-
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
شکاف در قلب هوش مصنوعی؛ OpenAI از تراشههای انویدیا ناراضی شد
OpenAI از عملکرد برخی تراشههای جدید انویدیا، بهویژه در مرحله استنتاج یعنی زمانی که چتبات باید به کاربر پاسخ بدهد، رضایت کامل ندارد و از سال گذشته بهدنبال گزینههای جایگزین رفته است. این موضوع میتواند رابطه دو بازیگر اصلی موج هوش مصنوعی را پیچیدهتر کند. ⚙️
با اینکه انویدیا همچنان در آموزش مدلهای بزرگ AI پیشتاز است، منابع میگویند سرعت پاسخدهی در کاربردهایی مثل کدنویسی برای OpenAI کافی نیست. این شرکت به سختافزاری نیاز دارد که در آینده حدود ۱۰٪ توان پردازشی استنتاجش را تأمین کند. 🤖
در همین دوره، مذاکرات سرمایهگذاری انویدیا در OpenAI که رقم آن تا ۱۰۰ میلیارد دلار مطرح شده بود، ماهها طول کشیده است. همزمان OpenAI با شرکتهایی مثل AMD و استارتاپهایی مانند Cerebras همکاری کرده تا به تراشههایی با حافظه داخلی بیشتر (SRAM) دسترسی پیدا کند؛ تراشههایی که پاسخدهی هوش مصنوعی را سریعتر میکنند. 🚀
انویدیا هرگونه تنش را رد کرده و میگوید همچنان بهترین عملکرد بهازای هزینه را ارائه میدهد.۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۵:۴۰ -
ایلان ماسک با ۱ میلیون ماهواره بهدنبال هوش مصنوعی مداری!
SpaceX ایلان ماسک در پروندهای نزد کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درخواست کرده برای طرحی تا سقف ۱ میلیون ماهواره مجوز بگیرد؛ ماهوارههایی که قرار است با استفاده از انرژی تقریباً دائمی خورشید، برق مراکز داده هوش مصنوعی در مدار را تأمین کنند و برای اجرا نیاز به تأیید رگولاتور دارند. 🛰️
با این حال تحقق عدد ۱ میلیون بعید دانسته میشود؛ چون اکنون کل ماهوارههای موجود حدود ۱۵ هزار است و اپراتورها گاهی برای انعطاف طراحی عدد بالاتر میخواهند (SpaceX قبلاً برای استارلینک ۴۲ هزار مجوز گرفت و حالا حدود ۹۵۰۰ ماهواره دارد). این طرح به کاهش هزینههای استارشیپ وابسته است؛ موشکی که از ۲۰۲۳ تاکنون ۱۱ پرتاب آزمایشی داشته و ماسک میگوید امسال نخستین محمولههایش را به مدار میبرد. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۳:۰۸:۱۵ -
سرنوشت تراشه H200 انویدیا در انتظار تصمیم پکن
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، پس از سفر به چین و ورود به تایپه گفت امیدوار است دولت چین اجازه فروش تراشه قدرتمند H200 را بدهد و اعلام کرد مجوز این تراشه «در حال نهاییشدن» است. او گفت H200 هم به نفع رهبری فناوری آمریکا است و هم برای بازار چین جذابیت بالایی دارد و باید منتظر تصمیم نهایی پکن ماند. 🤖
رویترز گزارش داده چین به شرکتهای بایتدنس، علیبابا و تنسنت برای خرید بیش از ۴۰۰ هزار تراشه H200 موافقت اولیه داده، اما با شروطی سختگیرانه که هنوز به سفارش قطعی تبدیل نشده است. هوانگ گفت انویدیا چنین جزئیاتی دریافت نکرده و برداشت او این است که دولت چین هنوز در حال بررسی موضوع است. 🇨🇳
هوانگ افزود H200 به یکی از نقاط حساس روابط آمریکا و چین تبدیل شده و با وجود تقاضای بالا، تأخیر چین مانع اصلی ارسالهاست.۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۶:۵۱:۰۰ -
متا از متاورس عقب نشست؛ تمرکز کامل روی عینکهای هوش مصنوعی
مارک زاکربرگ گفت متا مسیرش را از متاورس به سمت عینکهای هوشمند مجهز به هوش مصنوعی تغییر داده و روی این حوزه و مدلهای هوش مصنوعی خودش سرمایهگذاری بیشتری میکند. او معتقد است همانطور که گوشیهای هوشمند جای موبایلهای ساده را گرفتند، در چند سال آینده بیشتر عینکها هم هوشمند خواهند شد. 👓
به گفته مارک زاکربرگ، فروش عینکهای متا طی یک سال گذشته سهبرابر شده و آنها جزو سریعترین محصولات الکترونیک مصرفی در حال رشد هستند. با این حال، برخی با یادآوری خوشبینیهای قبلی او درباره متاورس، این پیشبینیها را با احتیاط میبینند. 📈
در مجموع، حرکت شرکتهای بزرگ نشان میدهد عینکهای هوش مصنوعی در آستانه فراگیرشدناند. Google امسال با همکاری Warby Parker وارد بازار میشود، Apple روی عینک هوشمند کار میکند و Snap واحد عینکهای واقعیت افزوده خود را مستقل کرده است. فعلاً متا پیشتاز است و مدلهایی مثل عینکهای ورزشی Oakley را عرضه کرده که کاربرد عملیتری دارند. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۲:۱۰:۱۳ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
Nemotron 3 رسید؛ انویدیا میگوید توسعه ایجنتهای هوشمند با مدلهای باز سریعتر میشود
انویدیا اعلام کرد شرکت SchedMD را خریده؛ توسعهدهنده اصلی سیستم متنباز Slurm که برای مدیریت پردازشها در رایانش سنگین و پروژههای هوش مصنوعی استفاده میشود و انویدیا میگوید آن را همچنان متنباز و مستقل از فروشنده نگه میدارد. 🧩
Slurm از سال ۲۰۰۲ فعال است و SchedMD در ۲۰۱۰ توسط توسعهدهندگان اصلی آن تأسیس شد؛ انویدیا میگوید این فناوری زیرساخت مهمی برای هوش مصنوعی مولد است و میخواهد سرمایهگذاری روی آن را بیشتر کند. ⚙️
همزمان انویدیا خانواده مدلهای باز Nemotron 3 را معرفی کرد و مدعی شد برای ساخت «عاملهای هوشمند» بسیار کارآمد است؛ شامل Nano برای کارهای محدود، Super برای کاربردهای چندعامل و Ultra برای وظایف پیچیدهتر. 🤖
این اقدامات بخشی از تمرکز تازه انویدیا روی مدلها و ابزارهای باز و همچنین «هوش فیزیکی» برای رباتیک و خودروهای خودران است تا به تأمینکننده اصلی GPU و نرمافزار این حوزهها تبدیل شود. 🚗۱۴۰۴/۹/۲۶ ۱۴:۳۲:۴۱ -
تقابل سنا و کاخ سفید بر سر انویدیا و صادرات فناوری حساس
سناتور دموکرات آمریکا، پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای صدور مجوز فروش تراشه هوش مصنوعی H200 انویدیا به چین، خواستار احضار مدیرعامل انویدیا و وزیر بازرگانی آمریکا به سنا شد. او این تصمیم را تهدیدی برای امنیت ملی دانست. 🏛️
او هشدار داد که ترامپ ممکن است وزارت دادگستری را تحت فشار بگذارد تا درباره پرونده قاچاق همین تراشهها به چین سکوت کند؛ پروندهای که همزمان با اعلام تغییر سیاست صادراتی مطرح شده بود. او پرسید آیا منافع سیاسی، جای شفافیت امنیتی را گرفته است یا نه. ⚠️
کاخ سفید اعلام کرد بین قاچاق غیرقانونی تراشهها و صادرات رسمی تحت نظارت امنیت ملی تفاوت وجود دارد. انویدیا نیز تأکید کرد فروش H200 به چین فقط با مجوز دولت آمریکا انجام میشود و سهم چین از این تراشهها ناچیز است. 🤖
با این حال، قانونگذاران ضدچین و برخی دموکراتها این تصمیم را محکوم کرده و هشدار دادهاند که پکن میتواند از این فناوری برای تقویت توان نظامی خود استفاده کند. 🚨۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۲:۰۵:۲۲ -
انویدیا نرمافزاری برای ردیابی مکان تراشههای هوش مصنوعی توسعه میدهد!
گزارشها حاکی از آن است که انویدیا در حال آزمایش نرمافزاری برای ردیابی موقعیت تراشههای هوش مصنوعی خود است، زیرا خبرهایی درباره قاچاق این تراشهها به چین منتشر شده است. طبق گزارش رویترز، این فناوری با تحلیل توان پردازشی و تأخیر ارتباطی بین سرورها میتواند تشخیص دهد تراشه در کدام کشور قرار دارد و قرار است ابتدا برای تراشههای Blackwell عرضه شود. 🔍
در روزهای اخیر ادعا شده مدلهای DeepSeek چین با تراشههای قاچاقشده Blackwell آموزش دیدهاند، اما انویدیا میگوید هیچ مدرک یا گزارشی درباره «دیتاسنترهای جعلی» یا انتقال مخفیانه تراشهها دریافت نکرده و هر سرنخی را بررسی میکند. 🛑
این اتفاق همزمان با آن است که دولت آمریکا مجوز فروش تراشههای قدیمیتر H200 را به مشتریان تأییدشده در چین صادر کرده؛ مجوزی که شامل تراشههای جدید Blackwell نمیشود. 🇺🇸🇨🇳۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۵۴:۲۴ -
Nvidia مدل جدیدی برای رانندگی خودران معرفی کرد
انویدیا اعلام کرده مدلها و ابزارهای جدیدی ساخته تا هوش مصنوعی بتواند در دنیای واقعی ،مثلا در رباتها و خودروهای هوشمند،عملکرد بهتری داشته باشد. مهمترین آنها مدل Alpamayo-R1 است؛ اولین مدلی که هم تصویر و هم متن را با هم تحلیل میکند تا خودرو بتواند محیطش را تشخیص دهد و تصمیمهای درستتری بگیرد. 🤖
این مدل بر پایه فناوری Cosmos Reason ساخته شده؛ سیستمی که قبل از ارائه پاسخ، مراحل فکر کردن و نتیجهگیری را مشابه انسان طی میکند. انویدیا میگوید این فناوری برای رسیدن به سطح پیشرفته رانندگی خودکار،جایی که خودرو در محدوده مشخص بدون دخالت انسان حرکت میکند،بسیار مهم است و کمک میکند خودرو در شرایط پیچیده تصمیمهای دقیقتری بگیرد. این مدل در GitHub و Hugging Face منتشر شده است. 🚗انویدیا همچنین بسته آموزشی Cosmos Cookbook را ارائه کرده که شامل راهنما و ابزارهای لازم برای آموزش و استفاده از این مدلهاست. این اقدام بخشی از تمرکز جدید انویدیا بر هوش مصنوعی فیزیکی است؛ حوزهای که مدیران شرکت آن را آینده رباتها و خودروهای هوشمند میدانند. 🚀۱۴۰۴/۹/۱۳ ۰۶:۳۲:۱۹ -
آمریکا فروش تراشه فوقپیشرفته H200 انویدیا به چین را بررسی میکند
دولت آمریکا در حال بررسی صدور مجوز فروش تراشه پیشرفته Nvidia H200 به چین است؛ تراشهای که بهدلیل محدودیتهای صادراتی اجازه ورود به این بازار را نداشت. این بازنگری پس از آتشبس تجاری اخیر ترامپ و شی جینپینگ مطرح شده و نشانهای از نرمتر شدن رویکرد واشنگتن نسبت به پکن است، هرچند هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. 💻🇺🇸🇨🇳
منتقدان در واشنگتن هشدار میدهند فروش تراشههای قدرتمند میتواند توان نظامی چین را تقویت کند. انویدیا نیز میگوید قوانین فعلی باعث شده نتواند محصول رقابتی در بازار چین عرضه کند. H200 دو برابر قویتر از H20 است؛ تنها تراشه پیشرفتهای که فعلاً مجاز به فروش در چین است. ⚡
در همین هفته، وزارت بازرگانی آمریکا همچنین مجوز ارسال معادل ۷۰ هزار تراشه Blackwell، نسل جدید چیپهای انویدیا، به شرکتهای عربستان و امارات را صادر کرد. 🌍۱۴۰۴/۹/۵ ۰۰:۵۳:۰۸ -
فروش ۱۰۰ میلیون دلاری سهام انویدیا توسط میلیاردر معروف
پیتر تیل ، سرمایه گذار معروف ، تمام سهام خود در انویدیا را فروخته است. طبق اسناد رسمی، صندوق او در سهماهه سوم بیش از ۵۳۷ هزار سهم را واگذار کرده که ارزش تقریبی آن ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. این اقدام درست بعد از آن انجام شد که سافتبانک نیز همه ۳۲ میلیون سهم خود را فروخت و حدود ۵.۸ میلیارد دلار برای سرمایهگذاری تازه در OpenAI آزاد کرد. 📉
انویدیا که ارزشی ۵ تریلیون دلاری دارد و مهمترین تأمینکننده تراشه هوش مصنوعی در جهان است، برای بسیاری نماد رشد هوش مصنوعی محسوب میشود. بههمین دلیل، خروج همزمان دو سرمایهگذار بزرگ نگرانیها درباره احتمال شکلگیری حباب هوش مصنوعی را دوباره پررنگ کرده است؛ هشداری که کارشناسان و حتی برخی مدیران فناوری هم مطرح کردهاند. ⚠️
اکنون همه منتظر گزارش مالی انویدیا هستند تا مشخص شود این فروشها نشانه آغاز یک روند جدی در بازار است یا فقط یک اتفاق کوتاهمدت بوده است. 📊۱۴۰۴/۸/۳۰ ۰۳:۴۷:۴۸ -
تراشه جدید AMD رقیب جدی انویدیا شد؛ بدون کارت گرافیک بازی کنید!
شرکت AMD تراشه جدیدی ساخته که میتواند جای کارت گرافیکهای گرانقیمت را بگیرد. این تراشه به نام Ryzen AI Max+ شناخته میشود و همزمان کار پردازنده و کارت گرافیک کامپیوتر را انجام میدهد. 💻
مدلهای جدید آن، مثل Max+ 388 و 392، میتوانند بازیها را با کیفیت بالا و روان اجرا کنند، بدون اینکه نیاز به کارت گرافیک جدا داشته باشند. 🎮
در حالیکه کارتهای گرافیک جدید انویدیا پیشرفت زیادی نداشتهاند، تراشههای AMD با قیمت کمتر، قدرت بیشتری به گیمرها میدهند. ⚡
بهزودی لپتاپها و کنسولهای دستی مثل GPD Win 5 و OneXFly Apex با این تراشه عرضه میشوند و تجربه بازیهای قابلحمل را بسیار بهتر خواهند کرد. 🚀۱۴۰۴/۸/۱۹ ۲۱:۳۳:۲۷ -
تب هوش مصنوعی شهرهای آمریکا را زیر و رو کرد؛ مراکز داده، هم نعمت هم دردسر
شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا در حال سرمایهگذاری تریلیوندلاری برای ساخت مراکز داده جدید هستند تا رشد هوش مصنوعی ادامه یابد، اما این توسعه برای شهرهای کوچک دردسرساز شده است. 🏗️
طبق گزارش والاستریت ژورنال، ۷۵٪ ظرفیت مراکز داده آمریکا در فقط ۳۳ شهرستان متمرکز است. در یوماتیلا، ایالت اورگن که آمازون در آن مرکز داده عظیمی میسازد، بودجه شهر از ۷ میلیون دلار در ۲۰۱۱ به ۱۴۴ میلیون دلار در ۲۰۲۴ رسیده است. این سرمایه رونق اقتصادی آورده اما قیمت مسکن را دو برابر کرده است. 💰
برای جذب شرکتها، دولتهای محلی معافیتهای مالیاتی کلان میدهند؛ آمازون در یوماتیلا ۱۵ سال از مالیات معاف است. پژوهش دانشگاه میشیگان نشان میدهد این تخفیفها بیشتر به سود شرکتهاست تا مردم. 🏠
در عین حال، برخی از این شهرها با افزایش ۲۶۷٪ هزینه برق و کمبود آب روبهرو شدهاند. برخی مناطق نیز پروژهها را متوقف کردهاند. ⚡
یک مدیر مایکروسافت نیز اعتراف کرده: «مراکز داده فقط هنگام ساخت شغل ایجاد میکنند؛ پس از آن، سودی واقعی برای مردم ندارند.»۱۴۰۴/۸/۱۷ ۱۲:۵۸:۵۰ -
از فیلم «The Big Short» تا پیشبینی حباب هوش مصنوعی
مایکل بَری، سرمایهگذار مشهوری که سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۸ را پیشبینی کرده بود و الهامبخش فیلم «The Big Short» بود، هشدار داده این بار «حباب هوش مصنوعی» در حال شکلگیری است. 💥
طبق گزارشها، صندوق او «Scion» روی سقوط سهام انویدیا و Palantir (شرکت تحلیل دادههای عظیم) شرطبندی کرده؛ دو شرکتی که از بزرگترین برندگان موج سرمایهگذاری در هوش مصنوعی هستند. مدیرعامل پالانتیر در واکنش تند گفت اقدام بَری «غیرقابل قبول» است و افزود: «وقتی اشتباهش ثابت شود، از خوشحالی میرقصم.» 📉
بَری در پستهای اخیرش نمودارهایی از کاهش رشد سرویسهای ابری آمازون، گوگل و مایکروسافت منتشر کرد و هشدار داد که رشد فعلی فناوری بهشدت شبیه حباب داتکام سال ۲۰۰۰ است. 📊
او معتقد است شبکه پیچیده سرمایهگذاری میان غولهای AI مانند انویدیا و OpenAI اگر حتی در یک بخش دچار اختلال شود، میتواند دومینوی سقوط اقتصادی را رقم بزند. ⚠️
کارشناسان و بانک انگلستان نیز تأیید کردهاند که ارزش فعلی سهام فناوریها به سطح خطرناک و مشابه دوران حباب داتکام رسیده است. 💻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۰۸:۳۴:۴۵ -
مدیرعامل انویدیا: چین در رقابت هوش مصنوعی از آمریکا جلو میزند
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در گفتوگو با فایننشالتایمز هشدار داد که چین در رقابت جهانی هوش مصنوعی از آمریکا پیشی خواهد گرفت. او گفت: «چین در مسابقه هوش مصنوعی پیروز میشود، چون فقط چند نانوثانیه از آمریکا عقب است.» 🤖
هوانگ تأکید کرد آمریکا باید با سرعت بیشتر پیش برود و توسعهدهندگان سراسر جهان را بهسمت خود جذب کند تا رقابت را ببرد. به گفته او، اگر نیمی از برنامهنویسان هوش مصنوعی جهان بهدلیل سیاستهای محدودکننده از آمریکا جدا شوند، در بلندمدت این کشور بازنده خواهد بود. ⚙️
او در کنفرانس اخیر انویدیا در واشنگتن گفت: «ما میخواهیم آمریکا پیروز شود و فناوری جهانی بر پایه پلتفرم آمریکایی ساخته شود، اما برای این هدف باید در بازار چین هم حضور داشته باشیم.» 🇺🇸🇨🇳
اظهارات او در حالی مطرح میشود که تنش میان دو کشور بر سر تراشههای پیشرفته ساخت انویدیا ادامه دارد و ترامپ اعلام کرده تراشههای قدرتمند «Blackwell» فقط برای مشتریان آمریکایی در دسترس خواهند بود. 💻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۰۸:۲۴:۳۸ -
چین مراکز داده هوش مصنوعی را به اعماق اقیانوس میبرد!
مراکز دادهای که برای اجرای هوش مصنوعی به کار میروند، مقدار زیادی آب برای خنکسازی و برق برای پردازش مصرف میکنند و همین موضوع باعث افزایش هزینه و کمبود منابع در مناطق مختلف شده است. 💧
در شانگهای، پروژهای ۲۲۶ میلیون دلاری در حال ساخت است که مراکز داده را زیر آب اقیانوس قرار میدهد و انرژی آنها را از توربینهای بادی تأمین میکند. این مرکز با ظرفیت ۲۴ مگاوات، بیش از ۹۵٪ انرژی خود را از باد میگیرد و هدفش کاهش مصرف آب و آلودگی کربنی است. 🌊💨
اما کارشناسان هشدار دادهاند که گرمای تولیدشده توسط سرورها میتواند دمای آب دریا را بالا ببرد، باعث رشد جلبکهای سمی شود و به موجودات دریایی آسیب بزند. حتی افزایش جزئی دما هم ممکن است خطرناک باشد. 🧬
در آمریکا پروژهای مشابه بدون مجوز در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شد، اما طرح چینی با مجوز رسمی پیش میرود.
اگرچه غوطهور کردن مراکز داده در دریا ایدهای نو و سبز است، هنوز مشخص نیست در عمل برای محیطزیست مفید خواهد بود یا نه. 🌍✅۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۱۳:۲۲ -
همکاری تاریخی اوبر و انویدیا برای ساخت ۱۰۰ هزار خودروی خودران
اوبر و انویدیا برای ساخت ۱۰۰ هزار خودروی خودران همکاری میکنند. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، گفت این پروژه نسل جدید پلتفرم محاسباتی شرکت است و از ۲۰۲۷ آغاز میشود. 🚗
این هدف در حالی مطرح شده که Waymo فقط دو هزار خودروی خودران دارد و ایلان ماسک وعده داده تا نیمه دوم سال آینده «میلیونها تسلا» را خودران کند. 🤖
فناوری اوبر با همکاری انویدیا است که امکان رانندگی سطح چهار را فراهم میکند؛ خودرو در محدوده مشخص بدون راننده حرکت میکند و در صورت خرابی حسگرها، ایمن متوقف میشود. 🧠
اوبر خودروها را خود نمیسازد و این کار به مرسدسبنز، استلانتیس و لوسید سپرده شده است. این طرح با یک مرکز داده هوش مصنوعی مشترک اجرا میشود و میتواند عصر تازهای از رباتاکسیها رقم بزند. 🌍۱۴۰۴/۸/۹ ۱۹:۳۱:۰۶ -
دیدار تاریخی انویدیا، سامسونگ و هیوندای بر سر میز شام کرهای
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در سئول گفت اطمینان دارد گفتوگوی امروز دونالد ترامپ و رئیس جمهور چین در کره جنوبی مثبت بوده است. او این حرف را زمانی زد که برای صرف چیکن با رؤسای سامسونگ و هیوندای وارد رستوران شد. 🍗
هوانگ افزود دیدار دو رئیسجمهور ارتباطی با او ندارد، اما فردا با رئیسجمهور کرهجنوبی دیدار خواهد کرد و خبرهای مهمی از همکاری انویدیا با شرکتهای کرهای اعلام میشود. 💻
این اظهارات در حالی بیان شد که ترامپ گفت در گفتوگویش با رئیس جمهور چین درباره تراشه پیشرفته «Blackwell» انویدیا صحبت نکرده است؛ تراشهای که بهدلیل محدودیتهای صادراتی آمریکا به چین، عامل اصلی تنش میان دو کشور شده است. 🇺🇸🇨🇳
صدها نفر برای دیدن هوانگ، که انویدیا را به نخستین شرکت پنجتریلیوندلاری جهان رسانده، بیرون رستوران جمع شدند. او با مردم عکس گرفت و میانشان خوراکی پخش کرد. این دیدار دوستانه سه غول فناوری احتمال میرود زمینه همکاریهای تازهای میان انویدیا، سامسونگ و هیوندای باشد. 🤝۱۴۰۴/۸/۹ ۱۹:۲۰:۵۶ -
ترامپ: مذاکرات با چین درباره چیپهای انویدیا نبود
رئیسجمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد در دیدار امروز خود با شی جینپینگ،رئیس جمهور چین، دربارهی تراشه پیشرفته Blackwell از شرکت Nvidia گفتوگویی نداشته است. 🇺🇸🇨🇳 این اظهارنظر، عقبنشینی از گفتههای روز قبل اوست که احتمال مذاکره درباره صادرات نسخه ضعیفتر این تراشه را مطرح کرده بود. 💬
کارشناسان میگویند این موضع جدید، امید Nvidia برای دریافت مجوز فروش تراشه در بازار چین را کاهش داده است. 📉
تراشه Blackwell یکی از مهمترین فناوریهای رقابت جهانی در حوزه هوش مصنوعی محسوب میشود. 🤖۱۴۰۴/۸/۹ ۱۹:۱۰:۰۹ -
ترامپ در آستانه تصمیمی جنجالی؛ صادرات تراشههای پیشرفته به چین
کارشناسان هشدار دادهاند در صورت موافقت دولت ترامپ با فروش نسخه ضعیفتر تراشه پیشرفته Blackwell شرکت Nvidia به چین، برتری هوش مصنوعی آمریکا به خطر میافتد. ⚠️🤖
ترامپ گفته ممکن است در دیدار با شی جینپینگ درباره این موضوع گفتوگو کند. 🇺🇸🇨🇳 طبق تحلیل مؤسسه Institute for Progress، تراشه کاهشیافته B30A تفاوت زیادی با نسخه اصلی ندارد و چین میتواند با خرید دوبرابر تراشه، به همان توان محاسباتی برسد. 💻
پژوهشها نشان میدهد در صورت ادامه صادرات این تراشهها، مزیت فعلی آمریکا که ۳۰ برابر قدرت پردازشی چین است، تا سال ۲۰۲۶ ممکن است کاملاً از بین برود و حتی چین پیشی بگیرد. 📉
کارشناسان امنیت ملی آمریکا تأکید کردهاند این تصمیم در عمل پایان کنترل صادرات تراشههای پیشرفته آمریکاست و میتواند برتری فناورانه واشنگتن را از بین ببرد. 🚨۱۴۰۴/۸/۹ ۱۱:۲۲:۰۲ -
انویدیا، نخستین شرکت با ارزش بازار ۵ تریلیون دلار!
شرکت Nvidia با عبور از مرز ۵ تریلیون دلار ارزش بازار به نخستین شرکت عمومی جهان در این سطح تبدیل شد. 📈
رشد ۵.۶ درصدی سهام آن پس از اعلام گفتوگوی ترامپ و شی جینپینگ درباره تراشههای Blackwell و پیشبینی ۵۰۰ میلیارد دلار فروش تراشههای هوش مصنوعی توسط مدیرعامل شرکت رقم خورد. 🤖 انویدیا همچنین از ساخت هفت ابررایانه جدید برای آمریکا و سرمایهگذاری ۱ میلیارد دلاری در نوکیا برای توسعه شبکههای ۵G و ۶G هوشمند خبر داد. ⚡
سهام این غول فناوری از ابتدای سال بیش از ۵۰٪ رشد کرده و تنها سه ماه پس از عبور از مرز ۴ تریلیون، رکورد جدیدی به ثبت رسانده است. 🚀 اکنون ارزش انویدیا از مجموع بازار بورس اکثر کشورهای جهان به جز آمریکا، چین و ژاپن بیشتر است. 🌍💰۱۴۰۴/۸/۹ ۱۱:۱۱:۱۷ -
هوش مصنوعی گرسنه انرژی! آمریکا برقرسانی به مراکز داده را تسریع میکند
در آمریکا ساخت مراکز داده بهدلیل نیاز شدید صنعت هوش مصنوعی به برق و توان پردازشی با سرعتی بیسابقه در حال افزایش است. ⚡
دولت ترامپ با طرح زیرساختی Stargate از این رشد حمایت کرده و وزیر انرژی، کریس رایت، دستور داده روند اتصال مراکز داده به شبکه برق تسهیل شود. ⚙️
طبق اعلام وزارت انرژی، قانون جدید کمیسیون فدرال انرژی زمان بررسی درخواستها را به ۶۰ روز کاهش میدهد تا این مراکز سریعتر به برق متصل شوند. ⏱️ رایت گفت این اقدام برای تقویت تولید داخلی و پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی ضروری است. 🇺🇸
همزمان شرکتهایی مانند Nebius یکی از بازیگران جدید و در حال رشد در صنعت زیرساخت هوش مصنوعی با همکاری مایکروسافت و اوبر رشد چشمگیری داشتهاند و سهام آنها طی یک سال بیش از ۳۵۰٪ افزایش یافته است. 🚀۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۳۷:۵۵ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
چالشهای اینترنت غیرمتمرکز با قطعی آمازون وب!
هفته پیش، اختلال گسترده در Amazon Web Services (AWS) باعث از کار افتادن موقت بسیاری از سایتها و برنامهها از جمله پیامرسان Signal شد و نشان داد اینترنت «غیرمتمرکز» چقدر هنوز به زیرساختهای متمرکز وابسته است. ⚠️💻
حتی صنعت رمزارزها که قرار بود جایگزینی مستقل باشد، با مشکل روبهرو شد؛ صرافیهایی مانند Coinbase و Robinhood از دسترس خارج شدند و برخی شبکههای بلاکچین نیز متوقف شدند، چون بیشتر نودهایشان روی سرورهای AWS قرار داشت. 🪙☁️
این اتفاق پرسشهایی درباره واقعیبودن مفهوم «غیرمتمرکز بودن» در دنیای کریپتو ایجاد کرد. 📉 هرچند هدف اصلی بیتکوین حذف واسطهها و استقلال مالی بود، اما بسیاری از پروژههای جدید رمزارزی برای جذب کاربران بیشتر دوباره به مدلهای متمرکز روی آوردهاند. 🔄
کارشناسان هشدار میدهند با ادامه این روند، رمزارزها ممکن است از هدف اولیه خود یعنی آزادی و استقلال مالی کاربران فاصله بگیرند. ⚡۱۴۰۴/۸/۶ ۰۰:۵۵:۰۸ -
Cadillac Escalade IQ؛ جنرال موتورز از معماری هوشمند با تراشه انویدیا رونمایی کرد
شرکت جنرال موتورز اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۷ با معرفی مدل Cadillac Escalade IQ نسل جدیدی از خودروهای خود را با معماری کاملاً هوشمند عرضه میکند. ⚙️ این سیستم با همکاری انویدیا و استفاده از ابررایانهی Nvidia Drive Thor ساخته شده و توان پردازش و سرعت نرمافزار را چندین برابر افزایش میدهد. 💻 در این ساختار جدید، تمام بخشهای خودرو مانند پیشرانه، فرمان، ترمز و سیستم ایمنی بهصورت یکپارچه و بلادرنگ کنترل میشوند. 🔄 جنرال موتورز میگوید این فناوری عملکرد هوش مصنوعی را تا ۳۵ برابر و ظرفیت بهروزرسانی از راه دور را تا ۱۰ برابر افزایش میدهد و هدف آن رساندن زمان توسعه خودروها از پنج سال به دو سال است. 🚀
۱۴۰۴/۸/۳ ۰۸:۵۰:۴۸ -
وقتی هوش مصنوعی به جای انرژی پاک از گاز استفاده میکند
رشد سریع هوش مصنوعی در آمریکا باعث شده صنعت قدیمی استخراج گاز با روش فرکینگ یا شکافت هیدرولیکی دوباره رونق بگیرد؛ روشی که در آن با تزریق آب و مواد شیمیایی به سنگهای زیرزمینی، گاز و نفت آزاد میشود. ⚡
شرکتهای فناوری برای تأمین انرژی مراکز داده بزرگ خود، به جای استفاده از انرژی پاک یا تجدیدپذیر مانند باد و خورشید که به محیطزیست آسیب نمیزنند، از گاز طبیعی و سوختهای فسیلی بهره میبرند. 🌬️☀️
شرکتهایی مانند OpenAI و Meta نیز مراکز داده مشابهی با سوخت فسیلی ایجاد کردهاند. 💻 ساکنان مناطق اطراف از آلودگی، سر و صدا و کاهش منابع آب در این مناطق خشک نگراناند. 💧
دولت ترامپ هم با صدور دستور جدید، ساخت این مراکز را آسانتر و حمایت از انرژیهای پاک را حذف کرده است. ⚠️ کارشناسان هشدار میدهند این روند ممکن است آمریکا را برای دههها دوباره به سوختهای فسیلی وابسته کند و پیامدهای زیستمحیطی سنگینی بهجا بگذارد. 🌍۱۴۰۴/۷/۲۹ ۰۹:۱۴:۴۳



