-
Wayback Machine زیر تیغ Reddit؛ جنگ دادهها در عصر هوش مصنوعی
Reddit اعلام کرده که دسترسی Wayback Machine، ابزار آرشیو اینترنتی متعلق به سازمان غیرانتفاعی Internet Archive، را به بیشتر بخشهای سایت خود مسدود میکند. این ابزار امکان ذخیره و مشاهده نسخههای قدیمی وبسایتها را فراهم میکند، اما ردیت میگوید برخی شرکتهای هوش مصنوعی از آن برای جمعآوری رایگان پستها و نظرات کاربران و دور زدن هزینههای مجوز استفاده کردهاند. 🤖💰
بر اساس محدودیت جدید، Wayback Machine فقط میتواند صفحه اصلی ردیت را ایندکس کند. این تصمیم بخشی از سیاست ردیت برای کنترل دادههای کاربران و کسب درآمد از آنهاست. ردیت پیشتر با گوگل و OpenAI قراردادهای چندمیلیوندلاری بسته و حتی از استارتاپ Anthropic بهدلیل جمعآوری غیرمجاز دادهها شکایت کرده است. ✅📈۱۴۰۴/۵/۲۲ ۱۳:۱۱:۰۴ -
ابوظبی، مرکز جدید هوش مصنوعی جهان!
ابوظبی با رشد ۶۱ درصدی تعداد شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی طی یک سال، به ۶۷۳ شرکت رسیده و سریعترین رشد این صنعت را در خاورمیانه و شمال آفریقا ثبت کرده است. ✅🤖
حمایت گسترده دولت، هزینه پایین کسبوکار و دانشگاه تخصصی محمد بن زاید، ابوظبی را به مقصدی جذاب برای جذب سرمایهگذاران و استعدادهای جهانی تبدیل کرده است. 🌍💡
در حالیکه مراکز بزرگی مانند سانفرانسیسکو، نیویورک و لندن با هزینههای بالا و کمبود نیروی متخصص روبهرو هستند، ابوظبی با استفاده از این فرصتها بهدنبال جایگاه مهمی در رقابت جهانی هوش مصنوعی است. 🚀📈۱۴۰۴/۵/۲۲ ۱۱:۱۹:۴۰ -
جنگ بزرگ اینترنت: Cloudflare در برابر Perplexity!
جنگی جدید بر سر آینده اینترنت بین Cloudflare و Perplexity شکل گرفته است. Cloudflare میگوید Perplexity با بیتوجهی به قوانین «robots.txt» و استفاده از روشهای مخفی، داده وبسایتهایی را که رباتها را مسدود کردهاند جمعآوری میکند. 🤖⚡
Perplexity این اتهام را رد کرده و میگوید برخلاف رباتهای سنتی، فقط هنگام درخواست کاربر اطلاعات را از وب میگیرد و دادهها را ذخیره نمیکند. همچنین مدعی است Cloudflare به اشتباه میلیونها درخواست از یک سرویس دیگر را به آن نسبت داده است. 💬🔍
این اختلاف نشان میدهد که نبرد بر سر دسترسی به دادههای وب میتواند آینده هوش مصنوعی و اینترنت آزاد را تعیین کند. ✅🌍۱۴۰۴/۵/۲۰ ۱۱:۰۰:۴۱ -
شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال بهرهبرداری از نیروگاههای قدیمی اروپا
مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاههای قدیمی زغالسنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکانها زیرساختهای آمادهای مثل برق و آب دارند و سریعتر از ساخت مراکز جدید به بهرهبرداری میرسند. ✅⚡
شرکتهای انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژهها، بهجای تعطیلی کامل نیروگاهها، آنها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راهاندازی میکنند و با شرکتهای فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق میبندند. 💶🔌
این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکتهای فناوری حاضرند برای دسترسی سریعتر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راهاندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱ -
نیروی فضایی آمریکا در طرح PTS-G بهدنبال امنیت ارتباطات میدان نبرد
🔒 نیروی فضایی آمریکا میخواهد ارتباطات نظامیای بسازد که قابل هک یا اختلال نباشند و برای این کار، طرح بزرگی به نام PTS-G با بودجهای تا ۴ میلیارد دلار راهاندازی کرده است. هدف، استفاده از ماهوارهها برای برقراری ارتباط امن در میدان جنگ است. 🚀🛰️
در مرحله جدید، پنج شرکت از جمله بوئینگ و یک استارتاپ به نام Astranis انتخاب شدهاند تا مدلهای اولیه این ماهوارهها را طراحی کنند. ارزش این قراردادهای اولیه ۳۷ میلیون دلار است. ✅💰
تا سال ۲۰۲۶ بهترین طرح انتخاب میشود و اولین ماهواره در سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهد شد. برخلاف روشهای قدیمی، این بار ارتش آمریکا با کمک شرکتهای خصوصی میخواهد سریعتر و ارزانتر به تکنولوژی جدید برسد. ⚡🌐۱۴۰۴/۵/۹ ۱۱:۳۹:۳۱ -
چین برای رقابت هوش مصنوعی، مراکز داده را سر و سامان میدهد
چین برای جلوگیری از هدررفت منابع، قصد دارد مراکز داده پراکنده را به یک شبکه سراسری وصل کند تا قدرت پردازشی بلااستفاده آنها را بفروشد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که هزاران مرکز داده با سرمایهگذاری دولتی ساخته شدند اما فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها واقعاً استفاده میشوند. ✅💻
وزارت صنعت چین با کمک اپراتورهای بزرگ، در حال طراحی یک سرویس ابری است تا کاربران بتوانند از این قدرت پردازشی استفاده کنند، اما تفاوت سختافزارها و فاصله زیاد بین مراکز، کار را سخت کرده است. ✅📡
برای جلوگیری از ساخت مراکز ناکارآمد جدید، دولت پروژههای تازه را فقط در صورتی تأیید میکند که مشتری و بهرهبرداری مشخص داشته باشند. ✅📊۱۴۰۴/۵/۳ ۱۰:۴۷:۵۴ -
California Forever پردهبرداری کرد: پارک صنعتی عظیم Solano Foundry در راه است
🏙️ شرکت California Forever، که از حمایت میلیاردرهای سیلیکونولی برخوردار است، اعلام کرد قصد دارد یک پارک صنعتی بسیار بزرگ به نام Solano Foundry بسازد؛ فضایی به وسعت ۲۱۰۰ هکتار که برای ساخت کارخانههای فناوری پیشرفته طراحی شده است. ✅🏗️
این پارک بخشی از طرح ساخت یک شهر جدید و مدرن با بیش از ۱۷۵ هزار خانه است که در نزدیکی سانفرانسیسکو ساخته میشود. هدف آن جذب مهندسان، متخصصان سختافزار و فعالان هوش مصنوعی از سیلیکونولی است. ✅🌐👨💻
مدیرعامل این پروژه گفته کارخانهها نباید در مناطق دور از شهر ساخته شوند، چون افراد متخصص علاقهای به کار در آن مکانها ندارند. به همین دلیل، در این پارک امکاناتی مانند انرژی های پاک، مجوزهای سریع و مسیرهای حملونقل مناسب فراهم خواهد شد. ✅🔌🚛
این پارک صنعتی در ۶۵ کیلومتری شمال شرق سانفرانسیسکو ساخته میشود و قرار است به یکی از مهمترین مراکز صنعتی آینده آمریکا تبدیل شود. ✅🇺🇸🛠️۱۴۰۴/۴/۲۸ ۰۸:۵۸:۰۹ -
توافق OpenAI برای خرید Windsurf به هم خورد!
معاملهی OpenAI برای خرید استارتاپ AI کدنویسی Windsurf لغو شد و گوگل دیپمایند با جذب مدیرعامل، همبنیانگذار و بخشی از تیم فنی آن، از این فرصت بهرهبرداری کرد. ✅🤖
گوگل سهام Windsurf را نخریده اما برای استفاده غیرانحصاری از برخی فناوریهای آن، ۲.۴ میلیارد دلار پرداخت کرد. این اقدام نمونهای از «استخدام معکوس» در رقابت میان غولهای فناوری است. ✅💼
تیم اصلی Windsurf به فعالیت مستقل خود ادامه میدهد و ارائه ابزارهای کدنویسی برای مشتریان سازمانی را دنبال خواهد کرد. ✅🚀۱۴۰۴/۴/۲۴ ۰۸:۳۲:۳۶ -
ارتباط لحظهای با ماهوارهها؛ رؤیای Apolink نزدیک است
استارتاپ فضایی Apolink به رهبری یک کارآفرین ۱۹ساله ،۴.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و ارزش آن به ۴۵ میلیون دلار رسید. ✅🚀
این شرکت قصد دارد با پرتاب ۳۲ ماهواره دارای لیزر و رادیو در مدار پایین زمین، اتصال دائمی و سریع بین ماهوارهها برقرار کند و مشکل «نقاط کور» در ارتباطات فضایی را برطرف سازد. آپلینک وعده تأخیر ۲ تا ۳ ثانیهای و ۹۹٪ پایداری اتصال را داده است. ✅🛰️
نخستین پرتاب آزمایشی در سال ۲۰۲۶ با همکاری اسپیسایکس انجام میشود و بهرهبرداری کامل شبکه برای ۲۰۲۹ برنامهریزی شده است. ✅📡۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۵۷:۰۰ -
تحقیقات جدی پاریس درباره ایلان ماسک و پلتفرم X
فرانسه تحقیقات قضایی درباره شبکه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک را تشدید کرده و پلیس را مأمور بررسی اتهاماتی چون «دستکاری الگوریتم» و «استخراج سازمانیافته دادهها» کرده است. ✅📱
در صورت همکارینکردن مدیران، امکان صدور حکم بازداشت بینالمللی وجود دارد. این پرونده با شکایتهایی درباره دخالت خارجی آغاز شده و حالا هم شرکت و هم افراد درگیر زیر ذرهبیناند. ✅🕵️♂️
این پرونده جدید ممکن است اختلاف میان آمریکا و اروپا درباره آزادی بیان آنلاین را عمیقتر کند. ماسک اخیراً با ترامپ دچار اختلاف شده و قصد دارد حزب سیاسی خودش را راهاندازی کند. ✅🌍۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۴۶:۵۰ -
انقلاب Arm در دیتاسنترها؛ ۷۰ هزار مشتری و رشد ۱۴ برابری!
تعداد مشتریان تراشههای دیتاسنتری Arm از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۴ برابر شده و به ۷۰ هزار رسیده است. ✅
این رشد به لطف موج هوش مصنوعی و استقبال استارتاپها از تراشههای کممصرف اما قدرتمند آرم رقم خورده است. 🧠⚙️
گوگل، آمازون و مایکروسافت با توسعه تراشههای اختصاصی بر پایه آرم، به گسترش این معماری کمک کردهاند و میلیونها تراشه در زیرساختهای ابری خود استفاده کردهاند. ☁️📈
آرم میکوشد جایگاه اینتل و AMD را در بازار پردازندهها به چالش بکشد. شمار اپهای سازگار با آرم به ۹ میلیون و توسعهدهندگان فعال آن به ۲۲ میلیون نفر رسیده است. 👨💻🚀۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۴۶:۴۶ -
بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا
📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چتباتهای هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش میدهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
بهدلیل عقبماندن ساخت نیروگاههای جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالتها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
فرسودگی زیرساختها، رشد بیسابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواستها برای اتصال نیروگاههای تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کنارهگیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شدهاند. 🏭📉
کارشناسان هشدار دادهاند که اگر اصلاحات سریعتری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹ -
تعطیلی ناگهانی OpenAI وسط جنگ استعدادها با متا!
این هفته شرکت OpenAI، سازنده ChatGPT، برای نخستینبار کاملاً تعطیل شد. ظاهر ماجرا «استراحت کارکنان» است، اما در واقع یک بحران جدی پشت این تصمیم وجود دارد: رقابت شدید با متا برای جذب استعدادهای هوش مصنوعی. ⚠️
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، اعلام کرد متا با پیشنهادهای مالی بسیار بالا محققان کلیدی این شرکت را جذب میکند و رفتار غیرمنصفانهای دارد. 💰 حتی مدیرعامل یک شرکت مرتبط (SSI) که قبلاً از OpenAI جدا شده بود، اخیراً به متا پیوسته که نشاندهنده شدت رقابت در این حوزه است.
آلتمن وعده داده حقوق کارکنان را بازنگری کند و تأکید کرده OpenAI برخلاف متا، تنها به دنبال سود نیست، بلکه ساخت هوش مصنوعی مفید و ایمن را دنبال میکند.🤖
این تعطیلی ناگهانی بیشتر یک حرکت دفاعی برای حفظ تیم و فرهنگ سازمانی در برابر پیشنهادهای میلیاردی متا است. 🧠۱۴۰۴/۴/۱۷ ۰۹:۲۵:۴۶ -
همکاری هیجانانگیز نتفلیکس و ناسا برای پخش زنده فضایی!
نتفلیکس و ناسا با همکاری جدیدی، پخش زنده برنامههای فضایی را از تابستان امسال به این پلتفرم اضافه خواهند کرد. 🚀
مشترکان میتوانند بهصورت زنده پرتاب موشکها، راهپیماییهای فضانوردان و مناظر زنده از ایستگاه فضایی بینالمللی را تماشا کنند. 🌍
این همکاری گامی تازه برای گسترش برنامههای زنده نتفلیکس است که تاکنون عمدتاً شامل استندآپکمدی، جوایز، رویدادهای ویژه و مسابقات ورزشی بوده است. 📺
ناسا نیز در راستای جذب علاقهمندان فضا در پلتفرمهای محبوب، پیشتر با آمازون برای راهاندازی یک کانال زنده FAST و همچنین با یوتیوب همکاری کرده بود. 🌌
همکاری جدید با نتفلیکس میتواند دسترسی عمومی به مأموریتهای فضایی را بیشتر از همیشه گسترش دهد. ✅۱۴۰۴/۴/۱۲ ۰۰:۵۴:۱۷ -
آیا جف بزوس میتواند از اختلافات ترامپ و ماسک سود ببرد؟
بر اساس گزارشی از والاستریت ژورنال، جف بزوس در حال استفاده از تنش اخیر میان دونالد ترامپ و ایلان ماسک برای پیشبرد منافع شرکت فضایی خود، Blue Origin است. 🚀
طبق این گزارش، بزوس در هفتههای اخیر دو بار با ترامپ گفتوگو کرده و درباره قراردادهای دولتی بیشتر برای Blue Origin مذاکره کرده است. همچنین مدیرعامل این شرکت، دیو لیمپ، به کاخ سفید رفته و با رئیس دفتر ترامپ دیدار داشته است. 🏛️
حتی گفته میشود بزوس از ترامپ برای شرکت در مراسم ازدواجش در ونیز دعوت کرده است. این تعاملات همزمان با جدال لفظی شدید میان ترامپ و ماسک در شبکههای اجتماعی شکل گرفته است. 📱
در حالیکه این نزاع بهسرعت فروکش کرد، بزوس با کنار گذاشته شدن گزینه پیشنهادی ماسک برای ریاست ناسا، فرصت را برای پیشروی بلو اوریجین فراهم دیده است. 🛰️
برخلاف تمرکز ماسک بر سفر به مریخ، بلو اوریجین فعلاً بر مأموریتهای ماهمحور متمرکز است و ترامپ نیز تمایل دارد در دوره ریاستجمهوریاش شاهد یک مأموریت سرنشیندار به ماه باشد. 🌕۱۴۰۴/۴/۷ ۱۴:۲۵:۳۴ -
ماهوارههای قابل استفاده مجدد: Lux Aeterna در راه است
یک استارتاپ آمریکایی به نام Lux Aeterna قصد دارد ماهوارهای به نام Delphi بسازد که بعد از پرتاب، دوباره به زمین برگردد و چند بار قابل استفاده باشد. 🚀
این ماهواره در سال ۲۰۲۷ با موشک فالکون ۹ پرتاب میشود و با سپر حرارتی مخصوص، سالم به زمین برمیگردد. ☄️
هدف این طرح، کاهش هزینههای فضایی و استفاده راحتتر از ماهوارههاست. 💸
وزارت دفاع آمریکا و سرمایهگذاران بزرگی از جمله Space Capital از این ایده حمایت کردهاند و ۴ میلیون دلار سرمایه اولیه فراهم شده است. 💰
سازنده این ماهواره قبلاً در شرکتهای بزرگی مثل SpaceX و پروژه استارلینک کار کرده و حالا میخواهد آینده صنعت فضا را تغییر دهد. 🌌۱۴۰۴/۴/۵ ۲۳:۲۹:۰۲ -
ایران و آمریکا: واتساپ خطرناک و غیرقابل اعتماد است!
با وجود اختلافات سیاسی، ایران و آمریکا هر دو واتساپ را تهدیدی امنیتی دانستهاند. رسانه دولتی ایران به کاربران هشدار داد این اپ ممکن است اطلاعات را به اسرائیل منتقل کند. همزمان، مجلس نمایندگان آمریکا استفاده از واتساپ را بهدلیل «ریسک بالا، نبود شفافیت و رمزگذاری ناکافی» در دستگاههای دولتی ممنوع کرد. 🛡️
واتساپ با بیش از ۳ میلیارد کاربر، همواره مدعی رمزنگاری سرتاسری بوده اما بارها درباره حفظ حریم خصوصی زیر سوال رفته است. از جمله، در ۲۰۱۹ شرکت اسرائیلی NSO با هک حسابها به پرداخت غرامت سنگین محکوم شد. 🕵️♂️
متا اتهامات را رد کرده و هشدارها را بهانهای برای سانسور خدماتش میداند. این شرکت همچنین به جانبداری از اسرائیل در حذف محتوای طرفدار فلسطین در اینستاگرام و فیسبوک متهم شده است. ⚠️۱۴۰۴/۴/۴ ۰۱:۰۶:۳۱ -
واتساپ در کنگره ایالات متحده ممنوع شد
بر اساس یادداشتی رسمی، استفاده از پیامرسان واتساپ در تمامی دستگاههای متعلق به مجلس نمایندگان ایالات متحده ممنوع شده است. این تصمیم بهدلیل «ریسک بالا برای کاربران» از نظر امنیتی اتخاذ شده است. 🛡️
دفتر امنیت سایبری کنگره اعلام کرده است که نبود شفافیت در حفاظت از دادههای کاربران، عدم رمزگذاری دادههای ذخیرهشده و خطرات احتمالی امنیتی، از دلایل این ممنوعیت هستند. 📵
در این یادداشت، استفاده از پیامرسانهای جایگزین مانند Microsoft Teams، Signal، Wickr و iMessage توصیه شده است. 📲
شرکت متا، مالک واتساپ، به این تصمیم بهشدت اعتراض کرده و مدعی شده که واتساپ امنیت بیشتری نسبت به سایر گزینههای تأییدشده ارائه میدهد. ⚖️
این ممنوعیت در حالی اعلام شده که پیشتر نیز اپلیکیشنهایی مانند تیکتاک بهدلایل امنیتی از دستگاههای دولتی آمریکا حذف شده بودند. 🚫۱۴۰۴/۴/۴ ۰۰:۲۳:۳۸ -
آیا Apple Vision Pro ارزش ۳۵۰۰ دلار را دارد؟
اپل در WWDC 2025 از visionOS 26 برای هدست Vision Pro رونمایی کرد؛ نسخهای پیشرفته با قابلیتهایی مثل شخصیت سهبعدی واقعگرایانه، مرورگر فضایی Safari، و ابزارکهایی قابل سنجاق روی دیوار. 🧠🖼️
نمایش سهبعدی عکسها، ویدیوهای ۳۶۰ درجه، و تعامل طبیعیتر با محتوا تجربهای چشمگیر فراهم میکند. 🎥🌍 اما قیمت ۳۵۰۰ دلاری همچنان مانعی جدی برای کاربران عادی است و با وجود پیشرفت چشمگیر، بسیاری هنوز تنها به برچسب قیمت نگاه میکنند و نه به آینده رایانش فضایی که Vision Pro آن را ترسیم میکند.۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۴۸:۴۱ -
آیا Blue Origin میتواند SpaceX را شکست دهد؟
Blue Origin به رهبری جف بزوس اعلام کرد دومین پرتاب موشک New Glenn زودتر از ۱۵ اوت انجام نخواهد شد؛ زمانی که پیشتر برای “اواخر بهار” برنامهریزی شده بود. 🚀
در پرتاب نخست، مرحله بالایی به مدار رسید اما بوستر هنگام فرود منفجر شد و پس از آن ۷ اقدام اصلاحی پیشنهاد شد. 🔧
بلو اوریجین قصد دارد در مأموریت دوم بار دیگر تلاش کند بوستر را بازیابی کند، در حالیکه پروژه New Glenn با تأخیرهای پیاپی، از رقیب خود SpaceX عقب مانده است. 🛰️۱۴۰۴/۳/۲۲ ۱۱:۲۰:۰۵ -
حمله SES به امپراتوری فضایی ایلان ماسک
شرکت ماهوارهای اروپایی SES در آستانه دریافت تأییدیه بدون شرط از اتحادیه اروپا برای خرید ۳.۱ میلیارد دلاری رقیب خود، Intelsat قرار دارد؛ اقدامی که به ایجاد یک بازیگر بزرگ اروپایی در رقابت با Starlink ایلان ماسک منجر خواهد شد. 🚀
این ادغام در راستای تلاش اتحادیه اروپا برای دستیابی به خودکفایی راهبردی در حوزه فضا و کاهش وابستگی به شرکتهای آمریکایی صورت میگیرد. 🇪🇺
شرکت جدید حاصل از این ادغام، مالک بیش از ۱۲۶ ماهواره در مدار زمین خواهد بود؛ در حالی که Starlink بیش از ۵۸۰۰ ماهواره در مدار دارد. 🛰️۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۷:۱۲:۱۴ -
محدودیت جدید X برای مدلهای زبانی بزرگ
شبکه اجتماعی X با اصلاح توافقنامه توسعهدهندگان، استفاده از API و محتوای پلتفرم برای آموزش مدلهای زبانی بزرگ را ممنوع کرد. 📵
این اقدام با هدف جلوگیری از دسترسی رایگان رقبا به دادههای پلتفرم صورت گرفته است. 🔒
پیشتر نیز Reddit و مرورگر Dia محدودیتهایی مشابه برای مقابله با استخراج داده توسط مدلهای هوش مصنوعی اعمال کرده بودند. 🚫۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۲:۰۵:۳۴ -
نخستین مأموریت سودده Axiom؛ فضا دیگر فقط برای دولتها نیست!
شرکت Axiom Space روز سهشنبه ۱۰ ژوئن مأموریت Ax-4 را به ایستگاه فضایی بینالمللی اجرا میکند؛ مأموریتی که نقطه عطفی در پروازهای فضایی تجاری محسوب میشود. 🚀
در این سفر، سه فضانورد از هند، لهستان و مجارستان حضور دارند و تمام عملیات توسط Axiom و SpaceX انجام میشود. این نخستین مأموریت سودآور شرکت است، زیرا با قراردادهای دولتی، کاهش هزینهها و مدل تجاری پایدار توانسته درآمدی فراتر از هزینهها ایجاد کند. 💰
هدف نهایی Axiom، ساخت ایستگاه فضایی تجاری مستقل است و این مأموریتها نهتنها درآمدزا هستند، بلکه تقاضای جهانی برای فضا را نیز اثبات میکنند. 🛰️
مدیرعامل شرکت، با سابقه در Google Cloud، معتقد است که آینده فضا در دست نوآوران و شرکتهای فناوری است، نه صرفاً دولتها. Ax-4 گامیست بهسوی حضور پایدار فناوری و اقتصاد در مدار زمین. 💡۱۴۰۴/۳/۲۰ ۰۰:۵۸:۵۶ -
شکست تلخ اروپا در ماه؛ Tenacious در سکوت فرود آمد
اروپا در مسیر دستیابی به فناوریهای پیشرفته فضایی با شکست تلخی مواجه شد. کاوشگر Tenacious که بهعنوان نخستین ربات ماهنورد ساخت اروپا توسط شرکت ispace-EUROPE توسعه یافته بود، در جریان مأموریت خود با قطع ارتباط روبهرو شد؛ نشانهای از ناکامی در فرود نرم بر سطح ماه. 🚫
این ربات سبکوزن تنها ۵ کیلوگرم وزن داشت و با طراحی بهینه، قطعات کممصرف و فناوری حرکت رباتیک پیشرفته ساخته شده بود تا بتواند بهصورت خودکار از سطح ماه نمونهبرداری کند و آنها را طبق قراردادی به ناسا تحویل دهد. ⚙️
Tenacious به حسگرهای تصویربرداری، سیستم بیلچه برای جمعآوری خاک (Regolith) و تجهیزات ارتباطی وابسته به فرودگر مجهز بود.🌕
با وجود انجام آزمایشهای زمینی در اروپا و طراحی دقیق برای مصرف بهینه انرژی، قطع ارتباط در حین فرود نشان میدهد فناوری فرود خودکار و سنجش ارتفاع نیازمند بهبود جدی است.
این شکست، گامی به عقب برای اروپا در رقابت جهانی فناوریهای سطحنوردی فضایی بهشمار میآید.۱۴۰۴/۳/۱۹ ۱۶:۰۰:۴۱ -
انتشار یکی از بزرگترین دیتاستهای قانونی هوش مصنوعی توسط EleutherAI با Common Pile
سازمان تحقیقاتی EleutherAI یکی از بزرگترین مجموعههای متنی دارای مجوز و منبعباز برای آموزش هوش مصنوعی را منتشر کرد. 📚
این دیتاست با نام Common Pile v0.1 در همکاری با استارتاپهایی مانند Hugging Face طی دو سال آماده شده و ۸ ترابایت حجم دارد. 💾
بر اساس آن، دو مدل جدید Comma v0.1-1T و Comma v0.1-2T توسعه یافتند که بهگفتهی EleutherAI با مدلهای دارای دادههای بدون مجوز رقابت میکنند. 🤖
در حالیکه بسیاری از شرکتهای هوش مصنوعی بهخاطر استفاده از دادههای دارای حقنشر تحت پیگردند، EleutherAI شفافیت را اصل خود میداند. ⚖️
این دیتاست با مشاوره حقوقی و با تکیه بر منابعی چون ۳۰۰ هزار کتاب دامنه عمومی تولید شده است. 📘
هدف این پروژه، اثبات امکان ساخت مدلهای قدرتمند بر پایه دادههای قانونی و منبعباز است. ✅
EleutherAI قول داده در آینده دیتاستهای شفافتری را با همکاری دانشگاهها و شرکتها منتشر کند. 🔄۱۴۰۴/۳/۱۸ ۱۷:۴۶:۲۶ -
خیز هوش مصنوعی برای احیای مرکز سانفرانسیسکو
استارتاپهای هوش مصنوعی دوباره به منطقهی شمال شرقی ساحل سانفرانسیسکو جان دادهاند. 🌁
پنج شرکت تازهتأسیس در زمینهی هوش مصنوعی اخیراً نزدیک به ۲۴ هزار فوت مربع در مجموعهی Waterfront Plaza اجاره کردهاند. 🏢
این منطقه پیشتر با تابلوهای «برای اجاره» پس از همهگیری کرونا پر شده بود. 🪧
شرکتهای هوش مصنوعی اکنون حدود ۵ میلیون فوت مربع از فضای اداری شهر را اشغال کردهاند. 📈
پیشبینی میشود این عدد تا پنج سال آینده به ۲۱ میلیون برسد و هزاران شغل جدید ایجاد شود. 👷♂️
گزارشها میگویند این موج نو میتواند چهرهی مرکز شهر را بهطور اساسی دگرگون کند. 🔄۱۴۰۴/۳/۱۸ ۱۲:۳۲:۱۲ -
جزئیات تازه از شکایت ردیت علیه استفاده غیرمجاز از دادهها توسط Anthropic
ردیت از شرکت هوش مصنوعی Anthropic به دلیل استفاده بدون مجوز از پستهای کاربران در آموزش مدلهای هوش مصنوعی شکایت کرد. 📄
این شرکت میگوید Anthropic از سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۰هزار بار به محتوای سایتش دسترسی داشته و برخلاف توافقنامه کاربری، دادهها را برای آموزش کلود (Claude) استفاده کرده است. ⚖️
ردیت میگوید Anthropic در ظاهر از اخلاق و قانون حرف میزند، اما در عمل قوانین را نادیده میگیرد و سود میبرد.💰
Anthropic در واکنش گفته: با ادعاهای ردیت مخالفیم و از خودمان دفاع خواهیم کرد. 🧑⚖️
ردیت قبلاً با گوگل و OpenAI توافق کرده بود که محتوایش را در برابر ۶۰ میلیون دلار سالانه در اختیارشان بگذارد. 💵
اما Anthropic ظاهراً بدون توافق سراغ دادهها رفته و حالا باید پاسخگو باشد. ⚠️
صنعت هوش مصنوعی بهشدت درگیر چالش قانونی در مورد استفاده از محتوای محافظتشده شده است.📚۱۴۰۴/۳/۱۷ ۰۰:۴۴:۲۰ -
مدل جدید DeepSeek متهم به استفاده از دادههای Gemini و ChatGPT شد
🤖 مدل جدید DeepSeek با نام R1-0528 که عملکرد خوبی در ریاضی و برنامهنویسی دارد، به احتمال زیاد با دادههایی آموزش دیده که از مدلهای رقیب مثل Gemini گوگل گرفته شدهاند. 🔍
📄 توسعهدهندگان میگویند خروجیهای این مدل شباهت زیادی به Gemini دارد و ممکن است از طریق روشی بهنام «تقطیر» آموزش دیده باشد؛ یعنی آموزش با استفاده از خروجیهای مدلهای قدرتمند مثل ChatGPT یا Gemini. ⚠️
📌 پیشتر هم مدل قبلی DeepSeek گاهی خودش را ChatGPT معرفی میکرد که باعث شد به استفاده از دادههای OpenAI متهم شود. 🚨
🔒 شرکتهایی مثل OpenAI و Google حالا برای جلوگیری از سوءاستفاده، دسترسی به مدلهایشان را محدودتر و امنیتیتر کردهاند. 🔐۱۴۰۴/۳/۱۴ ۲۰:۵۱:۱۰ -
IBM شتاب میگیرد؛ خرید استارتاپ هوش مصنوعی Seek AI
🤖 شرکت IBM استارتاپ Seek AI را خریداری کرده است؛ پلتفرمی که به کاربران سازمانی امکان میدهد با زبان طبیعی از دادههای داخلی خود پرسش کرده و پاسخ دقیق دریافت کنند. 💬
📊 منظور از دادههای سازمانی، اطلاعاتی مانند فروش، مشتریان، موجودی انبار و گزارشهای مالی است که در پایگاههای داده ذخیره میشود. 🗂️
🧠 فناوری Seek AI پرسش کاربر را به زبان فنی دیتابیس (مانند SQL) ترجمه کرده، پاسخ را استخراج میکند و نتیجه را بهصورت خلاصه و قابلفهم ارائه میدهد. 🔄
📌 برای نمونه، با پرسشی ساده مانند «بیشترین فروش سهماهه اخیر مربوط به کدام محصول است؟»، سیستم بهطور خودکار پرسوجوی دقیق انجام میدهد. 📈
🏢 این فناوری بخشی از آزمایشگاه هوش مصنوعی جدید IBM با نام Watsonx AI Labs در نیویورک خواهد بود. 🌍۱۴۰۴/۳/۱۴ ۰۲:۴۳:۵۲ -
5G ماهوارهای؛ آینده ارتباطات نظامی اروپا
📡 استارتاپ اسپانیایی Sateliot در حال مذاکره با چندین وزارت دفاع اروپایی برای ارائه اتصال 5G ماهوارهای به نیروهای نظامی است. 🛰️
📌 هدف Sateliot کاهش وابستگی کشورها به شرکتهای غیراروپایی مانند Starlink ایلان ماسک است. 🌍
⚔️ این فناوری برای لجستیک در میدان نبرد قابل استفاده است و چند کشور اروپایی نسبت به آن ابراز علاقه کردهاند. 🛡️
🚜 علاوه بر حوزه دفاع، مشتریان احتمالی شامل شرکتهای لجستیکی، کشاورزان، سکوهای نفتی و کاربردهای محیطزیستی هستند. 🌱
🛰️ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۱۰۰ ماهواره پرتاب کند.
🏛️ دولت اسپانیا نیز با خرید سهام، مالک ۲۰٪ از این استارتاپ شده است. 🇪🇸۱۴۰۴/۳/۱۳ ۱۴:۴۴:۲۴



