-
سقوط سهام بایدو پس از غیبت مؤسس در نشست با رهبر چین
سهام شرکت بایدو، غول جستجوی اینترنتی چین، با کاهش 7 درصدی در بورس هنگ کنگ مواجه شد. علت این سقوط، غیبت رابین لی مؤسس شرکت در نشست مهم با رئیس جمهور شی جینپینگ بود. بایدو که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد، با همکاری استارتاپ DeepSeek در حال توسعه مدل زبانی Ernie است و تلاش میکند وابستگی خود به درآمدهای تبلیغاتی را کاهش دهد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۹ ۱۳:۳۶:۳۹ -
رقابت نفسگیر غولهای فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی
رقابت غولهای فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحلهای بیسابقه شده است. منطق آنها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، میتواند مدلهای هوش مصنوعی قویتری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیشبینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم دهها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشتهاند. 💰
با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکتها افت کرده است، زیرا سرمایهگذاران از این هزینههای سنگین نگراناند. اما مدیران فناوری معتقدند در آیندهای که «قدرت پردازش» کمیاب میشود، تنها شرکتهایی دوام میآورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵ -
۵۰ هزار اخراج با اسم هوش مصنوعی؛ واقعیت چیست؟
گزارش نیویورکتایمز از پدیدهای به نام «AI-washing» میگوید؛ یعنی شرکتها اخراج نیرو را به هوش مصنوعی نسبت میدهند، در حالی که علت واقعی اغلب مشکلات مالی یا استخدام بیشازحد در دوران کروناست. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ هزار نفر با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی» اخراج شدهاند و شرکتهایی مانند آمازون و پینترست نیز AI را دلیل تعدیل نیرو اعلام کردهاند. 🤖
اما گزارش مؤسسه فورستر نشان میدهد بسیاری از این شرکتها هنوز ابزارهای هوش مصنوعیِ آماده و قابلاتکا برای جایگزینی نیروی انسانی ندارند و در عمل، کاهش هزینهها را به آینده AI نسبت میدهند. مالی کیندر از مؤسسه بروکینگز میگوید این روایت برای سرمایهگذاران جذابتر است، چون بهجای اعتراف به ضعف کسبوکار، تقصیر به گردن فناوری آیندهمحور انداخته میشود. 📉۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۴ -
از تسلا تا استارلینک؛ امپراتوری چندشاخهای که همه دربارهاش حرف میزنند
سی سال پیش اگر کسی از یک مجموعه همهکاره حرف میزد، نام جنرالالکتریک مطرح میشد؛ اما امروز بسیاری این نقش را برای ایلان ماسک میبینند. او همزمان در شرکتهایی مثل تسلا، اسپیسایکس، xAI، شبکه اجتماعی X، استارلینک، نورالینک و بورینگکمپنی نفوذ دارد و حتی صحبتهایی درباره ادغام برخی از این کسبوکارها مطرح است. 🚀
تحلیلگران ، ماسک را فقط شبیه هنری فورد نمیدانند، بلکه او را با جان دی. راکفلر، غول صنعت نفت قرن نوزدهم آمریکا، و جک ولش، مدیر افسانهای جنرالالکتریک که آن را به یک شرکت چندشاخه بسیار بزرگ تبدیل کرد، مقایسه میکنند. گفته میشود ثروت ماسک به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده و ارزش او حتی از بسیاری شرکتهای بزرگ هم فراتر رفته است.💰
با این حال، تجربههایی مثل جنرالالکتریک نشان میدهد شرکتها و امپراتوریهای بسیار بزرگ معمولاً زیر فشار بحرانها، مدیریت پیچیده و مقررات، دچار ضعف میشوند و حتی ممکن است زمین بخورند. به همین دلیل، آینده مجموعه تحت نفوذ ماسک به تصمیمهای خودش و میزان فشار جامعه و قوانین بستگی خواهد داشت. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۴:۴۹:۵۴ -
ابزارهای تازه آمازون برای ساخت ایجنت های هوش مصنوعی؛ رقابت با غولها جدی شد
آمازون وب سرویس (AWS) در کنفرانس re:Invent 2025 دهها ابزار و مدل جدید معرفی کرد تا نشان دهد قصد دارد سهم جدیتری در بازار هوش مصنوعی داشته باشد. مدیرعامل AWS تأکید کرد که اگرچه شرکتها هنوز از AI سودی ندیدهاند، اما ایجنتهای هوش مصنوعی میتوانند نقطه تحول باشند و تأثیری مشابه اینترنت بر کسبوکارها داشته باشند. 🤖
بااینحال تحلیلگران میگویند این نوآوریها هنوز برای تغییر جایگاه AWS کافی نیست؛ چون بازار مدلهای سازمانی در اختیار OpenAI، Anthropic و گوگل است. جذابترین بخش معرفیشده، طرح «AI Factory» بود که به مشتریان اجازه میدهد مدلهای AWS را در دیتاسنترهای خود اجرا کنند؛ حوزهای که قدرت اصلی AWS یعنی زیرساخت را تقویت میکند. ⚡
طبق یک مطالعه MIT، اغلب شرکتها هنوز بازگشت سرمایه از AI نداشتهاند. اما جایگاه قوی AWS در صنعت ابر باعث میشود حتی اگر بازار AI دچار رکود شود، این شرکت بتواند به توسعه و آزمایش مسیر آینده خود ادامه دهد. 📊۱۴۰۴/۹/۱۶ ۰۸:۰۱:۰۹ -
ترس در بازار جهانی؛ بیتکوین به پایینترین سطح ۷ ماهه رسید
بازار رمزارزها جمعه با موج فرار از داراییهای پرریسک سقوط کرد و بیتکوین و اتریوم به پایینترین سطح چندماهه رسیدند. بیتکوین با افت ۲.۱٪ تا ۸۵٬۳۵۰ دلار پایین رفت و اتریوم نیز بیش از ۲٪ کاهش یافت؛ هر دو حدود ۸٪ افت هفتگی ثبت کردند. 📉
کارشناسان میگویند سرمایهگذاران نگراناند چون احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کمتر شده و این یعنی پول سختتر و گرانتر به بازار میرسد. همزمان سهام شرکتهای هوش مصنوعی هم افت کرده و شاخص نوسان بالا رفته؛ نشانهای از اینکه ترس و بیاعتمادی در بازار افزایش یافته است. 💻
در شش هفته گذشته حدود ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها پاک شده و ETFهای بیتکوین در هنگکنگ نیز نزدیک ۷٪ سقوط کردند. بازار هنوز از ریزش بزرگ ماه گذشته که ۱۹ میلیارد دلار پوزیشن لیکویید شد، آسیبدیده است. 🧨
بیتکوین تمام رشد امسال خود را از دست داده و اکنون ۸٪ منفی است؛ اتریوم هم ۱۶٪ افت کرده است. سهام شرکتهایی که بیتکوین ذخیره میکنند از جمله MicroStrategy نیز در حال سقوطاند. 📊۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۱۵:۳۷ -
فروش ۱۰۰ میلیون دلاری سهام انویدیا توسط میلیاردر معروف
پیتر تیل ، سرمایه گذار معروف ، تمام سهام خود در انویدیا را فروخته است. طبق اسناد رسمی، صندوق او در سهماهه سوم بیش از ۵۳۷ هزار سهم را واگذار کرده که ارزش تقریبی آن ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. این اقدام درست بعد از آن انجام شد که سافتبانک نیز همه ۳۲ میلیون سهم خود را فروخت و حدود ۵.۸ میلیارد دلار برای سرمایهگذاری تازه در OpenAI آزاد کرد. 📉
انویدیا که ارزشی ۵ تریلیون دلاری دارد و مهمترین تأمینکننده تراشه هوش مصنوعی در جهان است، برای بسیاری نماد رشد هوش مصنوعی محسوب میشود. بههمین دلیل، خروج همزمان دو سرمایهگذار بزرگ نگرانیها درباره احتمال شکلگیری حباب هوش مصنوعی را دوباره پررنگ کرده است؛ هشداری که کارشناسان و حتی برخی مدیران فناوری هم مطرح کردهاند. ⚠️
اکنون همه منتظر گزارش مالی انویدیا هستند تا مشخص شود این فروشها نشانه آغاز یک روند جدی در بازار است یا فقط یک اتفاق کوتاهمدت بوده است. 📊۱۴۰۴/۸/۳۰ ۰۳:۴۷:۴۸ -
بیتکوین به زیر 95,۰۰۰ دلار سقوط کرد
قیمت بیتکوین جمعه برای نخستینبار در بیش از شش ماه به زیر ۹۵ هزار دلار سقوط کرد و تا ۹۴٬۵۰۰ دلار پایین رفت؛ کمترین سطح از ۷ می. بیتکوین در حال ثبت سومین هفته پیاپی سقوط است و نسبت به اوج اوایل اکتبر حدود ۲۴٪ افت کرده است. 📉
فشار فروش در داراییهای پرریسک پس از کاهش امیدها به کاهش نرخ بهره در دسامبر افزایش یافته است. احتمال کاهش نرخ بهره که ابتدای ماه ۹۰٪ برآورد میشد، اکنون به حدود ۵۰٪ رسیده و سیاستگذاران فدرال رزرو نسبت به ادامه سیاستهای انبساطی مردد هستند. 💵
اتریوم نیز همراه با بازار قرمز شد و با ۱.۵٪ افت به حدود ۳٬067 دلار رسید. 🔻۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۲۹:۴۲ -
بسته پاداش یک تریلیون دلاری تسلا برای ایلان ماسک تأیید شد
سهامداران تسلا با اکثریت قاطع، بستهی جدید پاداش ایلان ماسک را تصویب کردند؛ طرحی که در صورت تحقق اهداف میتواند تا ۱ تریلیون دلار ارزش داشته باشد. بیش از ۷۵٪ سهامداران به این طرح رأی مثبت دادند و هنگام اعلام نتیجه در کارخانه تسلا در تگزاس شعار «ایلان! ایلان!» سر دادند. 🤖
بر اساس این طرح، ماسک حقوق ثابت نمیگیرد، اما در صورت دستیابی به مجموعهای از اهداف عملکردی و مالی، صدها میلیارد دلار سهام دریافت میکند. این برنامه شامل ۱۲ مرحله است و برای آخرین هدف، ارزش بازار تسلا باید طی ۱۰ سال از ۱.۵ تریلیون به ۸.۵ تریلیون دلار برسد. 💰
این رأی پس از دو ماه کمپین گسترده از سوی هیئتمدیره تسلا انجام شد؛ حتی تبلیغات تلویزیونی نیز برای جلب رأی سهامداران پخش شد. رئیس هیئتمدیره گفت: «تسلا در نقطه عطفی تاریخی قرار دارد.» 🚗۱۴۰۴/۸/۲۰ ۰۰:۴۷:۰۷ -
از فیلم «The Big Short» تا پیشبینی حباب هوش مصنوعی
مایکل بَری، سرمایهگذار مشهوری که سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۸ را پیشبینی کرده بود و الهامبخش فیلم «The Big Short» بود، هشدار داده این بار «حباب هوش مصنوعی» در حال شکلگیری است. 💥
طبق گزارشها، صندوق او «Scion» روی سقوط سهام انویدیا و Palantir (شرکت تحلیل دادههای عظیم) شرطبندی کرده؛ دو شرکتی که از بزرگترین برندگان موج سرمایهگذاری در هوش مصنوعی هستند. مدیرعامل پالانتیر در واکنش تند گفت اقدام بَری «غیرقابل قبول» است و افزود: «وقتی اشتباهش ثابت شود، از خوشحالی میرقصم.» 📉
بَری در پستهای اخیرش نمودارهایی از کاهش رشد سرویسهای ابری آمازون، گوگل و مایکروسافت منتشر کرد و هشدار داد که رشد فعلی فناوری بهشدت شبیه حباب داتکام سال ۲۰۰۰ است. 📊
او معتقد است شبکه پیچیده سرمایهگذاری میان غولهای AI مانند انویدیا و OpenAI اگر حتی در یک بخش دچار اختلال شود، میتواند دومینوی سقوط اقتصادی را رقم بزند. ⚠️
کارشناسان و بانک انگلستان نیز تأیید کردهاند که ارزش فعلی سهام فناوریها به سطح خطرناک و مشابه دوران حباب داتکام رسیده است. 💻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۰۸:۳۴:۴۵ -
آیا هوش مصنوعی عامل اخراجهای گسترده در آمریکا است؟
در آمریکا موج جدیدی از اخراج کارمندان آغاز شده و چشمانداز بازار کار چندان امیدوارکننده نیست. آمازون قصد دارد حدود ۱۴هزار شغل را حذف کند، متا صدها نفر را در دفاتر کالیفرنیا و واشینگتن اخراج میکند. شرکتهایی مثل فدکس و جنرال موتورز نیز تصمیمات مشابهی گرفتهاند. 📉
بسیاری از این شرکتها، کاهش نیرو را نتیجه پیشرفت هوش مصنوعی میدانند، اما کارشناسان باور دارند دلیل اصلی، رکود اقتصادی است. دیوید آتور از MIT میگوید شرکتها ترجیح میدهند اخراجها را به نام هوش مصنوعی توجیه کنند تا ضعف مالی و کاهش سود. 🤖
در همین حال، اقتصاد آمریکا در وضعیت ناپایدار قرار دارد؛ رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته، بیکاری رو به افزایش است و تورم همچنان بالاست. در ماه اوت فقط ۲۲هزار شغل جدید ایجاد شد که بسیار کمتر از انتظار بود. تحلیلگران میگویند سیاستهای تجاری دولت ترامپ و بلاتکلیفی اقتصادی، شرایط را بدتر کرده است. به نظر میرسد بسیاری از شرکتها با تکیه بر بهانهی هوش مصنوعی سعی دارند مشکلات واقعی خود را پنهان کنند. 💵۱۴۰۴/۸/۱۳ ۰۳:۵۴:۱۸ -
انویدیا، نخستین شرکت با ارزش بازار ۵ تریلیون دلار!
شرکت Nvidia با عبور از مرز ۵ تریلیون دلار ارزش بازار به نخستین شرکت عمومی جهان در این سطح تبدیل شد. 📈
رشد ۵.۶ درصدی سهام آن پس از اعلام گفتوگوی ترامپ و شی جینپینگ درباره تراشههای Blackwell و پیشبینی ۵۰۰ میلیارد دلار فروش تراشههای هوش مصنوعی توسط مدیرعامل شرکت رقم خورد. 🤖 انویدیا همچنین از ساخت هفت ابررایانه جدید برای آمریکا و سرمایهگذاری ۱ میلیارد دلاری در نوکیا برای توسعه شبکههای ۵G و ۶G هوشمند خبر داد. ⚡
سهام این غول فناوری از ابتدای سال بیش از ۵۰٪ رشد کرده و تنها سه ماه پس از عبور از مرز ۴ تریلیون، رکورد جدیدی به ثبت رسانده است. 🚀 اکنون ارزش انویدیا از مجموع بازار بورس اکثر کشورهای جهان به جز آمریکا، چین و ژاپن بیشتر است. 🌍💰۱۴۰۴/۸/۹ ۱۱:۱۱:۱۷ -
اپل و مایکروسافت هر دو ۴ تریلیون دلاری شدند؛ نقطه عطفی تاریخی در دنیای فناوری
دو غول فناوری اپل و مایکروسافت هر دو برای نخستینبار به ارزش بازار بیش از ۴ تریلیون دلار رسیدهاند. 💰 اپل پس از انویدیا و مایکروسافت، سومین شرکت تاریخ است که از این مرز عبور میکند؛ جهشی که با فروش بالای آیفون ۱۷ رقم خورده است. 📱
مایکروسافت نیز پس از امضای توافق جدید با OpenAI دوباره به این سطح بازگشت و رشد خود را مدیون خدمات ابری Azure و سهم ۲۷٪ از OpenAI با ارزشی معادل ۱۳۵ میلیارد دلار میداند. ☁️ این در حالیست که گوگل (Alphabet) نیز با ارزش ۳.۲۵ تریلیون دلار در آستانه پیوستن به این جمع است. 🚀۱۴۰۴/۸/۸ ۲۲:۴۴:۴۶ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهابسنگ بهنظر میرسیدند، اما در واقع ماهوارههای در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
به گفتهی اخترفیزیکدان هاروارد، جاناتان مکداول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج میشوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهوارهها در مدار پایین زمین است. 🌍
استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعالترین شرکتهاست و با اضافه شدن پروژههایی چون Amazon Kuiper و ماهوارههای چین، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو میشود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریعتر میکند. ☀️
افزایش ازدحام در فضا میتواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیدهای که در آن برخورد ماهوارهها زنجیرهای از آوار فضایی میسازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زبالههای فضایی وجود دارد. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
شرکتهای کوچک دفاعی: ستارههای نوظهور وال استریت!
شرکتهای کوچک دفاعی آمریکا امسال رشد چشمگیری در والاستریت داشتهاند. جنگ اوکراین و غزه باعث افزایش بودجه نظامی و توجه به پهپادها و فناوریهای ارزان و هوشمند شده است. 🚀💰
بودجه ۸۹۲ میلیارد دلاری آمریکا برای سال ۲۰۲۶ بیشتر به موشکها و پهپادهای پیشرفته اختصاص یافته و هزینه کشتیها و جنگندهها کاهش یافته است. فقط برای سامانههای بدون سرنشین ۶ میلیارد دلار کنار گذاشته شده که ۷۸ درصد بیشتر از پارسال است. 💸🔋
همزمان خریدهای کوچک در صنعت دفاعی و سرمایهگذاری خطرپذیر هم افزایش یافته و امسال بیش از ۱۴ میلیارد دلار سرمایه وارد این بخش شده است. 📊💵
کارشناسان میگویند آینده دفاعی در دست شرکتهایی است که روی سلاحهای ارزان، ارتقاپذیر و نرمافزاری سرمایهگذاری کنند. ⭐۱۴۰۴/۶/۲۹ ۰۱:۱۰:۰۲ -
جهش اوراکل به آستانه باشگاه تریلیون دلاری با قرارداد ۳۰۰ میلیارد دلاری OpenAI
سهام اوراکل بیش از ۴۳٪ رشد کرد و به بالاترین رقم تاریخ خود رسید؛ جهشی که این شرکت را به جمع شرکتهای نزدیک به ارزش یک تریلیون دلار رسانده است. این رشد پس از اعلام چند قرارداد بزرگ ابری در حوزه هوش مصنوعی اتفاق افتاد؛ از جمله قراردادی با OpenAI به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار برای خرید توان پردازشی از سال ۲۰۲۷ طی پنج سال. 🤝☁️
اوراکل علاوه بر همکاری با OpenAI، در پروژه عظیم Stargate همراه با سافتبانک و OpenAI سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری روی مراکز داده انجام میدهد و همچنین به استارتاپ xAI ایلان ماسک خدمات ابری ارائه میکند. این اقدامات جایگاه اوراکل را در رقابت با غولهای ابری مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل تقویت کرده است. 📊⚡
افزایش ارزش سهام، ثروت لری الیسون بنیانگذار اوراکل را ۱۰۲ میلیارد دلار بیشتر کرد و او را به ایلان ماسک در رقابت برای عنوان ثروتمندترین فرد جهان نزدیکتر کرد. ارزش بازار اوراکل اکنون حدود ۹۶۹ میلیارد دلار است و رسیدن به باشگاه یک تریلیون دلاری برای آن دور از دسترس نیست. ✅🚀۱۴۰۴/۶/۲۱ ۰۳:۱۹:۳۱ -
طراحی ظریف اولویت اپل، اما رقبا با هوش مصنوعی جلوتر حرکت میکنند
اپل در رویداد اخیر خود از آیفونهای جدید شامل iPhone 17، 17 Pro، 17 Pro Max و مدل باریکتر iPhone Air رونمایی کرد. هرچند طراحی باریک توجهها را جلب کرد، اما در عصر هوش مصنوعی آنچه مهمتر است نرمافزار و قابلیتهای هوشمند است؛ جایی که اپل هنوز از رقبایی مثل گوگل عقب مانده است. 🤝📱
در مراسم آیفون ۱۷ فقط اشاره کوتاهی به هوش مصنوعی شد؛ مثل بهبود دوربین و قابلیت Visual Intelligence. مهمترین ویژگی جدید هم مربوط به آیفون نبود، بلکه برای AirPods 3 عرضه شد: ترجمه زنده. همچنین هیچ خبری از نسخه هوش مصنوعی سیری نبود و معرفی آن تا سال ۲۰۲۶ عقب افتاده است. ⏳🎧
گفته میشود اپل برای جبران این عقبماندگی به همکاری با شرکتهایی مثل گوگل یا حتی خرید یک استارتاپ هوش مصنوعی فکر میکند. اگر این اتفاق بیفتد، کاربران میتوانند هم سختافزار باکیفیت آیفون را داشته باشند و هم بهترین فناوریهای هوش مصنوعی را بهصورت یکپارچه روی گوشی خود تجربه کنند. ✅🤖۱۴۰۴/۶/۲۰ ۱۶:۴۴:۴۰ -
مصرفکنندگان آمریکایی مجبور به استفاده طولانیتر از دستگاههای قدیمی!
نمایشگاه IFA 2025 برلین نشان داد عرضه فناوری به آمریکا بهدلیل تعرفههای دولت ترامپ بیش از هر زمان دیگری با ابهام روبهروست. بسیاری از شرکتها از اعلام قیمت خودداری کرده یا عرضه محصولاتشان را به تعویق انداختند و این به معنای گجتهای گرانتر و دسترسی کمتر برای مصرفکنندگان آمریکایی است. 📉💻
برندهایی مثل DJI فعلاً محصولات جدید خود را در آمریکا عرضه نمیکنند و شرکتهایی مانند TCL و مایکروسافت/Asus هم قیمت تلویزیونها و کنسولهای دستی تازه را اعلام نکردهاند. 📦🚫
در بازار رایانه نیز افزایش قیمت مشهود است؛ نمونه آن Lenovo Legion Go 2 با نمایشگر OLED است که ۱۰۵۰ دلار قیمتگذاری شده، در حالیکه مدل قبلی در ۲۰۲۳ تنها ۷۰۰ دلار بود. کارشناسان میگویند کاربران آمریکایی باید آماده نگه داشتن دستگاههای قدیمی خود برای مدت طولانیتر باشند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۲۰ ۰۰:۴۶:۴۱ -
تقاضای فزاینده برای محاسبات هوش مصنوعی؛ قرارداد بزرگ Nebius و مایکروسافت
شرکت Nebius Group قراردادی ۱۷.۴ میلیارد دلاری با مایکروسافت امضا کرده تا طی پنج سال ظرفیت پردازش گرافیکی (GPU) در اختیار این غول فناوری قرار دهد؛ ارزشی که میتواند تا ۱۹.۴ میلیارد دلار افزایش یابد. پس از این خبر، سهام Nebius بیش از ۴۷٪ رشد کرد. 🤝💻
Nebius که خدمات پردازش ابری هوش مصنوعی و تراشههای انویدیا را ارائه میدهد از اواخر امسال GPUهای اختصاصی از مرکز داده جدید خود در نیوجرسی به مایکروسافت ارائه میدهد؛ اقدامی که هم سودآور است و هم به رشد سریعتر کسبوکار ابری هوش مصنوعی این شرکت کمک خواهد کرد. ✅🚀۱۴۰۴/۶/۱۹ ۱۰:۱۲:۲۳ -
آیا پاداش ۱ تریلیونی، ماسک را فقط به تسلا متعهد میکند؟
هیئتمدیره تسلا پیشنهاد داده برای ایلان ماسک بسته پاداش ۱ تریلیون دلاری اختصاص دهد؛ پیشنهادی که در صورت اجرا، رکورد بزرگترین قرارداد پرداخت به یک مدیرعامل را در تاریخ خواهد شکست و ایلان ماسک را به اولین تریلیونر جهان تبدیل میکند. برای دریافت کامل این پاداش، تسلا باید طی ۱۰ سال آینده ارزش خود را حدود ۸ برابر کند و به ۷.۵ تریلیون دلار برسد. 🤯🚘
این طرح نشاندهنده نقش کلیدی ماسک در آینده تسلاست؛ شرکتی که اکنون با کاهش تقاضای خودروهای برقی، رقابت شدید با خودروسازان چینی و فشار برای موفقیت در پروژههای رباتتاکسی و رباتهای انساننما روبهروست. اگر این اهداف محقق شود، سهم رأی ماسک در شرکت بهطور چشمگیری افزایش مییابد. 📊🤝
کارشناسان میگویند رسیدن به چنین اهدافی بسیار دشوار است، اما اگر تسلا به آنها دست پیدا کند، هم ماسک و هم سهامداران سود بزرگی خواهند برد.
منتقدان این بسته را بیش از حد بزرگ و نشانهای از ضعف در حاکمیت شرکتی میدانند. ✅⚡با این حال، بسیاری معتقدند تعیین تکلیف این موضوع میتواند تمرکز ماسک بر مدیریت تسلا را افزایش دهد. 📊💼۱۴۰۴/۶/۱۵ ۲۱:۴۹:۲۲ -
بزرگترین بسته حقوق تاریخ؛ پیشنهاد ۱ تریلیون دلاری تسلا به ایلان ماسک
هیئتمدیره تسلا پیشنهاد داده برای ایلان ماسک یک بسته جبران خدمت به ارزش ۱ تریلیون دلار تصویب شود؛ بستهای که اگر اجرایی شود، بزرگترین حقوق و پاداش تاریخ شرکتها خواهد بود و نشان میدهد نقش ماسک در آینده تسلا تا چه حد تعیینکننده است. 🚘🤖
طبق این طرح، ماسک حقوق یا پاداش نقدی نمیگیرد و تنها در صورتی سهام دریافت میکند که تسلا به اهداف بزرگی مثل رسیدن به ارزش بازار ۸.۶ تریلیون دلار، فروش میلیونها خودروی برقی، راهاندازی رباتاکسی و عرضه رباتهای انساننما دست یابد. 📈💵
پس از اعلام خبر، سهام تسلا حدود ۲٪ رشد کرد. ✅📊۱۴۰۴/۶/۱۵ ۲۰:۴۵:۴۴ -
سهام Broadcom در پی اعلام یک قرارداد بزرگ هوش مصنوعی جهش کرد!
سهام برادکام پس از اعلام قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری برای تأمین تراشههای هوش مصنوعی با یک مشتری جدید، ۱۱٪ رشد کرد. این قرارداد موقعیت برادکام را در برابر وابستگی غولهای فناوری به تراشههای انویدیا تقویت میکند. 🤝💻
تحلیلگران میگویند احتمالاً مشتری جدید OpenAI است؛ قراردادی که میتواند فروش بخش هوش مصنوعی برادکام را در سال ۲۰۲۶ به بیش از ۴۰ میلیارد دلار برساند. ✅📊۱۴۰۴/۶/۱۵ ۲۰:۳۵:۱۳ -
سقوط ۱۲ درصدی توکن رمزارزی خانواده ترامپ در اولین روز معامله
توکن رمزارزی خانواده ترامپ با نام World Liberty ($WLFI) که سال گذشته عرضه شده بود، از این هفته وارد معاملات عمومی شد و در نخستین روز حدود ۱۲٪ افت کرد تا به ۰.۲۴۶ دلار برسد. ارزش کل بازار آن نزدیک به ۷ میلیارد دلار برآورد شد و جایگاه ۳۱ رمزارزهای بزرگ دنیا را به دست آورد. 📉💰
این پروژه تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای خانواده ترامپ سود داشته و حالا در صرافیهای بزرگی مثل بایننس و OKX معامله میشود. در عین حال، برخی منتقدان نسبت به تضاد منافع احتمالی بین فعالیتهای رمزارزی ترامپ و نقش او در سیاستگذاریهای مالی هشدار دادهاند. ✅⚖️۱۴۰۴/۶/۱۲ ۰۰:۲۹:۵۲ -
ارتباط پنهان نفت و فناوری؛ چرا سهام تکنولوژی با قیمت نفت تکان میخورد؟
نوسانات قیمت نفت فقط بازار انرژی را تکان نمیدهد، بلکه بر شرکتهای فناوری هم اثر میگذارد. وقتی نفت گران میشود، ترس از تورم و کند شدن رشد اقتصادی بالا میرود و همین موضوع میتواند ارزش سهام تکنولوژی را پایین بیاورد. در مقابل، کاهش قیمت نفت شرایط بهتری برای رشد این شرکتها ایجاد میکند. 📉💻⚡
این تأثیر فقط مالی نیست؛ شرکتهایی مثل سازندگان مراکز داده یا صنایع فضایی و موشکی هم مستقیم از هزینه انرژی و حملونقل تأثیر میگیرند. بنابراین تغییر قیمت نفت میتواند به افزایش یا کاهش هزینههای آنها منجر شود. 🚀🔌
این هفته هم بهدلیل تنشهای سیاسی و افزایش تولید گروه کشورهای صادرکننده نفت (اوپکپلاس)، بازار نفت دچار افتوخیز شد. کارشناسان میگویند تا زمانی که وضعیت اقتصاد جهانی و بازار انرژی آرام نگیرد، این نوسانات میتواند بر آینده فناوری هم سایه بیفکند. ✅🛢️🌍۱۴۰۴/۶/۱۱ ۲۳:۴۹:۲۶ -
۱۰ درصد سهام اینتل به واشنگتن رسید؛ معاملهای پرحاشیه در دنیای تراشهها
اینتل با دولت ترامپ توافقی امضا کرده که براساس آن آمریکا ۱۰ درصد سهام اینتل را به دست آورده و در مقابل، اینتل ۵.۷ میلیارد دلار نقد دریافت کرده است. هدف این قرارداد این است که اینتل نتواند بخش «ریختهگری» خود (که تراشههای سفارشی تولید میکند) را در سالهای آینده جدا یا به شرکت دیگری واگذار کند. 🤝💻
در این توافق بندی وجود دارد که اگر سهم اینتل در این بخش به کمتر از ۵۱ درصد برسد، دولت میتواند ۵ درصد دیگر از سهام اینتل را با قیمت ۲۰ دلار بخرد. این در حالی است که بخش ریختهگری اینتل در سهماهه اخیر ۳.۱ میلیارد دلار ضرر داده و بسیاری از سرمایهگذاران پیشتر خواستار فروش یا جداسازی آن بودند. ✅📉۱۴۰۴/۶/۹ ۰۱:۰۰:۱۸ -
سقوط ناگهانی بیتکوین پس از فروش ۲۴ هزار واحد توسط یک نهنگ
بیتکوین پس از فروش بیش از ۲۴ هزار واحد توسط یک «نهنگ» سقوط کرد و از اوج ۱۱۷,۳۷۰ دلار به حدود ۱۱۲,۶۶۰ دلار رسید؛ رخدادی که ۳۱۰ میلیون دلار از موقعیتهای لانگ و در مجموع ۱۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار را تنها در ۲۴ ساعت از بین برد. 🤯📉
با این حال، اتریوم وضعیت بهتری دارد؛ هرچند طی ۲۴ ساعت اخیر حدود ۴٪ افت کرده و به ۴,۶۳۷ دلار رسیده، اما در ماه جاری همچنان ۲۴٪ رشد داشته است. محبوبیت ETFهای اتریوم که اکنون ۵.۲٪ از ارزش بازار آن را تشکیل میدهند، یکی از عوامل اصلی این روند است. 📊🔥
تحلیلگران میگویند حمایت دولت ترامپ فضای مثبتی برای رمزارزها ایجاد کرده، اما خروج سرمایه از سوی غولهایی مثل بلکراک و فیدلیتی و ریزش سایر رمزارزها از جمله ریپل (۲٪)، سولانا (۴٪)، ترون (۳٪) و دوجکوین (۵٪) نشان میدهد نگرانیها درباره پایداری این رشد همچنان باقی است. ✅🌐۱۴۰۴/۶/۵ ۰۲:۰۰:۳۸ -
نوسانات سهام فناوری؛ انتظار برای گزارش انویدیا
سهام فناوری آمریکا با افت اخیر نگاهها را به گزارش مالی انویدیا دوخته است؛ شرکتی که ماه گذشته به ارزش بیش از ۴ تریلیون دلار رسید و نماد اصلی رونق هوش مصنوعی محسوب میشود. 🤖💹
انتظار میرود انویدیا در سهماهه دوم مالی به درآمد ۴۵.۹ میلیارد دلار و رشد ۴۸٪ سود هر سهم برسد. افزایش سرمایهگذاری غولهای فناوری در AI نیز تقاضا برای محصولات این شرکت را تقویت میکند. 📊⚡
گروه «هفت شگفتانگیز» شامل انویدیا، اپل و مایکروسافت تاکنون رشد سود ۲۶٪ را ثبت کردهاند، در حالیکه بقیه شرکتهای S&P 500 تنها ۷٪ رشد داشتهاند. ✅📈۱۴۰۴/۶/۳ ۱۳:۱۴:۳۹ -
دولت ترامپ، 10 درصد از سهام اینتل را خرید
دونالد ترامپ اعلام کرد دولت آمریکا ۹.۹٪ از سهام اینتل را به ارزش ۸.۹ میلیارد دلار خریداری میکند؛ اقدامی که ۱۰ میلیارد دلار منابع برای ساخت و توسعه کارخانههای تراشهسازی این شرکت در آمریکا فراهم میکند. 🤝💻
سهام اینتل پس از انتشار خبر معامله بیش از ۶٪ رشد کرد. منتقدان مداخله دولت در شرکتها را پرریسک میدانند، اما تحلیلگران میگویند این حمایت میتواند به احیای کسبوکار زیانده اینتل کمک کند. ✅📈۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۱۹:۰۵



