-
استارتاپ هایپرلوم؛ انقلاب در انتقال داده با میکرو LED های کم مصرف
استارتاپ هایپرلوم کانادا راهکاری نوآورانه برای کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت انتقال داده در مراکز داده ارائه میدهد. این شرکت با استفاده از میکرو LED های اختصاصی، راهکاری جایگزین برای اتصالات مسی سنتی ایجاد کرده که مصرف انرژی را کاهش و سرعت انتقال اطلاعات را افزایش میدهد. هایپرلوم که توسط مهندسان باتجربه تأسیس شده، با جذب سرمایه ۱۲.۵ میلیون دلاری به دنبال توسعه فناوری خود در بازار مراکز داده و هوش مصنوعی است.
۱۴۰۳/۱۲/۱ ۱۷:۴۲:۱۶ -
آرم با همکاری متا، تولید تراشههای اختصاصی را آغاز میکند
شرکت نیمهرسانای آرم که توسط سافتبانک اداره میشود، تصمیم گرفته برای اولین بار تراشههای اختصاصی خود را تولید کند. این شرکت با جذب متا به عنوان مشتری اصلی، در تابستان امسال نخستین تراشه سرور را رونمایی خواهد کرد. این استراتژی جدید، آرم را از یک شرکت طراح نقشه تراشه به تولیدکننده مستقیم تراشه تبدیل میکند و ممکن است روابط آن با مشتریان فعلی را تحت تأثیر قرار دهد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۶ ۰۲:۳۸:۳۴ -
رشد بیسابقه مراکز داده در اروپا با محوریت هوش مصنوعی
پژوهش شرکت CBRE نشان میدهد اروپا در سال ۲۰۲۵ شاهد رکورد جدیدی در احداث مراکز داده خواهد بود. تقاضا برای ظرفیت مراکز داده با افزایش فعالیتهای هوش مصنوعی و رایانش ابری شرکتها، به شدت رشد کرده است. پیشبینی شده است ظرفیت برق مراکز داده جدید به ۹۳۷ مگاوات برسد که نسبت به سال ۲۰۲۴ رشدی ۴۳ درصدی خواهد داشت. بازارهای اصلی مانند لندن، فرانکفورت، آمستردام، پاریس و دوبلین بیش از نیمی از این ظرفیت جدید را تشکیل خواهند داد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۲۲:۵۶:۵۰ -
راهکار جدید برای مدیریت تقاضای برق مراکز داده در عصر هوش مصنوعی
مطالعه جدید نشان میدهد مراکز داده میتوانند با محدود کردن مصرف برق به ۹۰ درصد ظرفیت حداکثر، در مجموع یک روز در سال، ۷۶ گیگاوات ظرفیت برق در ایالات متحده آزاد کنند. این میزان معادل کل مصرف جهانی مراکز داده است. راهکارهای پیشنهادی شامل جابجایی زمانی محاسبات، انتقال محاسبات به مناطق کممصرف و استفاده از منابع جایگزین مانند باتری است. شرکتهایی مانند گوگل و Enel X از هماکنون چنین راهکارهایی را اجرا میکنند که میتواند چالش کمبود برق در عصر هوش مصنوعی را کاهش دهد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۱۹:۲۹:۳۹ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
عربستان سعودی، مقصد جدید سرمایهگذاری زیر سایه ترامپ
عربستان سعودی با نزدیکشدن به ترامپ و چهرههای حامی او تلاش میکند چهره خود را نزد سرمایهگذاران آمریکایی بهبود دهد؛ تلاشی که حالا به قرارداد تازهای با ایلان ماسک رسیده است. ماسک اعلام کرده استارتاپ هوش مصنوعی او، xAI، قصد دارد یک دیتاسنتر ۵۰۰ مگاواتی در عربستان بسازد که به گزارش نیویورکتایمز بزرگترین دیتاسنتر خارج از آمریکا خواهد بود و با همکاری استارتاپ دولتی Humain و تراشههای انویدیا راهاندازی میشود. 🤖
این پروژه بخشی از بسته بزرگتری از معاملات است؛ از جمله تصمیم ترامپ برای فروش جنگندههای F-35 به عربستان علیرغم نگرانی پنتاگون. عربستان میخواهد با جذب پروژههای فناوری اقتصاد خود را از نفت فراتر ببرد و ماسک هم برای گسترش سریع زیرساخت xAI به کشوری با زمین، انرژی و مقررات آسانگیر نیاز دارد. گزارشها میگویند برای تأمین صدها هزار تراشه تا ۲۰۳۰، ترامپ آماده است محدودیتهای صادراتی انویدیا به عربستان را کاهش دهد؛ نشانهای روشن از اینکه در این معاملات، امتیازدهی و نزدیکی سیاسی همچنان نقش اصلی را بازی میکند. ⚠️۱۴۰۴/۹/۲ ۱۰:۰۸:۵۰ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳ -
سرمایهگذاری میلیاردی علیبابا در دبی؛ پاسخ چین به نفوذ فناوری آمریکا!
غول فناوری چین، علیبابا، دومین مرکز داده خود را در دبی افتتاح کرد تا حضور جهانیاش در خدمات ابری و هوش مصنوعی را گسترش دهد. 🌍 این پروژه بخشی از برنامه سرمایهگذاری ۵۳ میلیارد دلاری سهساله این شرکت است. 💰 اریک وان، معاون علیبابا کلاد، گفت موقعیت خاورمیانه و همکاری دولتها و شرکتها، زمینه رشد سریع هوش مصنوعی را فراهم کرده است. 🤖 امارات نیز با همکاری شرکتهایی چون OpenAI و Nvidia در حال ساخت بزرگترین پردیس هوش مصنوعی خارج از آمریکاست. 🇦🇪
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۱۱:۰۹:۲۳ -
سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری گوگل در هند؛ هاب هوش مصنوعی تاسیس میشود
گوگل با سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری، بزرگترین مرکز داده و هوش مصنوعی خود را در هند میسازد. 🇮🇳 این مرکز یک گیگاواتی بخشی از شبکه جهانی ۱۲ مرکز هوش مصنوعی گوگل است. 🌐 گوگل زیرساخت و کابلهای زیردریایی را ایجاد میکند تا این بخش به مرکز اتصال جهانی تبدیل شود. ⚡️ این مرکز از مدلهای Gemini و تراشههای TPU برای پردازش محلی هوش مصنوعی بهره میبرد و به خدماتی چون جستوجو، یوتیوب و جیمیل توان بیشتری میدهد. 🤖 جالب است که این مرکز نه تنها به هند، بلکه به دیگر نقاط آسیا نیز خدمات خواهد داد. 🚀
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۴:۵۹ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری انویدیا روی OpenAI
انویدیا قصد دارد تا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کند تا مراکز داده بزرگ برای آموزش و اجرای هوش مصنوعی ساخته شود. این مراکز با توان ۱۰ گیگاوات، معادل برق میلیونها خانه خواهند بود. ⚡🏭
این همکاری وابستگی OpenAI به مایکروسافت را کمتر میکند؛ شرکتی که پیشتر اجازه داده بود OpenAI با شرکای دیگری هم زیرساخت بسازد. 🤝💻
انویدیا شریک راهبردی اصلی OpenAI در ساخت «کارخانههای هوش مصنوعی» معرفی شده است، اما هنوز معلوم نیست این سرمایهگذاری به شکل تراشه، اعتبار ابری یا پول نقد خواهد بود. 💰🔗۱۴۰۴/۷/۲ ۲۳:۵۰:۳۰ -
الگوریتم تیکتاک زیر نظر آمریکا بازطراحی میشود
توافقی میان آمریکا و چین درباره تیکتاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئتمدیره تیکتاک آمریکا به شهروندان آمریکایی میرسد و بایتدنس تنها یک عضو معرفی میکند. 📌🇺🇸🇨🇳
تمام دادههای کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیکتاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
ترامپ میگوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفتهایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیکتاک را در دست خواهد داشت و بایتدنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰ -
چین با تراشههای پیشرفته علیبابا به جنگ انویدیا میرود
China Unicom در شینینگ چین یک مرکز داده ۳۹۰ میلیون دلاری ساخته که با تراشههای هوش مصنوعی داخلی، بیشتر از علیبابا، کار میکند. این پروژه برای کاهش وابستگی به فناوری خارجی طراحی شده است. 🤖🇨🇳
مرکز داده تاکنون با ۲۳ هزار تراشه داخلی به توان ۳۵۷۹ پتافلاپس رسیده و تراشه جدید علیبابا (PPU) رقیبی برای H20 انویدیا معرفی شده است. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۴:۳۲:۲۱ -
پیروزی بزرگ گوگل در دادگاه؛ کروم فروخته نمیشود
یک قاضی فدرال در آمریکا اعلام کرد گوگل مجبور به فروش موتور جستجو، مرورگر کروم یا سیستمعامل اندروید نخواهد شد. این خبر باعث شد سهام آلفابت ۷٪ و اپل ۳٪ رشد کند. اما در عوض، گوگل باید بخشی از دادههای جستجو و رفتار کاربران را در اختیار رقبا قرار دهد و دیگر اجازه ندارد قراردادهای انحصاری ببندد که استفاده از اپها و سرویسهایش را اجباری کند. ⚖️💻
این حکم بخشی از پروندهای است که سال گذشته گوگل در آن به داشتن انحصار غیرقانونی در بازار جستجو محکوم شد. قاضی گفته ابزارهای هوش مصنوعی مثل ChatGPT میتوانند سلطه گوگل را به چالش بکشند و دسترسی رقبا به دادههای جستجو به رشد سریعتر این فناوری کمک خواهد کرد. 🤖📊
گوگل نگران است این تصمیم به حریم خصوصی کاربران آسیب بزند و قصد دارد درخواست تجدیدنظر بدهد. کارشناسان میگویند این پرونده احتمالاً تا دیوان عالی ادامه پیدا میکند و نتیجه نهایی ممکن است تا سال ۲۰۲۸ مشخص نشود. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۱۳ ۰۹:۴۲:۳۰ -
حضور غول های فناوری در کمپ جدید هوش مصنوعی امارات (G42) قوت گرفت
گروه فناوری G42 ابوظبی اعلام کرده میخواهد برای کمپ هوش مصنوعی مشترک امارات و آمریکا، علاوه بر انویدیا از شرکتهای دیگری هم تراشه تهیه کند تا وابستگی خود را به انویدیا کاهش دهد. بر اساس گزارشها، این گروه با شرکتهای بزرگی مثل آمازون AWS، مایکروسافت، متا و xAI متعلق به ایلان ماسک مذاکره کرده و در این میان گوگل بیشترین پیشرفت را در مذاکرات داشته است. 🤝💻
این پروژه نخستین بار در سفر دونالد ترامپ به امارات در ماه می معرفی شد؛ سفری که طی آن توافقهایی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار میان دو کشور امضا شد. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۱۲ ۱۰:۴۷:۴۵ -
مایکروسافت زیر ذرهبین؛ اتهام کمک به نظارت گسترده بر فلسطینیها
مایکروسافت اعلام کرده بررسی فوری انجام می دهد که آیا اسرائیل از سرویس ابری Azure برای شنود و کنترل گسترده تماسهای تلفنی مردم غزه و کرانه باختری استفاده کرده است یا نه. ✅📡 گزارش گاردین مدعی شده واحد اطلاعاتی اسرائیل (Unit 8200) با توافقی ویژه به بخشی اختصاصی از Azure دسترسی یافته و از آن برای ذخیره میلیونها تماس روزانه استفاده کرده است. 📡📞
این موضوع در حالی مطرح میشود که کارکنان مایکروسافت بارها علیه همکاری با اسرائیل اعتراض کردهاند. شرکت اعلام کرده در صورت اثبات چنین استفادهای، این اقدام نقض شرایط خدمات خواهد بود. ⚖️💻
مایکروسافت پیشتر نیز تحقیق مشابهی انجام داده و مدعی شده بود شواهدی از سوءاستفاده فناوریهایش در جنگ غزه نیافته است. اتهامات مشابهی علیه گوگل و آمازون نیز مطرح شده و سازمان ملل از دسترسی گسترده اسرائیل به زیرساخت ابری این شرکتها خبر داده است. ✅🌍۱۴۰۴/۵/۲۷ ۰۹:۰۲:۱۰ -
دادههای تورمی آمریکا بازار رمزارز را قرمزپوش کرد
قیمت رمزارزها روز پنجشنبه پس از اعلام آمار تورم بالاتر از حد انتظار در آمریکا سقوط کرد. بیتکوین ۳.۸٪ افت کرد و به ۱۱۷,۹۰۰ دلار رسید، اتر ۴٪ کاهش یافت و ریپل ۶.۱٪ پایین آمد. شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در ژوئیه ۰.۹٪ رشد داشت که سه برابر پیشبینیها بود و احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کم کرد. 📉💰
سایر رمزارزها نیز بیشتر در مسیر نزولی بودند؛ دوجکوین ۸.۱٪ و سولانا ۴٪ افت کردند، اما کاردانو ۲.۳٪ رشد داشت. ✅📊۱۴۰۴/۵/۲۵ ۱۰:۳۶:۲۰ -
چین برای رقابت هوش مصنوعی، مراکز داده را سر و سامان میدهد
چین برای جلوگیری از هدررفت منابع، قصد دارد مراکز داده پراکنده را به یک شبکه سراسری وصل کند تا قدرت پردازشی بلااستفاده آنها را بفروشد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که هزاران مرکز داده با سرمایهگذاری دولتی ساخته شدند اما فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها واقعاً استفاده میشوند. ✅💻
وزارت صنعت چین با کمک اپراتورهای بزرگ، در حال طراحی یک سرویس ابری است تا کاربران بتوانند از این قدرت پردازشی استفاده کنند، اما تفاوت سختافزارها و فاصله زیاد بین مراکز، کار را سخت کرده است. ✅📡
برای جلوگیری از ساخت مراکز ناکارآمد جدید، دولت پروژههای تازه را فقط در صورتی تأیید میکند که مشتری و بهرهبرداری مشخص داشته باشند. ✅📊۱۴۰۴/۵/۳ ۱۰:۴۷:۵۴ -
California Forever پردهبرداری کرد: پارک صنعتی عظیم Solano Foundry در راه است
🏙️ شرکت California Forever، که از حمایت میلیاردرهای سیلیکونولی برخوردار است، اعلام کرد قصد دارد یک پارک صنعتی بسیار بزرگ به نام Solano Foundry بسازد؛ فضایی به وسعت ۲۱۰۰ هکتار که برای ساخت کارخانههای فناوری پیشرفته طراحی شده است. ✅🏗️
این پارک بخشی از طرح ساخت یک شهر جدید و مدرن با بیش از ۱۷۵ هزار خانه است که در نزدیکی سانفرانسیسکو ساخته میشود. هدف آن جذب مهندسان، متخصصان سختافزار و فعالان هوش مصنوعی از سیلیکونولی است. ✅🌐👨💻
مدیرعامل این پروژه گفته کارخانهها نباید در مناطق دور از شهر ساخته شوند، چون افراد متخصص علاقهای به کار در آن مکانها ندارند. به همین دلیل، در این پارک امکاناتی مانند انرژی های پاک، مجوزهای سریع و مسیرهای حملونقل مناسب فراهم خواهد شد. ✅🔌🚛
این پارک صنعتی در ۶۵ کیلومتری شمال شرق سانفرانسیسکو ساخته میشود و قرار است به یکی از مهمترین مراکز صنعتی آینده آمریکا تبدیل شود. ✅🇺🇸🛠️۱۴۰۴/۴/۲۸ ۰۸:۵۸:۰۹ -
تحقیقات جدی پاریس درباره ایلان ماسک و پلتفرم X
فرانسه تحقیقات قضایی درباره شبکه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک را تشدید کرده و پلیس را مأمور بررسی اتهاماتی چون «دستکاری الگوریتم» و «استخراج سازمانیافته دادهها» کرده است. ✅📱
در صورت همکارینکردن مدیران، امکان صدور حکم بازداشت بینالمللی وجود دارد. این پرونده با شکایتهایی درباره دخالت خارجی آغاز شده و حالا هم شرکت و هم افراد درگیر زیر ذرهبیناند. ✅🕵️♂️
این پرونده جدید ممکن است اختلاف میان آمریکا و اروپا درباره آزادی بیان آنلاین را عمیقتر کند. ماسک اخیراً با ترامپ دچار اختلاف شده و قصد دارد حزب سیاسی خودش را راهاندازی کند. ✅🌍۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۴۶:۵۰ -
آیا جف بزوس میتواند از اختلافات ترامپ و ماسک سود ببرد؟
بر اساس گزارشی از والاستریت ژورنال، جف بزوس در حال استفاده از تنش اخیر میان دونالد ترامپ و ایلان ماسک برای پیشبرد منافع شرکت فضایی خود، Blue Origin است. 🚀
طبق این گزارش، بزوس در هفتههای اخیر دو بار با ترامپ گفتوگو کرده و درباره قراردادهای دولتی بیشتر برای Blue Origin مذاکره کرده است. همچنین مدیرعامل این شرکت، دیو لیمپ، به کاخ سفید رفته و با رئیس دفتر ترامپ دیدار داشته است. 🏛️
حتی گفته میشود بزوس از ترامپ برای شرکت در مراسم ازدواجش در ونیز دعوت کرده است. این تعاملات همزمان با جدال لفظی شدید میان ترامپ و ماسک در شبکههای اجتماعی شکل گرفته است. 📱
در حالیکه این نزاع بهسرعت فروکش کرد، بزوس با کنار گذاشته شدن گزینه پیشنهادی ماسک برای ریاست ناسا، فرصت را برای پیشروی بلو اوریجین فراهم دیده است. 🛰️
برخلاف تمرکز ماسک بر سفر به مریخ، بلو اوریجین فعلاً بر مأموریتهای ماهمحور متمرکز است و ترامپ نیز تمایل دارد در دوره ریاستجمهوریاش شاهد یک مأموریت سرنشیندار به ماه باشد. 🌕۱۴۰۴/۴/۷ ۱۴:۲۵:۳۴ -
ایران و آمریکا: واتساپ خطرناک و غیرقابل اعتماد است!
با وجود اختلافات سیاسی، ایران و آمریکا هر دو واتساپ را تهدیدی امنیتی دانستهاند. رسانه دولتی ایران به کاربران هشدار داد این اپ ممکن است اطلاعات را به اسرائیل منتقل کند. همزمان، مجلس نمایندگان آمریکا استفاده از واتساپ را بهدلیل «ریسک بالا، نبود شفافیت و رمزگذاری ناکافی» در دستگاههای دولتی ممنوع کرد. 🛡️
واتساپ با بیش از ۳ میلیارد کاربر، همواره مدعی رمزنگاری سرتاسری بوده اما بارها درباره حفظ حریم خصوصی زیر سوال رفته است. از جمله، در ۲۰۱۹ شرکت اسرائیلی NSO با هک حسابها به پرداخت غرامت سنگین محکوم شد. 🕵️♂️
متا اتهامات را رد کرده و هشدارها را بهانهای برای سانسور خدماتش میداند. این شرکت همچنین به جانبداری از اسرائیل در حذف محتوای طرفدار فلسطین در اینستاگرام و فیسبوک متهم شده است. ⚠️۱۴۰۴/۴/۴ ۰۱:۰۶:۳۱ -
واتساپ در کنگره ایالات متحده ممنوع شد
بر اساس یادداشتی رسمی، استفاده از پیامرسان واتساپ در تمامی دستگاههای متعلق به مجلس نمایندگان ایالات متحده ممنوع شده است. این تصمیم بهدلیل «ریسک بالا برای کاربران» از نظر امنیتی اتخاذ شده است. 🛡️
دفتر امنیت سایبری کنگره اعلام کرده است که نبود شفافیت در حفاظت از دادههای کاربران، عدم رمزگذاری دادههای ذخیرهشده و خطرات احتمالی امنیتی، از دلایل این ممنوعیت هستند. 📵
در این یادداشت، استفاده از پیامرسانهای جایگزین مانند Microsoft Teams، Signal، Wickr و iMessage توصیه شده است. 📲
شرکت متا، مالک واتساپ، به این تصمیم بهشدت اعتراض کرده و مدعی شده که واتساپ امنیت بیشتری نسبت به سایر گزینههای تأییدشده ارائه میدهد. ⚖️
این ممنوعیت در حالی اعلام شده که پیشتر نیز اپلیکیشنهایی مانند تیکتاک بهدلایل امنیتی از دستگاههای دولتی آمریکا حذف شده بودند. 🚫۱۴۰۴/۴/۴ ۰۰:۲۳:۳۸ -
محدودیت جدید X برای مدلهای زبانی بزرگ
شبکه اجتماعی X با اصلاح توافقنامه توسعهدهندگان، استفاده از API و محتوای پلتفرم برای آموزش مدلهای زبانی بزرگ را ممنوع کرد. 📵
این اقدام با هدف جلوگیری از دسترسی رایگان رقبا به دادههای پلتفرم صورت گرفته است. 🔒
پیشتر نیز Reddit و مرورگر Dia محدودیتهایی مشابه برای مقابله با استخراج داده توسط مدلهای هوش مصنوعی اعمال کرده بودند. 🚫۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۲:۰۵:۳۴ -
انتشار یکی از بزرگترین دیتاستهای قانونی هوش مصنوعی توسط EleutherAI با Common Pile
سازمان تحقیقاتی EleutherAI یکی از بزرگترین مجموعههای متنی دارای مجوز و منبعباز برای آموزش هوش مصنوعی را منتشر کرد. 📚
این دیتاست با نام Common Pile v0.1 در همکاری با استارتاپهایی مانند Hugging Face طی دو سال آماده شده و ۸ ترابایت حجم دارد. 💾
بر اساس آن، دو مدل جدید Comma v0.1-1T و Comma v0.1-2T توسعه یافتند که بهگفتهی EleutherAI با مدلهای دارای دادههای بدون مجوز رقابت میکنند. 🤖
در حالیکه بسیاری از شرکتهای هوش مصنوعی بهخاطر استفاده از دادههای دارای حقنشر تحت پیگردند، EleutherAI شفافیت را اصل خود میداند. ⚖️
این دیتاست با مشاوره حقوقی و با تکیه بر منابعی چون ۳۰۰ هزار کتاب دامنه عمومی تولید شده است. 📘
هدف این پروژه، اثبات امکان ساخت مدلهای قدرتمند بر پایه دادههای قانونی و منبعباز است. ✅
EleutherAI قول داده در آینده دیتاستهای شفافتری را با همکاری دانشگاهها و شرکتها منتشر کند. 🔄۱۴۰۴/۳/۱۸ ۱۷:۴۶:۲۶ -
جزئیات تازه از شکایت ردیت علیه استفاده غیرمجاز از دادهها توسط Anthropic
ردیت از شرکت هوش مصنوعی Anthropic به دلیل استفاده بدون مجوز از پستهای کاربران در آموزش مدلهای هوش مصنوعی شکایت کرد. 📄
این شرکت میگوید Anthropic از سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۰هزار بار به محتوای سایتش دسترسی داشته و برخلاف توافقنامه کاربری، دادهها را برای آموزش کلود (Claude) استفاده کرده است. ⚖️
ردیت میگوید Anthropic در ظاهر از اخلاق و قانون حرف میزند، اما در عمل قوانین را نادیده میگیرد و سود میبرد.💰
Anthropic در واکنش گفته: با ادعاهای ردیت مخالفیم و از خودمان دفاع خواهیم کرد. 🧑⚖️
ردیت قبلاً با گوگل و OpenAI توافق کرده بود که محتوایش را در برابر ۶۰ میلیون دلار سالانه در اختیارشان بگذارد. 💵
اما Anthropic ظاهراً بدون توافق سراغ دادهها رفته و حالا باید پاسخگو باشد. ⚠️
صنعت هوش مصنوعی بهشدت درگیر چالش قانونی در مورد استفاده از محتوای محافظتشده شده است.📚۱۴۰۴/۳/۱۷ ۰۰:۴۴:۲۰ -
مدل جدید DeepSeek متهم به استفاده از دادههای Gemini و ChatGPT شد
🤖 مدل جدید DeepSeek با نام R1-0528 که عملکرد خوبی در ریاضی و برنامهنویسی دارد، به احتمال زیاد با دادههایی آموزش دیده که از مدلهای رقیب مثل Gemini گوگل گرفته شدهاند. 🔍
📄 توسعهدهندگان میگویند خروجیهای این مدل شباهت زیادی به Gemini دارد و ممکن است از طریق روشی بهنام «تقطیر» آموزش دیده باشد؛ یعنی آموزش با استفاده از خروجیهای مدلهای قدرتمند مثل ChatGPT یا Gemini. ⚠️
📌 پیشتر هم مدل قبلی DeepSeek گاهی خودش را ChatGPT معرفی میکرد که باعث شد به استفاده از دادههای OpenAI متهم شود. 🚨
🔒 شرکتهایی مثل OpenAI و Google حالا برای جلوگیری از سوءاستفاده، دسترسی به مدلهایشان را محدودتر و امنیتیتر کردهاند. 🔐۱۴۰۴/۳/۱۴ ۲۰:۵۱:۱۰



