• Starcloud اولین مرکز داده مجهز به تراشه‌های انویدیا را به مدار زمین می‌فرستد!

    شرکت‌های فناوری برای حل مشکل مصرف بالای انرژی مراکز داده، به سراغ یک ایده فضایی رفته‌اند: ساخت مراکز داده در مدار زمین و حتی روی ماه. استارتاپ Starcloud اعلام کرده در نوامبر اولین مرکز داده فضایی خود را با تراشه‌های قدرتمند H100 انویدیا به مدار پایین زمین می‌فرستد؛ جایی که می‌تواند داده‌های ماهواره‌ای را همان‌جا پردازش کند و نتیجه را در چند ثانیه به زمین برگرداند. 🤖🛰️
    در همین حال، شرکت Lonestar Data Holdings قصد دارد مراکز داده را در نقاط دورتر مثل مدار میان زمین و ماه یا حتی در تونل‌های گدازه روی سطح ماه بسازد. این کار علاوه بر ذخیره امن‌تر اطلاعات، می‌تواند خطر هک را کاهش دهد. 🌌🔐
    مزیت این طرح استفاده از انرژی نامحدود خورشید و سرمای طبیعی فضا برای خنک‌سازی است که مصرف آب و برق روی زمین را به‌شدت کم می‌کند. اما هزینه بالای پرتاب موشک، آلودگی محیطی و قوانین سختگیرانه همچنان موانع جدی هستند. ✅⚡

    ۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۲
  • مایکروسافت زیر ذره‌بین؛ اتهام کمک به نظارت گسترده بر فلسطینی‌ها

    مایکروسافت اعلام کرده بررسی فوری انجام می دهد که آیا اسرائیل از سرویس ابری Azure برای شنود و کنترل گسترده تماس‌های تلفنی مردم غزه و کرانه باختری استفاده کرده است یا نه. ✅📡 گزارش گاردین مدعی شده واحد اطلاعاتی اسرائیل (Unit 8200) با توافقی ویژه به بخشی اختصاصی از Azure دسترسی یافته و از آن برای ذخیره میلیون‌ها تماس روزانه استفاده کرده است. 📡📞
    این موضوع در حالی مطرح می‌شود که کارکنان مایکروسافت بارها علیه همکاری با اسرائیل اعتراض کرده‌اند. شرکت اعلام کرده در صورت اثبات چنین استفاده‌ای، این اقدام نقض شرایط خدمات خواهد بود. ⚖️💻
    مایکروسافت پیش‌تر نیز تحقیق مشابهی انجام داده و مدعی شده بود شواهدی از سوءاستفاده فناوری‌هایش در جنگ غزه نیافته است. اتهامات مشابهی علیه گوگل و آمازون نیز مطرح شده و سازمان ملل از دسترسی گسترده اسرائیل به زیرساخت ابری این شرکت‌ها خبر داده است. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۵/۲۷ ۰۹:۰۲:۱۰
  • جلبک‌ها به نیروگاه هسته‌ای فرانسه حمله کردند!

    تجمع گسترده عروس‌های دریایی در ساحل دریای شمال، نیروگاه هسته‌ای «گراولین» فرانسه را وادار به تعطیلی کامل کرد. این هجوم بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی فیلترهای آب خنک‌کننده نیروگاه را مسدود کرد و باعث خاموشی خودکار چهار رآکتور شد؛ در حالی که دو رآکتور دیگر نیز به دلیل تعمیرات تابستانی از پیش متوقف بودند. این نیروگاه توان تأمین برق پنج میلیون خانه را دارد و توقف آن، ۱۰٪ از ظرفیت هسته‌ای فرانسه را از مدار خارج کرد. ⚡🌊
    شرکت EDF اعلام کرد سیستم‌های ایمنی به‌درستی عمل کرده و هیچ آسیب یا خطر بلندمدتی برای کارکنان یا محیط‌زیست ایجاد نشده است. این پدیده پیش‌تر در نیروگاه‌هایی در سوئد، اسکاتلند، اسرائیل، ژاپن، فلوریدا و کالیفرنیا نیز رخ داده و با گرم‌شدن آب اقیانوس‌ها و کاهش شکارچیان طبیعی، احتمال بروز آن رو به افزایش است. ✅♻️

    ۱۴۰۴/۵/۲۳ ۱۱:۱۵:۱۸
  • شرکت‌های بزرگ فناوری به دنبال بهره‌برداری از نیروگاه‌های قدیمی اروپا

    مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکان‌ها زیرساخت‌های آماده‌ای مثل برق و آب دارند و سریع‌تر از ساخت مراکز جدید به بهره‌برداری می‌رسند. ✅⚡
    شرکت‌های انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژه‌ها، به‌جای تعطیلی کامل نیروگاه‌ها، آن‌ها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راه‌اندازی می‌کنند و با شرکت‌های فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق می‌بندند. 💶🔌
    این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکت‌های فناوری حاضرند برای دسترسی سریع‌تر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راه‌اندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️

    ۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱
  • Helion Energy در مسیر تأمین انرژی مایکروسافت با انرژی هسته‌ای

    استارتاپ Helion Energy با حمایت سم آلتمن و سافت‌بنک ساخت نیروگاه همجوشی هسته‌ای خود را در واشنگتن آغاز کرد؛ پروژه‌ای که قرار است از سال ۲۰۲۸ برق مراکز داده مایکروسافت را تأمین کند. 🔋⚡
    این نیروگاه با نام Orion در نزدیکی سد Rock Island و بر بستر شبکه برق منطقه‌ای ساخته می‌شود و به‌طور مستقیم به مراکز مایکروسافت متصل خواهد شد. ✅🔌
    فناوری همجوشی بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای و زباله رادیواکتیو، آینده انرژی پاک را هدف گرفته، هرچند چالش تولید انرژی بیشتر از مصرف همچنان باقی است. ♻️🧪
    مایکروسافت نیز این پروژه را بخشی از راهبرد انرژی بدون کربن خود در دهه آینده می‌داند. 🌍💡

    ۱۴۰۴/۵/۱۱ ۰۲:۵۷:۴۷
  • بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا

    📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چت‌بات‌های هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگ‌ترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش می‌دهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
    به‌دلیل عقب‌ماندن ساخت نیروگاه‌های جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالت‌ها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
    فرسودگی زیرساخت‌ها، رشد بی‌سابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواست‌ها برای اتصال نیروگاه‌های تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کناره‌گیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شده‌اند. 🏭📉
    کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر اصلاحات سریع‌تری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️

    ۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹
  • ایلان ماسک: لایحه ترامپ، نابودکننده صنایع آینده!

    ایلان ماسک با حمله‌ای شدید به لایحه اقتصادی دولت ترامپ، سکوت سیاسی خود را شکست. 🔥
    او این طرح را «دیوانه‌وار» و مخرب برای آینده اقتصاد آمریکا و صنایع انرژی پاک دانست و هشدار داد که تصویب آن میلیون‌ها شغل را نابود می‌کند. ⚡
    این لایحه شامل افزایش بی‌سابقه سقف بدهی به ۵ تریلیون دلار و مالیات‌ سنگین بر پروژه‌های سبز است، که تهدیدی مستقیم برای تسلا و صنایع تحت رهبری ماسک محسوب می‌شود. 📉
    ماسک همچنین ترامپ را به دروغ‌گویی متهم کرد و گفت بدون حمایت او، ترامپ انتخابات را می‌باخت. 💬
    او با استناد به نظرسنجی‌ها، این لایحه را «خودکشی سیاسی جمهوری‌خواهان» خواند. ⚖️

    ۱۴۰۴/۴/۱۰ ۰۱:۳۰:۰۶
  • آیا جف بزوس می‌تواند از اختلافات ترامپ و ماسک سود ببرد؟

    بر اساس گزارشی از وال‌استریت ژورنال، جف بزوس در حال استفاده از تنش اخیر میان دونالد ترامپ و ایلان ماسک برای پیشبرد منافع شرکت فضایی خود، Blue Origin است. 🚀
    طبق این گزارش، بزوس در هفته‌های اخیر دو بار با ترامپ گفت‌وگو کرده و درباره قراردادهای دولتی بیشتر برای Blue Origin مذاکره کرده است. همچنین مدیرعامل این شرکت، دیو لیمپ، به کاخ سفید رفته و با رئیس دفتر ترامپ دیدار داشته است. 🏛️
    حتی گفته می‌شود بزوس از ترامپ برای شرکت در مراسم ازدواجش در ونیز دعوت کرده است. این تعاملات هم‌زمان با جدال لفظی شدید میان ترامپ و ماسک در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است. 📱
    در حالی‌که این نزاع به‌سرعت فروکش کرد، بزوس با کنار گذاشته شدن گزینه پیشنهادی ماسک برای ریاست ناسا، فرصت را برای پیشروی بلو اوریجین فراهم دیده است. 🛰️
    برخلاف تمرکز ماسک بر سفر به مریخ، بلو اوریجین فعلاً بر مأموریت‌های ماه‌محور متمرکز است و ترامپ نیز تمایل دارد در دوره ریاست‌جمهوری‌اش شاهد یک مأموریت سرنشین‌دار به ماه باشد. 🌕

    ۱۴۰۴/۴/۷ ۱۴:۲۵:۳۴
  • ادعای آلتمن: ChatGPT و مصرف پایین انرژی

    سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، مدعی شد مصرف هر درخواست ChatGPT تنها به‌اندازه روشن‌بودن یک لامپ برای چند دقیقه یا یک قطره آب است. 💡💧 اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموع مصرف آب این مدل‌ها به ده‌ها میلیون گالن در سال می‌رسد. 📊
    این مقایسه برای کوچک‌نمایی تأثیر زیست‌محیطی هوش مصنوعی است، در حالی‌که دیتاسنترهای مایکروسافت ـ میزبان ChatGPT ـ مصرف بالایی دارند و مطالعات مستقل مصرف واقعی را بسیار بیشتر اعلام کرده‌اند. 🔥
    آلتمن بدون ارائه منبع، آینده AI را درخشان و ارزان‌قیمت ترسیم کرده و حتی وعده درآمد پایه داده، اما از مشکلات زیست‌محیطی، مصرف انرژی و نبود مقررات سخت‌گیرانه چشم‌پوشی کرده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۳۸:۰۲
  • ایلان ماسک از مصوبه تازه کنگره آمریکا به خشم آمد

    ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با لحنی تند به لایحه جدید هزینه‌های کنگره حمله کرد و آن را «نفرت‌انگیز و پر از رانت» توصیف کرد. 💥
    او در شبکه X نوشت: «دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. این لایحه شرم‌آور است.» 🗣️
    این لایحه که با حمایت جمهوری‌خواهان تصویب شده، به کاهش مشوق‌های مالی برای خودروهای الکتریکی و انرژی پاک می‌پردازد. ❌
    در صورت تصویب نهایی، تخفیف ۷۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۶ پایان می‌یابد، ضربه‌ای مستقیم به تسلا و مشتریان آن. 🚗
    همچنین مشوق‌های مربوط به نصب پنل‌های خورشیدی خانگی نیز کاهش می‌یابد، مسئله‌ای که به واحد انرژی تسلا لطمه می‌زند.🌞
    به گفته برخی منابع، ماسک از این لایحه و عدم دریافت حمایت سیاسی دلخواه، «ناامید و دلخور» است.
    در همین حین، کاخ سفید نیز نامزدی پیشنهادی ماسک برای ریاست ناسا را پس گرفت. 🚀
    به‌نظر می‌رسد سیاست، برای ماسک پرهزینه‌تر از آن بوده که انتظارش را داشت. 🎭

    ۱۴۰۴/۳/۱۷ ۰۰:۴۴:۱۸
  • خودروهای برقی، نیروگاه‌های آینده می‌شوند؟

    🔋 خودروهای برقی اغلب در خانه یا محل کار، پارک و به شارژر متصل‌اند، اما از باتری‌شان استفاده نمی‌شود. 🚗
    ⚡️ استارتاپ Volteras سیستمی ساخته که به کمک شارژرهای دوطرفه، خودروها در ساعات اوج مصرف، بخشی از برق را به خانه یا شبکه برق برگردانند. 🔁
    📉 سپس همان مقدار برق در ساعات کم‌مصرف، بدون اطلاع مصرف‌کننده دوباره شارژ می‌شود. 🔄
    📱 کاربر می‌تواند تنظیم کند که مثلاً همیشه باتری حداقل ۷۰٪ شارژ باشد یا تا ساعتی خاص آماده حرکت باشد. هوش مصنوعی باتری را بر اساس این تنظیمات مدیریت می‌کند. 🧠
    🧩 سیستم فقط بخش کوچکی از ظرفیت باتری را در اختیار شبکه می‌گذارد تا عمر باتری حفظ و خودرو همیشه آماده حرکت باشد. 🔒
    💰 مالک خودرو در ازای همکاری، بدون دخالت دستی از شرکت برق ، پول یا تخفیف می‌گیرد.
    🌐 Volteras با بیش از ۳۰ خودروساز از جمله تسلا، فورد، ولوو و بی‌ام‌و همکاری دارد و تا پایان سال ۹۰٪ بازار جهانی خودروهای متصل را پوشش می‌دهد. 🌍
    مدیرعامل آن می‌گوید: باتری خودرو فقط منبع حرکت نیست، بلکه قلب آینده شبکه برق است. 💡

    ۱۴۰۴/۳/۱۳ ۰۲:۵۴:۲۵
  • ترانسفورماتورهای هوشمند، آینده توزیع برق

    شرکت نوپای Heron Power به رهبری یکی از مدیران پیشین تسلا، اعلام کرد که موفق به جذب ۳۸ میلیون دلار سرمایه شده است. 💰
    🔌 این استارتاپ در حوزه شبکه برق فعالیت می‌کند و هدف آن توسعه نسل جدیدی از ترانسفورماتورهاست که نسبت به مدل‌های سنتی، جمع‌وجورتر، سریع‌تر و کارآمدتر هستند. ⚙️
    🏗️ ترانسفورماتورها نقشی کلیدی در انتقال برق دارند و ولتاژ را در مسیر حرکت از نیروگاه تا خانه‌ها و مراکز صنعتی تنظیم می‌کنند. 🏠
    📦 Heron تمرکز خود را بر ترانسفورماتورهای متوسط‌ولتاژ گذاشته که در پست‌های برق یا جعبه‌های سبزرنگ کنار خیابان‌ها استفاده می‌شوند. 🟩
    📅 نصب اولیه این فناوری برای اوایل سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده و همکاری با توسعه‌دهندگان بزرگ انرژی و مراکز داده آغاز شده است. 🤝
    🔋 هدف Heron ارتقای زیرساخت‌های برق به شکلی ایمن، مدرن و پایدار است؛ گامی مهم به‌سوی آینده‌ای کارآمدتر در صنعت انرژی. 🌱

    ۱۴۰۴/۳/۱۲ ۰۵:۲۲:۰۶
  • هوش مصنوعی ظرفیت‌های فراموش‌شده برق را احیا می‌کند

    📡 شرکت Gridcare با استفاده از هوش مصنوعی، راه‌حلی جالب برای مشکل برق دیتاسنترها پیدا کرده است.⚡️💻
    امروزه دیتاسنترهایی که خدمات هوش مصنوعی ارائه میدهند، برق خیلی زیادی نیاز دارند، ولی گرفتن مجوز اتصال به برق ممکنه سال‌ها طول بکشه! ⏳💡
    🔍 Gridcare با نقشه‌برداری کامل از شبکه برق، مکان هایی را پیدا میکند که برق اضافی دارند اما تاکنون مشخص نبوده است. مثلاً ممکنه در نزدیکی یک ایستگاه برق روستایی، ظرفیت خالی وجود داشته باشد که تاکنون استفاده نشده است.⚡🏞️
    🏗️ سپس به شرکت‌هایی که به دنبال راه‌اندازی دیتاسنتر هستن اطلاع میدهد: “اینجا رو امتحان کن! برق هست، نیاز به نیروگاه هم نداری!”
    🧠 بنابراین بدون نیاز به ساخت نیروگاه جدید، فقط با پیدا کردن ظرفیت‌های پنهان، می توان بیش از ۱۰۰ مگاوات برق تازه به دیتاسنترها رساند!🔋

    ۱۴۰۴/۳/۸ ۱۱:۱۵:۰۹
  • انرژی خورشیدی؛ راهکار متا برای هوش مصنوعی سبز

    ☀️ شرکت متا (Meta) قرارداد جدیدی برای تأمین ۶۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در تگزاس و کانزاس امضا کرد. این انرژی قرار است مراکز داده مرتبط با پروژه‌های هوش مصنوعی Meta را تغذیه کند. ⚡🤖
    این چهارمین قرارداد خورشیدی Meta در سال جاری است. تگزاس به‌دلیل آفتاب فراوان ، سرعت بالا در مجوزدهی و اتصال آسان به شبکه برق، به قطب توسعه انرژی خورشیدی آمریکا تبدیل شده است. 🛠️🌞
    مدیرعامل AES گفت سرعت بهره‌برداری و هزینه پایین از دلایل اصلی جذب غول‌های فناوری به انرژی خورشیدی است. 💰⏱️

    ۱۴۰۴/۳/۳ ۱۲:۴۲:۱۵
  • همزمان با هشدار آمریکا؛ دانمارک هم به قطعات مشکوک برخورد کرد

    ⚠️ در دانمارک، قطعات الکترونیکی مشکوکی در تجهیزات وارداتی شبکه انرژی کشف شده‌اند که هدف و عملکردشان نامشخص است. 🔌🔍
    انجمن Green Power Denmark اعلام کرد این قطعات در بردهای مدار چاپی دیده شده‌اند و ممکن است تهدیدی برای امنیت زیرساخت‌ها باشند. ⚠️🛠️
    مقامات درباره کشور مبدا یا جزئیات بیشتر اظهارنظر نکرده‌اند، اما تحقیقات در حال انجام است. ⏳📡
    هفته گذشته نیز گزارش‌هایی از وجود دستگاه‌های ارتباطی مشکوک در تجهیزات خورشیدی ساخت چین در آمریکا منتشر شد. 🇨🇳⚡

    ۱۴۰۴/۳/۱ ۲۰:۴۸:۱۵
  • جنرال موتورز و LG به‌دنبال تولید باتری‌های ارزان‌تر برای خودروهای برقی

    🚗 جنرال موتورز و شریک باتری‌سازی خود LG Energy Solution قصد دارند از سال ۲۰۲۸ تولید تجاری باتری‌های لیتیوم منگنز (LMR) را در آمریکا آغاز کنند. 🌐🔋
    ✅ این باتری‌ها ارزان‌تر و کارآمدتر از باتری‌های نیکل فعلی هستند و بردی بیش از ۴۰۰ مایل در هر شارژ برای خودروهای برقی ارائه می‌دهند. 🚀🔋
    📉 جنرال موتورز با این فناوری هزینه‌های باتری را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و به‌دنبال رسیدن به قیمت برابر با خودروهای بنزینی است. 🌱💰

    ۱۴۰۴/۲/۳۰ ۰۱:۱۲:۳۶
  • استقبال انفجاری از وانت برقی Slate

    استارتاپ Slate Auto با استقبال خیره‌کننده مواجه شد.⚡🚚 این استارتاپ جدید خودروسازی برقی تنها در دو هفته پس از معرفی اولین وانت برقی ارزان‌قیمت خود در لس‌آنجلس، بیش از ۱۰۰,۰۰۰ رزرو دریافت کرد. 🚀🔥
    💰 قیمت این وانت برقی کمتر از ۲۰,۰۰۰ دلار خواهد بود.
    سرمایه‌گذاران بزرگی مانند جف بزوس پشت این پروژه قرار دارند.
    با این حال، تجربه سایر استارتاپ‌های خودروهای برقی نشان می‌دهد که پیش‌سفارش لزوماً به معنای فروش موفق نیست.

    ۱۴۰۴/۲/۳۰ ۰۰:۳۲:۱۶
  • انرژی بی‌پایان از همجوشی هسته‌ای؛ آینده روشن انرژی جهان

    🚀 انرژی همجوشی هسته‌ای با ویژگی‌های بی‌نظیرش می‌تواند آینده انرژی پاک جهان را متحول کند. این روش بدون تولید آلاینده‌های مضر، با سوخت فراوان از آب دریا، و بدون خطر انفجار یا تشعشعات، انرژی بی‌پایانی تولید می‌کند.
    🔬 در تازه‌ترین دستاورد، دانشمندان مرکز ملی احتراق آمریکا (NIF) موفق شدند با استفاده از همجوشی هسته‌ای ۸.۶ مگاژول انرژی تولید کنند که از رکورد قبلی ۳.۱۵ مگاژول بیشتر است.
    این دستاورد نشان می‌دهد که همجوشی هسته‌ای دیگر فقط یک نظریه نیست و می‌تواند آینده انرژی جهان را متحول کند. این فناوری می‌تواند جایگزین نیروگاه‌های سوخت فسیلی شود، بدون تولید گازهای گلخانه‌ای، بحران انرژی را حل کند و حتی در صنایع مختلف به کار رود. 🌍💡

    ۱۴۰۴/۲/۲۸ ۲۳:۵۴:۵۲
  • نفوذ میلیاردرهای فناوری در دولت آمریکا؛ شبکه‌ای از قدرت و قراردادهای میلیاردی

    🚨 از زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، بیش از ۳۰ نفر از کارکنان و سرمایه‌گذاران میلیاردرهای فناوری مانند ایلان ماسک، پیتر تیل و مارک آندریسن به دولت آمریکا پیوسته‌اند. این افراد در نهادهایی مشغول به کار هستند که بر کسب‌وکارهای همین میلیاردرها نظارت دارند.
    🔍 شرکت‌های مرتبط با آن‌ها، از جمله SpaceX و Palantir، بیش از ۶ میلیارد دلار قرارداد دولتی دریافت کرده‌اند. این قراردادها شامل خدمات فضایی، امنیتی و فناوری‌های پیشرفته است.
    ⚠️ کارشناسان هشدار می‌دهند که این تمرکز قدرت و ثروت، رقابت اقتصادی در آمریکا را تضعیف می‌کند و سیاست‌های عمومی را به نفع شرکت‌های خاص تغییر می‌دهد. 🌐

    ۱۴۰۴/۲/۲۸ ۰۲:۳۴:۵۰
  • گوگل، آمازون و مایکروسافت به دنبال انرژی هسته‌ای برای دیتاسنترهای خود

    🌐 با افزایش تقاضای برق برای دیتاسنترها، غول‌های فناوری مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت به دنبال انرژی هسته‌ای رفته‌اند. ⚡دیتاسنترها تا پایان دهه می‌توانند مصرف برق خود را چهار برابر کنند، و انرژی هسته‌ای با تولید پایدار و بدون آلایندگی، گزینه‌ای جذاب است. 🌱
    ☀️ اگرچه انرژی خورشیدی با هزینه کمتر و زمان ساخت کوتاه‌تر در حال رشد است، اما برای تأمین برق پایدار نیاز به باتری‌های عظیم دارد. 🌞🔋
    در این میان، استارتاپ The Nuclear Company با جمع‌آوری ۷۰ میلیون دلار سرمایه قصد دارد با استفاده از رآکتورهای هسته‌ای طراحی‌شده قبلی، ۶ گیگاوات ظرفیت برق هسته‌ای ایجاد کند. ⚡🏗️

    ۱۴۰۴/۲/۲۸ ۰۲:۲۴:۴۰
  • افشای تجهیزات مخفی چینی؛ بمب ساعتی در شبکه برق آمریکا

    ☀️🔌 گزارش‌ها نشان می‌دهد تجهیزات مخفی ارتباطی در قطعات خورشیدی چینی کشف شده‌اند، از جمله رادیوهای سلولار که می‌توانند از راه دور کنترل شوند. 📡❌
    این قطعات در اینورترها و باتری‌های خورشیدی استفاده شده و امکان اختلال در شبکه برق را دارند. در نوامبر گذشته، برخی از اینورترهای خورشیدی در آمریکا از چین غیرفعال شدند. 📉🌐
    🇨🇳 چین اتهامات را رد کرده و آن را تخریب دستاوردهای زیرساختی خود می‌داند. اما با توجه به اینکه ۷۸٪ اینورترهای خورشیدی جهان ساخت چین هستند، کارشناسان امنیت انرژی آمریکا را همچنان نگرانند. 🌏

    ۱۴۰۴/۲/۲۷ ۰۱:۲۷:۲۶
  • راکتورهای کوچک، آینده تولید برق؛ گوگل پیشگام می‌شود

    🔋 گوگل و شرکت توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای Elementl Power اعلام کردند که در سه سایت برای راکتورهای پیشرفته هسته‌ای همکاری خواهند کرد. 🌐🔧 این اقدام با هدف تأمین انرژی پایدار برای مراکز داده گوگل و پروژه‌های هوش مصنوعی این شرکت انجام می‌شود. 💡🌍
    📊 گوگل امسال قصد دارد ۷۵ میلیارد دلار برای توسعه ظرفیت مراکز داده خود هزینه کند و هر یک از سه سایت هسته‌ای جدید باید حداقل ۶۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق داشته باشند. ⚡️📈

    ۱۴۰۴/۲/۲۳ ۲۳:۳۴:۰۴
  • گوگل با ۱۰ میلیون دلار برق‌کار تربیت می‌کند

    ⚡🔌🤖 در پاسخ به بحران برق ناشی از رشد هوش مصنوعی، گوگل ۱۰ میلیون دلار برای آموزش هزاران برق‌کار سرمایه‌گذاری کرد.
    مصرف برق مراکز داده در حال انفجار است و ممکن است تا ۳ سال آینده ۱۲٪ کل برق آمریکا را مصرف کنند.⚠️📈
    گوگل همچنین گزارشی منتشر کرده که توسعه انرژی هسته‌ای پیشرفته و انرژی زمین‌گرمایی را پیشنهاد می‌دهد.
    این طرح می‌تواند تا پایان دهه، ۷۰٪ به تعداد برق‌کاران بیفزاید. 🔋👷‍♂️

    ۱۴۰۴/۲/۱۴ ۰۹:۵۶:۳۸
  • جنگ کویت با استخراج رمزارز برای نجات شبکه برق

    کویت برای مقابله با بحران شدید برق، عملیات گسترده‌ای را علیه استخراج رمزارزها آغاز کرده است. دولت این کشور ماینینگ را عامل مهمی در قطعی‌های برق معرفی کرده و اعلام کرده مصرف برق در منطقه «الوفرة» پس از این عملیات ۵۵٪ کاهش یافته است. با وجود غیرقانونی بودن معاملات رمزارز در کویت، قوانینی برای ماینینگ وجود ندارد. دولت نگران است فشار بر شبکه برق با نزدیک‌شدن به تابستان و افزایش مصرف کولرها بیشتر شود. ⚡️❄️
    استخراج رمزارز به‌دلیل مصرف بالای برق در کشورهایی با انرژی ارزان، مانند کویت، رایج است. مقام‌های کویتی می‌گویند سودجویان از نبود نظارت و یارانه دولتی سوءاستفاده کرده‌اند.

    کویت برخلاف برخی کشورهای منطقه مثل امارات، مسیر محدودسازی این صنعت را انتخاب کرده است. 🛑

    ۱۴۰۴/۲/۱۲ ۱۸:۴۵:۰۷
  • قطع سراسری برق در اسپانیا و پرتغال: میلیون‌ها نفر در تاریکی

    روز دوشنبه، یک قطعی بزرگ برق بخش‌های زیادی از اسپانیا و پرتغال را در خاموشی فرو برد و میلیون‌ها نفر را بدون برق گذاشت. این مشکل که حتی بخش‌هایی از فرانسه را هم متاثر کرد، باعث از کار افتادن متروها، چراغ‌های راهنمایی، دستگاه‌های خودپرداز و حتی اینترنت شد. مقامات اعلام کردند علت این قطعی، نوسانات شدید در شبکه برق و پدیده‌های نادر جوی بوده است. در برخی شهرها مثل مادرید و لیسبون، فروشگاه‌ها با هجوم مردم برای خرید آب و مواد غذایی مواجه شدند. هرچند برق در برخی مناطق بازگشته، تعمیر کامل شبکه ممکن است تا یک هفته طول بکشد. فعلاً نشانه‌ای از خرابکاری یا حمله سایبری دیده نشده است.

    ۱۴۰۴/۲/۱۰ ۰۰:۰۴:۵۱
  • راه‌اندازی قراردادهای آتی XRP توسط CME Group

    بورس مشتقات CME Group قصد دارد در ماه می قراردادهای آتی رمزارز XRP را راه‌اندازی کند. این اقدام نشان‌دهنده علاقه روزافزون سرمایه‌گذاران به رمزارزهای کوچک‌تر است. قراردادهای آتی به معامله‌گران اجازه می‌دهد بدون مالکیت مستقیم، روی حرکات آتی قیمت XRP سرمایه‌گذاری کنند. Ripple Labs، شرکت پشت این رمزارز، اخیراً پرونده حقوقی با کمیسیون بورس اوراق بهادار را نیز حل کرده است.

    ۱۴۰۴/۲/۶ ۲۰:۲۲:۲۲
  • رشد چشمگیر خودروهای هیبریدی در بازار چین

    در چین تقاضا برای خودروهای هیبریدی، به‌شدت بالا رفته است. خودروسازان داخلی و خارجی مثل Geely، Volkswagen و Mercedes-Benz در حال ساخت مدل‌های جدید هستند. مثلاً Geely مدل Zeekr 9X را معرفی کرده که فقط با برق تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند. این نوع خودروها، مخصوصاً مدل‌های EREV که موتور بنزینی فقط برای شارژ باتری استفاده می‌شود، سریع‌تر از ماشین‌های تمام‌برقی فروش رفته‌اند. با اینکه شرکت‌هایی مثل Tesla می‌گویند این خودروها جلوی پیشرفت خودروهای برقی را می‌گیرند، برندهای چینی به خواسته خریداران توجه می‌کنند. در سال گذشته مدل‌های هیبریدی زیادی عرضه شد و شرکت CATL هم باتری مخصوص این خودروها را تولید کرده که تا ۴۰۰ کیلومتر بُرد دارد. این روند احتمالاً ادامه‌دار خواهد بود.

    ۱۴۰۴/۲/۶ ۱۵:۲۵:۳۴
  • ابزاری برای تخمین مصرف برق چت‌بات‌ها معرفی شد

    مهندسی از Hugging Face ابزاری ساخته که مصرف برق چت‌بات‌های هوش مصنوعی را در زمان استفاده تخمین می‌زند. این ابزار مخصوص رابط‌های چت اپن‌سورس است و میزان مصرف مدل‌هایی مثل Llama 3.3 را بر حسب وات‌ساعت یا ژول نشان می‌دهد و آن را با وسایلی مانند مایکروویو مقایسه می‌کند. مثلا نوشتن یک ایمیل با Llama 3.3 معادل ۰.۱۲ ثانیه استفاده از مایکروویو است. این ابزار با هدف افزایش آگاهی از اثرات زیست‌محیطی استفاده از AI توسعه یافته و سازندگان آن می‌خواهند در آینده مصرف انرژی مدل‌ها شفاف‌تر
    شود. این مدل در وب سایت huggingface با نام chat ui energy می باشد.

    ۱۴۰۴/۲/۶ ۱۵:۲۵:۳۱
  • آینده مراکز داده هوش مصنوعی؛ میلیاردها دلار هزینه و مصرف برق معادل یک شهر بزرگ

    بر اساس یک تحقیق جدید، ساخت بزرگ‌ترین مرکز داده هوش مصنوعی ممکن است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و به اندازه یک شهر بزرگ برق مصرف کند. بررسی بیش از ۵۰۰ پروژه نشان می‌دهد که مصرف برق و هزینه ساخت مراکز داده AI هرساله به‌شدت افزایش یافته است. پروژه Colossus مثلاً معادل مصرف برق ۲۵۰ هزار خانه انرژی نیاز دارد. پیش‌بینی می‌شود تا ۶ سال آینده مصرف برق چنین مراکزی به اندازه ۹ نیروگاه هسته‌ای برسد. با وجود پیشرفت در بهبود مصرف انرژی، این مراکز همچنان تهدیدی برای محیط زیست و مالیات ایالت‌ها هستند. برخی شرکت‌ها هم به‌دلیل نگرانی از این روند، پروژه‌های خود را متوقف کرده‌اند.

    ۱۴۰۴/۲/۶ ۰۰:۱۵:۳۱
  • کبالت؛ فلزی استراتژیک در باتری‌ها و صنایع نظامی

    کبالت (Cobalt) فلزی کمیاب و حیاتی است که در باتری‌های لیتیوم-یون، موتورهای جت و تجهیزات نظامی کاربرد کلیدی دارد. در گوشی‌ها و خودروهای برقی عمر و ایمنی باتری را بالا می‌برد و در صنایع نظامی برای ساخت آلیاژهای مقاوم، مغناطیس‌های قوی و سامانه‌های هدایت موشک استفاده می‌شود. بیشتر ذخایر آن در کنگو و بخش عمده پالایش آن در چین انجام می‌شود؛ موضوعی که وابستگی آمریکا را در شرایط تنش تجاری با چین افزایش داده است.
    استارتاپ آمریکایی Xerion راهکاری جدید ارائه داده: تولید کبالت خالص در یک مرحله با برق و گرمای کم. این شرکت که ابتدا از این فناوری برای ساخت الکترود باتری استفاده می‌کرد، حالا در اوهایو کارخانه‌ای آزمایشی راه‌اندازی کرده که سالانه ۵ تن کبالت تولید می‌کند؛ رقمی کوچک در مقیاس جهانی اما مناسب برای نیازهای نظامی آمریکا. Xerion می‌گوید حتی در این مقیاس توان رقابت با چین را دارد.

    ۱۴۰۴/۲/۴ ۱۸:۴۰:۰۰
نمایش بیشتر