-
متا از متاورس عقب نشست؛ تمرکز کامل روی عینکهای هوش مصنوعی
مارک زاکربرگ گفت متا مسیرش را از متاورس به سمت عینکهای هوشمند مجهز به هوش مصنوعی تغییر داده و روی این حوزه و مدلهای هوش مصنوعی خودش سرمایهگذاری بیشتری میکند. او معتقد است همانطور که گوشیهای هوشمند جای موبایلهای ساده را گرفتند، در چند سال آینده بیشتر عینکها هم هوشمند خواهند شد. 👓
به گفته مارک زاکربرگ، فروش عینکهای متا طی یک سال گذشته سهبرابر شده و آنها جزو سریعترین محصولات الکترونیک مصرفی در حال رشد هستند. با این حال، برخی با یادآوری خوشبینیهای قبلی او درباره متاورس، این پیشبینیها را با احتیاط میبینند. 📈
در مجموع، حرکت شرکتهای بزرگ نشان میدهد عینکهای هوش مصنوعی در آستانه فراگیرشدناند. Google امسال با همکاری Warby Parker وارد بازار میشود، Apple روی عینک هوشمند کار میکند و Snap واحد عینکهای واقعیت افزوده خود را مستقل کرده است. فعلاً متا پیشتاز است و مدلهایی مثل عینکهای ورزشی Oakley را عرضه کرده که کاربرد عملیتری دارند. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۲:۱۰:۱۳ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر
شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایهگذاری تریلیوندلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
طبق گزارش والاستریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی میسازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
برای جذب شرکتها، دولتهای محلی معافیتهای مالیاتی کلان میدهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان میدهد این تخفیفها بیشتر به سود شرکتهاست تا مردم. 🏠
در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبهرو شدهاند. برخی مناطق نیز پروژهها را متوقف کردهاند. ⚡
یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد میکنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
چالشهای اینترنت غیرمتمرکز با قطعی آمازون وب!
هفته پیش، اختلال گسترده در Amazon Web Services (AWS) باعث از کار افتادن موقت بسیاری از سایتها و برنامهها از جمله پیامرسان Signal شد و نشان داد اینترنت «غیرمتمرکز» چقدر هنوز به زیرساختهای متمرکز وابسته است. ⚠️💻
حتی صنعت رمزارزها که قرار بود جایگزینی مستقل باشد، با مشکل روبهرو شد؛ صرافیهایی مانند Coinbase و Robinhood از دسترس خارج شدند و برخی شبکههای بلاکچین نیز متوقف شدند، چون بیشتر نودهایشان روی سرورهای AWS قرار داشت. 🪙☁️
این اتفاق پرسشهایی درباره واقعیبودن مفهوم «غیرمتمرکز بودن» در دنیای کریپتو ایجاد کرد. 📉 هرچند هدف اصلی بیتکوین حذف واسطهها و استقلال مالی بود، اما بسیاری از پروژههای جدید رمزارزی برای جذب کاربران بیشتر دوباره به مدلهای متمرکز روی آوردهاند. 🔄
کارشناسان هشدار میدهند با ادامه این روند، رمزارزها ممکن است از هدف اولیه خود یعنی آزادی و استقلال مالی کاربران فاصله بگیرند. ⚡۱۴۰۴/۸/۶ ۰۰:۵۵:۰۸ -
درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!
در حالیکه دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازهای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
«شان دافی»، وزیر حملونقل و مدیر موقت ناسا، در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیسایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محمولهای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میمها و توییتهایی توهینآمیز، از جمله اشارهای تمسخرآمیز به گذشته دافی بهعنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب میشود؛ بهویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
رسانهها گزارش دادهاند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حملونقل قرار دهد؛ موضوعی که میتواند کنترل ماسک بر برنامههای فضایی را محدود کند. 🏛️۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳ -
تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX
اسپیسایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازهای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحلهای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیهساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفتهتر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیسایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱ -
رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیسایکس، حالا نوبت Verizon است!
شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهوارهای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتنهای زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیشتر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحلهی تازهای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دهها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲ -
روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهابسنگ بهنظر میرسیدند، اما در واقع ماهوارههای در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
به گفتهی اخترفیزیکدان هاروارد، جاناتان مکداول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج میشوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهوارهها در مدار پایین زمین است. 🌍
استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعالترین شرکتهاست و با اضافه شدن پروژههایی چون Amazon Kuiper و ماهوارههای چین، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو میشود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریعتر میکند. ☀️
افزایش ازدحام در فضا میتواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیدهای که در آن برخورد ماهوارهها زنجیرهای از آوار فضایی میسازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زبالههای فضایی وجود دارد. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱ -
پروژهای تازه برای اینترنت جهانی آزاد؛ Starmesh وارد میدان می شود
اسپیسکوین اعلام کرد با نخستین ماهواره آزمایشی خود، دادههای رمزنگاریشده را با موفقیت از شیلی به پرتغال فرستاد. این آزمایش نشان داد تراکنشهای امن در مدار ممکن است و گامی مهم به سوی شبکه ارتباطی غیرمتمرکز است. 🌍🛰️
ماهواره CTC-0 که دسامبر ۲۰۲۴ با پرتاب اسپیسایکس به فضا رفت، نخستین نمونه ناوگانی است که اسپیسکوین برای ساخت شبکه جهانی اینترنت با نام Starmesh در نظر دارد. هدف این شبکه ارائه اینترنت امن، غیرقابلردیابی و مقاوم در برابر سانسور است. 🔒🌐
برخلاف استارلینک و پروژههای مشابه که با مدیریت متمرکز هستند، مدل اسپیسکوین غیرمتمرکز است. 💳📡
این در حالی است که اسپیسایکس با بیش از ۸ هزار ماهواره فعال و میلیونها کاربر، همچنان رهبر بازار اینترنت ماهوارهای است و رقبایی چون پروژه کویپر آمازون نیز وارد رقابت شدهاند. 🚀📶
اسپیسکوین تأکید کرده است که برخلاف شبکههای زمینی که ممکن است دچار قطعی، سانسور یا هزینههای سنگین شوند، یک سیستم ماهوارهای غیرمتمرکز میتواند دسترسی جهانی و آزاد به اینترنت را برای همه فراهم کند. ✅✨۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۴:۵۴:۱۵ -
استارتاپها هنوز در جستجوی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی هستند
۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۰:۱۸:۲۱ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
بانک مرکزی اروپا از آزمایشهای تازه یوروی دیجیتال در سال آینده خبر داد
بانک مرکزی اروپا اعلام کرد سال آینده آزمایشهای جدیدی روی یوروی دیجیتال انجام میدهد؛ اقدامی که هدف آن حفظ استقلال مالی منطقه یورو در برابر آمریکا است. 🌍💶
این بانک توضیح داد که آزمایشهای امسال با بخش خصوصی نشان دادهاند یوروی دیجیتال میتواند بهعنوان یک کیف پول الکترونیکی رسمی، پرداختهای خودکار در حملونقل عمومی یا برخی بازپرداختها را سادهتر کند. 🚋📲۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۴۸ -
سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری انویدیا روی OpenAI
انویدیا قصد دارد تا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کند تا مراکز داده بزرگ برای آموزش و اجرای هوش مصنوعی ساخته شود. این مراکز با توان ۱۰ گیگاوات، معادل برق میلیونها خانه خواهند بود. ⚡🏭
این همکاری وابستگی OpenAI به مایکروسافت را کمتر میکند؛ شرکتی که پیشتر اجازه داده بود OpenAI با شرکای دیگری هم زیرساخت بسازد. 🤝💻
انویدیا شریک راهبردی اصلی OpenAI در ساخت «کارخانههای هوش مصنوعی» معرفی شده است، اما هنوز معلوم نیست این سرمایهگذاری به شکل تراشه، اعتبار ابری یا پول نقد خواهد بود. 💰🔗۱۴۰۴/۷/۲ ۲۳:۵۰:۳۰ -
الگوریتم تیکتاک زیر نظر آمریکا بازطراحی میشود
توافقی میان آمریکا و چین درباره تیکتاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئتمدیره تیکتاک آمریکا به شهروندان آمریکایی میرسد و بایتدنس تنها یک عضو معرفی میکند. 📌🇺🇸🇨🇳
تمام دادههای کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیکتاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
ترامپ میگوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفتهایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیکتاک را در دست خواهد داشت و بایتدنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰ -
گنبد طلایی ترامپ؛ یک طرح جاهطلبانه یا خیالی بیپایه؟
دونالد ترامپ اعلام کرده قصد دارد «گنبد طلایی» بسازد؛ سپری فضایی نامرئی که با کمک ماهوارهها، آمریکا را از حمله موشکهای بالستیک، مافوقصوت و کروز محافظت کند. 🚀🛰️
اما کارشناسان میگویند چنین طرحی یا غیرممکن است یا تأثیر چندانی نخواهد داشت و در عوض هزینه بسیار سنگینی بر دوش مردم میگذارد. 💸
برآوردها نشان میدهد این پروژه میتواند صدها میلیارد تا چند تریلیون دلار خرج داشته باشد؛ حتی بیش از پروژه منهتن که نخستین بمب اتمی آمریکا را ساخت و ۳۵ میلیارد دلار هزینه داشت. 🏦📊
کاخ سفید رقم ۱۷۵ میلیارد دلار را اعلام کرده، اما پنتاگون جزئیات را فاش نکرده است. همزمان، گزارش انجمن فیزیک آمریکا هشدار میدهد اینگونه طرحها معمولاً با فشار سیاسی شروع میشوند، ولی به خاطر مشکلات فنی شکست میخورند و تنها پیمانکاران از آن سود میبرند. ⚠️💼۱۴۰۴/۷/۱ ۰۲:۴۰:۵۳ -
رباتهای Icarus؛ ناجی فضانوردان از کارهای تکراری ایستگاه فضایی
استارتاپ Icarus Robotics میخواهد کارهای وقتگیر فضانوردان در ایستگاه فضایی، مثل باز و بسته کردن و جابهجایی محمولهها، را به رباتها بسپارد؛ محمولههایی که شامل مواد غذایی، تجهیزات علمی و قطعات یدکی هستند و هر دو ماه با فضاپیما به ایستگاه میرسند. این کارها امروز بخش زیادی از وقت فضانوردان را میگیرد. 🚀📦
این شرکت با سرمایهگذاری ۶.۱ میلیون دلاری، اولین ربات خود را ساخته که با دو بازوی مکانیکی و گیره میتواند کیسههای بار ایستگاه را باز و بسته و محتویات را مرتب کند. 🤖🛠️
Icarus قصد دارد سال آینده این ربات را در ایستگاه فضایی آزمایش کند و سپس با افزودن هوش مصنوعی، آن را به سمت خودکار شدن ببرد تا فضانوردان وقت بیشتری برای پژوهشهای علمی داشته باشند. ✅🌌۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۵:۱۴:۴۰ -
محیطهای شبیهسازی، میدان جنگ جدید استارتاپهای داده هوش مصنوعی
پس از سرمایهگذاری ۱۴ میلیارد دلاری متا در Scale AI و قطع همکاری شرکتهایی مثل OpenAI و گوگل دیپمایند با این شرکت، استارتاپهای تازه فرصت حضور پررنگتری در بازار دادههای هوش مصنوعی پیدا کردهاند. 🤖💰
در این میان، Mercor که کمتر از سه سال عمر دارد، حالا در حال مذاکره برای جذب سرمایه با ارزشی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است. این شرکت میگوید بهزودی به درآمد سالانه ۵۰۰ میلیون دلاری خواهد رسید. 📈🚀
برخلاف مدل سنتی برچسبگذاری دادهها که Scale AI را مطرح کرد، Mercor خدمات نوآورانهای ارائه میدهد؛ از جمله ساخت محیطهای شبیهسازیشده برای آموزش عاملهای هوش مصنوعی، حوزهای که بهسرعت به میدان رقابت بعدی استارتاپهای دادهای تبدیل میشود. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۲۵ ۰۰:۰۲:۴۷ -
جهش اوراکل به آستانه باشگاه تریلیون دلاری با قرارداد ۳۰۰ میلیارد دلاری OpenAI
سهام اوراکل بیش از ۴۳٪ رشد کرد و به بالاترین رقم تاریخ خود رسید؛ جهشی که این شرکت را به جمع شرکتهای نزدیک به ارزش یک تریلیون دلار رسانده است. این رشد پس از اعلام چند قرارداد بزرگ ابری در حوزه هوش مصنوعی اتفاق افتاد؛ از جمله قراردادی با OpenAI به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار برای خرید توان پردازشی از سال ۲۰۲۷ طی پنج سال. 🤝☁️
اوراکل علاوه بر همکاری با OpenAI، در پروژه عظیم Stargate همراه با سافتبانک و OpenAI سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری روی مراکز داده انجام میدهد و همچنین به استارتاپ xAI ایلان ماسک خدمات ابری ارائه میکند. این اقدامات جایگاه اوراکل را در رقابت با غولهای ابری مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل تقویت کرده است. 📊⚡
افزایش ارزش سهام، ثروت لری الیسون بنیانگذار اوراکل را ۱۰۲ میلیارد دلار بیشتر کرد و او را به ایلان ماسک در رقابت برای عنوان ثروتمندترین فرد جهان نزدیکتر کرد. ارزش بازار اوراکل اکنون حدود ۹۶۹ میلیارد دلار است و رسیدن به باشگاه یک تریلیون دلاری برای آن دور از دسترس نیست. ✅🚀۱۴۰۴/۶/۲۱ ۰۳:۱۹:۳۱ -
پیروزی بزرگ گوگل در دادگاه؛ کروم فروخته نمیشود
یک قاضی فدرال در آمریکا اعلام کرد گوگل مجبور به فروش موتور جستجو، مرورگر کروم یا سیستمعامل اندروید نخواهد شد. این خبر باعث شد سهام آلفابت ۷٪ و اپل ۳٪ رشد کند. اما در عوض، گوگل باید بخشی از دادههای جستجو و رفتار کاربران را در اختیار رقبا قرار دهد و دیگر اجازه ندارد قراردادهای انحصاری ببندد که استفاده از اپها و سرویسهایش را اجباری کند. ⚖️💻
این حکم بخشی از پروندهای است که سال گذشته گوگل در آن به داشتن انحصار غیرقانونی در بازار جستجو محکوم شد. قاضی گفته ابزارهای هوش مصنوعی مثل ChatGPT میتوانند سلطه گوگل را به چالش بکشند و دسترسی رقبا به دادههای جستجو به رشد سریعتر این فناوری کمک خواهد کرد. 🤖📊
گوگل نگران است این تصمیم به حریم خصوصی کاربران آسیب بزند و قصد دارد درخواست تجدیدنظر بدهد. کارشناسان میگویند این پرونده احتمالاً تا دیوان عالی ادامه پیدا میکند و نتیجه نهایی ممکن است تا سال ۲۰۲۸ مشخص نشود. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۱۳ ۰۹:۴۲:۳۰ -
Anthropic به دنبال مکالمات کاربران برای آموزش مدلها
شرکت Anthropic اعلام کرده کاربران هوش مصنوعی کلود باید تا ۲۸ سپتامبر تصمیم بگیرند که آیا اجازه میدهند مکالماتشان برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده شود یا نه. اگر کاربری انصراف ندهد، دادههای او تا ۵ سال نگهداری میشود؛ در حالیکه قبلاً بعد از ۳۰ روز پاک میشد. این تغییر شامل نسخههای رایگان، پرو و مکس کلود است اما مشتریان سازمانی را شامل نمیشود. 🤖📑
Anthropic میگوید این کار باعث ایمنتر شدن و هوشمندتر شدن مدلها میشود، اما کارشناسان معتقدند هدف اصلی جمعآوری دادههای بیشتر برای رقابت با رقبایی مثل OpenAI و گوگل است. همچنین طراحی بخش پذیرش سیاست جدید بهگونهای است که بسیاری از کاربران ممکن است ناخواسته دکمه «قبول» را بزنند، موضوعی که نگرانیهای جدی درباره حریم خصوصی ایجاد کرده است. ✅🔒۱۴۰۴/۶/۸ ۰۵:۵۱:۲۵ -
تحصن کارکنان مایکروسافت علیه همکاری با اسرائیل؛ ساختمان مرکزی قفل شد
مایکروسافت این هفته شاهد اعتراضات شدید کارکنان و فعالان علیه همکاریهای احتمالی خود با دولت اسرائیل بود. گروهی از کارکنان با برگزاری تحصن در دفتر رئیس شرکت، برد اسمیت، و پخش زنده آن در توییچ، شعارهایی علیه حمایت مایکروسافت از جنگ در غزه سر دادند. این اقدام باعث شد ساختمان مرکزی شرکت به طور موقت قفل شود و پلیس با استقرار گسترده در محل، ورودیها و خروجیها را مسدود کند. 🚨🏢
این اعتراضات پس از انتشار گزارشی از گاردین شدت گرفت؛ گزارشی که مدعی بود واحد اطلاعاتی 8200 اسرائیل با توافقی ویژه با مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، به بخش جداگانهای از سرویس ابری Azure دسترسی یافته و از آن برای برنامههای گسترده شنود و ذخیرهسازی مکالمات تلفنی میلیونها فلسطینی استفاده کرده است. ☁️📞
مایکروسافت گفته این گزارش نیازمند بررسی کامل و فوری است. در هفتههای اخیر، اعتراضات مشابهی علیه همکاریهای تکنولوژیک اسرائیل با غولهای فناوری از جمله آمازون و گوگل نیز شکل گرفته است. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۷ ۱۲:۳۲:۱۹ -
ورود عربستان به رقابت جهانی هوش مصنوعی با پروژه غولآسای Humain
شرکت هوش مصنوعی Humain عربستان با پشتیبانی صندوق سرمایهگذاری عمومی و ریاست ولیعهد محمد بن سلمان، ساخت مراکز داده خود را در ریاض و دمام آغاز کرده است. این مراکز قرار است اوایل سال ۲۰۲۶ با ظرفیت اولیه ۱۰۰ مگاوات به بهرهبرداری برسند. 🤝💻
برای اجرای این پروژه از تراشههای پیشرفته شرکت انویدیا استفاده میشود. در مرحله اول، ۱۸ هزار تراشه Blackwell به Humain تحویل داده خواهد شد و در ادامه صدها هزار تراشه دیگر نیز به عربستان ارسال میشود. همچنین این شرکت یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با AMD امضا کرده است. 📊⚡
Humain که در سال جاری تأسیس شده، قصد دارد خدماتی مانند مراکز داده، زیرساخت ابری و مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی را در عربستان توسعه دهد. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۵ ۰۷:۳۹:۰۵ -
آزمون سرنوشتساز SpaceX؛ استارشيب آماده پرتاب دوباره
اسپیسایکس قصد دارد فردا در تاریخ ۲۴ اوت پرتاب آزمایشی جدید موشک غولپیکر استارشيب را از تگزاس انجام دهد. این آزمایش پس از چند انفجار و شکست قبلی برگزار میشود و برای آینده این پروژه بسیار سرنوشتساز است. 🚀🔥
در این پرتاب، بوستر قرار است در خلیج مکزیک و بخش بالایی استارشيب در اقیانوس هند فرود کنترلشده داشته باشند. تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد دلار برای این برنامه خرج شده و اسپیسایکس میخواهد ۱.۸ میلیارد دلار دیگر برای ساخت سکوهای پرتاب در فلوریدا سرمایهگذاری کند. 🌍💸
اهمیت این موشک برای ناسا و اسپیسایکس بسیار بالاست؛ زیرا استارشيب قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ برای فرود فضانوردان روی ماه و در آینده برای سفر به مریخ و پرتاب ماهوارههای بزرگتر استفاده شود. ✅🌕۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۲۹:۰۹ -
لنوو با دفتر مرکزی جدید خود در عربستان سعودی، بازار خاورمیانه را هدف قرار میدهد
شرکت لنوو (Lenovo) ، تولیدکننده لپ تاپ، اعلام کرد قصد دارد دفتر منطقهای جدیدی در عربستان سعودی تأسیس کند تا حضور خود را در خاورمیانه تقویت کند. 🤝🌍
لنوو همچنین با یک شرکت محلی برای ساخت کارخانهای در عربستان همکاری میکند که از سال ۲۰۲۶ تولید رایانههای شخصی، لپتاپ، تلفنهای هوشمند و سرورها را آغاز خواهد کرد. این اقدام همزمان با رشد تقاضای جهانی برای زیرساختهای هوش مصنوعی است که به گفته مدیرعامل لنوو، در چین سریعتر از سایر نقاط جهان در حال گسترش است. ✅💻۱۴۰۴/۵/۳۰ ۰۳:۲۰:۱۲ -
مایکروسافت زیر ذرهبین؛ اتهام کمک به نظارت گسترده بر فلسطینیها
مایکروسافت اعلام کرده بررسی فوری انجام می دهد که آیا اسرائیل از سرویس ابری Azure برای شنود و کنترل گسترده تماسهای تلفنی مردم غزه و کرانه باختری استفاده کرده است یا نه. ✅📡 گزارش گاردین مدعی شده واحد اطلاعاتی اسرائیل (Unit 8200) با توافقی ویژه به بخشی اختصاصی از Azure دسترسی یافته و از آن برای ذخیره میلیونها تماس روزانه استفاده کرده است. 📡📞
این موضوع در حالی مطرح میشود که کارکنان مایکروسافت بارها علیه همکاری با اسرائیل اعتراض کردهاند. شرکت اعلام کرده در صورت اثبات چنین استفادهای، این اقدام نقض شرایط خدمات خواهد بود. ⚖️💻
مایکروسافت پیشتر نیز تحقیق مشابهی انجام داده و مدعی شده بود شواهدی از سوءاستفاده فناوریهایش در جنگ غزه نیافته است. اتهامات مشابهی علیه گوگل و آمازون نیز مطرح شده و سازمان ملل از دسترسی گسترده اسرائیل به زیرساخت ابری این شرکتها خبر داده است. ✅🌍۱۴۰۴/۵/۲۷ ۰۹:۰۲:۱۰ -
دادههای تورمی آمریکا بازار رمزارز را قرمزپوش کرد
قیمت رمزارزها روز پنجشنبه پس از اعلام آمار تورم بالاتر از حد انتظار در آمریکا سقوط کرد. بیتکوین ۳.۸٪ افت کرد و به ۱۱۷,۹۰۰ دلار رسید، اتر ۴٪ کاهش یافت و ریپل ۶.۱٪ پایین آمد. شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در ژوئیه ۰.۹٪ رشد داشت که سه برابر پیشبینیها بود و احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کم کرد. 📉💰
سایر رمزارزها نیز بیشتر در مسیر نزولی بودند؛ دوجکوین ۸.۱٪ و سولانا ۴٪ افت کردند، اما کاردانو ۲.۳٪ رشد داشت. ✅📊۱۴۰۴/۵/۲۵ ۱۰:۳۶:۲۰



