• هوش مصنوعی و کدنویسی؛ کاهش کیفیت کد با وجود افزایش بهره‌وری ظاهری

    گزارش جدید GitClear نشان می‌دهد استفاده از دستیاران هوش مصنوعی مانند GitHub Copilot علی‌رغم افزایش ظاهری بهره‌وری، می‌تواند کیفیت کلی کد را کاهش دهد. بررسی 211 میلیون خط کد نشان داد میزان بازاستفاده کد در سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد توسعه‌دهندگان زمان بیشتری را صرف رفع اشکالات و آسیب‌های امنیتی کدهای تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌کنند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۳ ۲۳:۱۷:۴۷
  • محدودیت ذخیره‌سازی محتوا در توییچ؛ حذف هایلایت‌های بیش از ۱۰۰ ساعت

    توییچ اعلام کرد از ۱۹ آوریل، محدودیت ۱۰۰ ساعتی برای ذخیره‌سازی هایلایت‌ها و محتوای آپلودی استریمرها اعمال می‌شود. این پلتفرم پخش زنده بازی که متعلق به آمازون است، این تصمیم را به دلیل هزینه‌های بالای ذخیره‌سازی و کارایی پایین هایلایت‌ها گرفته است. کلیپ‌ها و پخش‌های گذشته تحت تأثیر این تغییر قرار نمی‌گیرند و استریمرها توصیه شده‌اند محتوای خود را پیش از مهلت مقرر دانلود کنند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۲ ۲۱:۳۶:۲۰
  • هوش مصنوعی ایلان ماسک برای کاهش هزینه‌های دولتی

    یک کارمند ارشد ایلان ماسک، چت‌بات هوش مصنوعی سفارشی‌ای برای اداره کارآمدی دولت (DOGE) ایجاد کرده که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی شرکت xAI، هدف آن کاهش هزینه‌های دولتی است. این چت‌بات که توسط کریستوفر استنلی طراحی شده، پنج اصل راهنما دارد و قصد دارد فرآیندهای دولتی را ساده‌تر و کارآمدتر کند.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱ ۰۱:۲۰:۴۹
  • هم‌زمانی قدرت تکنولوژی و ضعف رسانه؛ اتفاقی یا روندی تازه!

    جهان امروز به‌شدت فناوری‌محور شده و از گوشی و مدرسه تا کارخانه و تجارت آنلاین به نرم‌افزار و هوش مصنوعی وابسته است. این روند، ثروت و نفوذ سیاسی عظیمی برای مدیران فناوری ایجاد کرده؛ به‌طوری‌که ۷ نفر از ۱۰ فرد ثروتمند جهان مستقیماً از صنعت فناوری به این جایگاه رسیده‌اند، از جمله ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و جف بزوس. 💻
    در همین شرایط، روزنامه واشنگتن‌پست که مالک آن جف بزوس است، بیش از ۳۰۰ نفر از کارکنانش را اخراج کرد. بخش‌های فناوری، علم، سلامت، کسب‌وکار، رسانه، ورزش، فرهنگ و گزارش‌های خارجی از جمله خاورمیانه و اوکراین به‌شدت کوچک یا تعطیل شده‌اند و پوشش موضوعاتی مانند آمازون و هوش مصنوعی تضعیف شده است. 📰
    مدیریت روزنامه این اقدام را تلاشی برای بازسازی و سوددهی می‌داند، اما واشنگتن‌پست با افت شدید مشترکان، کاهش ترافیک و زیان حدود ۱۰۰ میلیون دلاری در سال قبل روبه‌رو بوده است. منتقدان می‌گویند هم‌زمانی قدرت‌گیری غول‌های فناوری و تضعیف رسانه‌هایی که آن‌ها را پوشش می‌دهند، نگران‌کننده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۸:۴۵
  • GPT-5.3 Codex معرفی شد؛ ۲۵٪ سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل

    OpenAI ابتدا ابزار کدنویسی «Codex» را معرفی کرد و سپس با انتشار مدل جدید «GPT-5.3 Codex» اعلام کرد توانایی این ابزار را به‌طور جدی افزایش داده است. به گفته شرکت، این مدل Codex را از یک ابزار صرفاً کدنویسی به عاملی تبدیل می‌کند که می‌تواند تقریباً هر کاری را که یک توسعه‌دهنده یا کاربر حرفه‌ای روی کامپیوتر انجام می‌دهد، انجام دهد و شیوه ساخت نرم‌افزار را تغییر دهد. 🤖
    OpenAI می‌گوید GPT-5.3 Codex در آزمون‌های عملکردی قوی‌تر ظاهر شده و قادر است طی چند روز بازی‌ها و اپلیکیشن‌های پیچیده را از ابتدا بسازد. این مدل نسبت به نسخه قبلی خود ۲۵ درصد سریع‌تر است و برای اولین بار، نسخه‌های اولیه آن در فرآیند توسعه، برای دیباگ و ارزیابی خودِ مدل استفاده شده‌اند. ⚡
    انتشار این مدل هم‌زمان با رقابت مستقیم با Anthropic انجام شد. هر دو شرکت قصد داشتند ابزارهای کدنویسی عامل‌محور خود را دقیقاً در یک زمان منتشر کنند، اما Anthropic با جلو انداختن انتشار به مدت ۱۵ دقیقه، زودتر از OpenAI خبر را رسانه‌ای کرد. ⏱️

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۱ ۰۰:۳۶:۰۷
  • شبکه یک‌میلیون‌ماهواره‌ای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک

    SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکه‌ای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی به‌نظر می‌رسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر می‌شود. 🛰️
    ایلان ماسک می‌گوید دلیل این ایده ساده است: پنل‌های خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار می‌تواند مقیاس‌پذیرتر و از نظر انرژی به‌صرفه‌تر باشد، هرچند منتقدان یادآور می‌شوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سخت‌افزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
    با این حال ماسک پیش‌بینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادی‌ترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیک‌شدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴
  • ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!

    دولت آمریکا اعلام کرده می‌خواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
    ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفه‌ای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم به‌اندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شده‌اند. 🌍
    کارشناسان می‌گویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی به‌شدت افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سال‌های آینده به خودروهای برقی و توربین‌های بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان می‌دهد اهمیت این بازار قابل چشم‌پوشی نیست. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷
  • از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر می‌دهد؟

    SpaceX هم‌زمان با آماده‌شدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهواره‌ای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامه‌ها بخشی از چشم‌انداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساخت‌های آینده در فضا است. 🚀
    منابع آگاه می‌گویند ایده گوشی استارلینک سال‌هاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشی‌های فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالش‌برانگیز ارزیابی می‌شود. 📱
    استارلینک مهم‌ترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا می‌کند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانی‌هایی درباره وابستگی بیش‌ازحد ایجاد کرده است. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸
  • افت بی‌سابقه بیت‌کوین به زیر ۸۰ هزار دلار

    بیت‌کوین در موج تازه ریزش بازار رمزارزها به زیر ۸۰ هزار دلار رفت و حوالی ۷۸٬۷۰۰ دلار معامله شد؛ افتی که نگرانی درباره کمبود نقدینگی را پررنگ‌تر کرده و نشان می‌دهد این بازار همچنان به فضای «ریسک‌گریزی» وابسته است. 📉
    ریشه اصلی نگرانی‌ها به سیاست پولی آمریکا برمی‌گردد: پس از معرفی کوینن وارش به‌عنوان گزینه ریاست فدرال‌رزرو، معامله‌گران از سخت‌تر شدن شرایط نقدینگی و کوچک‌تر شدن ترازنامه فدرال‌رزرو می‌ترسند؛ عاملی که معمولاً به ضرر دارایی‌های سفته‌بازانه است. 🏦
    در همین فضا، رویترز گزارش داده طی چند روز اخیر حدود ۲.۵۶ میلیارد دلار موقعیت بیت‌کوین لیکویید شده و معاملات کم‌حجم افت را تشدید کرده است؛ اتریوم هم تا حدود ۲٬۳۸۸ دلار پایین آمد و بیت‌کوین نسبت به اوج بالای ۱۲۶ هزار دلار در اکتبر، نزدیک به یک‌سوم افت کرده است. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۱۸:۲۸
  • طوفان Fern شبکه بیت‌کوین را لرزاند؛ افت سنگین هشت ریت

    نرخ هش شبکه بیت‌کوین در روزهای اخیر به‌طور ناگهانی افت کرد و طبق داده‌های BitInfoCharts از بیش از ۱۰۰۰ اگزاهش بر ثانیه به حدود ۶۸۷ اگزاهش رسید؛ کاهشی که باعث شد استخراج بلاک‌ها کندتر از زمان هدف ۱۰ دقیقه انجام شود. ⛏️
    بررسی منابع بین‌المللی نشان می‌دهد عامل اصلی این افت، طوفان زمستانی «فرن» در آمریکا بوده است؛ جایی که افزایش شدید قیمت برق باعث خاموش‌شدن گسترده دستگاه‌های ماینینگ شد. استخرهایی مانند Foundry USA و Luxor که ماینرهایشان در مسیر طوفان بودند، کاهش محسوس هش‌ریت را ثبت کردند. ❄️
    هم‌زمان، برخی کاربران ایرانی ادعا کردند قطعی اینترنت در ایران در این کاهش نقش داشته است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد اختلال اینترنت می‌تواند فعالیت ماینرهای داخل ایران را کاهش دهد، اما هیچ منبع فنی معتبر آن را دلیل اصلی سقوط شدید هش‌ریت جهانی نمی‌داند و اثر آن محدود ارزیابی می‌شود. 🌐
    فعالان صنعت می‌گویند این خاموشی‌ها در آمریکا حتی به تعادل شبکه برق کمک کرده، هرچند نگرانی درباره تأثیر استخراج بیت‌کوین بر هزینه برق مصرف‌کنندگان همچنان باقی است. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۳۰:۴۷
  • وقتی هوش مصنوعی از انسان جلو بزند؛ سناریوی ترسناک کشور نوابغ

    داریو آمودی، بنیان‌گذار Anthropic و سازنده Claude، در مقاله‌ای با عنوان «دوران نوجوانی فناوری» هشدار می‌دهد که نزدیک‌شدن به ابرهوش مصنوعی می‌تواند بشر را وارد مرحله‌ای بسیار خطرناک کند. او می‌گوید انسان‌ها در آستانه دستیابی به قدرتی بی‌سابقه‌اند، اما روشن نیست ساختارهای اجتماعی و سیاسی توان مدیریت آن را داشته باشند و از «اقتدارگرایی تقویت‌شده با هوش مصنوعی» ابراز نگرانی می‌کند. 🧠
    وی به حمله شیمیایی متروی توکیو در سال ۱۹۹۵ اشاره می‌کند و می‌گوید اگر ابزارهای فوق‌پیشرفته در دسترس همگان قرار گیرد، افراد خطرناک فاقد مهارت می‌توانند به توان تخریبی متخصصان برسند. او هشدار می‌دهد اگر رشد نمایی AI ادامه یابد، ممکن است طی چند سال از انسان در تقریباً همه حوزه‌ها پیشی بگیرد؛ وضعیتی شبیه «کشوری از نوابغ» که می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید امنیتی یک قرن اخیر باشد. ⚠️
    Anthropic با وجود این هشدارها به توسعه هوش مصنوعی ادامه می‌دهد. منتقدان می‌گویند ساخت همان فناوری‌ای که درباره خطراتش هشدار داده می‌شود، جدیت این نگرانی‌ها را زیر سؤال می‌برد. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۰ ۱۹:۴۰:۱۴
  • جنگ ابزارهای کدنویسی هوش مصنوعی: Cursor با خرید Graphite یک قدم جلو افتاد

    Cursor، دستیار کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی، اعلام کرد استارتاپ Graphite را خریده؛ شرکتی که با هوش مصنوعی کد را بررسی و دیباگ می‌کند. رقم معامله اعلام نشده، اما منابع می‌گوید Cursor خیلی بالاتر از ارزش‌گذاری ۲۹۰ میلیون دلاری Graphite پرداخت کرده است. 🤝
    این خرید از نظر فنی منطقی است چون کدهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی اغلب باگ دارند و زمان زیادی برای اصلاح می‌گیرند. Graphite علاوه بر بازبینی کد، قابلیتی مثل «stacked pull request» دارد که اجازه می‌دهد چند تغییر وابسته هم‌زمان جلو برود و تیم منتظر تأیید مرحله‌به‌مرحله نماند؛ ترکیب تولید کد با هوش مصنوعی و بازبینی کد با هوش مصنوعی می‌تواند سرعت انتشار را بالا ببرد. ⚙️

    ۱۴۰۴/۱۰/۱ ۰۵:۰۰:۴۶
  • Nemotron 3 رسید؛ انویدیا می‌گوید توسعه ایجنت‌های هوشمند با مدل‌های باز سریع‌تر می‌شود

    انویدیا اعلام کرد شرکت SchedMD را خریده؛ توسعه‌دهنده اصلی سیستم متن‌باز Slurm که برای مدیریت پردازش‌ها در رایانش سنگین و پروژه‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود و انویدیا می‌گوید آن را همچنان متن‌باز و مستقل از فروشنده نگه می‌دارد. 🧩
    Slurm از سال ۲۰۰۲ فعال است و SchedMD در ۲۰۱۰ توسط توسعه‌دهندگان اصلی آن تأسیس شد؛ انویدیا می‌گوید این فناوری زیرساخت مهمی برای هوش مصنوعی مولد است و می‌خواهد سرمایه‌گذاری روی آن را بیشتر کند. ⚙️
    هم‌زمان انویدیا خانواده مدل‌های باز Nemotron 3 را معرفی کرد و مدعی شد برای ساخت «عامل‌های هوشمند» بسیار کارآمد است؛ شامل Nano برای کارهای محدود، Super برای کاربردهای چندعامل و Ultra برای وظایف پیچیده‌تر. 🤖
    این اقدامات بخشی از تمرکز تازه انویدیا روی مدل‌ها و ابزارهای باز و همچنین «هوش فیزیکی» برای رباتیک و خودروهای خودران است تا به تأمین‌کننده اصلی GPU و نرم‌افزار این حوزه‌ها تبدیل شود. 🚗

    ۱۴۰۴/۹/۲۶ ۱۴:۳۲:۴۱
  • رونمایی گوگل از نسخه جدید ابزار تحقیقاتی پیشرفته Gemini Deep Research

    گوگل نسخه جدید «Gemini Deep Research» را با تکیه بر مدل «Gemini 3 Pro» معرفی کرد؛ ابزاری که مثل یک دستیار پژوهشی، اطلاعات زیاد را جمع می‌کند و گزارش می‌سازد. نکته تازه این است که برنامه‌نویس‌ها می‌توانند با «Interactions API» همین قابلیت را داخل اپ‌های خودشان هم بیاورند. 🧩
    گوگل می‌گوید این ابزار برای کارهایی مثل بررسی‌های تجاری و پژوهش‌های ایمنی دارو استفاده می‌شود و به‌زودی به سرویس‌هایی مثل Google Search، Google Finance، اپ Gemini و NotebookLM اضافه خواهد شد. 🔍
    این شرکت تأکید دارد Gemini 3 Pro برای «کمتر اشتباه ساختن اطلاعات» (توهم‌زایی) در کارهای پیچیده آموزش دیده است. گوگل همچنین معیار «DeepSearchQA» را متن‌باز کرده و می‌گوید مدلش در چند آزمون عملکرد بهتری داشته، اما ChatGPT 5 Pro نزدیک بوده و در یک آزمون مرورگرمحور کمی جلو زده؛ همان روز OpenAI هم GPT-5.2 با نام Garlic را معرفی و ادعای برتری در بنچمارک‌ها مطرح کرد. ⚡

    ۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۱:۱۲:۴۴
  • جنگ هوش مصنوعی داغ‌تر شد؛ OpenAI با GPT-5.2 به میدان برگشت

    OpenAI مدل GPT-5.2 را پنج‌شنبه و در اوج رقابت با گوگل معرفی کرد؛ اقدامی که پس از گزارش «کد قرمز» داخلی سم آلتمن برای توقف کارهای غیرضروری و سرعت‌دادن به توسعه، با هدف بهبود تجربه ChatGPT انجام شد. 🚨
    GPT-5.2 در سه نسخه عرضه می‌شود: Instant برای کارهای سریع روزمره مثل نوشتن و ترجمه، Thinking برای کدنویسی، تحلیل متن‌های طولانی، ریاضی و برنامه‌ریزی، و Pro برای بیشترین دقت و اطمینان. OpenAI می‌گوید این مدل در ساخت اکسل، ارائه، کدنویسی، درک تصویر و پروژه‌های چندمرحله‌ای بهتر شده و ارزش اقتصادی بیشتری ایجاد می‌کند. 📊
    این عرضه هم‌زمان با پیشروی Gemini 3 و ادغام عمیق آن در اکوسیستم گوگل است. آلتمن گفته اثر Gemini 3 روی شاخص‌های OpenAI کمتر از حد انتظار بوده، اما گزارش‌ها از نگرانی درباره افت ترافیک ChatGPT می‌گویند.⚔️🤖

    ۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۳:۲۶:۱۹
  • انویدیا نرم‌افزاری برای ردیابی مکان تراشه‌های هوش مصنوعی توسعه می‌دهد!

    گزارش‌ها حاکی از آن است که انویدیا در حال آزمایش نرم‌افزاری برای ردیابی موقعیت تراشه‌های هوش مصنوعی خود است، زیرا خبرهایی درباره قاچاق این تراشه‌ها به چین منتشر شده است. طبق گزارش رویترز، این فناوری با تحلیل توان پردازشی و تأخیر ارتباطی بین سرورها می‌تواند تشخیص دهد تراشه در کدام کشور قرار دارد و قرار است ابتدا برای تراشه‌های Blackwell عرضه شود. 🔍
    در روزهای اخیر ادعا شده مدل‌های DeepSeek چین با تراشه‌های قاچاق‌شده Blackwell آموزش دیده‌اند، اما انویدیا می‌گوید هیچ مدرک یا گزارشی درباره «دیتاسنترهای جعلی» یا انتقال مخفیانه تراشه‌ها دریافت نکرده و هر سرنخی را بررسی می‌کند. 🛑
    این اتفاق هم‌زمان با آن است که دولت آمریکا مجوز فروش تراشه‌های قدیمی‌تر H200 را به مشتریان تأییدشده در چین صادر کرده؛ مجوزی که شامل تراشه‌های جدید Blackwell نمی‌شود. 🇺🇸🇨🇳

    ۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۵۴:۲۴
  • کد قرمز در OpenAI؛ رشد سریع Gemini گوگل زنگ خطر را برای ChatGPT به صدا درآورد

    رشد ChatGPT در ماه‌های اخیر کند شده و با اینکه هنوز بزرگ‌ترین بازیگر بازار است، سرعت جذب عضو جدیدش کاهش یافته است. در همین زمان، Gemini گوگل با رشد سریع دانلود، افزایش کاربران فعال و بالا رفتن زمان استفاده، خودش را به صدر جدول نزدیک می‌کند؛ موضوعی که باعث شده OpenAI «کد قرمز» اعلام کند و از تیمش بخواهد روی بهبود شخصی‌سازی، پایداری و امکانات تصویری تمرکز کنند.📊
    طبق آمار، کاربران فعال ChatGPT از اوت تا نوامبر فقط ۶٪ رشد کرده و به حدود ۸۱۰ میلیون رسیده، اما Gemini در همین مدت ۳۰٪ رشد داشته است که بخشی از آن به‌دلیل مدل تصویری جدید «Nano Banana» است. استفاده مستقیم از Gemini داخل اندروید هم یک مزیت بزرگ برای گوگل ساخته است. 📱
    از طرفی رقبایی مثل Perplexity و Claude با رشد ۳‌رقمی وارد رقابت شده‌اند.زمان استفاده روزانه از Gemini هم بیش از دو برابر شده ، در حالی که استفاده از ChatGPT تقریباً ثابت مانده یا کم شده است. با این حال، اگر OpenAI محصول جدیدی با اثرگذاری جدی ارائه کند، هنوز شانس بازگشت به رشد سریع را دارد. 🤖🚀

    ۱۴۰۴/۹/۱۷ ۱۵:۱۷:۲۴
  • ایلان ماسک: ربات‌ها فقر را نابود می‌کنند و پول بی‌معنی می‌شود!

    ایلان ماسک در یک نشست اقتصادی آمریکا–عربستان ادعا کرد ربات‌های انسان‌نمای «Optimus» می‌توانند فقر را از بین ببرند، کار را در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده اختیاری کنند و حتی پول را بی‌اهمیت سازند. او آینده‌ای شبیه رمان‌های Culture توصیف کرد که در آن ربات‌ها همه کارها را انجام می‌دهند و انسان‌ها نیاز مالی ندارند. 🤖
    جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، با خنده گفت امیدوار است ماسک قبل از بی‌ارزش شدن پول خبر بدهد اما تأکید کرد هوش مصنوعی برخلاف تصور ماسک انسان‌ها را مشغول‌تر می‌کند، چون بهره‌وری بالاتر یعنی اجرای ایده‌های بیشتر. 💻
    منتقدان یادآوری کردند ماسک هرگز توضیح نمی‌دهد در دنیای بدون کار، چه کسی هزینه زندگی مردم را خواهد داد و سابقه اظهاراتش درباره حذف حمایت‌های اجتماعی با سخنانش درباره پایان فقر سازگار نیست. ⚠️
    پایان گفت‌وگو با اشاره مجری به سخنرانی بعدی «محمد بن سلمان» و «دونالد ترامپ» همراه بود؛ دو چهره‌ای که برخلاف خیال‌پردازی ماسک، هیچ طرحی برای جامعه‌ای بدون کار و پول ندارند، واقعیتی که فاصله جهان امروز با رویای ماسک را یادآوری کرد. 🌐

    ۱۴۰۴/۹/۲ ۲۲:۴۹:۳۰
  • مدیر بایننس: اصلاح بازار طبیعی است؛ بیت‌کوین هنوز دو برابر ۲۰۲۴ است

    مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ، گفت ریزش اخیر بیت‌کوین بیشتر به‌خاطر کاهش اهرم‌گیری و افزایش ترس سرمایه‌گذاران بوده؛ روندی که در بازارهای دیگر هم دیده می‌شود. بیت‌کوین در ماه نوامبر ۲۱٪ افت کرده و احتمال دارد سال را زیر ۹۰هزار دلار تمام کند، در حالی‌که اوایل اکتبر به اوج ۱۲۶هزار دلار رسیده بود. 📉
    تنگ گفت نگرانی‌ها درباره حباب ارزش‌گذاری شرکت‌های فعال در هوش مصنوعی و فروش گسترده بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر رمزارزها وارد کرده است. با این حال، او تأکید کرد بیت‌کوین هنوز دو برابر سطح سال ۲۰۲4 معامله می‌شود و پس از ۱.۵ سال رشد قوی، قدری اصلاح و تثبیت طبیعی و سالم است. 💬

    ۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۲۵:۴۵
  • ترس در بازار جهانی؛ بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح ۷ ماهه رسید

    بازار رمزارزها جمعه با موج فرار از دارایی‌های پرریسک سقوط کرد و بیت‌کوین و اتریوم به پایین‌ترین سطح چندماهه رسیدند. بیت‌کوین با افت ۲.۱٪ تا ۸۵٬۳۵۰ دلار پایین رفت و اتریوم نیز بیش از ۲٪ کاهش یافت؛ هر دو حدود ۸٪ افت هفتگی ثبت کردند. 📉
    کارشناسان می‌گویند سرمایه‌گذاران نگران‌اند چون احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کمتر شده و این یعنی پول سخت‌تر و گران‌تر به بازار می‌رسد. هم‌زمان سهام شرکت‌های هوش مصنوعی هم افت کرده و شاخص نوسان بالا رفته؛ نشانه‌ای از اینکه ترس و بی‌اعتمادی در بازار افزایش یافته است. 💻
    در شش هفته گذشته حدود ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها پاک شده و ETFهای بیت‌کوین در هنگ‌کنگ نیز نزدیک ۷٪ سقوط کردند. بازار هنوز از ریزش بزرگ ماه گذشته که ۱۹ میلیارد دلار پوزیشن لیکویید شد، آسیب‌دیده است. 🧨
    بیت‌کوین تمام رشد امسال خود را از دست داده و اکنون ۸٪ منفی است؛ اتریوم هم ۱۶٪ افت کرده است. سهام شرکت‌هایی که بیت‌کوین ذخیره می‌کنند از جمله MicroStrategy نیز در حال سقوط‌اند. 📊

    ۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۱۵:۳۷
  • بیت‌کوین به زیر 95,۰۰۰ دلار سقوط کرد

    قیمت بیت‌کوین جمعه برای نخستین‌بار در بیش از شش ماه به زیر ۹۵ هزار دلار سقوط کرد و تا ۹۴٬۵۰۰ دلار پایین رفت؛ کمترین سطح از ۷ می. بیت‌کوین در حال ثبت سومین هفته پیاپی سقوط است و نسبت به اوج اوایل اکتبر حدود ۲۴٪ افت کرده است. 📉
    فشار فروش در دارایی‌های پرریسک پس از کاهش امیدها به کاهش نرخ بهره در دسامبر افزایش یافته است. احتمال کاهش نرخ بهره که ابتدای ماه ۹۰٪ برآورد می‌شد، اکنون به حدود ۵۰٪ رسیده و سیاست‌گذاران فدرال رزرو نسبت به ادامه سیاست‌های انبساطی مردد هستند. 💵
    اتریوم نیز همراه با بازار قرمز شد و با ۱.۵٪ افت به حدود ۳٬067 دلار رسید. 🔻

    ۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۲۹:۴۲
  • مایکروسافت با تراشه‌های OpenAI وارد رقابت با گوگل و آمازون می‌شود

    بلومبرگ گزارش داد مایکروسافت برای جبران عقب‌ماندگی در حوزه تراشه، تصمیم گرفته از طراحی‌های اختصاصی OpenAI استفاده کند. OpenAI این تراشه‌ها را با همکاری Broadcom می‌سازد و مایکروسافت طبق قرارداد جدید به تمام نوآوری‌ها دسترسی کامل دارد. 💻
    ساتیا نادلا می‌گوید مایکروسافت می‌تواند این طراحی‌ها را برای نیازهای خود توسعه دهد. در توافق تازه، حقوق مالکیت فکری تراشه‌ها و دسترسی به مدل‌های OpenAI تا ۲۰۳۲ برای مایکروسافت تضمین شده و تنها استثنا، سخت‌افزار مصرفی OpenAI است. 🤝
    این همکاری نشان می‌دهد ساخت تراشه‌های پیشرفته بسیار سخت و پرهزینه است و مایکروسافت ترجیح داده با تکیه بر تخصص OpenAI سرعت بیشتری بگیرد. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۲۴ ۰۰:۴۷:۵۱
  • از رویای خدای دیجیتال تا پژوهشگر هوش مصنوعی؛ OpenAI واقع‌بین‌تر شد؟

    OpenAI کم‌کم از ایده هوش مصنوعی همه‌کاره فاصله می‌گیرد و بیشتر روی تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده تمرکز می‌کند. سارا فرایر، مدیر مالی شرکت، می‌گوید آینده ChatGPT شبیه خدمتکار دیجیتال است که سلیقه و عادت‌های شما را حفظ می‌کند و پیشنهاد سفر، خرید و آموزش را دقیقاً براساس شما تنظیم می‌کند. ✨
    او ChatGPT را به اوبر تشبیه می‌کند؛ همان‌طور که اوبر راننده اختصاصی را برای همه ممکن کرد، او از دنیایی حرف می‌زند که در آن هرکس می‌تواند معلم خصوصی، مشاور سفر یا حتی چیزی شبیه پزشک همراه مجازی داشته باشد؛ هرچند خود OpenAI برای کاهش ریسک، از نقش مستقیم در مشاوره پزشکی عقب کشیده است. 💻
    فرایر ، حافظه را اولویت اصلی توسعه می‌داند، اما کارشناسان می‌گویند حافظه طولانی در مدل‌های زبانی ، بسیار پرهزینه و از نظر فنی دشوار است و می‌تواند به وابستگی ناسالم کاربران منجر شود. در عین حال، مدیران OpenAI کمتر از AGI و بیشتر از ساخت پژوهشگر هوش مصنوعی صحبت می‌کنند؛ مدلی که مثلاً بتواند ترکیب داروهای جدید سرطان را کشف و مسیر تأیید آن‌ها را سریع‌تر کند. 🧬

    ۱۴۰۴/۸/۲۴ ۰۰:۳۶:۳۶
  • بایدو دو ابرتراشه جدید هوش مصنوعی معرفی کرد؛ پاسخ مستقیم چین به محدودیت‌های آمریکا

    بایدو از دو تراشه جدید هوش مصنوعی رونمایی کرده که به گفته شرکت، می‌توانند برای شرکت‌های چینی توان پردازشی قدرتمند، ارزان و تحت کنترل داخلی فراهم کنند؛ اقدامی در پاسخ به محدودیت‌های آمریکا برای صادرات تراشه‌های پیشرفته به چین. 🤖
    در کنفرانس سالانه Baidu World اعلام شد تراشه M100 که روی استفاده و اجرای مدل‌ها (Inference) تمرکز دارد اوایل ۲۰۲۶ عرضه می‌شود و تراشه M300 که هم برای آموزش و هم اجرای مدل‌های هوش مصنوعی است، اوایل ۲۰۲۷ می‌آید. 💻
    این شرکت که از ۲۰۱۱ روی تراشه اختصاصی کار می‌کند، در کنار سخت‌افزار، نسخه جدید مدل زبانی بزرگ خود به نام Ernie را هم معرفی کرد که علاوه بر متن، در تحلیل تصویر و ویدئو نیز بهبود یافته است. 📊

    ۱۴۰۴/۸/۲۴ ۰۰:۳۶:۳۳
  • Marble؛ ابزار جدیدی که ساخت لوکیشن بازی و فیلم را چند دقیقه‌ای ممکن می‌کند

    استارتاپ World Labs اولین محصول بزرگ خود را معرفی کرده است؛ مدلی به نام Marble که می‌تواند از یک متن ساده، عکس، ویدئو یا حتی یک تصویر پانوراما، یک دنیای سه‌بعدی کامل و قابل ویرایش بسازد. این ابزار بعد از جذب ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه معرفی شده و نسبت به نمونه‌های مشابه، دنیایی پایدارتر و واقعی‌تر تولید می‌کند که می‌توان آن را دانلود کرد یا به‌صورت ویدئو خروجی گرفت. 🌍
    Marble یک ابزار جدید به نام Chisel هم دارد که به کاربر اجازه می‌دهد اول شکل کلی فضا (مثل دیوار و اتاق) را مشخص کند و بعد با یک دستور ساده، ظاهر دلخواه را بسازد. این مدل حتی می‌تواند جهان ساخته‌شده را گسترش دهد یا چند محیط مختلف را به هم وصل کند. خروجی Marble روی هدست‌های واقعیت مجازی مثل Vision Pro هم قابل مشاهده است. 🎮
    این سرویس برای ساخت بازی، جلوه‌های ویژه فیلم و دنیای واقعیت مجازی استفاده می‌شود. مدیران World Labs می‌گویند این فناوری در آینده می‌تواند به ربات‌ها و حتی پروژه‌های علمی کمک کند تا دنیای واقعی را بهتر بفهمند. 🤖

    ۱۴۰۴/۸/۲۳ ۰۰:۳۲:۳۱
  • انتظار طولانی‌تر شد؛ راک‌استار عرضه GTA VI را دوباره به تعویق انداخت

    راک‌استار گیمز اعلام کرد انتشار بازی مورد انتظار Grand Theft Auto VI دوباره به تعویق افتاده و اکنون برای ۱۹ نوامبر ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است. این بازی ابتدا قرار بود در پاییز ۲۰۲۵ عرضه شود، سپس به می ۲۰۲۶ موکول شد و حالا شش ماه دیگر تأخیر خورده است. 🎮
    راک‌استار در بیانیه‌ای نوشت این زمان اضافه برای رساندن بازی به سطح کیفی و جزئیاتی است که طرفداران انتظار دارند. GTA VI دنباله نسخه پنجم است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و طبق رکورد گینس، تنها در سه روز نخست بیش از یک میلیارد دلار فروش داشت. 💰
    اشتیاق هواداران به حدی است که تریلر بازی در دسامبر ۲۰۲۳ رکورد بیشترین بازدید یوتیوب در ۲۴ ساعت (از نوع غیر موسیقی) را شکست. راک‌استار جزئیات بیشتری درباره تأخیر اعلام نکرد، اما هفته گذشته حدود ۴۰ کارمند این شرکت به‌دلیل افشای اطلاعات محرمانه در دیسکورد اخراج شدند. 🚫

    ۱۴۰۴/۸/۲۰ ۰۰:۳۶:۵۸
  • تراشه جدید AMD رقیب جدی انویدیا شد؛ بدون کارت گرافیک بازی کنید!

    شرکت AMD تراشه جدیدی ساخته که می‌تواند جای کارت گرافیک‌های گران‌قیمت را بگیرد. این تراشه به نام Ryzen AI Max+ شناخته می‌شود و هم‌زمان کار پردازنده و کارت گرافیک کامپیوتر را انجام می‌دهد. 💻
    مدل‌های جدید آن، مثل Max+ 388 و 392، می‌توانند بازی‌ها را با کیفیت بالا و روان اجرا کنند، بدون اینکه نیاز به کارت گرافیک جدا داشته باشند. 🎮
    در حالی‌که کارت‌های گرافیک جدید انویدیا پیشرفت زیادی نداشته‌اند، تراشه‌های AMD با قیمت کمتر، قدرت بیشتری به گیمرها می‌دهند. ⚡
    به‌زودی لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های دستی مثل GPD Win 5 و OneXFly Apex با این تراشه عرضه می‌شوند و تجربه بازی‌های قابل‌حمل را بسیار بهتر خواهند کرد. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۱۹ ۲۱:۳۳:۲۷
  • اپل برای تقویت Siri به سراغ هوش مصنوعی گوگل رفت!

    بلومبرگ گزارش داد اپل قصد دارد برای نسخه جدید دستیار صوتی «سیری» (Siri) ، از مدل هوش مصنوعی شرکت گوگل یعنی Gemini استفاده کند. این مدل تا زمان آماده‌شدن سیستم اختصاصی اپل، به‌صورت موقت در سیری به کار گرفته می‌شود. 💬
    به‌گفته‌ی منابع آگاه، دو شرکت در حال نهایی‌کردن قراردادی هستند که براساس آن اپل سالانه حدود یک میلیارد دلار به گوگل برای استفاده از این فناوری پرداخت می‌کند. این مدل پیچیدگی بسیار بیشتری نسبت به سیستم‌های فعلی اپل دارد و می‌تواند توانایی سیری را در انجام درخواست‌های چندمرحله‌ای بهبود دهد. 🤖
    در این همکاری، فناوری جست‌وجوی گوگل وارد سیستم‌عامل‌های اپل نخواهد شد و فقط به بهبود عملکرد سیری محدود می‌شود. اپل پیش‌تر اعلام کرده بود که ارتقای هوش مصنوعی سیری تا سال ۲۰۲۶ به تعویق افتاده است. ⏳
    این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که گوگل و آمازون پیش‌تر نسخه‌های هوشمندتر از دستیارهای خود را عرضه کرده‌اند و اپل با تغییرات مدیریتی تلاش دارد دوباره در رقابت هوش مصنوعی پیشتاز شود. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۱۶ ۰۰:۵۱:۰۳
  • آیا هوش مصنوعی عامل اخراج‌های گسترده در آمریکا است؟

    در آمریکا موج جدیدی از اخراج کارمندان آغاز شده و چشم‌انداز بازار کار چندان امیدوارکننده نیست. آمازون قصد دارد حدود ۱۴هزار شغل را حذف کند، متا صدها نفر را در دفاتر کالیفرنیا و واشینگتن اخراج می‌کند. شرکت‌هایی مثل فدکس و جنرال موتورز نیز تصمیمات مشابهی گرفته‌اند. 📉
    بسیاری از این شرکت‌ها، کاهش نیرو را نتیجه پیشرفت هوش مصنوعی می‌دانند، اما کارشناسان باور دارند دلیل اصلی، رکود اقتصادی است. دیوید آتور از MIT می‌گوید شرکت‌ها ترجیح می‌دهند اخراج‌ها را به نام هوش مصنوعی توجیه کنند تا ضعف مالی و کاهش سود. 🤖
    در همین حال، اقتصاد آمریکا در وضعیت ناپایدار قرار دارد؛ رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته، بیکاری رو به افزایش است و تورم همچنان بالاست. در ماه اوت فقط ۲۲هزار شغل جدید ایجاد شد که بسیار کمتر از انتظار بود. تحلیلگران می‌گویند سیاست‌های تجاری دولت ترامپ و بلاتکلیفی اقتصادی، شرایط را بدتر کرده است. به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌ها با تکیه بر بهانه‌ی هوش مصنوعی سعی دارند مشکلات واقعی خود را پنهان کنند. 💵

    ۱۴۰۴/۸/۱۳ ۰۳:۵۴:۱۸
  • بیت‌کوین در آستانه اولین کاهش ماهانه از ۲۰۱۸

    بیت‌کوین برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۸ در آستانه ضرر ماهانه در اکتبر قرار گرفته و روند هفت‌ساله رشد خود را شکسته است. ارزش این رمزارز در ماه جاری حدود ۵٪ کاهش یافته که علت آن بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و نوسانات اخیر بازار جهانی عنوان می‌شود. 📉
    تحلیلگران می گویند بیت‌کوین در آغاز اکتبر همراه با طلا و سهام در اوج بود، اما با افزایش نگرانی‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران دیگر به بازار رمزارز بازنگشتند. 💬
    در اواسط ماه، همزمان با اعلام تعرفه ۱۰۰٪ واردات چین از سوی ترامپ و تهدید محدودیت‌های نرم‌افزاری، بزرگ‌ترین ریزش تاریخ رمزارزها رخ داد و قیمت بیت‌کوین از رکورد ۱۲۶هزار دلار به حدود ۱۰۴هزار دلار سقوط کرد. ⚡
    اکنون سرمایه‌گذاران درباره جهت سیاست‌های پولی آمریکا بلاتکلیف‌اند. مدیرعامل بانک جی‌پی مورگان نیز نسبت به احتمال سقوط بازار سهام آمریکا در شش ماه تا دو سال آینده هشدار داده است. 📊
    با وجود این افت، بیت‌کوین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۶٪ رشد داشته و حمایت دولت ترامپ از دارایی‌های دیجیتال باعث بهبود شرایط قانونی این صنعت در آمریکا شده است. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۱۲ ۰۰:۵۴:۵۰
نمایش بیشتر