-
رویدادهای فناوری حمل و نقل در کنفرانس SXSW
فولکس واگن اولین خودروی برقی ارزان قیمت خود با همکاری Rivian را معرفی کرد. شرکت های مختلف مانند Didi، BYD و Canoo در حال جذب سرمایه و توسعه فناوری های نوین حمل و نقل هستند. همچنین Waymo خدمات تاکسی رباتیک خود را در آستین تگزاس راه اندازی کرده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۶ ۲۲:۳۰:۰۳ -
فولکس واگن از خودروی برقی ارزان قیمت ID EVERY1 رونمایی کرد
فولکس واگن خودروی برقی کمهزینه ID EVERY1 را معرفی کرد که اولین خودروی این شرکت با معماری نرمافزاری rivian است. این هاچبک چهار درب در سال ۲۰۲۷ با قیمت ۲۰ هزار یورو تولید خواهد شد و برای بازار اروپا طراحی شده است. خودرو سرعت حداکثر ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت داشته و برد باتری آن حداقل ۲۵۰ کیلومتر خواهد بود.
۱۴۰۳/۱۲/۱۶ ۰۱:۰۷:۵۸ -
هشدار ورشکستگی Sunnova؛ چالشهای صنعت خورشیدی آمریکا
شرکت sunnova، از بزرگترین نصبکنندگان پنلهای خورشیدی آمریکا، با هشدار خطر ورشکستگی مواجه شده است. این شرکت برای جلوگیری از ورشکستگی، برنامه بازسازی بدهی و کاهش هزینهها را در دستور کار قرار داده است. صنعت خورشیدی با چالشهای نرخ بهره بالا و عدم قطعیت سیاسی روبرو است.۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۰۱:۳۱:۵۲ -
Didi به دنبال سرمایه گذاری برای واحد خودروهای خودران
شرکت didi چین در حال جذب سرمایه برای واحد فناوری خودروهای خودران خود است که ارزش آن میتواند به 5 میلیارد دلار برسد. این شرکت که در زمینه حمل و نقل هوشمند فعال است، تاکنون 1.55 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده و در حال مذاکره با سرمایهگذاران برای افزایش منابع مالی است. Didi در حال آزمایش 200 خودروی خودران در سه شهر بزرگ چین بوده و برنامه تولید تاکسیهای برقی خودران را از سال 2025 دارد.۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۰۱:۳۱:۵۰ -
صعود سهام تسلا با پیشبینی مورگان استنلی درباره هوش مصنوعی و رباتیک
مورگان استنلی با بازگرداندن تسلا به عنوان برترین شرکت خودروسازی آمریکا، رشد سهام این شرکت را تایید کرد. تحلیلگران معتقدند تمرکز تسلا بر هوش مصنوعی و رباتیک میتواند رشد شرکت را علیرغم کاهش فروش خودرو تضمین کند. این شرکت در حال گذار از یک شرکت خودروسازی به یک پلتفرم متنوع در زمینه هوش مصنوعی است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۴ ۰۰:۲۵:۵۸ -
احتمال تجزیه غول تراشهسازی اینتل با مذاکرات محرمانه
شرکت اینتل در حال مذاکره با شرکتهای تراشهسازی نظیر TSMC و برادکام برای تقسیم واحدهای مختلف خود است. این شرکت در سال ۲۰۲۴ با زیان ۱۳.۴ میلیارد دلاری مواجه شده و درصدد بازسازی ساختار خود است. واحدهای مختلف اینتل از جمله طراحی تراشه، تولید و بخشهای نرمافزاری و سختافزاری مورد بررسی برای واگذاری قرار گرفتهاند.
۱۴۰۳/۱۲/۱۳ ۲۰:۲۶:۳۵ -
تأخیر در راهاندازی کارخانه نیمهرسانا اینتل در آمریکا
اینتل، غول تراشه سازی آمریکایی، راهاندازی کارخانه نیمهرسانای جدید خود در ایالت اوهایو را تا سال ۲۰۳۱ به تعویق انداخت. این تصمیم ضربهای به برنامه آمریکا برای کاهش وابستگی به تایوان در تولید تراشه است. اینتل که زمانی از غولهای سیلیکون ولی محسوب میشد، با چالشهای جدی در رقابت با سایر شرکتهای فناوری روبرو شده و احتمال تقسیم و فروش بخشهای مختلف شرکت مطرح شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۱ ۱۹:۰۰:۱۱ -
احداث کارخانه بزرگ تولید مواد اولیه باتریهای جامد توسط شرکت ژاپنی
شرکت idemitsu ژاپن در راستای همکاری با تویوتا، قصد دارد کارخانه بزرگی برای تولید سولفید لیتیوم احداث کند. این پروژه با هدف تولید مواد اولیه باتریهای جامد برای خودروهای برقی طراحی شده و تا سال ۲۰۲۷ با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰۰ تن راهاندازی خواهد شد.
۱۴۰۳/۱۲/۹ ۱۷:۲۳:۲۰ -
همکاری اپتروتیک با جابیل برای تولید ربات انساننمای Apollo
اپتروتیک، شرکت سازنده رباتهای انساننما، همکاری جدیدی با شرکت جابیل در زمینه تولید و آزمایش ربات Apollo آغاز کرد. این شراکت شامل آزمایش ربات در خط تولید و برنامهریزی برای تولید تجاری آن در آینده است. اپتروتیک هدف خود را تولید واحدهای تجاری در سال ۲۰۲۶ تعیین کرده است.
۱۴۰۳/۱۲/۸ ۰۱:۱۳:۱۷ -
اعتراض هنرمندان به طرح دولت بریتانیا برای استفاده هوش مصنوعی از آثار موسیقی
بیش از هزار موسیقیدان بریتانیایی از جمله کیت بوش و کت استیونز با انتشار یک آلبوم سکوت، علیه طرح پیشنهادی دولت مبنی بر اجازه استفاده شرکتهای فناوری از آثارشان برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی اعتراض کردند. این طرح که به شرکتهای هوش مصنوعی اجازه میدهد از آثار هنری بدون پرداخت حق مالکیت معنوی استفاده کنند، با انتقاد گسترده هنرمندان مواجه شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۷ ۰۴:۱۹:۴۸ -
همکاری استراتژیک SAIC و هواوی برای تولید خودروهای برقی هوشمند
شرکت خودروسازی SAIC چین اعلام کرد که با هواوی همکاری استراتژیک برای تولید خودروهای برقی هوشمند آغاز میکند. این همکاری شامل مدیریت زنجیره تأمین، تولید و خدمات فروش خواهد بود. هواوی شرکتی پیشرو در حوزه فناوری ارتباطات و تجهیزات مخابراتی است که در سالهای اخیر به حوزه خودروسازی هوشمند ورود کرده است.
۱۴۰۳/۱۲/۳ ۱۲:۱۸:۴۹ -
رهبران شرکتهای چینی از پیشرفت در فناوری و خودکفایی به رئیس جمهور گزارش دادند
بنیانگذار هواوی در دیدار با رئیس جمهور چین اعلام کرد نگرانیهای قبلی درباره کمبود تراشه و سیستم عامل داخلی برطرف شده است. رهبران شرکتهای بزرگ چینی از جمله هواوی، BYD و شیائومی پیشرفتهای کشور در صنایع فناوری و خودروهای برقی را تشریح کردند و بر توانمندی چین در غلبه بر چالشهای بینالمللی تأکید کردند.
۱۴۰۳/۱۲/۳ ۰۵:۴۳:۵۳ -
تأثیرات سیاسی و تجاری تسلا در دوران ترامپ
تسلا با چالشهای جدی در بازارهای جهانی مواجه است. ایلان ماسک استراتژی شرکت را بر فناوری رانندگی خودمختار و روباتهای انساننما متمرکز کرده و امیدوار است با این رویکرد ارزش شرکت را حفظ کند. چین به عنوان دومین بازار بزرگ تسلا، مجوز فناوری خودران را به تعویق انداخته و از آن به عنوان اهرم فشار در مذاکرات تجاری استفاده میکند.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۰۱:۲۰:۵۱ -
راهاندازی کارخانه پایلوت تولید باتری خودروهای برقی توسط استارتاپ بریتانیایی Ionetic
استارتاپ بریتانیایی Ionetic که در زمینه طراحی و تولید باتری خودروهای برقی برای خودروسازان کوچک فعالیت دارد، کارخانه پایلوت 5 میلیون پوندی خود را در انگلستان راهاندازی کرد. این شرکت با هدف کمک به خودروسازان کوچک که توان سرمایهگذاری بالا در توسعه باتری را ندارند، قصد دارد باتریهای اختصاصی با هزینه پایین تولید کند.
۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ۱۳:۲۷:۲۸ -
رقابت شرکتهای بزرگ تراشه برای تقسیم اینتل
شرکتهای اینتل، تایوان سمیکاندوکتور و برادکام در حال بررسی معاملاتی هستند که میتواند منجر به تقسیم شرکت اینتل شود. این گزارش که توسط وال استریت ژورنال منتشر شده، از منابع آگاه نقل میکند که این شرکتها به دنبال تغییر ساختار بزرگترین تولیدکننده تراشه آمریکا هستند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۸ ۲۰:۴۳:۴۲ -
رشد چشمگیر تقاضای برق جهانی با محوریت صنعت و مراکز داده
آژانس بینالمللی انرژی پیشبینی کرده است که تقاضای جهانی برق سالانه 4 درصد افزایش خواهد یافت و این رشد عمدتاً توسط اقتصادهای نوظهور محقق میشود. صنایع چین با تولید پنل خورشیدی، باتری و خودروهای برقی، سهم عمدهای در این رشد خواهند داشت. منابع کمکربن مانند انرژیهای تجدیدپذیر و هستهای، پاسخگوی اکثر تقاضای جدید برق خواهند بود.
۱۴۰۳/۱۱/۲۷ ۰۲:۵۶:۴۷ -
سرمایهگذاری ۳۵۰ میلیون دلاری در استارتاپ رباتیک Apptronik با همکاری گوگل
استارتاپ Apptronik که در زمینه ساخت ربات های انسان نما فعالیت دارد، موفق به جذب سرمایه ۳۵۰ میلیون دلاری در مرحله سری A شد. این شرکت که از دانشگاه تگزاس شروع به کار کرده ، با همکاری شرکت گوگل دیپ مایند در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی برای رباتهای دوپا است. هدف اصلی شرکت نشان دادن کاربردهای عملی رباتهای انسان نما در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و انبارداری است و برنامهریزی برای تجاریسازی گسترده این فناوری در سالهای ۲۰۲۶ به بعد را دارد.
این شرکت در حال توسعه روبات انساننمای Apollo است که قابلیت انجام وظایف انبارداری و تولیدی را دارد. Apptronik همکاریهایی با شرکتهای مرسدس بنز و GXO Logistics داشته و در نظر دارد قابلیتهای روبات خود را به حوزههای مراقبتهای سالمندی و بهداشتی نیز گسترش دهد.۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۱۸:۴۸:۱۱ -
پیروزی تسلا در دعوای حقوقی علیه مشتری چینی
شرکت تسلا سازنده خودروهای برقی در یک پرونده حقوقی علیه مشتری چینی به نام ژانگ یاژو پیروز شد. این خانم پس از تصادف با خودروی مدل 3 تسلا و ادعای نقص ترمز که منجر به بستری شدن والدینش شد، علیه شرکت اقامه دعوا کرده بود. دادگاه چین حکم به پرداخت 23 هزار دلار خسارت و عذرخواهی عمومی از سوی وی داد. تسلا اطلاعات تلهمتری خودرو را منتشر کرد که نشان میداد ترمزها به درستی کار میکردهاند. گزارشها حاکی است تسلا در چهار سال گذشته علیه شش مالک خودرو در چین اقامه دعوا کرده است.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۹:۰۴ -
تنشهای ژئوپلیتیکی مانع توافق جهانی بر سر هوش مصنوعی نظامی شد
در نشست بینالمللی «هوش مصنوعی مسئولانه در حوزه نظامی» (REAIM) در شهر آکورونیا اسپانیا، فقط ۳۵ کشور از مجموع ۸۵ کشور حاضر، بیانیهای درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را امضا کردند؛ اما آمریکا و چین از پیوستن به آن خودداری کردند. 🌍
این بیانیه ۲۰ اصل کلی را مطرح میکند؛ از جمله تأکید بر اینکه تصمیم نهایی در استفاده از سلاحهای مبتنی بر هوش مصنوعی باید با انسان باشد، زنجیره فرماندهی شفاف حفظ شود و ارزیابی ریسک و آزمایشهای دقیق انجام گیرد. با اینکه سند الزامآور نیست، برخی کشورها بهدلیل رقابت نظامی با چین و روسیه تمایلی به محدودسازی خود نداشتند. ⚖️
وزیر دفاع هلند گفت دولتها در یک «دوراهی» قرار گرفتهاند: از یک سو باید استفاده مسئولانه از AI را تضمین کنند و از سوی دیگر نمیخواهند در رقابت تسلیحاتی عقب بمانند. کانادا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند، کرهجنوبی و اوکراین از امضاکنندگان این توافق بودند. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۱۹ -
رقابت نفسگیر غولهای فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی
رقابت غولهای فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحلهای بیسابقه شده است. منطق آنها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، میتواند مدلهای هوش مصنوعی قویتری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیشبینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم دهها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشتهاند. 💰
با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکتها افت کرده است، زیرا سرمایهگذاران از این هزینههای سنگین نگراناند. اما مدیران فناوری معتقدند در آیندهای که «قدرت پردازش» کمیاب میشود، تنها شرکتهایی دوام میآورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر میدهد؟
SpaceX همزمان با آمادهشدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهوارهای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامهها بخشی از چشمانداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساختهای آینده در فضا است. 🚀
منابع آگاه میگویند ایده گوشی استارلینک سالهاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشیهای فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالشبرانگیز ارزیابی میشود. 📱
استارلینک مهمترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا میکند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانیهایی درباره وابستگی بیشازحد ایجاد کرده است. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
از لندن تا توکیو؛ سهام نرمافزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی
سهام شرکتهای نرمافزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایهگذاران نگراناند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسبوکار این شرکتها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
در اروپا، سهام شرکتهای تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکتهای IT هند و نرمافزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
تحلیلگران میگویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایهگذاران فعلاً خرید نکنند؛ بهویژه با رقابت شرکتهای «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی میسازند. 🧠
همزمان سهام تبلیغاتیها و SAP، بزرگترین شرکت نرمافزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار دادهاند و همین موضوع بازار نرمافزار را نگران نگه داشته است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱ -
خودروی خودران زوکس به درب خودرو پارک شده برخورد کرد!
پلیس سانفرانسیسکو در حال بررسی تصادفی است که در آن یک خودروی خودران Zoox با درِ سمت راننده یک خودروی پارکشده برخورد کرد. طبق گزارشها، راننده هنگام باز کردن ناگهانی در خودرو از ناحیه دست آسیب دید. 🚓
به گفته پلیس، روباتاکسی Zoox در زمان حادثه یک سرنشین داشته که کارمند خود شرکت بوده و آسیبی ندیده است. Zoox اعلام کرده خودرو درِ بازشده را شناسایی کرده و برای جلوگیری از برخورد تلاش کرده، اما تماس غیرقابلاجتناب بوده و پلیس بهدلیل باز بودن پرونده هنوز گزارش رسمی منتشر نکرده است. 🚗
این شرکت میگوید با پلیس و اداره راهنمایی و رانندگی کالیفرنیا همکاری کامل دارد و گزارش حادثه طبق قوانین ثبت شده، هرچند هنوز عمومی نشده است. Zoox که زیرمجموعه آمازون است، در مراحل اولیه راهاندازی روباتاکسی در سانفرانسیسکو قرار دارد و پیشتر هم بهدلیل مشکلات نرمافزاری ناچار به فراخوان برخی خودروهای خود شده بود. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۶:۵۰:۳۶ -
پنتاگون و آنتروپیک در کلاف سردرگم هوش مصنوعی
پنتاگون و شرکت Anthropic، مالک هوش مصنوعی Claude، بر سر نحوه استفاده نظامی از هوش مصنوعی به اختلاف جدی خوردهاند. آنتروپیک نگران است که فناوریاش بدون نظارت انسانی کافی برای هدفگیری خودکار سلاحها یا نظارت داخلی در آمریکا استفاده شود. 🛡️
اختلافی که به آزمونی مهم برای نقش سیلیکونولی در نحوه بهکارگیری هوش مصنوعی توسط ارتش آمریکا تبدیل شده است .پنتاگون میگوید در چارچوب قانون میتواند از فناوریهای تجاری هوش مصنوعی استفاده کند، حتی اگر شرکتها محدودیتهایی برای مصرف تعیین کرده باشند؛ اما آنتروپیک بر رعایت خطوط قرمز ایمنی و اخلاقی تأکید دارد. ⚖️
آنتروپیک اعلام کرده مدلهایش هماکنون در برخی مأموریتهای امنیت ملی به کار میروند و گفتوگوها ادامه دارد، با این حال این تنش میتواند همکاری آینده را تهدید کند؛ آنهم در زمانی که شرکت برای عرضه عمومی سهام آماده میشود. مدیرعامل آنتروپیک هشدار داده هوش مصنوعی باید به دفاع ملی کمک کند، اما نه به شکلی که کشور را شبیه حکومتهای اقتدارگرا کند. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۱۷:۵۹ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
ظهور بیش از 50 میلیاردر جدید در دنیای هوش مصنوعی!
گزارش فوربس میگوید در سال ۲۰۲۵ هیاهوی «AGI» (هوش مصنوعی عمومی) کمتر شد، اما پول وارد این حوزه به شکل بیسابقهای بالا رفت و باعث شد بیش از ۵۰ نفر از بنیانگذاران استارتاپهای هوش مصنوعی به جمع میلیاردرها اضافه شوند. 💰
بیشتر این ثروت از شرکتهای کسلکننده ولی درآمدزا آمده؛ مثل نرمافزارهای سازمانی، برچسبگذاری داده و ایجنتهای هوش مصنوعی که وعده کاهش هزینه و جایگزینی بخشی از نیروی انسانی را میدهند؛ نمونهاش Sierra که خدمات مشتری را با AI انجام میدهد. 🤖
در میان استثناها، ElevenLabs با ابزارهای تولید صدا و جذب سرمایهگذاران مشهور مطرح شد و بنیانگذاران لهستانی آن میلیاردر شدند ، همچنین لوسی گو از Scale AI هم با افزایش ارزش شرکت پس از سرمایهگذاری بزرگ Meta مدتی جوانترین زن خودساخته میلیاردر معرفی شد و حتی گفته شد جای تیلور سوئیفت خواننده را گرفت. 🌟
همزمان گزارش یادآوری میکند با وجود رونق ظاهری اقتصاد آمریکا، ۷۵٪ خانهها برای افرادی که درآمد متوسط دارند غیرقابلخرید شده و سهم خریداران خانهاولی در ۲۰۲۴ به ۲۴٪ کاهش یافته است. 🏠۱۴۰۴/۱۰/۱۲ ۰۶:۰۲:۲۳ -
عصر فقط رشد کن تمام شد؛ هوش مصنوعی باید پولسازی را ثابت کند
صنعت هوش مصنوعی در آغاز ۲۰۲۵ غرق در سرمایه بود؛ OpenAI با جذب ۴۰ میلیارد دلار به ارزشگذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری رسید و حتی استارتاپهای بدون محصول هم سرمایههای میلیاردی گرفتند. در کنار آن، شرکتهای بزرگ وعده حدود ۱.۳ تریلیون دلار هزینه زیرساختی دادند و خرجهای سنگینی برای جذب نیرو و چیپ انجام شد. 💰
اما در نیمه دوم سال، نگاهها محتاطتر شد. نگرانی درباره حباب AI، محدودیت زیرساخت، و مدلهای درآمدی بالا گرفت و برخی سرمایهگذاریها به چرخههای پولی شبیه شد که بیش از تقاضای واقعی، با هزینههای داخلی سرپا ماندهاند. 🏗️
همزمان، جهش مدلها کمتر شگفتانگیز شد؛ عرضه GPT-5 اثر نسلهای قبلی را نداشت و DeepSeek نشان داد رقابت ارزانتر هم ممکن است. تمرکز بازار به سمت محصول، توزیع و درآمد رفت و فشارهای حقوقی و ایمنی، از کپیرایت تا سلامت روان، افزایش یافت. ⚖️
پول هنوز هست، اما عصر هیجان بیچونوچرا تمام شده و صنعت AI وارد مرحله آزمون جدی شده است. 🤖۱۴۰۴/۱۰/۱۰ ۰۰:۳۳:۴۰ -
سهم کم در خیابان، سهم بزرگ در سرقت؛ آمار شوکهکننده درباره کیا و هیوندای
کیا و هیوندای با ۳۵ ایالت آمریکا به توافق رسیدند، چون میلیونها خودرو را بدون سیستم ضدسرقت استاندارد «ایموبیلایزر» فروخته بودند؛ سیستمی که بدون کلید هوشمند اجازه روشن شدن خودرو را نمیدهد. نبود این سیستم باعث شد برخی مدلها خیلی راحت دزدیده شوند و حتی با روش سادهای مثل استفاده از کابل USB روشن شوند؛ موضوعی که با ویدئوهای تیکتاک به ترند «Kia Boys» تبدیل شد. 🚗
مقامهای قضایی میگویند فقط سارقان مقصر نیستند و وقتی تصمیمهای شرکتها راه جرم را باز میکند، خودروسازان هم باید پاسخگو باشند. در مینیاپولیس سرقت کیا و هیوندای در یک سال ۸۳۶٪ افزایش یافت و در نیوجرسی هم با وجود سهم کم این خودروها، بخش بزرگی از سرقتها به آنها مربوط بود؛ سرقتهایی که به تصادفهای شدید و حتی مرگبار هم منجر شد. ⚠️
طبق توافق، کیا و هیوندای باید برای خودروهای مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ که ایموبیلایزر ندارند، قطعه محافظ تقویتشده را رایگان نصب کنند و غرامت بپردازند. مالکان از اوایل ۲۰۲۶ مطلع میشوند و یک سال فرصت دارند خودرویشان را بدون هزینه ایمنتر کنند. 🔧۱۴۰۴/۱۰/۶ ۰۳:۲۰:۳۵



