• تقویت اینترنت اوکراین با ماهواره‌های اروپایی

    شرکت ماهواره‌ای اروپایی یوتلست در تداوم حمایت از اوکراین، صدها ترمینال اینترنتی را در این کشور و دریای سیاه مستقر کرده است. این شرکت بر تقویت استقلال اروپا در ارتباطات فضایی تمرکز دارد و با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران، سهام آن با رشد چشمگیری مواجه شده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۳ ۲۳:۵۵:۰۳
  • رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیس‌ایکس، حالا نوبت Verizon است!

    شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهواره‌ای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتن‌های زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیش‌تر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ ده‌ها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈

    ۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲
  • نیروی فضایی آمریکا در طرح PTS-G به‌دنبال امنیت ارتباطات میدان نبرد

    🔒 نیروی فضایی آمریکا می‌خواهد ارتباطات نظامی‌ای بسازد که قابل هک یا اختلال نباشند و برای این کار، طرح بزرگی به نام PTS-G با بودجه‌ای تا ۴ میلیارد دلار راه‌اندازی کرده است. هدف، استفاده از ماهواره‌ها برای برقراری ارتباط امن در میدان جنگ است. 🚀🛰️
    در مرحله جدید، پنج شرکت از جمله بوئینگ و یک استارتاپ به نام Astranis انتخاب شده‌اند تا مدل‌های اولیه این ماهواره‌ها را طراحی کنند. ارزش این قراردادهای اولیه ۳۷ میلیون دلار است. ✅💰
    تا سال ۲۰۲۶ بهترین طرح انتخاب می‌شود و اولین ماهواره در سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهد شد. برخلاف روش‌های قدیمی، این بار ارتش آمریکا با کمک شرکت‌های خصوصی می‌خواهد سریع‌تر و ارزان‌تر به تکنولوژی جدید برسد. ⚡🌐

    ۱۴۰۴/۵/۹ ۱۱:۳۹:۳۱
  • ارتباط لحظه‌ای با ماهواره‌ها؛ رؤیای Apolink نزدیک است

    استارتاپ فضایی Apolink به رهبری یک کارآفرین ۱۹ساله ،۴.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و ارزش آن به ۴۵ میلیون دلار رسید. ✅🚀
    این شرکت قصد دارد با پرتاب ۳۲ ماهواره دارای لیزر و رادیو در مدار پایین زمین، اتصال دائمی و سریع بین ماهواره‌ها برقرار کند و مشکل «نقاط کور» در ارتباطات فضایی را برطرف سازد. آپلینک وعده تأخیر ۲ تا ۳ ثانیه‌ای و ۹۹٪ پایداری اتصال را داده است. ✅🛰️
    نخستین پرتاب آزمایشی در سال ۲۰۲۶ با همکاری اسپیس‌ایکس انجام می‌شود و بهره‌برداری کامل شبکه برای ۲۰۲۹ برنامه‌ریزی شده است. ✅📡

    ۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۵۷:۰۰
  • 5G ماهواره‌ای؛ آینده ارتباطات نظامی اروپا

    📡 استارتاپ اسپانیایی Sateliot در حال مذاکره با چندین وزارت دفاع اروپایی برای ارائه اتصال 5G ماهواره‌ای به نیروهای نظامی است. 🛰️
    📌 هدف Sateliot کاهش وابستگی کشورها به شرکت‌های غیراروپایی مانند Starlink ایلان ماسک است. 🌍
    ⚔️ این فناوری برای لجستیک در میدان نبرد قابل استفاده است و چند کشور اروپایی نسبت به آن ابراز علاقه کرده‌اند. 🛡️
    🚜 علاوه بر حوزه دفاع، مشتریان احتمالی شامل شرکت‌های لجستیکی، کشاورزان، سکوهای نفتی و کاربردهای محیط‌زیستی هستند. 🌱
    🛰️ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۱۰۰ ماهواره پرتاب کند.
    🏛️ دولت اسپانیا نیز با خرید سهام، مالک ۲۰٪ از این استارتاپ شده است. 🇪🇸

    ۱۴۰۴/۳/۱۳ ۱۴:۴۴:۲۴
  • ماهواره‌های اروپایی علیه امپراتوری ایلان ماسک

    🛰️ شرکت اروپایی SES قصد دارد با خرید شرکت Intelsat به ارزش 3.1 میلیارد دلار، رقابت با استارلینک ایلان ماسک را افزایش دهد. کمیسیون اروپا در حال بررسی این معامله است.
    SES هم‌اکنون ناوگانی متشکل از 70 ماهواره با خدمات مختلف از جمله پخش ویدیو و اینترنت پهن‌باند دارد.

    ۱۴۰۴/۲/۲۹ ۲۳:۴۱:۰۸
  • رقابت فضایی داغ شد؛ اروپا به دنبال استقلال از استارلینک

    شرکت اروپایی SES در حال گفت‌وگو با اتحادیه اروپا و برخی دولت‌هاست تا به عنوان مکملی برای استارلینک فعالیت کند. پس از نگرانی‌ها از احتمال قطع خدمات استارلینک به اوکراین، اتحادیه اروپا به دنبال گزینه‌های داخلی برای تقویت ارتباطات ماهواره‌ای است. SES که با ناتو و پنتاگون همکاری دارد، ناوگانی ۷۰ ماهواره‌ای دارد و می‌خواهد آن را به ۱۰۰ برساند. این ماهواره‌ها سرعت انتقال داده بالایی دارند و برای مناطق محروم و کاربردهای دولتی مناسب‌اند. در حالی که شرکت‌هایی چون استارلینک، آمازون و چین در حال گسترش شبکه‌های فضایی خود هستند، اروپا می‌خواهد وابستگی‌اش به خارجی‌ها را کاهش دهد و گزینه‌های بیشتری در اختیار داشته باشد.

    ۱۴۰۴/۲/۱۲ ۰۰:۲۲:۵۳
  • بررسی مجدد قوانین استفاده از طیف فرکانس برای سیستم‌های ماهواره‌ای

    کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا قصد دارد قوانین قدیمی به اشتراک‌گذاری طیف فرکانسی را تغییر دهد تا کیفیت و پوشش اینترنت ماهواره‌ای، مثل استارلینک و Kuiper، بهبود یابد. محدودیت‌های قدیمی مصوب دهه ۱۹۹۰ میلادی مانع استفاده مطلوب از فرکانس‌ها شده است. این اقدام با استقبال شرکت‌های فضایی و نگرانی اپراتورهای 5G روبرو شده و می‌تواند دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده را آسان‌تر کند.

    ۱۴۰۴/۲/۱۰ ۰۰:۱۵:۳۴
  • جایگزین اروپا برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین

    آلمان هزینه دسترسی اوکراین به شبکه اینترنت ماهواره‌ای Eutelsat را پرداخت می‌کند. این شرکت فرانسوی در حال گسترش خدمات اینترنتی خود در اوکراین است و هدف افزایش تعداد ترمینال‌ها از هزار به 5 تا 10 هزار در آینده نزدیک را دنبال می‌کند. این اقدام در راستای کاهش وابستگی به استارلینک ایلان ماسک و ایجاد گزینه جایگزین برای اوکراین صورت می‌گیرد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۶ ۱۸:۲۷:۲۳
  • جهش سهام یوتلست (Eutelsat) در رقابت با استارلینک

    سهام شرکت ماهواره‌ای یوتلست فرانسه در معاملات اخیر با افزایش چشمگیری بیش از 270 درصد روبرو شده است. این شرکت که در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای فعالیت دارد، با همکاری وان‌وب به عنوان جایگزین احتمالی استارلینک در اوکراین مطرح شده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۰۱:۳۱:۴۵
  • اسپیس‌ایکس به دنبال ارتقای شبکه اطلاعاتی سازمان هوانوردی آمریکا

    شرکت اسپیس‌ایکس در تلاش است با استفاده از ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، شبکه‌های فناوری اطلاعات سازمان هوانوردی فدرال آمریکا را سرعت بخشد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۷ ۰۵:۰۱:۲۵
  • ایتالیا به دنبال توسعه ماهواره‌های مدار پایین ملی برای ارتباطات دولتی

    دولت ایتالیا در حال برنامه‌ریزی برای توسعه سیستم ماهواره‌ای مستقل در مدار پایین است. وزیر صنعت این کشور اعلام کرد که قصد دارد با مشارکت بازیگران ملی، زیرساخت ارتباطی رقابتی مستقل از سیستم‌های ایلان ماسک ایجاد کند. این تصمیم پس از بحث‌های سیاسی درباره استفاده از استارلینک برای ارتباطات رمزنگاری شده دولتی اتخاذ شده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱ ۲۱:۱۱:۳۷
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا می‌روند

    ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولین‌بار اجازه دارند گوشی‌های هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریت‌های Crew-12 و Artemis II اجرا می‌شود و هدف آن ثبت آزادانه‌تر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
    مأموریت Crew-12 به‌زودی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
    به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشی‌های جدید باعث می‌شود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریع‌تر شده است. 🚀
    پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربین‌های قدیمی‌تر مانند Nikon و GoPro استفاده می‌کرد، اما حالا انتظار می‌رود مأموریت‌های آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیس‌ایکس قبلاً در مأموریت‌های خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱
  • از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر می‌دهد؟

    SpaceX هم‌زمان با آماده‌شدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهواره‌ای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامه‌ها بخشی از چشم‌انداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساخت‌های آینده در فضا است. 🚀
    منابع آگاه می‌گویند ایده گوشی استارلینک سال‌هاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشی‌های فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالش‌برانگیز ارزیابی می‌شود. 📱
    استارلینک مهم‌ترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا می‌کند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانی‌هایی درباره وابستگی بیش‌ازحد ایجاد کرده است. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸
  • آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت

    آمازون می‌گوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپ‌ها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنک‌سازی وارد کرده و شرکت‌ها را به فکر گزینه‌های جایگزین انداخته است. 🚀
    مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبه‌روست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «به‌صرفه اقتصادی نیست». 💸
    با اینکه برخی استارتاپ‌ها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار می‌کنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح می‌کنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرون‌به‌صرفه نیستند. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵
  • درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!

    در حالی‌که دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازه‌ای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
    «شان دافی»، وزیر حمل‌ونقل و مدیر موقت ناسا، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیس‌ایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
    ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محموله‌ای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میم‌ها و توییت‌هایی توهین‌آمیز، از جمله اشاره‌ای تمسخرآمیز به گذشته دافی به‌عنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
    اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب می‌شود؛ به‌ویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
    رسانه‌ها گزارش داده‌اند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حمل‌ونقل قرار دهد؛ موضوعی که می‌تواند کنترل ماسک بر برنامه‌های فضایی را محدود کند. 🏛️

    ۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵
  • تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX

    اسپیس‌ایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازه‌ای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحله‌ای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیه‌ساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفته‌تر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیس‌ایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫

    ۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱
  • روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زباله‌های فضایی نزدیک است

    در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهاب‌سنگ به‌نظر می‌رسیدند، اما در واقع ماهواره‌های در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
    به گفته‌ی اخترفیزیک‌دان هاروارد، جاناتان مک‌داول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج می‌شوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهواره‌ها در مدار پایین زمین است. 🌍
    استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعال‌ترین شرکت‌هاست و با اضافه شدن پروژه‌هایی چون Amazon Kuiper و ماهواره‌های چین، تعداد آن‌ها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
    عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو می‌شود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریع‌تر می‌کند. ☀️
    افزایش ازدحام در فضا می‌تواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیده‌ای که در آن برخورد ماهواره‌ها زنجیره‌ای از آوار فضایی می‌سازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زباله‌های فضایی وجود دارد. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱
  • جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته می‌شوند!

    جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز به‌دلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بی‌وقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزان‌تر خواهند بود. ☀️
    بزوس در گفت‌وگو با جان الکان، رئیس شرکت‌های خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنک‌سازی سرورها شده و فضا می‌تواند راه‌حلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
    او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همان‌طور که ماهواره‌های هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
    با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشک‌ها از چالش‌های اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶
  • اروپا در اندیشه ادغام غول‌های ماهواره‌ای برای رقابت با استارلینک

    یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکت‌های اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم می‌تواند گزینه‌ها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکره‌اند تا کسب‌وکار ماهواره‌ای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
    آژانس فضایی اروپا که بزرگ‌ترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریت‌های فضایی را به‌طور مستقل انجام دهد. 👨‍🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️

    ۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳
  • گنبد طلایی ترامپ؛ یک طرح جاه‌طلبانه یا خیالی بی‌پایه؟

    دونالد ترامپ اعلام کرده قصد دارد «گنبد طلایی» بسازد؛ سپری فضایی نامرئی که با کمک ماهواره‌ها، آمریکا را از حمله موشک‌های بالستیک، مافوق‌صوت و کروز محافظت کند. 🚀🛰️
    اما کارشناسان می‌گویند چنین طرحی یا غیرممکن است یا تأثیر چندانی نخواهد داشت و در عوض هزینه بسیار سنگینی بر دوش مردم می‌گذارد. 💸
    برآوردها نشان می‌دهد این پروژه می‌تواند صدها میلیارد تا چند تریلیون دلار خرج داشته باشد؛ حتی بیش از پروژه منهتن که نخستین بمب اتمی آمریکا را ساخت و ۳۵ میلیارد دلار هزینه داشت. 🏦📊
    کاخ سفید رقم ۱۷۵ میلیارد دلار را اعلام کرده، اما پنتاگون جزئیات را فاش نکرده است. همزمان، گزارش انجمن فیزیک آمریکا هشدار می‌دهد این‌گونه طرح‌ها معمولاً با فشار سیاسی شروع می‌شوند، ولی به خاطر مشکلات فنی شکست می‌خورند و تنها پیمانکاران از آن سود می‌برند. ⚠️💼

    ۱۴۰۴/۷/۱ ۰۲:۴۰:۵۳
  • ربات‌های Icarus؛ ناجی فضانوردان از کارهای تکراری ایستگاه فضایی

    استارتاپ Icarus Robotics می‌خواهد کارهای وقت‌گیر فضانوردان در ایستگاه فضایی، مثل باز و بسته کردن و جابه‌جایی محموله‌ها، را به ربات‌ها بسپارد؛ محموله‌هایی که شامل مواد غذایی، تجهیزات علمی و قطعات یدکی هستند و هر دو ماه با فضاپیما به ایستگاه می‌رسند. این کارها امروز بخش زیادی از وقت فضانوردان را می‌گیرد. 🚀📦
    این شرکت با سرمایه‌گذاری ۶.۱ میلیون دلاری، اولین ربات خود را ساخته که با دو بازوی مکانیکی و گیره می‌تواند کیسه‌های بار ایستگاه را باز و بسته و محتویات را مرتب کند. 🤖🛠️
    Icarus قصد دارد سال آینده این ربات را در ایستگاه فضایی آزمایش کند و سپس با افزودن هوش مصنوعی، آن را به سمت خودکار شدن ببرد تا فضانوردان وقت بیشتری برای پژوهش‌های علمی داشته باشند. ✅🌌

    ۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۵:۱۴:۴۰
  • اتصال موبایل به ماهواره؛ آینده اینترنت با پروژه Direct to Cell

    اسپیس‌ایکس ایلان ماسک با قراردادی ۱۷ میلیارد دلاری بخشی از مجوزهای فرکانسی شرکت EchoStar را خریداری می‌کند. 🤝📡
    این خرید به اسپیس‌ایکس امکان می‌دهد پروژه Direct to Cell را توسعه دهد؛ سرویسی که اینترنت پرسرعت استارلینک را مستقیماً روی تلفن‌های همراه در سراسر جهان ارائه می‌کند و بستر لازم برای اجرای پروتکل‌های 5G را فراهم می‌سازد. 🌍📶
    SpaceX اعلام کرده ماهواره‌های نسل جدید استارلینک که آن‌ها را «دکل‌های فضایی» می‌نامد، می‌توانند ظرفیت شبکه را تا ۱۰۰ برابر بیشتر کنند و امکان پوشش اینترنت را حتی در دورافتاده‌ترین نقاطی که هیچ سیگنال موبایلی ندارند فراهم سازند. ✅🌍📡
    این توافق پس از فشارهای نهاد تنظیم‌گر ارتباطات آمریکا و با نقش‌آفرینی ترامپ نهایی شد. ✅🇺🇸

    ۱۴۰۴/۶/۱۹ ۰۲:۰۳:۴۱
  • Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشه‌های انویدیا را به مدار زمین می‌فرستد!

    شرکت‌های فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفته‌اند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشه‌های قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین می‌فرستد؛ جایی که می‌تواند داده‌های ماهواره‌ای را همان‌جا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
    در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونل‌های گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امن‌تر اطلاعات، می‌تواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
    مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنک‌سازی است که مصرف آب و برق روی زمین را به‌شدت کم می‌کند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲
  • OpenAI در حال بررسی ارتباطات ایلان ماسک و متا است

    طبق اسناد دادگاه، ایلان ماسک اوایل امسال تلاش کرده بود مارک زاکربرگ را برای مشارکت در پیشنهاد ۹۷.۴ میلیارد دلاری خرید OpenAI همراه کند، اما مدیرعامل متا این پیشنهاد را رد کرده است. OpenAI می‌گوید ماسک در بازجویی رسمی تأیید کرده که با زاکربرگ درباره سرمایه‌گذاری در این معامله صحبت داشته است. 🤝💵
    اکنون OpenAI از دادگاه خواسته متا اسناد و مکاتبات مربوط به هرگونه پیشنهاد خرید یا تغییر ساختار این شرکت را ارائه کند، اما متا پاسخ داده که این موضوع به پرونده ارتباطی ندارد و OpenAI باید مدارک را از خود ماسک و استارتاپ xAI بگیرد. 📑⚖️
    این ماجرا بخشی از دعوای حقوقی طولانی میان ماسک و OpenAI است. ماسک سال گذشته از این شرکت و سم آلتمن شکایت کرد و OpenAI هم در آوریل امسال علیه او شکایت متقابل ثبت کرد. قرار است دادگاه اصلی در بهار ۲۰۲۶ برگزار شود. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۳ ۱۳:۲۴:۴۷
  • آزمون سرنوشت‌ساز SpaceX؛ استارشيب آماده پرتاب دوباره

    اسپیس‌ایکس قصد دارد فردا در تاریخ ۲۴ اوت پرتاب آزمایشی جدید موشک غول‌پیکر استارشيب را از تگزاس انجام دهد. این آزمایش پس از چند انفجار و شکست قبلی برگزار می‌شود و برای آینده این پروژه بسیار سرنوشت‌ساز است. 🚀🔥
    در این پرتاب، بوستر قرار است در خلیج مکزیک و بخش بالایی استارشيب در اقیانوس هند فرود کنترل‌شده داشته باشند. تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد دلار برای این برنامه خرج شده و اسپیس‌ایکس می‌خواهد ۱.۸ میلیارد دلار دیگر برای ساخت سکوهای پرتاب در فلوریدا سرمایه‌گذاری کند. 🌍💸
    اهمیت این موشک برای ناسا و اسپیس‌ایکس بسیار بالاست؛ زیرا استارشيب قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ برای فرود فضانوردان روی ماه و در آینده برای سفر به مریخ و پرتاب ماهواره‌های بزرگ‌تر استفاده شود. ✅🌕

    ۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۲۹:۰۹
  • واتساپ در برابر روسیه: ایستادگی برای حق ارتباط امن

    واتس‌اپ اعلام کرد روسیه در تلاش است خدمات این پیام‌رسان را مسدود کند، زیرا این پلتفرم با رمزگذاری سرتاسری، از حق ارتباط امن کاربران دفاع می‌کند. شرکت متا می‌گوید بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر روسی هدف این اقدام قرار گرفته‌اند و واتس‌اپ همچنان برای دسترسی همگان به ارتباطات رمزگذاری‌شده، از جمله در روسیه، تلاش خواهد کرد. 🔒📱

    ۱۴۰۴/۵/۲۴ ۱۱:۳۲:۵۰
  • جستجوی علایق مشترک با Picks اینستاگرام

    اینستاگرام در حال توسعه قابلیت جدیدی با نام «Picks» است که به کاربران امکان می‌دهد فیلم‌ها، کتاب‌ها، بازی‌ها، موسیقی و برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه خود را انتخاب کنند تا نقاط اشتراک آن‌ها با دوستان شناسایی شود. این ویژگی فعلاً در مرحله نمونه‌سازی داخلی است و هنوز به‌صورت عمومی آزمایش نمی‌شود. 🎬🎶📚
    هدف اینستاگرام از Picks ایجاد راهی شخصی‌تر برای برقراری ارتباط میان دوستان و آغاز گفتگو درباره علایق مشترک است. 📲🤝
    با این حال، مشخص نیست که این قابلیت چه زمانی یا حتی آیا به‌طور رسمی عرضه خواهد شد، به‌خصوص با توجه به واکنش منفی برخی کاربران به اضافه شدن امکانات جدیدی مثل Instagram Map که احساس می‌کنند اپلیکیشن بیش از حد شلوغ شده است. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۵/۲۴ ۱۱:۲۲:۳۸
  • ربات‌های چت هوش مصنوعی متا: مکالمات خودکار با کاربران!

    متا (مالک فیسبوک و اینستاگرام) در حال آزمایش چت‌بات‌های هوش مصنوعی‌ای است که می‌توانند بدون درخواست کاربر، در پیام‌رسان‌هایی مثل واتساپ، مسنجر یا اینستاگرام پیام بفرستند و گفتگو را ادامه دهند. 🤖
    مثلاً یک بات ممکن است ناگهان پیام دهد: «امیدوارم روز خوبی داشته باشی! دوست داری برای فیلم شبانه‌ات موسیقی یا کارگردان جدیدی معرفی کنم؟» 🎬
    این چت‌بات‌ها با اجازه کاربر فعال می‌شوند و اگر تا ۱۴ روز، کاربر حداقل پنج پیام به آن‌ها داده باشد، ممکن است پیام پیگیری بفرستند. اگر کاربر پاسخی ندهد، بات هم ادامه نمی‌دهد. 💬
    متا می‌گوید این بات‌ها می‌توانند در پروفایل، استوری یا لینک خصوصی به اشتراک گذاشته شوند، اما هشدار داده که این هوش مصنوعی‌ها جای مشاور تخصصی نیستند و نباید در تصمیم‌گیری‌های پزشکی، روانی یا مالی به آن‌ها اعتماد کرد. ⚠️
    درحالی‌که هدف رسمی این پروژه کاهش تنهایی اعلام شده، اسناد فاش کرده‌اند که متا انتظار دارد تا سال ۲۰۳۵ از طریق این فناوری‌ها، تا ۱.۴ تریلیون دلار درآمد کسب کند ، از جمله با اضافه‌کردن تبلیغات یا اشتراک پولی به چت‌بات‌ها. 💸

    ۱۴۰۴/۴/۱۶ ۱۷:۰۱:۳۱
نمایش بیشتر