• جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته می‌شوند!

    جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز به‌دلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بی‌وقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزان‌تر خواهند بود. ☀️
    بزوس در گفت‌وگو با جان الکان، رئیس شرکت‌های خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنک‌سازی سرورها شده و فضا می‌تواند راه‌حلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
    او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همان‌طور که ماهواره‌های هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
    با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشک‌ها از چالش‌های اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶
  • پروژه‌ای تازه برای اینترنت جهانی آزاد؛ Starmesh وارد میدان می شود

    اسپیس‌کوین اعلام کرد با نخستین ماهواره آزمایشی خود، داده‌های رمزنگاری‌شده را با موفقیت از شیلی به پرتغال فرستاد. این آزمایش نشان داد تراکنش‌های امن در مدار ممکن است و گامی مهم به سوی شبکه ارتباطی غیرمتمرکز است. 🌍🛰️
    ماهواره CTC-0 که دسامبر ۲۰۲۴ با پرتاب اسپیس‌ایکس به فضا رفت، نخستین نمونه ناوگانی است که اسپیس‌کوین برای ساخت شبکه جهانی اینترنت با نام Starmesh در نظر دارد. هدف این شبکه ارائه اینترنت امن، غیرقابل‌ردیابی و مقاوم در برابر سانسور است. 🔒🌐
    برخلاف استارلینک و پروژه‌های مشابه که با مدیریت متمرکز هستند، مدل اسپیس‌کوین غیرمتمرکز است. 💳📡
    این در حالی است که اسپیس‌ایکس با بیش از ۸ هزار ماهواره فعال و میلیون‌ها کاربر، همچنان رهبر بازار اینترنت ماهواره‌ای است و رقبایی چون پروژه کویپر آمازون نیز وارد رقابت شده‌اند. 🚀📶
    اسپیس‌کوین تأکید کرده است که برخلاف شبکه‌های زمینی که ممکن است دچار قطعی، سانسور یا هزینه‌های سنگین شوند، یک سیستم ماهواره‌ای غیرمتمرکز می‌تواند دسترسی جهانی و آزاد به اینترنت را برای همه فراهم کند. ✅✨

    ۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۴:۵۴:۱۵
  • کره‌جنوبی وارد عرصه رقابت هوش مصنوعی جهانی می‌شود

    کره‌جنوبی با سرمایه‌گذاری ۳۹۰ میلیون دلار طرح بزرگی برای توسعه هوش مصنوعی بومی آغاز کرده است. 🇰🇷💻
    پنج شرکت در این پروژه حضور دارند و دولت هر شش ماه عملکردشان را ارزیابی کرده و در نهایت تنها دو شرکت باقی می‌مانند. ✅
    LG روی مدل Exaone 4.0 با تمرکز بر داده‌های صنعتی و کارایی کار می‌کند.🔬⚙️
    SK Telecom با مدل A.X و سرویس «A.» بیش از ۱۰ میلیون کاربر جذب کرده و اعلام کرده است که این مدل در پردازش زبان کره‌ای حدود ۳۳٪ بهتر از GPT-4o عمل می‌کند. 📱🤖
    Naver Cloud با مدل HyperCLOVA X اکوسیستم کامل هوش مصنوعی ساخته و آن را در جستجو، خرید و خدمات سالمندان به کار گرفته است. 🛒🧭
    استارتاپ Upstage نیز با مدل Solar Pro 2 در آزمون‌های کره‌ای از رقبای جهانی جلو زده و بر صنایع مالی و پزشکی تمرکز دارد. 🚀📊
    این رقابت نشان می‌دهد کره‌جنوبی می‌خواهد با نیازهای بومی و کارایی بالا، جایگاه مستقلی در دنیای هوش مصنوعی به دست آورد. 🌐🔥

    ۱۴۰۴/۷/۸ ۰۹:۱۲:۵۱
  • ترامپ خواستار اخراج رئیس امور جهانی مایکروسافت شد!

    دونالد ترامپ خواستار اخراج لیزا موناکو، رئیس امور جهانی مایکروسافت شد. او در شبکه اجتماعی Truth Social نوشت که موناکو به دلیل سابقه همکاری با باراک اوباما و جو بایدن به اطلاعات بسیار محرمانه دسترسی دارد و این موضوع را «غیرقابل قبول» دانست. 🔒 ترامپ تأکید کرد که مایکروسافت باید همکاری با او را فوراً پایان دهد. 🚫
    لیزا موناکو از ماه می به مایکروسافت پیوسته و مسئولیت سیاست‌های امنیت سایبری و روابط این شرکت با دولت‌ها را بر عهده گرفته است. پیش‌تر، ترامپ مجوز امنیتی او و چند مقام دیگر از جمله بایدن و هیلاری کلینتون را لغو کرده بود. 🖥️ ⚡
    ترامپ پیش از این نیز مدیران شرکت‌های فناوری را هدف قرار داده بود؛ از جمله رئیس اینتل را که ابتدا به تضاد منافع متهم کرد اما بعداً او را مدیری بسیار محترم نامید! 📉

    ۱۴۰۴/۷/۸ ۰۹:۰۲:۴۲
  • فراخوان جهانی برای خطوط قرمز هوش مصنوعی در سازمان ملل

    گروهی از سیاستمداران، دانشمندان و برندگان نوبل در سازمان ملل طرحی با نام «خطوط قرمز جهانی برای هوش مصنوعی» مطرح کردند. هدف این طرح، جلوگیری از خطرات جدی و غیرقابل قبول ناشی از استفاده بدون کنترل از هوش مصنوعی است. 🧠🌍 این ابتکار تاکنون بیش از ۲۰۰ امضا جمع کرده و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۶ خطوط قرمز مشخص شود. ✍️📅
    در این طرح مثال‌هایی از خطوط قرمز احتمالی مطرح شده است؛ مثل ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی در پرتاب سلاح هسته‌ای، استفاده در نظارت گسترده یا ساخت سیستم‌هایی که نتوان آن‌ها را توسط انسان متوقف کرد. 🚫⚠️ با این حال، تعیین جزئیات نهایی به عهده دولت‌ها گذاشته شده است.
    با این وجود، رسیدن به توافق جهانی آسان نخواهد بود؛ زیرا منافع کشورها متفاوت است. آمریکا اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد هوش مصنوعی تسلیحات هسته‌ای را کنترل کند، اما درباره استفاده از آن در نظارت داخلی همچنان اختلاف‌نظر وجود دارد. 🇺🇸🔍

    ۱۴۰۴/۷/۳ ۱۱:۰۲:۱۰
  • غول‌های فناوری میلیاردها دلار خرج مراکز داده می‌کنند

    رقابت بزرگی برای ساخت زیرساخت‌های هوش مصنوعی در جریان است. انویدیا می‌گوید تا پایان دهه، بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار در این بخش خرج خواهد شد که فشار زیادی روی برق و مراکز داده وارد می‌کند. ⚡💻
    مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری در OpenAI این موج را آغاز کرد. بعد از آن آمازون ۸ میلیارد دلار در Anthropic و انویدیا ۱۰۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کردند. 💰🤝
    اوراکل با قراردادهای ۳۰ و ۳۰۰ میلیارد دلاری با OpenAI به یکی از اصلی‌ترین بازیگران این بازار تبدیل شد و سهامش رشد چشمگیری داشت. 📈🏦
    متا هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برای ساخت مراکز داده در آمریکا هزینه کند، از جمله پروژه‌های بزرگ در لوییزیانا و اوهایو. این طرح‌ها نگرانی‌های محیط‌زیستی زیادی ایجاد کرده‌اند. 🌍🏗️
    ترامپ هم پروژه‌ای به نام “Stargate” با همکاری سافت‌بانک، اوراکل و OpenAI معرفی کرده که ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است تا ۲۰۲۶ هشت مرکز داده در تگزاس ساخته شود. 🚀🇺🇸

    ۱۴۰۴/۷/۳ ۰۰:۰۱:۳۸
  • هشدار هند: تصمیم تازه آمریکا برای ویزای H-1B پروژه‌های فناوری جهانی را فلج می‌کند

    دولت آمریکا اعلام کرده برای ویزای کاری H-1B عوارض سالانه ۱۰۰ هزار دلاری تعیین می‌کند. نَسکام، نهاد صنفی فناوری هند، هشدار داده این تصمیم می‌تواند فعالیت جهانی شرکت‌های هندی را مختل کند و پروژه‌های آنها در آمریکا را دچار مشکل سازد. 💻🇺🇸
    پس از این خبر، شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، جی‌پی‌مورگان و آمازون به کارکنان دارای ویزای H-1B توصیه کردند در آمریکا بمانند یا سریع‌تر به این کشور برگردند. 📢✈️
    نَسکام گفته مهلت یک‌روزه برای اجرای این سیاست، نگرانی بزرگی برای کسب‌وکارها، متخصصان و دانشجویان در جهان ایجاد کرده و احتمالاً روی نوآوری در آمریکا و بازار کار جهانی هم اثر منفی خواهد گذاشت. 🌍⚠️

    ۱۴۰۴/۷/۱ ۲۳:۵۶:۵۵
  • حمله خزانه‌داری آمریکا به امپراطوری کلاهبرداری سایبری جنوب‌شرق آسیا

    آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه شبکه‌های بزرگ کلاهبرداری سایبری در میانمار و کامبوج اعمال کرده است؛ صنایعی که به گفته وزارت خزانه‌داری سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار از مردم آمریکا سرقت کرده‌اند. این شبکه‌ها افراد زیادی را با وعده کار فریب داده و سپس در کمپ‌های مرزی، مخصوصاً در مرز تایلند و میانمار، به اجبار وادار به اجرای کلاهبرداری آنلاین می‌کنند. 🤖💻
    وزارت خزانه‌داری می‌گوید این صنعت علاوه بر تهدید امنیت مالی، هزاران نفر را گرفتار بردگی مدرن کرده است. تحریم‌ها ۹ شرکت و فرد در شهر شوه‌کوکو میانمار و ۱۰ نهاد در کامبوج را هدف قرار داده که در پول‌شویی، قمار غیرقانونی و کلاهبرداری رمزارزی فعال بوده‌اند. 📉⚠️
    این مراکز که بیشتر توسط شبکه‌های جنایی چینی اداره می‌شوند، شرایطی شبیه زندان داشته و قربانیان را با خشونت، بدهی اجباری و حتی تهدید به قاچاق جنسی وادار به کار می‌کردند. آمریکا می‌گوید هدف این تحریم‌ها قطع منابع مالی این شبکه‌هاست که پس از کودتای ۲۰۲۱ در میانمار به سرعت رشد کرده‌اند. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۲۰ ۱۳:۲۵:۴۹
  • اتصال موبایل به ماهواره؛ آینده اینترنت با پروژه Direct to Cell

    اسپیس‌ایکس ایلان ماسک با قراردادی ۱۷ میلیارد دلاری بخشی از مجوزهای فرکانسی شرکت EchoStar را خریداری می‌کند. 🤝📡
    این خرید به اسپیس‌ایکس امکان می‌دهد پروژه Direct to Cell را توسعه دهد؛ سرویسی که اینترنت پرسرعت استارلینک را مستقیماً روی تلفن‌های همراه در سراسر جهان ارائه می‌کند و بستر لازم برای اجرای پروتکل‌های 5G را فراهم می‌سازد. 🌍📶
    SpaceX اعلام کرده ماهواره‌های نسل جدید استارلینک که آن‌ها را «دکل‌های فضایی» می‌نامد، می‌توانند ظرفیت شبکه را تا ۱۰۰ برابر بیشتر کنند و امکان پوشش اینترنت را حتی در دورافتاده‌ترین نقاطی که هیچ سیگنال موبایلی ندارند فراهم سازند. ✅🌍📡
    این توافق پس از فشارهای نهاد تنظیم‌گر ارتباطات آمریکا و با نقش‌آفرینی ترامپ نهایی شد. ✅🇺🇸

    ۱۴۰۴/۶/۱۹ ۰۲:۰۳:۴۱
  • قطع کابل‌های زیردریایی در دریای سرخ؛ اینترنت هند، پاکستان و امارات مختل شد

    اختلال اینترنت در کشورهای هند، پاکستان و امارات گزارش شده است. به گفته گروه ناظری Netblocks، دلیل این مشکل آسیب به کابل‌های زیردریایی در دریای سرخ و نزدیکی جده عربستان بوده است. این اختلال روی شبکه اپراتورهای Etisalat و du در امارات هم دیده شده. 🌍📡
    مایکروسافت نیز اعلام کرده کاربران سرویس ابری Azure ممکن است با کندی و افزایش تأخیر روبه‌رو شوند. دلیل این موضوع، قطع شدن چند فیبر زیردریایی در دریای سرخ است. با این حال، ترافیک اینترنت به مسیرهای جایگزین هدایت شده و قطعی کامل رخ نداده، اما ارتباطاتی که از مسیر خاورمیانه عبور می‌کنند کندتر خواهند بود. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۱۸ ۱۰:۲۸:۳۰
  • Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشه‌های انویدیا را به مدار زمین می‌فرستد!

    شرکت‌های فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفته‌اند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشه‌های قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین می‌فرستد؛ جایی که می‌تواند داده‌های ماهواره‌ای را همان‌جا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
    در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونل‌های گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امن‌تر اطلاعات، می‌تواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
    مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنک‌سازی است که مصرف آب و برق روی زمین را به‌شدت کم می‌کند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲
  • رقابت جهانی برای نسل تازه باتری خودروهای برقی

    استارتاپ‌های جهان به‌دنبال نسل جدید باتری‌ها هستند تا هزینه تولید خودروهای برقی کاهش یابد و وابستگی به فلزاتی مانند لیتیوم و کبالت کمتر شود. این در حالی است که چین ۸۵٪ تولید جهانی سلول باتری و ۹۰٪ فرآوری مواد اولیه را در اختیار دارد. 🔋🌍
    فناوری‌های در حال توسعه شامل باتری‌های سدیمی (ارزان‌تر و بادوام‌تر اما با ظرفیت کمتر)، باتری‌های حالت‌جامد (ایمن‌تر و سبک‌تر اما هنوز آزمایشی)، و ترکیب‌های تازه مانند گوگردی و LNMO است که می‌توانند نیاز به فلزات کمیاب را حذف کنند. ⚡🔬
    خودروسازان امیدوارند این فناوری‌ها تا چند سال آینده باعث کاهش قیمت و افزایش ایمنی خودروهای برقی شوند، هرچند تولید انبوه بیشتر آن‌ها قبل از سال ۲۰۲۸ بعید است. ✅🚗

    ۱۴۰۴/۶/۵ ۰۱:۳۹:۱۵
  • چین، میزبان بازی‌های جهانی روبات‌های انسان‌نما

    چین رقابت جهانی «بازی‌های ربات‌های انسان‌نما» را با حضور ۲۸۰ تیم از ۱۶ کشور آغاز کرد؛ رویدادی سه‌روزه که هدف آن نمایش پیشرفت‌های این کشور در هوش مصنوعی و رباتیک است. مسابقات شامل رشته‌هایی مانند دوومیدانی، تنیس روی میز و چالش‌های تخصصی ربات‌ها از جمله دسته‌بندی دارو، جابه‌جایی مواد و خدمات نظافتی بود. 🤖🏟️
    تیم‌هایی از آمریکا، آلمان، برزیل و دیگر کشورها، همراه با شرکت‌ها و دانشگاه‌های چینی، با ربات‌هایی از سازندگانی مانند Booster Robotics رقابت کردند. هرچند زمین مسابقه شاهد برخوردها، زمین‌خوردن‌ها و حتی توقف ناگهانی برخی ربات‌ها بود، اما بسیاری توانستند به‌طور مستقل دوباره بایستند و تشویق تماشاگران را برانگیزند. 📸👏
    برگزارکنندگان می‌گویند این بازی‌ها فرصتی ارزشمند برای جمع‌آوری داده و توسعه ربات‌ها برای کاربردهای عملی مانند کار در کارخانه‌هاست. سرمایه‌گذاری میلیاردی چین در این حوزه، در کنار رویدادهایی چون ماراتن ربات‌های انسان‌نما و نمایشگاه‌های تخصصی، نشان‌دهنده تلاش این کشور برای پیشتازی در رقابت فناوری با آمریکا است. ✅🌏

    ۱۴۰۴/۵/۲۵ ۱۰:۴۶:۲۷
  • گروه مخفی Dialog به رهبری پیتر تیل در حال گسترش نفوذ در واشنگتن است

    گزارش Axios نشان می‌دهد گروه محرمانه «Dialog» که توسط پیتر تیل، سرمایه گذار فناوری ، و آورن هافمن، کارآفرین و سرمایه‌گذار حوزه تکنولوژی، تأسیس شده، قصد دارد حضور خود را در واشنگتن گسترش دهد. این گروه که به «بیلدربرگ دنیای فناوری» تشبیه می‌شود، قرار است یک پایگاه دائمی در نزدیکی پایتخت آمریکا ایجاد کند تا جلسات خصوصی با حضور چهره‌های بانفوذ، به‌ویژه رهبران صنعت تکنولوژی، برگزار کند. 🏛️💻
    «بیلدربرگ» نام نشست سالانه‌ای است که از دهه ۱۹۵۰ با حضور سیاستمداران، مدیران و نخبگان جهانی به‌صورت کاملاً محرمانه برگزار می‌شود و به نماد محافل پشت‌پرده قدرت تبدیل شده است. تشبیه Dialog به بیلدربرگ نشان می‌دهد این گروه نیز به‌دنبال ایفای نقشی مشابه در هماهنگی تصمیمات سیاسی و فناوری است. 🌍🤐
    به گفته منابع آگاه، رهبران Dialog در حال مذاکره برای خرید زمینی در ویرجینیا هستند تا آن را به مرکز نشست‌های محرمانه تبدیل کنند؛ اقدامی که می‌تواند نفوذ آن‌ها را حتی پس از پایان دوره فعلی ریاست‌جمهوری آمریکا در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با فناوری حفظ کند. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۵/۱۸ ۱۳:۱۳:۳۱
  • شرکت‌های بزرگ فناوری به دنبال بهره‌برداری از نیروگاه‌های قدیمی اروپا

    مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکان‌ها زیرساخت‌های آماده‌ای مثل برق و آب دارند و سریع‌تر از ساخت مراکز جدید به بهره‌برداری می‌رسند. ✅⚡
    شرکت‌های انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژه‌ها، به‌جای تعطیلی کامل نیروگاه‌ها، آن‌ها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راه‌اندازی می‌کنند و با شرکت‌های فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق می‌بندند. 💶🔌
    این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکت‌های فناوری حاضرند برای دسترسی سریع‌تر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راه‌اندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️

    ۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱
  • عملیات مشترک بین‌المللی علیه گروه هکری BlackSuit

    دادستانی آلمان از توقیف زیرساخت‌های گروه باج‌افزار BlackSuit در عملیات مشترک آمریکا و اروپا خبر داد. این عملیات ۲۴ ژوئیه با همکاری یوروپل و واحد تحقیقات امنیت داخلی آمریکا انجام شد و منجر به تصرف سرورها، خاموشی بدافزار و کشف داده‌های مهم برای شناسایی عاملان شد. ✅💻
    BlackSuit که پیش‌تر با نام Royal شناخته می‌شد، ۱۸۴ قربانی در جهان داشته و سایت دارک‌وب آن نیز با پیام توقیف پلیس بین‌الملل جایگزین شده است. این گروه در حملات سایبری به شهر دالاس و صنایع تولیدی، ارتباطات و بهداشت فعال بوده و گزارش‌ها حاکی از تشکیل گروه جدیدی به نام Chaos توسط اعضای سابق آن است. 🚨🌐

    ۱۴۰۴/۵/۱۴ ۱۳:۲۴:۴۰
  • چین برای رقابت هوش مصنوعی، مراکز داده را سر و سامان می‌دهد

    چین برای جلوگیری از هدررفت منابع، قصد دارد مراکز داده پراکنده را به یک شبکه سراسری وصل کند تا قدرت پردازشی بلااستفاده آن‌ها را بفروشد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که هزاران مرکز داده با سرمایه‌گذاری دولتی ساخته شدند اما فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد آن‌ها واقعاً استفاده می‌شوند. ✅💻
    وزارت صنعت چین با کمک اپراتورهای بزرگ، در حال طراحی یک سرویس ابری است تا کاربران بتوانند از این قدرت پردازشی استفاده کنند، اما تفاوت سخت‌افزارها و فاصله زیاد بین مراکز، کار را سخت کرده است. ✅📡
    برای جلوگیری از ساخت مراکز ناکارآمد جدید، دولت پروژه‌های تازه را فقط در صورتی تأیید می‌کند که مشتری و بهره‌برداری مشخص داشته باشند. ✅📊

    ۱۴۰۴/۵/۳ ۱۰:۴۷:۵۴
  • طرح جدید کاخ سفید برای رهبری جهانی در هوش مصنوعی

    کاخ سفید روز چهارشنبه از برنامه‌ای جدید برای گسترش هوش مصنوعی در آمریکا و صادرات آن به جهان رونمایی می‌کند. طبق این طرح، ایالت‌هایی که قوانین سخت‌گیرانه علیه هوش مصنوعی دارند، از دریافت بودجه فدرال محروم می‌شوند و دولت به دنبال تقویت توسعه فناوری‌های متن‌باز و ساخت مراکز داده با کمک وزارت بازرگانی است. ✅
    این برنامه بخشی از دستور دونالد ترامپ برای تبدیل آمریکا به رهبر جهانی در حوزه هوش مصنوعی است. او با لغو محدودیت‌های دوره بایدن، قصد دارد رشد سریع این فناوری را ممکن کند و استفاده از آن در وزارت دفاع و سایر بخش‌ها را افزایش دهد. ✅

    ۱۴۰۴/۵/۱ ۲۲:۲۳:۴۳
  • تتر، استیبل‌کوین خود را در بازارهای کالا به کار می‌گیرد

    شرکت تتر با خرید ۷۰٪ شرکت کشاورزی Adecoagro در آمریکای جنوبی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار، وارد بازار جهانی کالا شد تا از استیبل‌کوین USDT برای پرداخت‌های سریع فرامرزی استفاده کند. ✅
    هدف تتر، استفاده از رمزارز USDT برای پرداخت‌های فرامرزی در معاملات کالاهایی مانند شکر، برنج و اتانول است که پرداخت‌های آن ها
    به‌جای چند روز، ظرف چند ثانیه انجام می‌شوند؛ به‌ویژه در کشورهایی مثل برزیل و بولیوی. ⚡🌍💸
    تتر همچنین از انرژی تجدیدپذیر کارخانه‌های نیشکر Adecoagro برای استخراج بیت‌کوین استفاده خواهد کرد. 🔋
    این اقدام بخشی از تلاش صنعت رمزارز برای پیوند با دارایی‌های واقعی و گسترش کاربرد استیبل‌کوین‌ها در اقتصاد واقعی است. 🌾💰

    ۱۴۰۴/۴/۲۶ ۱۶:۱۱:۵۲
  • رشد فروش خودروهای لوکس مرسدس در آمریکا

    مرسدس بنز با وجود رشد فروش در آمریکا، از کاهش ۹٪ فروش جهانی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۵ خبر داد. دلیل این افت، سیاست‌های تعرفه‌ای جدید و تنش‌های تجاری جهانی، به‌ویژه بین آمریکا و چین عنوان شده است. ✅📉
    در آمریکا فروش خودروهای لوکس مانند AMG و G-Class تا ۲۶٪ رشد کرده و این کشور حالا دومین بازار بزرگ مرسدس است. ✅🇺🇸
    در بخش خودروهای برقی، فروش هیبریدهای شارژی ۳۴٪ رشد داشته اما استقبال از مدل‌های تمام‌برقی پایین‌تر از انتظار بوده است. ✅⚡
    مرسدس اعلام کرده که با وجود تقاضا، به دلیل فشارهای سیاسی، ناچار به کاهش ارسال جهانی شده است. ✅🚗

    ۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۵۶:۵۷
  • انقلاب Arm در دیتاسنترها؛ ۷۰ هزار مشتری و رشد ۱۴ برابری!

    تعداد مشتریان تراشه‌های دیتاسنتری Arm از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۴ برابر شده و به ۷۰ هزار رسیده است. ✅
    این رشد به لطف موج هوش مصنوعی و استقبال استارتاپ‌ها از تراشه‌های کم‌مصرف اما قدرتمند آرم رقم خورده است. 🧠⚙️
    گوگل، آمازون و مایکروسافت با توسعه تراشه‌های اختصاصی بر پایه آرم، به گسترش این معماری کمک کرده‌اند و میلیون‌ها تراشه در زیرساخت‌های ابری خود استفاده کرده‌اند. ☁️📈
    آرم می‌کوشد جایگاه اینتل و AMD را در بازار پردازنده‌ها به چالش بکشد. شمار اپ‌های سازگار با آرم به ۹ میلیون و توسعه‌دهندگان فعال آن به ۲۲ میلیون نفر رسیده است. 👨‍💻🚀

    ۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۴۶:۴۶
  • بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا

    📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چت‌بات‌های هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگ‌ترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش می‌دهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
    به‌دلیل عقب‌ماندن ساخت نیروگاه‌های جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالت‌ها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
    فرسودگی زیرساخت‌ها، رشد بی‌سابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواست‌ها برای اتصال نیروگاه‌های تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کناره‌گیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شده‌اند. 🏭📉
    کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر اصلاحات سریع‌تری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️

    ۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹
  • چین به‌دنبال صدرنشینی در رقابت جهانی خودروهای خودران

    چین با سرعتی بالا در حال توسعه فناوری رانندگی نیمه‌خودران است، اما پس از تصادف مرگبار خودروی SU7 شیائومی، قوانین ایمنی سخت‌گیرانه‌تری در دست تدوین دارد. ⚠️
    هدف دولت چین، حفظ تعادل میان نوآوری و ایمنی است تا صنعت داخلی در رقابت با غرب عقب نماند. هم‌زمان شرکت‌هایی مانند هواوی و BYD آماده عرضه سامانه‌های سطح ۳ هستند که به راننده اجازه می‌دهد در شرایط خاص چشم از جاده بردارد. 🛣️
    مقامات امیدوارند تا سال ۲۰۲۶ نخستین خودروی سطح ۳ تأییدشده را روانه بازار کنند، درحالی‌که خودروسازان خارجی هنوز با هزینه‌های بالا و نبود چارچوب قانونی مشابه، عقب‌تر هستند. 🌐

    ۱۴۰۴/۴/۱۷ ۰۰:۲۹:۵۶
  • موج جهانی Nintendo Switch 2؛ فتح بازار در ۴ روز

    نینتندو اعلام کرد کنسول Switch 2 در چهار روز اول عرضه بیش از ۳.۵ میلیون فروش داشته و به سریع‌ترین فروش تاریخ این شرکت دست یافته است. 🎮
    این مدل جدید با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و گرافیک بهبودیافته از ۵ ژوئن وارد بازار شده و با بازی‌هایی چون Mario Kart World عرضه می‌شود. 🏎️
    نینتندو پیش‌بینی کرده فروش این کنسول تا پایان سال مالی به ۱۵ میلیون دستگاه برسد. 📈
    نینتندو از سال ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۱۵۲ میلیون دستگاه Switch فروخته و با بازی‌هایی چون Zelda و Animal Crossing به یکی از غول‌های صنعت بازی تبدیل شده است. 🕹️

    ۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۱۷:۳۴
  • پیشتازی آمریکا در هوش مصنوعی در آستانه خطر؛ چین نزدیک‌تر از همیشه!

    دیوید سَکس، مسئول سیاست‌گذاری هوش مصنوعی در دولت ترامپ، نگرانی‌ها درباره قاچاق تراشه‌های هوش مصنوعی آمریکا را بی‌اساس دانست و هشدار داد که مقررات سخت‌گیرانه می‌تواند رشد صنعت را متوقف کرده و بازار را به چین واگذار کند. ⚠️
    او گفت تراشه‌های AI بسیار بزرگ و قابل ردیابی‌اند و محدودسازی صادرات، کشورهایی مثل امارات را به سمت چین سوق می‌دهد. 🇺🇸
    ترامپ مقررات محدودکننده دولت بایدن را لغو کرده و قصد دارد با گسترش صادرات فناوری، رقابت با چین را حفظ کند؛ از جمله توافق با امارات برای ساخت بزرگ‌ترین پردیس AI خارج از آمریکا. 🌍
    سَکس تأکید کرد که چین در توسعه مدل‌های هوش مصنوعی تنها چند ماه از آمریکا عقب است و اگر تولیدات شرکت‌های تحریم‌شده چینی مانند Huawei بازار جهانی را در اختیار بگیرند، “ما بازی را باخته‌ایم”. 🚨

    ۱۴۰۴/۳/۲۲ ۱۷:۴۵:۴۶
  • صندوق‌های رمزارزی رکورد زدند؛ بیت‌کوین مقصد امن سرمایه‌گذاران

    صندوق‌های رمزارزی در ماه می با جذب ۷.۰۵ میلیارد دلار سرمایه به رکورد ۱۶۷ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت رسیدند. 📈
    افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین برای پوشش ریسک و تنوع‌بخشی به سبد دارایی، هم‌زمان با کاهش اعتماد به بازارهای سنتی آمریکا، از دلایل اصلی این رشد است. 🪙
    ETFهای بیت‌کوین و اتریوم نقش مهمی در جذب سرمایه نهادی داشته‌اند؛ تنها در ماه گذشته، ۵.۵ میلیارد دلار به صندوق‌های بیت‌کوین وارد شده است. 🏦
    در مقابل، صندوق‌های سهام و طلا با خروج سرمایه مواجه شده‌اند که نشان‌دهنده چرخش استراتژی سرمایه‌گذاران به‌سوی رمزارزهاست. 🔄

    ۱۴۰۴/۳/۲۲ ۱۰:۴۹:۴۱
  • Apple Intelligence مکالمات را زنده ترجمه می‌کند!

    اپل در WWDC 2025 از قابلیت «ترجمه زنده» در اپ‌های Messages، FaceTime و تماس تلفنی رونمایی کرد که با استفاده از Apple Intelligence و به‌صورت کاملاً آفلاین روی دستگاه اجرا می‌شود. 🌍
    این قابلیت متن‌ها را هنگام تایپ و دریافت پیام به‌صورت آنی ترجمه می‌کند، در تماس‌های FaceTime زیرنویس زنده ارائه می‌دهد و در تماس‌های صوتی ترجمه گفت‌وگوها را به‌صورت صوتی برای طرف مقابل پخش می‌کند، حتی اگر کاربر آیفون نباشد. 📞
    اپل همچنین API مخصوصی برای افزودن این قابلیت به اپ‌های ارتباطی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است. 🛠️

    ۱۴۰۴/۳/۲۱ ۰۲:۱۵:۰۷
  • بازی سیاسی متوقف کننده هوش مصنوعی اپل در چین

    گزارش فایننشال تایمز حاکی است که راه‌اندازی خدمات هوش مصنوعی اپل و علی‌بابا در چین با تأخیر مواجه شده و دلیل آن، عدم تأیید از سوی نهاد نظارتی فضای مجازی چین (CAC) عنوان شده است. ⏳
    این دو شرکت در فوریه از همکاری برای ارائه خدمات هوش مصنوعی در آیفون‌های مخصوص بازار چین خبر داده بودند؛ اقدامی که می‌توانست به بهبود فروش اپل در این بازار کلیدی کمک کند. 📱
    اما تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده میان چین و آمریکا مانع پیشرفت پروژه شده و هنوز هیچ‌یک از دو شرکت به درخواست‌های رسانه‌ای برای اظهارنظر پاسخ نداده‌اند. 🌐

    ۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۷:۲۲:۲۴
  • استارتاپ های برتر در رویداد جهانی VivaTech

    🏆 رقابت VivaTech Innovation of the Year از میان ۳۰ استارتاپ نوآور، ۵ فینالیست نهایی را معرفی کرد. هرکدام با راه‌حل‌هایی جسورانه و فناورانه برای چالش‌های جهانی انتخاب شدند. 🌍
    🔹 BeyondMath: شبیه‌سازی فیزیک ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر با هوش مصنوعی. 🧪
    🔹 Chipiron: MRI سبک و ارزان برای غربالگری گسترده. 🧲
    🔹 Enerdrape: پنل‌های زمین‌گرمایی بدون حفاری در شهرها. 🌡️
    🔹 Hua Tech: تحلیل سلول‌های سرطانی با چیپ زیستی و AI. 🧬
    🔹 Lumisync: کاهش مصرف انرژی دیتاسنترها با فناوری نوری. 💡
    🎤 ارائه نهایی این ۵ تیم روز چهارشنبه ۱۱ ژوئن ساعت ۱۳:۳۵ در VivaTech برگزار می‌شود. 🗓️
    🥇 برنده روز پنجشنبه معرفی شده و جایزه حضور در VivaTech 2026 و TechCrunch Battlefield را دریافت می‌کند. 🎖️

    ۱۴۰۴/۳/۱۸ ۱۱:۰۱:۳۸
  • مدل جدید DeepSeek متهم به استفاده از داده‌های Gemini و ChatGPT شد

    🤖 مدل جدید DeepSeek با نام R1-0528 که عملکرد خوبی در ریاضی و برنامه‌نویسی دارد، به احتمال زیاد با داده‌هایی آموزش دیده که از مدل‌های رقیب مثل Gemini گوگل گرفته شده‌اند. 🔍
    📄 توسعه‌دهندگان می‌گویند خروجی‌های این مدل شباهت زیادی به Gemini دارد و ممکن است از طریق روشی به‌نام «تقطیر» آموزش دیده باشد؛ یعنی آموزش با استفاده از خروجی‌های مدل‌های قدرتمند مثل ChatGPT یا Gemini. ⚠️
    📌 پیش‌تر هم مدل قبلی DeepSeek گاهی خودش را ChatGPT معرفی می‌کرد که باعث شد به استفاده از داده‌های OpenAI متهم شود. 🚨
    🔒 شرکت‌هایی مثل OpenAI و Google حالا برای جلوگیری از سوءاستفاده، دسترسی به مدل‌هایشان را محدودتر و امنیتی‌تر کرده‌اند. 🔐

    ۱۴۰۴/۳/۱۴ ۲۰:۵۱:۱۰
نمایش بیشتر