-
رقابت فضایی داغ شد؛ اروپا به دنبال استقلال از استارلینک
شرکت اروپایی SES در حال گفتوگو با اتحادیه اروپا و برخی دولتهاست تا به عنوان مکملی برای استارلینک فعالیت کند. پس از نگرانیها از احتمال قطع خدمات استارلینک به اوکراین، اتحادیه اروپا به دنبال گزینههای داخلی برای تقویت ارتباطات ماهوارهای است. SES که با ناتو و پنتاگون همکاری دارد، ناوگانی ۷۰ ماهوارهای دارد و میخواهد آن را به ۱۰۰ برساند. این ماهوارهها سرعت انتقال داده بالایی دارند و برای مناطق محروم و کاربردهای دولتی مناسباند. در حالی که شرکتهایی چون استارلینک، آمازون و چین در حال گسترش شبکههای فضایی خود هستند، اروپا میخواهد وابستگیاش به خارجیها را کاهش دهد و گزینههای بیشتری در اختیار داشته باشد.
۱۴۰۴/۲/۱۲ ۰۰:۲۲:۵۳ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
حمله SES به امپراتوری فضایی ایلان ماسک
شرکت ماهوارهای اروپایی SES در آستانه دریافت تأییدیه بدون شرط از اتحادیه اروپا برای خرید ۳.۱ میلیارد دلاری رقیب خود، Intelsat قرار دارد؛ اقدامی که به ایجاد یک بازیگر بزرگ اروپایی در رقابت با Starlink ایلان ماسک منجر خواهد شد. 🚀
این ادغام در راستای تلاش اتحادیه اروپا برای دستیابی به خودکفایی راهبردی در حوزه فضا و کاهش وابستگی به شرکتهای آمریکایی صورت میگیرد. 🇪🇺
شرکت جدید حاصل از این ادغام، مالک بیش از ۱۲۶ ماهواره در مدار زمین خواهد بود؛ در حالی که Starlink بیش از ۵۸۰۰ ماهواره در مدار دارد. 🛰️۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۷:۱۲:۱۴ -
شکست تلخ اروپا در ماه؛ Tenacious در سکوت فرود آمد
اروپا در مسیر دستیابی به فناوریهای پیشرفته فضایی با شکست تلخی مواجه شد. کاوشگر Tenacious که بهعنوان نخستین ربات ماهنورد ساخت اروپا توسط شرکت ispace-EUROPE توسعه یافته بود، در جریان مأموریت خود با قطع ارتباط روبهرو شد؛ نشانهای از ناکامی در فرود نرم بر سطح ماه. 🚫
این ربات سبکوزن تنها ۵ کیلوگرم وزن داشت و با طراحی بهینه، قطعات کممصرف و فناوری حرکت رباتیک پیشرفته ساخته شده بود تا بتواند بهصورت خودکار از سطح ماه نمونهبرداری کند و آنها را طبق قراردادی به ناسا تحویل دهد. ⚙️
Tenacious به حسگرهای تصویربرداری، سیستم بیلچه برای جمعآوری خاک (Regolith) و تجهیزات ارتباطی وابسته به فرودگر مجهز بود.🌕
با وجود انجام آزمایشهای زمینی در اروپا و طراحی دقیق برای مصرف بهینه انرژی، قطع ارتباط در حین فرود نشان میدهد فناوری فرود خودکار و سنجش ارتفاع نیازمند بهبود جدی است.
این شکست، گامی به عقب برای اروپا در رقابت جهانی فناوریهای سطحنوردی فضایی بهشمار میآید.۱۴۰۴/۳/۱۹ ۱۶:۰۰:۴۱ -
5G ماهوارهای؛ آینده ارتباطات نظامی اروپا
📡 استارتاپ اسپانیایی Sateliot در حال مذاکره با چندین وزارت دفاع اروپایی برای ارائه اتصال 5G ماهوارهای به نیروهای نظامی است. 🛰️
📌 هدف Sateliot کاهش وابستگی کشورها به شرکتهای غیراروپایی مانند Starlink ایلان ماسک است. 🌍
⚔️ این فناوری برای لجستیک در میدان نبرد قابل استفاده است و چند کشور اروپایی نسبت به آن ابراز علاقه کردهاند. 🛡️
🚜 علاوه بر حوزه دفاع، مشتریان احتمالی شامل شرکتهای لجستیکی، کشاورزان، سکوهای نفتی و کاربردهای محیطزیستی هستند. 🌱
🛰️ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۱۰۰ ماهواره پرتاب کند.
🏛️ دولت اسپانیا نیز با خرید سهام، مالک ۲۰٪ از این استارتاپ شده است. 🇪🇸۱۴۰۴/۳/۱۳ ۱۴:۴۴:۲۴ -
ساخت مراکز داده AI؛ نقشه راه اروپا برای آینده
🤖 آلمان با همکاری شرکتهایی مثل Deutsche Telekom و SAP قصد دارد یک مرکز بزرگ داده برای هوش مصنوعی بسازد. 🇩🇪🏗️
این پروژه بخشی از طرح ۲۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپاست برای ساخت ۵ مرکز بزرگ AI در اروپا. 💶🌍
هدف، کاهش وابستگی به آمریکا و چین و تقویت توان دیجیتال اروپاست. 🧠⚡
آلمان امیدوار است یکی از این مراکز در خاک خودش ساخته شود. ⏳📩۱۴۰۴/۳/۸ ۰۲:۴۷:۰۹ -
ماهوارههای اروپایی علیه امپراتوری ایلان ماسک
🛰️ شرکت اروپایی SES قصد دارد با خرید شرکت Intelsat به ارزش 3.1 میلیارد دلار، رقابت با استارلینک ایلان ماسک را افزایش دهد. کمیسیون اروپا در حال بررسی این معامله است.
SES هماکنون ناوگانی متشکل از 70 ماهواره با خدمات مختلف از جمله پخش ویدیو و اینترنت پهنباند دارد.۱۴۰۴/۲/۲۹ ۲۳:۴۱:۰۸ -
ناوبری ماه با LUPIN؛ گوگل مپ فضایی
🚀🌕 شرکت فناوری اسپانیایی GMV با همکاری ESA سیستم ناوبری LUPIN را معرفی کرد؛ فناوریای که به روباتها و فضانوردان کمک میکند مانند Google Maps، موقعیت خود را در ماه پیدا کنند. 📡🚀
🌍 این سیستم در جزیره فورتهونتورا از جزایر قناری اسپانیا، که شباهت زیادی به سطح ماه دارد آزمایش شد و هدف آن تسهیل اکتشافات علمی، استخراج منابع و حتی گردشگری فضایی است. 🌑✨
مدیر پروژه، استیون کی، گفت: «LUPIN راه را برای حضور انسان در ماه و حتی مریخ هموار میکند.» 🚀🌌۱۴۰۴/۲/۲۰ ۱۸:۴۴:۱۶ -
بازسازی استراتژی خودروسازی چینی BYD برای ورود به بازار اروپا
شرکت خودروسازی BYD چین پس از ورود ناموفق به اروپا، با استخدام مدیران محلی، توسعه نمایندگیها و عرضه خودروهای هیبریدی، فعالیتهایش را بازسازی کرده است. اشتباهات اولیه شامل ناآشنایی با بازارها و تمرکز فقط بر خودروهای برقی بود. با این اصلاحات، فروش سهماهه اول ۲۰۲۵ در بازار اروپا سه برابر شده، اما کارشناسان تأکید دارند موفقیت در اروپا نیازمند زمان و شناخت دقیقتر از هر کشور است.
۱۴۰۴/۲/۴ ۱۰:۵۳:۳۲ -
جایگزین اروپا برای اینترنت ماهوارهای استارلینک در اوکراین
آلمان هزینه دسترسی اوکراین به شبکه اینترنت ماهوارهای Eutelsat را پرداخت میکند. این شرکت فرانسوی در حال گسترش خدمات اینترنتی خود در اوکراین است و هدف افزایش تعداد ترمینالها از هزار به 5 تا 10 هزار در آینده نزدیک را دنبال میکند. این اقدام در راستای کاهش وابستگی به استارلینک ایلان ماسک و ایجاد گزینه جایگزین برای اوکراین صورت میگیرد.
۱۴۰۴/۱/۱۶ ۱۸:۲۷:۲۳ -
شکست پرتاب نخستین راکت مداری اروپا در نروژ
راکت Spectrum متعلق به استارتاپ Isar Aerospace آلمان در نخستین پرتاب مداری از پایگاه فضایی نروژ، 40 ثانیه پس از برخاست سقوط کرد و منفجر شد. این پرتاب که با هدف راهاندازی پرتاب ماهواره از اروپا انجام شد، با وجود شکست، دادههای ارزشمندی برای تیم فنی در بر داشت. این اقدام بخشی از تلاش کشورهای اروپایی برای دستیابی به استقلال فضایی و رقابت با شرکتهای فضایی مانند SpaceX است.
۱۴۰۴/۱/۱۲ ۱۳:۲۴:۲۴ -
درخواست پارلمان اروپا برای حمایت از صنعت تراشه و هوش مصنوعی
نمایندگان پارلمان اروپا خواستار راهاندازی برنامه حمایتی جدید برای صنعت نیمهرسانا شدند. آنها پیشرفت کند کمیسیون اروپا در قانون تراشه ۲۰۲۳ را انتقاد کرده و خواهان سرمایهگذاری در تراشههای هوش مصنوعی و رفع شکافهای فناوری هستند. این درخواست در پی تحولات ژئوپلیتیکی و رقابت میان آمریکا و چین مطرح شده است.
۱۴۰۴/۱/۶ ۰۰:۲۵:۵۴ -
انتقال استراتژیک Anduril به اروپا با احداث کارخانه جدید
شرکت Anduril که در زمینه فناوری دفاعی فعالیت دارد، برنامه احداث کارخانه جدید در انگلستان را بررسی میکند. این شرکت قصد دارد در نزدیکی آکسفورد یا کمبریج کارخانهای برای تولید پهپاد و تحقیقات دفاعی راهاندازی کند. با افزایش بودجههای دفاعی اروپا، این استراتژی گسترش بینالمللی Anduril محسوب میشود.
۱۴۰۴/۱/۳ ۰۵:۰۹:۱۴ -
اتحادیه اروپا باید بر توانمندیهای فناوری تمرکز کند، نه افزایش تسلیحات
نخستوزیر اسپانیا در بروکسل خواستار تمرکز اتحادیه اروپا بر توسعه توانمندیهای فناوری به جای افزایش تسلیحات شد. پدرو سانچز تأکید کرد که اتحادیه اروپا باید امنیت را با رویکردی نرم و با تمرکز بر مقابله با تروریسم و حملات سایبری دنبال کند. وی همچنین بر چالشهای متفاوت کشورهای جنوبی اروپا در مقایسه با متحدان شرقی تأکید کرد.
۱۴۰۴/۱/۱ ۱۷:۲۲:۰۶ -
درخواست شرکتهای تراشه از کمیسیون اروپا برای حمایت از صنعت نیمهرسانا
گروههای صنعتی تولیدکنندگان تراشه در اروپا از کمیسیون اروپا درخواست کردند برنامه حمایتی جدیدی موسوم به «طرح تراشه 2.0» را راهاندازی کند. این طرح علاوه بر تولید، بر طراحی، مواد و تجهیزات تراشه متمرکز خواهد بود و هدف آن تقویت زنجیره تأمین نیمهرسانا در اروپاست.
۱۴۰۳/۱۲/۲۹ ۱۸:۵۵:۵۹ -
اتحادیه اروپا به دنبال استقلال دیجیتالی با راهکار "یورو استک"
ائتلافی از شرکتهای فناوری اروپایی خواستار اقدام جدی برای کاهش وابستگی به زیرساختهای دیجیتالی آمریکایی شدند. این گروه پیشنهاد میکنند اتحادیه اروپا با تمرکز بر خرید محصولات داخلی، حمایت از استارتاپها و ایجاد یک صندوق زیرساختی، استقلال فناوری خود را تقویت کند. هدف اصلی کاهش وابستگی به شرکتهای بزرگ فناوری آمریکایی و تقویت نوآوری داخلی است.
۱۴۰۳/۱۲/۲۷ ۰۹:۰۷:۰۹ -
تقویت اینترنت اوکراین با ماهوارههای اروپایی
شرکت ماهوارهای اروپایی یوتلست در تداوم حمایت از اوکراین، صدها ترمینال اینترنتی را در این کشور و دریای سیاه مستقر کرده است. این شرکت بر تقویت استقلال اروپا در ارتباطات فضایی تمرکز دارد و با افزایش تقاضای سرمایهگذاران، سهام آن با رشد چشمگیری مواجه شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۳ ۲۳:۵۵:۰۳ -
اتحادیه اروپا تیکتاک را به طراحی اعتیادآور متهم کرد!
اتحادیه اروپا تیکتاک را متهم کرده که با طراحی اعتیادآور اپلیکیشن خود، قوانین محتوای آنلاین را نقض کرده است. کمیسیون اروپا اعلام کرده در صورت اثبات تخلف، این شرکت ممکن است تا ۶٪ از درآمد جهانی بایتدنس (مالک تیک تاک) جریمه شود. این پرونده پس از یک سال تحقیق تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا مطرح شده است. ⚖️
مقامهای اروپایی میگویند قابلیتهایی مانند اسکرول بیپایان، پخش خودکار ، نوتیفیکیشن ها و الگوریتم پیشنهاددهی شخصی، کاربران را به استفاده مداوم سوق میدهد. بهگفته آنها، تیکتاک بررسی کافی درباره اثر این ویژگیها بر سلامت روان، بهویژه کودکان و نوجوانان، انجام نداده و شاخصهایی مثل استفاده شبانه طولانی را نادیده گرفته است. 📱
اتحادیه اروپا خواستار تغییر طراحی تیکتاک در اروپا برای محافظت بهتر از کاربران شده است. تیکتاک این اتهامات را کاملاً رد کرده و اعلام کرده برای دفاع از خود اقدام قانونی انجام خواهد داد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۷ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
فلزات نادر، نقطه ضعف استراتژیک آمریکا در برابر چین
دولت آمریکا پس از بحران سال گذشته در تأمین فلزات معدنی حیاتی از چین، تصمیم گرفته برای جلوگیری از تکرار آن، یک ذخیره راهبردی فلزات نادر ایجاد کند. چین از سال ۲۰۱۹ هشدار داده بود که ممکن است صادرات این مواد را محدود کند و در بهار سال گذشته، همزمان با تشدید جنگ تجاری، این تهدید را عملی کرد؛ اقدامی که صنایع مدرن آمریکا را با شوک جدی روبهرو ساخت. ⚠️
چین حدود ۶۹٪ تولید جهانی فلزات نادر را در اختیار دارد و همین موضوع باعث شد محدودیتهای صادراتی، برخی خطوط تولید آمریکا را متوقف کند. دولت ترامپ در واکنش، تعرفهها را کاهش داد؛ توافقی که کاخ سفید آن را «پیروزی بزرگ» خواند، اما در عمل بهعنوان امتیازدهی به چین تلقی شد. 🇨🇳🇺🇸
اکنون ترامپ طبق گزارش بلومبرگ از طرحی ۱۲ میلیارد دلاری به نام Project Vault رونمایی کرده است. این طرح با ۲ میلیارد دلار سرمایه خصوصی و ۱۰ میلیارد دلار وام بانکی، ذخیرهای از فلزات کمیاب ایجاد میکند تا تولیدکنندگان در زمان شوک قیمتی از آن استفاده کنند و سپس ذخیره را دوباره تکمیل نمایند. ⚙️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۱۱:۱۲ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
جنگ ابزارهای کدنویسی هوش مصنوعی: Cursor با خرید Graphite یک قدم جلو افتاد
Cursor، دستیار کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی، اعلام کرد استارتاپ Graphite را خریده؛ شرکتی که با هوش مصنوعی کد را بررسی و دیباگ میکند. رقم معامله اعلام نشده، اما منابع میگوید Cursor خیلی بالاتر از ارزشگذاری ۲۹۰ میلیون دلاری Graphite پرداخت کرده است. 🤝
این خرید از نظر فنی منطقی است چون کدهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی اغلب باگ دارند و زمان زیادی برای اصلاح میگیرند. Graphite علاوه بر بازبینی کد، قابلیتی مثل «stacked pull request» دارد که اجازه میدهد چند تغییر وابسته همزمان جلو برود و تیم منتظر تأیید مرحلهبهمرحله نماند؛ ترکیب تولید کد با هوش مصنوعی و بازبینی کد با هوش مصنوعی میتواند سرعت انتشار را بالا ببرد. ⚙️۱۴۰۴/۱۰/۱ ۰۵:۰۰:۴۶ -
اروپا در آستانه تولد اولین استارتاپ تریلیوندلاری
کنفرانس سالانه Slush در هلسینکی امسال نشان داد بازار استارتاپی اروپا برخلاف تصور سیلیکونولی، در آستانه یک جهش بزرگ قرار دارد و حتی صحبت از اولین استارتاپ تریلیوندلاری اروپا مطرح است. با وجود چالشهای قدیمی مثل کمبود سرمایه و کوچ کارآفرینان به آمریکا، بسیاری از بنیانگذاران و سرمایهگذاران میگویند شرایط تغییر کرده و ورود سرمایه آمریکایی اکنون بیشتر از پنج سال پیش است. 🚀
نمونههای موفقی مانند Spotify و Klarna اعتمادبهنفس بیشتری به اکوسیستم دادهاند و بنیانگذاران کمتر از گذشته مجبور به خروج زودهنگام هستند. برخی شرکتها مثل Lovable (کدنویسی هوش مصنوعی) ثابت کردهاند ماندن در اروپا هم میتواند رشد سریع ایجاد کند؛ این شرکت تنها در یک سال به ۲۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه رسیده است. 🇪🇺
قوانین جدید اتحادیه اروپا نیز در راه است تا ثبت شرکت در همه کشورهای اتحادیه را آسانتر کند. البته موانعی مانند محافظهکاری شرکتهای بزرگ اروپایی باقی است، اما فضای Slush نشان داد اروپا اکنون آماده یک دوره جدید و قدرتمند در دنیای استارتاپهاست. 🌍۱۴۰۴/۹/۲ ۰۹:۴۸:۳۸ -
درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!
در حالیکه دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازهای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
«شان دافی»، وزیر حملونقل و مدیر موقت ناسا، در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیسایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محمولهای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میمها و توییتهایی توهینآمیز، از جمله اشارهای تمسخرآمیز به گذشته دافی بهعنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب میشود؛ بهویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
رسانهها گزارش دادهاند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حملونقل قرار دهد؛ موضوعی که میتواند کنترل ماسک بر برنامههای فضایی را محدود کند. 🏛️۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵ -
پاسخ اروپا به SpaceX؛ ادغام سه غول برای ساخت امپراتوری ماهوارهای جدید
سه شرکت بزرگ هوافضای اروپا، ایرباس (Airbus)، تالس (Thales) و لئوناردو (Leonardo) در آستانه ادغام واحدهای ماهوارهسازی خود هستند تا با سلطهی استارلینک ایلان ماسک رقابت کنند. 🚀 طبق گزارش رویترز، این سه غول صنعتی بر سر چارچوب توافق به نتیجه رسیدهاند و تنها جزئیات نهایی حقوقی و مالی در حال بررسی است. 📑 پروژه با نام رمز “Projet Bromo” شناخته میشود و هدف آن تشکیل یک هلدینگ مشترک است که هر شرکت حدود یکسوم سهام آن را در اختیار خواهد داشت. 🛰️ اجرای کامل این طرح به تأیید نهادهای نظارتی نیاز دارد و احتمالاً تا دو سال آینده نهایی میشود. ⏳ منابع آگاه میگویند اگرچه این ادغام از نظر فنی و مالی پیچیده است، اما شرکتها با توجه به کاهش سود و سهم بازار خود، مصمماند همکاری را پیش ببرند. 💪🌍 این اتحاد میتواند نقطهی عطفی در صنعت ماهواره اروپا باشد و توان رقابتی آن را در برابر SpaceX افزایش دهد. ⚡
۱۴۰۴/۸/۳ ۲۲:۳۹:۵۹ -
بریتانیا سلطه اپل و گوگل را کاهش میدهد
دولت بریتانیا اعلام کرده که میخواهد جلوی نفوذ بیش از حد اپل و گوگل در بازار گوشیها را بگیرد و رقابت را بیشتر کند. ⚖️📱
تقریباً همه گوشیهای موجود در بریتانیا از سیستمعاملهای iOS اپل یا اندروید گوگل استفاده میکنند و کاربران فقط از اپاستور یا پلیاستور این دو شرکت میتوانند برنامه دانلود کنند. 💡
این موضوع باعث شده اپل و گوگل کنترل زیادی بر بازار داشته باشند و قوانین خودشان را بر شرکتها و توسعهدهندگان تحمیل کنند. 💰
دولت بریتانیا حالا با دادن عنوان «بازار راهبردی» به این دو شرکت، میتواند در صورت نیاز، آنها را مجبور به تغییر قوانین کند تا شرکتهای دیگر هم بتوانند رقابت کنند و کاربران گزینههای بیشتری داشته باشند. 🚀
گوگل این تصمیم را غیرمنصفانه دانسته و گفته ممکن است رشد فناوری کند شود، اما اپل هشدار داده این تغییرات میتواند باعث کاهش امنیت گوشیها و تأخیر در ارائه ویژگیهای جدید شود. 🔒⚠️۱۴۰۴/۸/۲ ۱۱:۰۸:۱۳ -
تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX
اسپیسایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازهای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحلهای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیهساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفتهتر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیسایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱ -
رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیسایکس، حالا نوبت Verizon است!
شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهوارهای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتنهای زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیشتر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحلهی تازهای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دهها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲ -
اروپا بدون زیرساخت دیجیتال قوی از رقابت جهانی جا میماند
پژوهش شرکت فرانسوی Qonto نشان میدهد بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط اروپا بهجای تقویت زیرساختهای دیجیتال، تمرکز خود را بر استفاده از هوش مصنوعی گذاشتهاند. 📉 در حالی که شرکتهای بزرگ اروپا بهسرعت در حال توسعه زیرساختهای دیجیتال و سرمایهگذاری در هوش مصنوعی هستند، بسیاری از شرکتهای کوچک هنوز دانش و امکانات لازم برای این تحول را ندارند. 🏭 طبق این گزارش، ۴۶٪ از این شرکتها روزانه از ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده میکنند، اما فقط بخش کمی از آنها از سیستمهای دیجیتال برای حسابداری، تحلیل داده یا مدیریت اسناد بهره میبرند. 🤖 این شکاف دیجیتال میتواند آینده اقتصادی اروپا را تهدید کند. ⚠️ پژوهش با بررسی ۱۶۰۰ مدیر در فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا نشان داد دو شرکت از هر پنج شرکت برای تحول دیجیتال آماده نیستند. 🌍 آلمان بیشترین آمادگی را دارد، در حالی که فرانسه از دیگر کشورها عقب مانده است. 🇩🇪🇫🇷 مدیرعامل Qonto تأکید کرد رشد پایدار بدون زیرساخت دیجیتال قوی ممکن نیست. 💡
۱۴۰۴/۷/۱۸ ۲۳:۴۲:۰۷



