow» سفارش ثبت کرده است. 🌏

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۵:۰۸:۲۶
  • اپستین و پشت‌پرده جدایی ملیندا گیتس از بیل گیتس

    ملیندا فرنچ گیتس ، همسر سابق بیل گیتس، در گفت‌وگویی با پادکست NPR، درباره ایمیل‌های تازه منتشرشده از پرونده جفری اپستین (متهم پرونده‌های سوءاستفاده جنسی ) که نام بیل گیتس در آن‌ها آمده، صحبت کرد. او با ابراز اندوهی عمیق گفت این موضوع خاطرات بسیار دردناکی از دوران ازدواجش را زنده کرده و عملاً تأیید کرد ارتباط‌های بیل گیتس با اپستین یکی از دلایل اصلی جدایی آن‌ها بوده است. 💔
    او تأکید کرد که دیگر نمی‌خواهد وارد جزئیات شود و پاسخ به پرسش‌ها درباره این پرونده باید از سوی بیل گیتس داده شود. ملیندا گفت اکنون از آن فضای «آلوده و سنگین» فاصله گرفته و زندگی جدید و آرام‌تری را تجربه می‌کند. 🌱
    بیل و ملیندا گیتس پس از ۲۷ سال زندگی مشترک در سال ۲۰۲۱ طلاق گرفتند. پیش‌تر نیز گزارش‌هایی درباره دیدارهای متعدد بیل گیتس با اپستین منتشر شده بود؛ ادعاهایی که گیتس همواره آن‌ها را کاملاً نادرست و بی‌اساس دانسته است. ⚖️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۴:۰۷:۵۵
  • چت‌بات Grok دردسرساز شد؛ یورش پلیس فرانسه به دفاتر X

    تحقیقات علیه شبکه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک در اروپا به‌سرعت گسترده‌تر شده است. پلیس و دادستانی فرانسه با همکاری یوروپل به دفاتر X در پاریس یورش بردند و ایلان ماسک و لیندا یاکارینو، مدیرعامل سابق این پلتفرم، برای جلسه‌ای در ماه آوریل احضار شده‌اند. این پرونده از ژانویه ۲۰۲۵ با اتهام دست‌کاری الگوریتم و استخراج غیرقانونی داده آغاز شد و اکنون شامل بررسی انتشار محتوای مجرمانه، از جمله دیپ‌فیک‌های جنسی و تصاویر مربوط به کودکان است. 🚨
    در بریتانیا نیز نهادهای نظارتی به‌طور فوری در حال بررسی استفاده از چت‌بات Grok برای تولید تصاویر جنسی بدون رضایت افراد هستند؛ موضوعی که نگرانی‌های جدی حقوقی و اجتماعی ایجاد کرده است. هم‌زمان، کمیسیون اروپا و دادستان کل ایالت کالیفرنیا در آمریکا تحقیقات جداگانه‌ای را آغاز کرده‌اند. X این اتهام‌ها را رد کرده اما تحت فشار دولت‌ها، محدودیت‌هایی برای Grok اعمال کرده که هنوز کافی دانسته نمی‌شود. ⚖️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۲۱:۱۹
  • فلزات نادر، نقطه ضعف استراتژیک آمریکا در برابر چین

    دولت آمریکا پس از بحران سال گذشته در تأمین فلزات معدنی حیاتی از چین، تصمیم گرفته برای جلوگیری از تکرار آن، یک ذخیره راهبردی فلزات نادر ایجاد کند. چین از سال ۲۰۱۹ هشدار داده بود که ممکن است صادرات این مواد را محدود کند و در بهار سال گذشته، هم‌زمان با تشدید جنگ تجاری، این تهدید را عملی کرد؛ اقدامی که صنایع مدرن آمریکا را با شوک جدی روبه‌رو ساخت. ⚠️
    چین حدود ۶۹٪ تولید جهانی فلزات نادر را در اختیار دارد و همین موضوع باعث شد محدودیت‌های صادراتی، برخی خطوط تولید آمریکا را متوقف کند. دولت ترامپ در واکنش، تعرفه‌ها را کاهش داد؛ توافقی که کاخ سفید آن را «پیروزی بزرگ» خواند، اما در عمل به‌عنوان امتیازدهی به چین تلقی شد. 🇨🇳🇺🇸
    اکنون ترامپ طبق گزارش بلومبرگ از طرحی ۱۲ میلیارد دلاری به نام Project Vault رونمایی کرده است. این طرح با ۲ میلیارد دلار سرمایه خصوصی و ۱۰ میلیارد دلار وام بانکی، ذخیره‌ای از فلزات کمیاب ایجاد می‌کند تا تولیدکنندگان در زمان شوک قیمتی از آن استفاده کنند و سپس ذخیره را دوباره تکمیل نمایند. ⚙️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۱۱:۱۲
  • نبرد جهانی روباتاکسی‌ها؛ سنای آمریکا زیر فشار تصمیم‌گیری

    قانون‌گذاران آمریکا همراه با شرکت‌های ویمو و تسلا از کنگره خواسته‌اند هرچه زودتر قوانین مربوط به خودروهای خودران را به‌روز کند تا استقرار روباتاکسی‌ها سریع‌تر شود. آن‌ها هشدار می‌دهند اگر آمریکا تعلل کند، چین که سرمایه‌گذاری سنگینی در این حوزه انجام داده، می‌تواند از نظر فناوری و استانداردهای جهانی پیشی بگیرد. 🚗
    کمیته بازرگانی سنای آمریکا قرار است با حضور نمایندگان ویمو و تسلا جلسه‌ای برگزار کند؛ هدف، تسهیل استفاده از خودروهای کاملاً خودران حتی بدون کنترل انسانی است. سناتورها و مدیران صنعت تأکید دارند نوسازی مقررات برای حفظ جایگاه آمریکا در رقابت جهانی یک صنعت تریلیون‌دلاری ضروری است. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۵۹:۲۲
  • پایش دائمی اقیانوس‌ها با شبکه ربات‌های هوشمند

    بیشتر دانسته‌های ما از اقیانوس‌ها به سطح آب محدود است و جمع‌آوری داده‌های عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبه‌رو هستند. 🌊
    استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، ربات‌های زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین می‌روند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت می‌کنند، بدون نیاز به کشتی‌های بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
    این ربات‌های کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاب‌اند و پس از بازگشت به سطح، داده‌ها را به یک سیستم ابری می‌فرستند. استقرار شبکه‌ای آن‌ها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیق‌تری از وضعیت اقیانوس می‌دهد. 📡
    Apeiron به‌تازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و می‌گوید هزینه جمع‌آوری داده‌های اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» می‌نامد، یعنی نسخه‌ای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوس‌ها. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴
  • از لندن تا توکیو؛ سهام نرم‌افزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی

    سهام شرکت‌های نرم‌افزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایه‌گذاران نگران‌اند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسب‌وکار این شرکت‌ها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
    در اروپا، سهام شرکت‌های تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکت‌های IT هند و نرم‌افزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
    تحلیلگران می‌گویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایه‌گذاران فعلاً خرید نکنند؛ به‌ویژه با رقابت شرکت‌های «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی می‌سازند. 🧠
    هم‌زمان سهام تبلیغاتی‌ها و SAP، بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار داده‌اند و همین موضوع بازار نرم‌افزار را نگران نگه داشته است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱
  • ۵۰ هزار اخراج با اسم هوش مصنوعی؛ واقعیت چیست؟

    گزارش نیویورک‌تایمز از پدیده‌ای به نام «AI-washing» می‌گوید؛ یعنی شرکت‌ها اخراج نیرو را به هوش مصنوعی نسبت می‌دهند، در حالی که علت واقعی اغلب مشکلات مالی یا استخدام بیش‌ازحد در دوران کروناست. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ هزار نفر با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی» اخراج شده‌اند و شرکت‌هایی مانند آمازون و پینترست نیز AI را دلیل تعدیل نیرو اعلام کرده‌اند. 🤖
    اما گزارش مؤسسه فورستر نشان می‌دهد بسیاری از این شرکت‌ها هنوز ابزارهای هوش مصنوعیِ آماده و قابل‌اتکا برای جایگزینی نیروی انسانی ندارند و در عمل، کاهش هزینه‌ها را به آینده AI نسبت می‌دهند. مالی کیندر از مؤسسه بروکینگز می‌گوید این روایت برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر است، چون به‌جای اعتراف به ضعف کسب‌وکار، تقصیر به گردن فناوری آینده‌محور انداخته می‌شود. 📉

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۴
  • افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت

    از ابتدای پیدایش بیت‌کوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیت‌کوین بیشتر به‌عنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پس‌انداز بلندمدت می‌بینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
    با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین داشته.🥇
    در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیت‌کوین نسبت داده می‌شود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
    هم‌زمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایه‌گذاران را دوباره به فلزات گران‌بها جلب کرده است. 📉
    تحولات اخیر نشان می‌دهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چند‌هزارساله است. ⚖️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱
  • آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت

    آمازون می‌گوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپ‌ها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنک‌سازی وارد کرده و شرکت‌ها را به فکر گزینه‌های جایگزین انداخته است. 🚀
    مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبه‌روست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «به‌صرفه اقتصادی نیست». 💸
    با اینکه برخی استارتاپ‌ها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار می‌کنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح می‌کنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرون‌به‌صرفه نیستند. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵
نمایش بیشتر