-
ایلان ماسک در عربستان
ایلان ماسک اعلام کرد که اینترنت ماهوارهای استارلینک برای استفاده دریایی و هوایی در عربستان تایید شده! 📡✈️ او در نشست سرمایهگذاری ریاض این خبر را اعلام کرد و از برنامههای خودروهای خودران و رباتهای انساننما گفت. 🚗🤖
🔹 ماسک همچنین از پروژه تونلهای زیرزمینی Boring Company خود صحبت کرد، راهحلی که او آن را برای حل مشکل ترافیک معرفی کرده است. 🛣️🚦
👨💼 دونالد ترامپ نیز در این رویداد حضور داشت و درباره قراردادهای میلیارد دلاری با شرکتهای بزرگ فناوری صحبت کرد. 🌐۱۴۰۴/۲/۲۵ ۰۳:۳۱:۵۸ -
از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر میدهد؟
SpaceX همزمان با آمادهشدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهوارهای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامهها بخشی از چشمانداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساختهای آینده در فضا است. 🚀
منابع آگاه میگویند ایده گوشی استارلینک سالهاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشیهای فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالشبرانگیز ارزیابی میشود. 📱
استارلینک مهمترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا میکند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانیهایی درباره وابستگی بیشازحد ایجاد کرده است. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸ -
از تسلا تا استارلینک؛ امپراتوری چندشاخهای که همه دربارهاش حرف میزنند
سی سال پیش اگر کسی از یک مجموعه همهکاره حرف میزد، نام جنرالالکتریک مطرح میشد؛ اما امروز بسیاری این نقش را برای ایلان ماسک میبینند. او همزمان در شرکتهایی مثل تسلا، اسپیسایکس، xAI، شبکه اجتماعی X، استارلینک، نورالینک و بورینگکمپنی نفوذ دارد و حتی صحبتهایی درباره ادغام برخی از این کسبوکارها مطرح است. 🚀
تحلیلگران ، ماسک را فقط شبیه هنری فورد نمیدانند، بلکه او را با جان دی. راکفلر، غول صنعت نفت قرن نوزدهم آمریکا، و جک ولش، مدیر افسانهای جنرالالکتریک که آن را به یک شرکت چندشاخه بسیار بزرگ تبدیل کرد، مقایسه میکنند. گفته میشود ثروت ماسک به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده و ارزش او حتی از بسیاری شرکتهای بزرگ هم فراتر رفته است.💰
با این حال، تجربههایی مثل جنرالالکتریک نشان میدهد شرکتها و امپراتوریهای بسیار بزرگ معمولاً زیر فشار بحرانها، مدیریت پیچیده و مقررات، دچار ضعف میشوند و حتی ممکن است زمین بخورند. به همین دلیل، آینده مجموعه تحت نفوذ ماسک به تصمیمهای خودش و میزان فشار جامعه و قوانین بستگی خواهد داشت. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۴:۴۹:۵۴ -
همکاری اوکراین و SpceX برای متوقف کردن پهپادهای روسی
ایلان ماسک گفته اقدامهای SpaceX برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز روسیه از اینترنت ماهوارهای استارلینک احتمالاً اثر کرده و از کاربران خواسته اگر هنوز راهی برای سوءاستفاده هست اطلاع دهند. 🛰️
اوکراین برای ارتباطات میدانی و هدایت بعضی مأموریتهای پهپادی به دهها هزار اتصال استارلینک متکی است، اما اعلام کرده این هفته ترمینالهای استارلینک را روی پهپادهای بردبلندِ بهکاررفته در حملات روسیه شناسایی کرده است. 🚨
وزیر دفاع اوکراین گفته کییف در حال ساخت سامانهای است که فقط ترمینالهای مجاز در خاک اوکراین فعال شوند تا در آینده روسیه نتواند از آن استفاده کند؛ اسپیسایکس هم قبلاً گفته بود استارلینک را به روسیه نمیفروشد و هیچ همکاریای با دولت یا ارتش روسیه ندارد. 🛡️۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۲۸:۳۶ -
عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایهگذاری زیر سایه ترامپ
عربستان سعودی با نزدیکشدن به ترامپ و چهرههای حامی او تلاش میکند چهره خود را نزد سرمایهگذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازهای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورکتایمز بزرگترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشههای انویدیا راهاندازی میشود. 🤖
این پروژه بخشی از بسته بزرگتری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگندههای F-35 به عربستان علیرغم نگرانی پنتاگون. عربستان میخواهد با جذب پروژههای فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسانگیر نیاز دارد. گزارشها میگویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیتهای صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانهای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی میکند. ⚠️۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰ -
پاسخ اروپا به SpaceX؛ ادغام سه غول برای ساخت امپراتوری ماهوارهای جدید
سه شرکت بزرگ هوافضای اروپا، ایرباس (Airbus)، تالس (Thales) و لئوناردو (Leonardo) در آستانه ادغام واحدهای ماهوارهسازی خود هستند تا با سلطهی استارلینک ایلان ماسک رقابت کنند. 🚀 طبق گزارش رویترز، این سه غول صنعتی بر سر چارچوب توافق به نتیجه رسیدهاند و تنها جزئیات نهایی حقوقی و مالی در حال بررسی است. 📑 پروژه با نام رمز “Projet Bromo” شناخته میشود و هدف آن تشکیل یک هلدینگ مشترک است که هر شرکت حدود یکسوم سهام آن را در اختیار خواهد داشت. 🛰️ اجرای کامل این طرح به تأیید نهادهای نظارتی نیاز دارد و احتمالاً تا دو سال آینده نهایی میشود. ⏳ منابع آگاه میگویند اگرچه این ادغام از نظر فنی و مالی پیچیده است، اما شرکتها با توجه به کاهش سود و سهم بازار خود، مصمماند همکاری را پیش ببرند. 💪🌍 این اتحاد میتواند نقطهی عطفی در صنعت ماهواره اروپا باشد و توان رقابتی آن را در برابر SpaceX افزایش دهد. ⚡
۱۴۰۴/۸/۳ ۲۲:۳۹:۵۹ -
روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهابسنگ بهنظر میرسیدند، اما در واقع ماهوارههای در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
به گفتهی اخترفیزیکدان هاروارد، جاناتان مکداول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج میشوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهوارهها در مدار پایین زمین است. 🌍
استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعالترین شرکتهاست و با اضافه شدن پروژههایی چون Amazon Kuiper و ماهوارههای چین، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو میشود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریعتر میکند. ☀️
افزایش ازدحام در فضا میتواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیدهای که در آن برخورد ماهوارهها زنجیرهای از آوار فضایی میسازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زبالههای فضایی وجود دارد. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
اتصال موبایل به ماهواره؛ آینده اینترنت با پروژه Direct to Cell
اسپیسایکس ایلان ماسک با قراردادی ۱۷ میلیارد دلاری بخشی از مجوزهای فرکانسی شرکت EchoStar را خریداری میکند. 🤝📡
این خرید به اسپیسایکس امکان میدهد پروژه Direct to Cell را توسعه دهد؛ سرویسی که اینترنت پرسرعت استارلینک را مستقیماً روی تلفنهای همراه در سراسر جهان ارائه میکند و بستر لازم برای اجرای پروتکلهای 5G را فراهم میسازد. 🌍📶
SpaceX اعلام کرده ماهوارههای نسل جدید استارلینک که آنها را «دکلهای فضایی» مینامد، میتوانند ظرفیت شبکه را تا ۱۰۰ برابر بیشتر کنند و امکان پوشش اینترنت را حتی در دورافتادهترین نقاطی که هیچ سیگنال موبایلی ندارند فراهم سازند. ✅🌍📡
این توافق پس از فشارهای نهاد تنظیمگر ارتباطات آمریکا و با نقشآفرینی ترامپ نهایی شد. ✅🇺🇸۱۴۰۴/۶/۱۹ ۰۲:۰۳:۴۱ -
Burning Man؛ جایی برای رهایی یا جشن میلیاردهای سیلیکونولی؟
فستیوال Burning Man که در دهه ۸۰ میلادی برای تجربه آزادی، خلاقیت و زندگی جمعی در صحرای نوادا شکل گرفت، امروز بیش از هر زمان دیگری از ریشههای خود فاصله گرفته است. این رویداد با اصولی چون خوداتکایی، بخشش، ضدکالاییسازی و شعار «هیچ اثری باقی نگذار» شناخته میشد و محلی برای هنر، موسیقی و بیان آزاد بود. 🎭🔥
اما طبق گزارش وال استریت ژورنال، امسال اینترنت پرسرعت استارلینک ایلان ماسک به قلب این جشنواره رسید. یکی از کمپها با استفاده از آن وایفای راهاندازی کرده و دسترسی به اینترنت را در ازای کارهای نمادینی مثل تنبیه شوخیوار در اختیار شرکتکنندگان گذاشته است. 📡🍷
منتقدان میگویند با ورود سرمایهداران و میلیاردرهای سیلیکونولی، روح ساده و ضدتجمل Burning Man جای خود را به یک جشنواره لوکس چند هزار دلاری داده است؛ جایی که حتی مارک زاکربرگ با هلیکوپتر به آن پرواز کرده است. به باور بسیاری، اینترنت استارلینک تنها نماد تازهای از فاصله گرفتن این رویداد از ریشههای فرهنگی و اجتماعی خود است. ✅💸۱۴۰۴/۶/۹ ۲۰:۵۶:۰۰ -
چتبات Humain Chat: پیشرفتهترین مدل زبان عربی
شرکت سعودی Humain چتباتی به نام Humain Chat معرفی کرده که بر پایه مدل زبانی «Allam» ساخته شده و با یکی از بزرگترین مجموعههای داده عربی آموزش دیده است. این ابزار علاوه بر تسلط بر زبان عربی، با فرهنگ و ارزشهای اسلامی نیز هماهنگ است و امکان گفتوگوی دوزبانه عربی و انگلیسی را دارد و حتی لهجههایی مثل مصری و لبنانی را هم پشتیبانی میکند. 🤖💬
این اپلیکیشن ابتدا فقط در عربستان عرضه میشود اما قرار است بهتدریج در کل خاورمیانه و سپس برای حدود ۵۰۰ میلیون کاربر عربزبان در جهان در دسترس قرار گیرد. از آنجا که پروژه زیر نظر دولت عربستان آغاز شده، احتمال سانسور محتوا وجود دارد؛ کشوری که طبق گزارش Freedom House در سال ۲۰۲۴ یکی از پایینترین رتبهها در آزادی اینترنت را داشته است. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۵ ۰۷:۳۹:۰۸ -
ورود عربستان به رقابت جهانی هوش مصنوعی با پروژه غولآسای Humain
شرکت هوش مصنوعی Humain عربستان با پشتیبانی صندوق سرمایهگذاری عمومی و ریاست ولیعهد محمد بن سلمان، ساخت مراکز داده خود را در ریاض و دمام آغاز کرده است. این مراکز قرار است اوایل سال ۲۰۲۶ با ظرفیت اولیه ۱۰۰ مگاوات به بهرهبرداری برسند. 🤝💻
برای اجرای این پروژه از تراشههای پیشرفته شرکت انویدیا استفاده میشود. در مرحله اول، ۱۸ هزار تراشه Blackwell به Humain تحویل داده خواهد شد و در ادامه صدها هزار تراشه دیگر نیز به عربستان ارسال میشود. همچنین این شرکت یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با AMD امضا کرده است. 📊⚡
Humain که در سال جاری تأسیس شده، قصد دارد خدماتی مانند مراکز داده، زیرساخت ابری و مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی را در عربستان توسعه دهد. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۵ ۰۷:۳۹:۰۵ -
لنوو با دفتر مرکزی جدید خود در عربستان سعودی، بازار خاورمیانه را هدف قرار میدهد
شرکت لنوو (Lenovo) ، تولیدکننده لپ تاپ، اعلام کرد قصد دارد دفتر منطقهای جدیدی در عربستان سعودی تأسیس کند تا حضور خود را در خاورمیانه تقویت کند. 🤝🌍
لنوو همچنین با یک شرکت محلی برای ساخت کارخانهای در عربستان همکاری میکند که از سال ۲۰۲۶ تولید رایانههای شخصی، لپتاپ، تلفنهای هوشمند و سرورها را آغاز خواهد کرد. این اقدام همزمان با رشد تقاضای جهانی برای زیرساختهای هوش مصنوعی است که به گفته مدیرعامل لنوو، در چین سریعتر از سایر نقاط جهان در حال گسترش است. ✅💻۱۴۰۴/۵/۳۰ ۰۳:۲۰:۱۲ -
تماس تاریخی ایلان ماسک و رئیسجمهور لبنان
ایلان ماسک در تماس تلفنی با رئیسجمهور لبنان، جوزف عون، علاقهمندی خود را به سرمایهگذاری در بخش اینترنت و مخابرات این کشور اعلام کرد. 📞
عون از ماسک برای سفر به لبنان دعوت کرد و گفت از حضور شرکتهای او در کشور استقبال میکند. 🌐
این گفتگو پس از دیدار مقامات لبنانی با مدیر استارلینک درباره ارائه اینترنت ماهوارهای انجام شد. 🛰️
برخی نهادهای دولتی با ورود استارلینک مخالفت کردهاند، چراکه اینترنت لبنان تاکنون در انحصار شرکتهای وابسته به دولت بوده است. ⚠️
لبنان در حال حاضر یکی از کشورهایی با پایینترین سرعت اینترنت در جهان است.۱۴۰۴/۴/۷ ۱۷:۲۰:۱۹ -
OpenAI به دنبال جذب سرمایه از عربستان سعودی و هند
OpenAI برای جذب سرمایه ۴۰ میلیارد دلاری با عربستان، هند و امارات در حال مذاکره است. ✅
گزارشها حاکی از گفتوگو با PIF عربستان، ریلیانس هند و MGX امارات است که هرکدام ممکن است صدها میلیون دلار سرمایهگذاری کنند.
تأمین مالی با هدایت سافتبنک و با هدف توسعه زیرساخت «Stargate» و مدلهای هوش مصنوعی انجام میشود. 🚀۱۴۰۴/۳/۲۳ ۱۳:۰۹:۴۵ -
ترامپ: اینترنت استارلینک خوب است، تسلا را هم نگه میدارم!
دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که قصد ندارد اتصال اینترنت استارلینک را از اقامتگاه ریاستجمهوری قطع کند و آن را «سرویس خوبی» توصیف کرد، هرچند ارتباط شخصیاش با ایلان ماسک همچنان قطع است. 🌐
وی همچنین شایعات مربوط به فروش تسلایی که اوایل سال خریداری کرده بود را رد کرد و گفت: «شاید جابهجایش کنم»، بدون اشاره به قصد فروش آن؛ تسلا اکنون در کاخ سفید قرار دارد و در اختیار کارکنان است. 🚗
در حالی که ترامپ تلاش دارد رابطه خود با ماسک را بیتنش نشان دهد و حتی برای او آرزوی موفقیت کرده، برخی نهادهای دولتی مانند ناسا و پنتاگون به دنبال جایگزینی برای خدمات اسپیساکس هستند، چراکه به گفته منابع، ماسک تهدید کرده ممکن است فضاپیمای Dragon را از خدمت خارج کند. 🚀
این نگرانیها نه از روی خصومت، بلکه ناشی از ریسک اتکای کامل به فردی است که ممکن است در هر لحظه تصمیم به توقف خدمات حیاتی بگیرد. ⚠️۱۴۰۴/۳/۲۱ ۱۱:۵۴:۲۲ -
حمله SES به امپراتوری فضایی ایلان ماسک
شرکت ماهوارهای اروپایی SES در آستانه دریافت تأییدیه بدون شرط از اتحادیه اروپا برای خرید ۳.۱ میلیارد دلاری رقیب خود، Intelsat قرار دارد؛ اقدامی که به ایجاد یک بازیگر بزرگ اروپایی در رقابت با Starlink ایلان ماسک منجر خواهد شد. 🚀
این ادغام در راستای تلاش اتحادیه اروپا برای دستیابی به خودکفایی راهبردی در حوزه فضا و کاهش وابستگی به شرکتهای آمریکایی صورت میگیرد. 🇪🇺
شرکت جدید حاصل از این ادغام، مالک بیش از ۱۲۶ ماهواره در مدار زمین خواهد بود؛ در حالی که Starlink بیش از ۵۸۰۰ ماهواره در مدار دارد. 🛰️۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۷:۱۲:۱۴ -
استارلینک در اولویت؟ جنجال تازه بر سر بودجه ۴۲ میلیارد دلاری اینترنت
📡 سناتورهای دموکرات آمریکا به دولت ترامپ هشدار دادند که بودجه اینترنت پرسرعت نباید به نفع استارلینکِ ایلان ماسک هدایت شود.⚠️
💰 بودجه ۴۲.۵ میلیارد دلاری BEAD برای گسترش اینترنت ماههاست بهدلیل تأخیرهای دولتی معطل مانده.⏳
🛰️ دولت بهجای تمرکز بر فیبر نوری، بهسمت اینترنت ماهوارهای رفته که فعلاً فقط استارلینک شرایطش را دارد.🚀
🌐 سناتورها میگویند این روند ناعادلانه است و باید همه جوامع، بهویژه مناطق روستایی، به اینترنت مطمئن دسترسی داشته باشند.📶۱۴۰۴/۳/۱۷ ۰۰:۵۴:۲۷ -
جنگ تعرفهها و استارلینک؛ آیا ایلان ماسک میتواند آفریقای جنوبی را تسخیر کند؟
🌐 گزارشها حاکی از آن است که دولت ترامپ از مذاکرات تعرفهای برای فشار به کشورها جهت تسهیل ورود Starlink، سرویس اینترنت ماهوارهای ایلان ماسک، استفاده کرده است. 📡🇺🇸
🇿🇦 اما آفریقای جنوبی حاضر به همکاری نشده و تلاش Starlink برای دور زدن قوانین مالکیت این کشور با واکنش تند قانونگذاران روبهرو شده است. طبق قانون، شرکتها باید ۳۰٪ مالکیت سیاهپوستان را برای فعالیت داشته باشند. ⚖️🚫
🎙️ ایلان ماسک که خود اصالتاً اهل آفریقای جنوبی است، بارها این قوانین را «نژادپرستانه» خوانده و مدعی شده دلیل عدم فعالیت Starlink در این کشور، رنگ پوست اوست، اما قانونگذاران آفریقایی پاسخ دادهاند که قوانینشان در واشنگتن نوشته نمیشود.❌
📉 برخلاف بسیاری از کشورها، آفریقای جنوبی حاضر به عقبنشینی مقابل Starlink نشده است. 🌍۱۴۰۴/۳/۹ ۱۲:۵۳:۴۲ -
Humain؛ استراتژی عربستان برای نفوذ در دره سیلیکون
شرکت Humain عربستان صندوق ۱۰ میلیارد دلاری برای سرمایهگذاری جهانی راهاندازی میکند. 💰🌍
🤝 مذاکره با OpenAI، xAI و دیگر شرکتهای بزرگ در جریان است. 🧠📊
⚡ هدف: پردازش ۷٪ از هوش مصنوعی دنیا تا سال ۲۰۳۰ با کمک Nvidia، AMD و Amazon. 🔋🧠۱۴۰۴/۳/۹ ۰۱:۲۲:۴۳ -
ماهوارههای اروپایی علیه امپراتوری ایلان ماسک
🛰️ شرکت اروپایی SES قصد دارد با خرید شرکت Intelsat به ارزش 3.1 میلیارد دلار، رقابت با استارلینک ایلان ماسک را افزایش دهد. کمیسیون اروپا در حال بررسی این معامله است.
SES هماکنون ناوگانی متشکل از 70 ماهواره با خدمات مختلف از جمله پخش ویدیو و اینترنت پهنباند دارد.۱۴۰۴/۲/۲۹ ۲۳:۴۱:۰۸ -
آیا ماسک از نفوذ ترامپ برای توسعه استارلینک استفاده کرد؟
🚨 گروهی از سناتورهای دموکرات خواستار بررسی روابط بین ایلان ماسک، استارلینک و دولت ترامپ شدند. آنها نگرانند که ماسک از نزدیکیاش به رئیسجمهور ترامپ برای منافع شخصی و مالی خود استفاده کرده باشد. 💰
در نامهای به مقامات فدرال، از جمله دادستان کل و دفتر اخلاق دولت، سناتورها نوشتند که ماسک ممکن است با فشار به کشورهای خارجی برای پذیرش استارلینک، در ازای کاهش تعرفهها، قوانین اخلاقی فدرال را نقض کرده باشد. 🌍📜
آنها به مواردی مانند تایید سریع استارلینک در عربستان سعودی در سفر ترامپ، و مجوزهای سریع در کشورهایی مانند هند، ویتنام و بنگلادش اشاره کردند. 🌐📶۱۴۰۴/۲/۲۸ ۱۸:۴۷:۴۵ -
هوش مصنوعی بدون مرز؛ از سیلیکون ولی تا ریاض
آمازون با شرکت Humain، متعلق به محمد بن سلمان، همکاری میکند تا با سرمایهگذاری ۵ میلیارد دلاری، “منطقه هوش مصنوعی” در عربستان ایجاد کند. 🌍🤖 این منطقه شامل زیرساختهای AWS، سرورها و برنامههای آموزشی خواهد بود.
این پروژه جدا از تعهد ۵.۳ میلیارد دلاری آمازون برای مراکز داده AWS در عربستان است که در ۲۰۲۶ فعال میشود. 📅🌐 Google و Oracle نیز فعالیتهای خود را در منطقه گسترش میدهند. 🚀۱۴۰۴/۲/۲۵ ۰۳:۳۲:۰۰ -
عربستان ۶۰۰ میلیارد دلار به آمریکا میآورد!
🔹 دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، با سفر به خلیج فارس، تعهد سرمایهگذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری از عربستان را برای آمریکا گرفت. 🇸🇦💰
🔹 DataVolt عربستان ۲۰ میلیارد دلار در مراکز داده و انرژی آمریکا سرمایهگذاری میکند. 🌐🔋
🔹 گوگل، اوراکل، سیلزفورس، AMD و اوبر ۸۰ میلیارد دلار در فناوریهای نوین سرمایهگذاری میکنند. 🚀🌐
🔹 توربینهای گاز GE به ارزش ۱۴.۲ میلیارد دلار و هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ به ارزش ۴.۸ میلیارد دلار صادر میشود. ✈️💨
🔹 Nvidia و استارتاپ Humain عربستان همکاری هوش مصنوعی خود را آغاز کردند. 🧠🤖
🔻 آیا این توافقات آینده همکاریهای آمریکا و خلیج فارس را متحول میکند؟ 🌐✨۱۴۰۴/۲/۲۵ ۰۲:۲۸:۰۳ -
از نفت تا هوش مصنوعی؛ استراتژی جدید عربستان
🌐 عربستان سعودی و غول تراشهسازی انویدیا (Nvidia) برای تقویت زیرساختهای هوش مصنوعی و رایانش ابری در این کشور به توافق رسیدند.🤝 این همکاری به توسعه هوش مصنوعی و جذب سرمایهگذاریهای خارجی کمک میکند. 🌐
این اعلامیه همزمان با سفر دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا به خلیج فارس انجام شد.
✈️ ترامپ در این سفر توافق اقتصادی استراتژیکی با عربستان امضا کرد و به دنبال جذب سرمایهگذاریهای عظیم است. 📑
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، شرکت “Humain” را برای توسعه فناوریهای هوش مصنوعی راهاندازی کرده و Jensen Huang، مدیرعامل انویدیا، این همکاری را فرصتی برای تبدیل عربستان به قطب جهانی هوش مصنوعی دانست. 🌏۱۴۰۴/۲/۲۴ ۲۰:۰۰:۲۶ -
عربستان با شرکت Humain وارد دنیای هوش مصنوعی شد
🤖🌐 محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، از شرکت هوش مصنوعی Humain رونمایی کرد تا زیرساختهای هوش مصنوعی کشورش را تقویت کند، از جمله ساخت مرکز دادههای پیشرفته! 📊🏢
🔍 این خبر در آستانه برگزاری رویداد سرمایهگذاری آمریکا-عربستان منتشر شد که چهرههای بزرگی مانند ایلان ماسک، سم آلتمن و مارک زاکربرگ در آن شرکت خواهند کرد. 🇺🇸🤝🇸🇦 حتی دونالد ترامپ نیز این هفته برای بازدید به عربستان میرود. ✈️👤
این بخشی از تلاش عربستان برای تنوعبخشی اقتصادی فراتر از نفت است. 🛢️📊۱۴۰۴/۲/۲۳ ۲۲:۲۱:۳۳ -
فشار آمریکا بر کشورها برای تأیید استارلینک ایلان ماسک
🌐 آمریکا به کشورهایی که با تعرفههای ترامپ مواجهاند، فشار آورده تا استارلینک ماسک را تأیید کنند. این تلاشها از سوی سفارتخانهها و وزارت خارجه برای تسهیل فعالیت شرکتهای ماهوارهای، بهویژه استارلینک، صورت گرفته است. هیچ مدرکی برای درخواست امتیاز در ازای کاهش تعرفهها وجود ندارد، اما وزیر خارجه مارکو روبیو به مقامات خود دستور داده تا برای تأییدات قانونی این شرکت تلاش کنند. 🚀
۱۴۰۴/۲/۲۱ ۲۳:۵۳:۴۰ -
رقابت فضایی داغ شد؛ اروپا به دنبال استقلال از استارلینک
شرکت اروپایی SES در حال گفتوگو با اتحادیه اروپا و برخی دولتهاست تا به عنوان مکملی برای استارلینک فعالیت کند. پس از نگرانیها از احتمال قطع خدمات استارلینک به اوکراین، اتحادیه اروپا به دنبال گزینههای داخلی برای تقویت ارتباطات ماهوارهای است. SES که با ناتو و پنتاگون همکاری دارد، ناوگانی ۷۰ ماهوارهای دارد و میخواهد آن را به ۱۰۰ برساند. این ماهوارهها سرعت انتقال داده بالایی دارند و برای مناطق محروم و کاربردهای دولتی مناسباند. در حالی که شرکتهایی چون استارلینک، آمازون و چین در حال گسترش شبکههای فضایی خود هستند، اروپا میخواهد وابستگیاش به خارجیها را کاهش دهد و گزینههای بیشتری در اختیار داشته باشد.
۱۴۰۴/۲/۱۲ ۰۰:۲۲:۵۳ -
بررسی مجدد قوانین استفاده از طیف فرکانس برای سیستمهای ماهوارهای
کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا قصد دارد قوانین قدیمی به اشتراکگذاری طیف فرکانسی را تغییر دهد تا کیفیت و پوشش اینترنت ماهوارهای، مثل استارلینک و Kuiper، بهبود یابد. محدودیتهای قدیمی مصوب دهه ۱۹۹۰ میلادی مانع استفاده مطلوب از فرکانسها شده است. این اقدام با استقبال شرکتهای فضایی و نگرانی اپراتورهای 5G روبرو شده و میتواند دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده را آسانتر کند.
۱۴۰۴/۲/۱۰ ۰۰:۱۵:۳۴ -
تاخیر در پروژه اینترنت ماهوارهای آمازون؛ رقابت با استارلینک عقب افتاد
پروژه Kuiper، طرح اینترنت ماهوارهای آمازون برای رقابت با Starlink ایلان ماسک، با مشکلاتی در تولید و پرتاب ماهوارهها روبهرو شده است. این پروژه تاکنون فقط چند ده ماهواره تولید کرده و برای رسیدن به ضربالاجل دولتی باید سرعت تولید خود را چهار برابر کند و تا تابستان آینده ۱۶۰۰ ماهواره به فضا بفرستد.
در حالی که Starlink با حدود ۸ هزار ماهواره و بیش از ۵ میلیون کاربر پیشتاز است، آمازون هنوز در مراحل اولیه است. علاوه بر تولید، تأخیر در پرتابها نیز پیشرفت Kuiper را کند کرده؛ آخرین پرتاب هم به دلیل بدی هوا لغو شد و به هفته آینده موکول شده است.۱۴۰۴/۲/۵ ۰۰:۴۳:۴۷



