-
زیرساختهای جهانی توان پاسخگویی به رشد هوش مصنوعی را ندارند!
رشد انفجاری مراکز داده هوش مصنوعی در جهان باعث کمبود گسترده در تراشهها و تجهیزات موردنیاز این صنعت شده است. ⚠️
کارشناسان میگویند افزایش تقاضا برای ساخت مراکز داده، فشار زیادی بر زنجیره تأمین جهانی وارد کرده و تولیدکنندگان نمیتوانند بهسرعت پاسخگوی نیاز بازار باشند. 💻 این روند باعث شکلگیری رقابتی شدید میان کشورها برای پیشتازی در حوزه هوش مصنوعی شده است. 🌍
قدرتهای بزرگ جهان نیز برای حفظ جایگاه خود، برنامههای ملی ویژهای در زمینه توسعه فناوریهای هوش مصنوعی تدوین کردهاند. 🤖
این موضوع یکی از محورهای گفتوگو در نشست اقتصادی اخیر در کره جنوبی بود، جایی که رهبران تجاری درباره آینده صنعت هوش مصنوعی و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی تبادل نظر کردند. 🤝۱۴۰۴/۸/۷ ۱۱:۲۹:۴۷ -
متا و تیکتاک تسلیم قانون شدند؛ غیرفعالسازی حسابهای نوجوانان از دسامبر!
شرکتهای متا (مالک فیس بوک و اینستاگرام) ، تیکتاک و اسنپچت اعلام کردند از ۱۰ دسامبر قانون جدید استرالیا را اجرا میکنند که استفاده افراد زیر ۱۶ سال از شبکههای اجتماعی را ممنوع میسازد. ⚖️📅 این پلتفرمها گفتهاند هرچند با قانون موافق نیستند، اما آن را اجرا خواهند کرد تا از جریمههای سنگین تا ۴۹.۵ میلیون دلار استرالیا جلوگیری شود. 💰 حدود یک میلیون حساب کاربری زیر ۱۶ سال در استرالیا تحت تأثیر این تصمیم قرار میگیرند. 👥 حسابهایی که رفتارشان نشان دهد سن واقعی کمتر از ۱۶ سال دارند، از تاریخ یادشده غیرفعال میشوند و کاربران میتوانند دادههای خود را حذف یا تا رسیدن به سن ۱۶ سالگی نگه دارند. 🔒 این اقدام در پی افزایش نگرانیها درباره تأثیر شبکههای اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان انجام میشود. 🌍💬
۱۴۰۴/۸/۷ ۱۰:۱۷:۰۶ -
درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!
در حالیکه دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازهای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
«شان دافی»، وزیر حملونقل و مدیر موقت ناسا، در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیسایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محمولهای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میمها و توییتهایی توهینآمیز، از جمله اشارهای تمسخرآمیز به گذشته دافی بهعنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب میشود؛ بهویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
رسانهها گزارش دادهاند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حملونقل قرار دهد؛ موضوعی که میتواند کنترل ماسک بر برنامههای فضایی را محدود کند. 🏛️۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵ -
پاسخ اروپا به SpaceX؛ ادغام سه غول برای ساخت امپراتوری ماهوارهای جدید
سه شرکت بزرگ هوافضای اروپا، ایرباس (Airbus)، تالس (Thales) و لئوناردو (Leonardo) در آستانه ادغام واحدهای ماهوارهسازی خود هستند تا با سلطهی استارلینک ایلان ماسک رقابت کنند. 🚀 طبق گزارش رویترز، این سه غول صنعتی بر سر چارچوب توافق به نتیجه رسیدهاند و تنها جزئیات نهایی حقوقی و مالی در حال بررسی است. 📑 پروژه با نام رمز “Projet Bromo” شناخته میشود و هدف آن تشکیل یک هلدینگ مشترک است که هر شرکت حدود یکسوم سهام آن را در اختیار خواهد داشت. 🛰️ اجرای کامل این طرح به تأیید نهادهای نظارتی نیاز دارد و احتمالاً تا دو سال آینده نهایی میشود. ⏳ منابع آگاه میگویند اگرچه این ادغام از نظر فنی و مالی پیچیده است، اما شرکتها با توجه به کاهش سود و سهم بازار خود، مصمماند همکاری را پیش ببرند. 💪🌍 این اتحاد میتواند نقطهی عطفی در صنعت ماهواره اروپا باشد و توان رقابتی آن را در برابر SpaceX افزایش دهد. ⚡
۱۴۰۴/۸/۳ ۲۲:۳۹:۵۹ -
بریتانیا سلطه اپل و گوگل را کاهش میدهد
دولت بریتانیا اعلام کرده که میخواهد جلوی نفوذ بیش از حد اپل و گوگل در بازار گوشیها را بگیرد و رقابت را بیشتر کند. ⚖️📱
تقریباً همه گوشیهای موجود در بریتانیا از سیستمعاملهای iOS اپل یا اندروید گوگل استفاده میکنند و کاربران فقط از اپاستور یا پلیاستور این دو شرکت میتوانند برنامه دانلود کنند. 💡
این موضوع باعث شده اپل و گوگل کنترل زیادی بر بازار داشته باشند و قوانین خودشان را بر شرکتها و توسعهدهندگان تحمیل کنند. 💰
دولت بریتانیا حالا با دادن عنوان «بازار راهبردی» به این دو شرکت، میتواند در صورت نیاز، آنها را مجبور به تغییر قوانین کند تا شرکتهای دیگر هم بتوانند رقابت کنند و کاربران گزینههای بیشتری داشته باشند. 🚀
گوگل این تصمیم را غیرمنصفانه دانسته و گفته ممکن است رشد فناوری کند شود، اما اپل هشدار داده این تغییرات میتواند باعث کاهش امنیت گوشیها و تأخیر در ارائه ویژگیهای جدید شود. 🔒⚠️۱۴۰۴/۸/۲ ۱۱:۰۸:۱۳ -
OpenAI از مرورگر جدید Atlas رونمایی کرد
شرکت OpenAI در یک لایو استریم غیرمنتظره از مرورگر جدید خود به نام Atlas رونمایی کرد؛ محصولی که قرار است نحوه جستوجو و استفاده از اینترنت را با هوش مصنوعی متحول کند. 🌐🤖 سم آلتمن مدیر عامل OpenAI گفت این مرورگر تجربهای تازه است که ترکیب چت و مرور وب را جایگزین جستوجوی سنتی میکند. 💬✨ هدف اصلی، ارائه روشی گفتوگومحور برای تعامل با وب است تا کاربران بهجای کلیک روی لینکها، پاسخ مستقیم بگیرند. 🔍⚡
مهندس ارشد Atlas، بن گودجر (از سازندگان سابق فایرفاکس و کروم) این مدل را تحولی در جستوجو نامید. 🧠 Atlas با داشتن پشتوانه ۸۰۰ میلیون کاربر هفتگی ChatGPT تهدیدی جدی برای گوگل و مرورگر کروم محسوب میشود، زیرا ممکن است بخش بزرگی از دادههای کاربری و درآمد تبلیغاتی گوگل را کاهش دهد. 📉
گوگل در حالی تلاش دارد با افزودن هوش مصنوعی به نتایج جستوجو رقابت کند که OpenAI مدل کاملاً متفاوتی از جستوجوی تعاملی ارائه کرده است. 🚀۱۴۰۴/۸/۱ ۰۳:۱۴:۰۷ -
پایان دوران هیجان اولیه ChatGPT؛ حالا فقط کاربران وفادار ماندهاند!
تحلیل جدید Apptopia نشان میدهد رشد اپلیکیشن موبایل ChatGPT به نقطه اوج خود رسیده و اکنون در مرحله ثبات قرار دارد. 📉 از آوریل تاکنون، میزان دانلودهای جهانی کاهش یافته و در اکتبر حدود ۸.۱٪ افت ماهانه ثبت شده است. با وجود میلیونها نصب روزانه، رشد کاربران فعال متوقف شده و کاربران آمریکایی نیز زمان کمتری را در برنامه سپری میکنند؛ میانگین زمان استفاده از جولای ۲۲.۵٪ و دفعات باز کردن اپ ۲۰.۷٪ کاهش یافته است. ⏱️
با این حال، نرخ ریزش کاربران جدید کاهش یافته و اپلیکیشن اکنون کاربران وفادار خود را حفظ کرده است. 📲 کارشناسان میگویند رقابت با Gemini گوگل و تغییرات در مدل GPT-5 در این افت مؤثر بودهاند. 🤖
به گفته Apptopia، دوران کنجکاوی اولیه کاربران به پایان رسیده و ChatGPT حالا به ابزاری روزمره تبدیل شده است. 💡 تحلیلگران معتقدند برای حفظ رشد، OpenAI باید با ویژگیهای جدید و بازاریابی هدفمند دوباره توجه کاربران را جلب کند. 🚀۱۴۰۴/۷/۲۸ ۰۶:۵۱:۵۷ -
اپل راه نجات Vision Pro را در قالب عینکهای هوشمند پیدا کرد
هدست Vision Pro اپل که از سال ۲۰۲۴ با استقبال کمی روبهرو شد، جای خود را به پروژه جدید این شرکت یعنی عینکهای هوشمند اپل میدهد. 🥽📉 اپل نسخه ارزانتر Vision Pro را کنار گذاشته و حالا روی ساخت عینکهای هوشمندی متمرکز است که احتمالاً محبوبترین گجت سال ۲۰۲۵ خواهند شد. 🔥 طبق گزارش بلومبرگ، سیستمعامل visionOS در این عینکها استفاده میشود و دو حالت دارد: یکی هنگام اتصال به آیفون و دیگری در اتصال به مکبوک با قابلیتهای پیشرفتهتر. 💻 این فناوری میتواند اپل را به رقیبی جدی برای Ray-Ban Display متا تبدیل کند. ⚔️ ترکیب ردیابی چشم، حرکات دست و هماهنگی با محصولات اپل، نشان میدهد این شرکت مسیر تازهای برای موفقیت در دنیای واقعیت ترکیبی یافته است. 🚀
۱۴۰۴/۷/۲۶ ۲۰:۲۱:۳۶ -
SoundCloud ویژگیهای اجتماعی جدید را برای کاربران معرفی کرد
اپلیکیشن موسیقی «ساندکلاود» با قابلیتهای جدید اجتماعی به پلتفرمی تعاملیتر تبدیل میشود. 🎶 این شرکت اعلام کرد کاربران میتوانند آهنگهایی را ببینند که دوستان یا هنرمندان محبوبشان گوش میدهند و بر اساس لایکهای آنها پلیلیستهای جدید کشف کنند. 💬 هدف، افزایش تعامل کاربران و رقابت با اسپاتیفای است. 🆚 از جمله ویژگیهای تازه میتوان به «Liked By Your Crew» برای نمایش آهنگهای محبوب میان دوستان و «Trending Trackwall» برای دیدن آهنگهای پرطرفدار اشاره کرد. 📈 این قابلیتها در نسخه وب و اپهای iOS و اندروید فعالاند. 📱 همچنین ویژگی «Hot For You» آهنگهای روز را براساس سلیقه کاربر پیشنهاد میدهد و بخش پیشنهاد دنبالکردن افراد، ارتباط اجتماعی را آسانتر کرده است. 🤝
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۳:۴۵:۴۶ -
آمازون با دستگاههای نسخهپیچی هوشمند، وارد رقابت با داروخانهها شد!
آمازون اعلام کرد دستگاههای خودکار نسخهپیچی را در کلینیکهای «وان مدیکال» راهاندازی میکند. 💊 با این دستگاهها، بیماران میتوانند بلافاصله بعد از ویزیت، داروی خود را دریافت کنند. 🏥 اولین کیوسکها از دسامبر در لسآنجلس فعال میشوند و بهزودی در شهرهای دیگر نیز نصب خواهند شد. 📍 بیماران هزینه را از طریق اپلیکیشن آمازون پرداخت میکنند و دارو در چند دقیقه آماده میشود. ⏱️ این دستگاهها داروهای رایج مثل آنتیبیوتیک و داروی فشار خون را ارائه میدهند اما داروهای خاص یا نیازمند یخچال را شامل نمیشوند. ⚠️ آمازون میگوید این طرح باعث میشود بیماران بدون نیاز به رفتن به داروخانه، سریعتر داروی خود را بگیرند. ✅ این اقدام همزمان با تعطیلی بسیاری از داروخانههای سنتی، گامی دیگر از آمازون برای ورود جدیتر به حوزه سلامت است. 🚀
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۱:۱۱:۵۶ -
رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیسایکس، حالا نوبت Verizon است!
شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهوارهای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتنهای زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیشتر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحلهی تازهای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دهها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲ -
اروپا بدون زیرساخت دیجیتال قوی از رقابت جهانی جا میماند
پژوهش شرکت فرانسوی Qonto نشان میدهد بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط اروپا بهجای تقویت زیرساختهای دیجیتال، تمرکز خود را بر استفاده از هوش مصنوعی گذاشتهاند. 📉 در حالی که شرکتهای بزرگ اروپا بهسرعت در حال توسعه زیرساختهای دیجیتال و سرمایهگذاری در هوش مصنوعی هستند، بسیاری از شرکتهای کوچک هنوز دانش و امکانات لازم برای این تحول را ندارند. 🏭 طبق این گزارش، ۴۶٪ از این شرکتها روزانه از ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده میکنند، اما فقط بخش کمی از آنها از سیستمهای دیجیتال برای حسابداری، تحلیل داده یا مدیریت اسناد بهره میبرند. 🤖 این شکاف دیجیتال میتواند آینده اقتصادی اروپا را تهدید کند. ⚠️ پژوهش با بررسی ۱۶۰۰ مدیر در فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا نشان داد دو شرکت از هر پنج شرکت برای تحول دیجیتال آماده نیستند. 🌍 آلمان بیشترین آمادگی را دارد، در حالی که فرانسه از دیگر کشورها عقب مانده است. 🇩🇪🇫🇷 مدیرعامل Qonto تأکید کرد رشد پایدار بدون زیرساخت دیجیتال قوی ممکن نیست. 💡
۱۴۰۴/۷/۱۸ ۲۳:۴۲:۰۷ -
OpenAI با AMD قرارداد چند میلیارد دلاری امضا کرد
OpenAI در قراردادی چندمیلیارددلاری با AMD، قصد دارد ۶ گیگاوات ظرفیت پردازشی و میلیاردها دلار تراشه پیشرفته برای توسعه نسل جدید هوش مصنوعی خود خریداری کند. 💰 اجرای پروژه از نیمه دوم ۲۰۲۶ آغاز میشود و OpenAI در نهایت حدود ۱۰٪ از سهام AMD را دریافت میکند. 📈 این همکاری دهها میلیارد دلار درآمد برای AMD به همراه دارد و زیرساختهای هوش مصنوعی OpenAI را سرعت میبخشد. 🚀 این قرارداد در ادامه موج سرمایهگذاریهای بزرگ OpenAI با Nvidia و Oracle است. ☁️ پس از اعلام خبر، سهام AMD بیش از ۳۷٪ رشد کرد. 📊 کارشناسان هشدار میدهند ترکیدن حباب احتمالی هوش مصنوعی میتواند برای اقتصاد آمریکا خطرناک باشد. ⚠️
۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۸:۲۶:۰۳ -
پکن میخواهد جهان را با خودروهای خودران تسخیر کند؛ اروپا نگران است
شرکتهای چینی فعال در خودروهای خودران که از بازار آمریکا کنار گذاشته شدهاند، اکنون تمرکز خود را بر اروپا گذاشتهاند و در حال افتتاح دفتر، بستن قراردادهای داده و انجام آزمایشهای جادهای هستند. 🚗🌍
در چین بیش از نیمی از خودروهای جدید دارای سیستم کمکراننده سطح ۲ هستند؛ یعنی خودرو میتواند در برخی شرایط فرمان، گاز و ترمز را کنترل کند اما راننده باید هوشیار بماند. 🇨🇳
چند شرکت پیشرو مانند Momenta و Deeproute.ai قصد دارند فناوری سطح ۴ را در اروپا آزمایش کنند؛ سطحی که خودرو میتواند در مسیرهای مشخص بدون دخالت انسان حرکت کند. 🤖🇩🇪
رئیس کمیسیون اروپا خواستار همکاری قاره برای توسعه این فناوری شده و هشدار داده که اروپا نباید از چین و آمریکا عقب بماند. 🏎️💡
کارشناسان میگویند رقابت با چین میتواند پیشرفت صنعت خودران اروپا را تسریع کند، هرچند هنوز نیاز به قوانین و حمایتهای بیشتر احساس میشود. 📊✅۱۴۰۴/۷/۱۵ ۱۳:۴۷:۰۲ -
مرورگر هوش مصنوعی Comet از شرکت Perplexity به صورت رایگان عرضه شد!
استارتاپ Perplexity مرورگر هوش مصنوعی «Comet» را رایگان برای همه عرضه کرد تا با رقبایی چون گوگل کروم و مرورگرهای نوظهور رقابت کند. 🚀.
ویژگی اصلی آن دستیار جانبی است که هنگام مرور صفحات وب محتوا را خلاصه میکند، پرسشها را پاسخ میدهد و مدیریت وب را بر عهده میگیرد. کاربران به ابزارهایی مانند اخبار شخصیسازیشده، مدیریت پروژه، مقایسه قیمت، برنامهریزی سفر، امور مالی و اخبار ورزشی نیز دسترسی دارند. 📱.
مشترکان طرح Max علاوه بر مدلهای پیشرفته، به دستیار ایمیل و «دستیار پسزمینه» مجهز میشوند که چند کار را همزمان انجام داده و از طریق داشبورد مرکزی قابل کنترل است. 🖥️.
همچنین سرویس جدید «Comet Plus» با اشتراک ۵ دلاری معرفی شده که نسخهای هوش مصنوعی از اپل نیوز است و برای کاربران Pro و Max بهطور خودکار فعال میشود. 💡.۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۴:۲۳:۲۵ -
اپل به سمت عینکهای هوش مصنوعی میرود
اپل برنامه بازطراحی عینک واقعیت مجازی Vision Pro را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر توسعه عینکهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی قرار داده است. این تصمیم برای رقابت مستقیم با محصولات متا اتخاذ شده است. 🕶️
طبق گزارش بلومبرگ، اپل دستکم دو مدل عینک هوشمند در دست ساخت دارد. مدل نخست با نام رمز N50 فاقد نمایشگر خواهد بود و از طریق آیفون کار میکند. انتظار میرود این محصول سال آینده معرفی و در سال ۲۰۲۷ روانه بازار شود. 📱
مدل دوم عینکهای اپل به نمایشگر مجهز است و رقیب مستقیم عینکهای متا ری-بن خواهد بود که اخیراً معرفی شدند. اپل که پیشتر قصد داشت این نسخه را در سال ۲۰۲۸ عرضه کند، اکنون روند توسعه آن را تسریع کرده است. ⏩
با وجود این تغییر مسیر، اپل همچنان از متا عقبتر است، چرا که متا نخستین عینک هوشمند خود را در سال ۲۰۲۱ عرضه کرده بود. 📊۱۴۰۴/۷/۱۱ ۱۸:۱۳:۰۸ -
فیسبوک با چالشهای تازه، رقابت طرفداران را داغتر میکند
فیسبوک ویژگی جدید «چالشهای طرفداران» را اضافه کرده است. در این بخش تولیدکنندگان محتوا از دنبالکنندگان میخواهند با ساخت ریلز یا پست و استفاده از هشتگ مخصوص، در چالش شرکت کنند. آثار هم در یک جدول رتبهبندی براساس میزان واکنشها نمایش داده میشود. 🎬✨
همچنین نشان هوادار برتر حالا قابل تغییر است و کاربران میتوانند عنوانی اختصاصی بگیرند.
به گفته متا، در سه ماه اخیر بیش از ۱.۵ میلیون اثر در این چالشها ارسال شده است. هدف اصلی این تغییرات، بیشتر کردن تعامل واقعی میان کاربران و خالقان در فیسبوک است. 📊🤝۱۴۰۴/۷/۹ ۰۹:۱۸:۴۷ -
کرهجنوبی وارد عرصه رقابت هوش مصنوعی جهانی میشود
کرهجنوبی با سرمایهگذاری ۳۹۰ میلیون دلار طرح بزرگی برای توسعه هوش مصنوعی بومی آغاز کرده است. 🇰🇷💻
پنج شرکت در این پروژه حضور دارند و دولت هر شش ماه عملکردشان را ارزیابی کرده و در نهایت تنها دو شرکت باقی میمانند. ✅
LG روی مدل Exaone 4.0 با تمرکز بر دادههای صنعتی و کارایی کار میکند.🔬⚙️
SK Telecom با مدل A.X و سرویس «A.» بیش از ۱۰ میلیون کاربر جذب کرده و اعلام کرده است که این مدل در پردازش زبان کرهای حدود ۳۳٪ بهتر از GPT-4o عمل میکند. 📱🤖
Naver Cloud با مدل HyperCLOVA X اکوسیستم کامل هوش مصنوعی ساخته و آن را در جستجو، خرید و خدمات سالمندان به کار گرفته است. 🛒🧭
استارتاپ Upstage نیز با مدل Solar Pro 2 در آزمونهای کرهای از رقبای جهانی جلو زده و بر صنایع مالی و پزشکی تمرکز دارد. 🚀📊
این رقابت نشان میدهد کرهجنوبی میخواهد با نیازهای بومی و کارایی بالا، جایگاه مستقلی در دنیای هوش مصنوعی به دست آورد. 🌐🔥۱۴۰۴/۷/۸ ۰۹:۱۲:۵۱ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
از واشنگتن تا ابوظبی؛ امارات شریک تازه تیکتاک آمریکا
سهام تیکتاک آمریکا که پیشتر قرار بود میان اوراکل و سیلورلیک تقسیم شود، حالا پای یک سرمایهگذار جدید از امارات را هم وسط کشیده است. 📱💼 طبق گزارشها، شرکت سرمایهگذاری هوش مصنوعی MGX مستقر در ابوظبی با حمایت مشاور امنیت ملی امارات و برادر رئیسجمهور این کشور، به جمع خریداران پیوسته و در کنار اوراکل و سیلورلیک در مجموع حدود ۴۵٪ از سهام را در اختیار خواهد داشت. 🤝🌍 این ورود امارات نشاندهنده نقشآفرینی گستردهتر این کشور در عرصه فناوری و کنترل آینده یکی از محبوبترین اپلیکیشنهای دنیا است. 🏙️🤖
۱۴۰۴/۷/۵ ۰۰:۰۷:۲۱ -
الگوریتم تیکتاک زیر نظر آمریکا بازطراحی میشود
توافقی میان آمریکا و چین درباره تیکتاک در حال نهایی شدن است. شش کرسی هیئتمدیره تیکتاک آمریکا به شهروندان آمریکایی میرسد و بایتدنس تنها یک عضو معرفی میکند. 📌🇺🇸🇨🇳
تمام دادههای کاربران آمریکایی نیز باید روی سرورهای اوراکل در آمریکا ذخیره شود. ☁️🔐
این اقدام برای جلوگیری از مسدود شدن تیکتاک در ژانویه ۲۰۲۵ است. ⏳📱
ترامپ میگوید در تماس با رئیس جمهور چین پیشرفتهایی حاصل شده و دیدار حضوری هم در راه است. 🤝📞
طبق توافق، آمریکا بخشی از کنترل الگوریتم تیکتاک را در دست خواهد داشت و بایتدنس سهمی کمتر از ۲۰ درصد در شرکت مشترک آمریکایی خواهد داشت. 📊✅۱۴۰۴/۷/۲ ۰۸:۲۵:۵۰ -
تیکتاک از ممنوعیت نجات یافت؛ معامله بزرگ آمریکا و چین نهایی شد!
دونالد ترامپ و شی جینپینگ در یک تماس تلفنی درباره سرنوشت تیکتاک در آمریکا و کاهش تنشهای تجاری صحبت کردند. گفته میشود ممکن است آنها در اجلاس APEC کرهجنوبی هم دیدار حضوری داشته باشند. 📞🤝
بر اساس توافق، ۸۰ درصد سهام تیکتاک آمریکا به شرکتهای آمریکایی مثل اوراکل و سیلور لیک واگذار میشود و بایتدنس چین بخشی از سهام و الگوریتم اصلی برنامه را نگه میدارد. همین موضوع باعث نگرانی برخی نمایندگان آمریکا درباره امنیت اطلاعات شده است. 📱🇺🇸
کنگره آمریکا تهدید کرده بود اگر تا ژانویه ۲۰۲۵ سهام آمریکایی نشود، این اپلیکیشن مسدود خواهد شد. اما ترامپ اجرای این تصمیم را عقب انداخت و گفت تیکتاک برای آمریکا «ارزش زیادی» دارد و حتی به پیروزی او در انتخابات کمک کرده است. 🗳️🔥
این توافق در حالی شکل گرفته که جنگ تجاری بین چین و آمریکا با تعرفههای سنگین ادامه دارد. 🇨🇳🇺🇸۱۴۰۴/۶/۳۰ ۲۳:۵۱:۲۹ -
آیفون 17 به بازار آمد؛ صفهای طولانی در پکن!
در روز عرضه آیفون ۱۷، صدها نفر در فروشگاه اصلی اپل در پکن صف کشیدند که نشاندهنده آغاز موفق فروش این مدل در دومین اقتصاد بزرگ جهان بود. بسیاری از خریداران مدل پرو مکس را انتخاب کردند. 📱🔥
آیفون ۱۷ با صفحهنمایش روشنتر و مقاومتر و دوربین سلفی بهتر معرفی شده است. کارشناسان میگویند این سری میتواند افت ۶ درصدی فروش اپل در چین را جبران کرده و سهم بازارش را تقویت کند. 📊🇨🇳
مدل پرو مکس به دلیل طراحی جدید، به احتمال زیاد پرفروشترین مدل اپل در چین خواهد شد. 🚀📈
مدل آیفون ایر تنها نسخهای است که از سیمکارت دیجیتال eSIM در چین پشتیبانی میکند، اما عرضه آن منوط به تأیید دولت است. کارشناسان میگویند این مدل آزمایشی برای فناوریهای باریکتر و شاید آیفون تاشو باشد، هرچند ضعف باتری و دوربین آن میتواند فروشش را محدود کند. 🔋📉۱۴۰۴/۶/۳۰ ۱۰:۰۷:۰۱ -
اتصال ۱۵ هزار کارت گرافیک؛ پاسخ هواوی به محدودیتهای آمریکا
هواوی در کنفرانس Huawei Connect از فناوری تازهای به نام SuperPoD رونمایی کرد که میتواند تا ۱۵ هزار کارت گرافیک از جمله چیپهای اختصاصی Ascend این شرکت را به هم متصل کند. این فناوری رقیب مستقیم NVLink انویدیا است و ارتباط سریع بین چیپهای هوش مصنوعی را فراهم میکند. 🚀💻
هرچند قدرت چیپهای هواوی از انویدیا کمتر است، اما با این روش کاربران میتوانند تعداد زیادی از آنها را همزمان به کار بگیرند و توان پردازشی بیشتری برای آموزش و توسعه هوش مصنوعی به دست آورند. 🤖⚡
این اتفاق درست یک روز بعد از تصمیم چین برای ممنوعیت خرید سختافزارهای انویدیا از جمله سرورهای RTX Pro 600D توسط شرکتهای داخلی اعلام شد. 🇨🇳🛑۱۴۰۴/۶/۲۹ ۲۳:۰۲:۲۵ -
چالش جدی چین برای آمریکا؛ هزینه آموزش DeepSeek یکهزارم OpenAI!
شرکت چینی هوش مصنوعی DeepSeek اعلام کرد آموزش مدل R1 تنها ۲۹۴ هزار دلار هزینه داشته است؛ رقمی بسیار کمتر از رقبای آمریکایی و عاملی برای تشدید رقابت چین و آمریکا در حوزه هوش مصنوعی. 📊🤖
DeepSeek پیشتر با معرفی مدلهای ارزانتر باعث افت سهام فناوری و نگرانی از تهدید موقعیت شرکتهایی مانند انویدیا شده بود. 📉💻 بنیانگذار آن، لیانگ ونفنگ، پس از آن کمتر در رسانهها دیده شد. 🔄
مدل R1 با ۵۱۲ تراشه H800 انویدیا طی ۸۰ ساعت آموزش یافت و شرکت تأیید کرد در مراحل اولیه از تراشههای A100 هم بهره برده است. ⏱️💾
این در حالی است که سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، هزینه آموزش مدلهای بنیادی را بسیار بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار دانسته است. 💵🌐
مقامهای آمریکایی مدعیاند دیپسیک به تراشههای پیشرفته H100 دسترسی دارد، اما انویدیا استفاده قانونی این شرکت از تراشههای H800 ویژه بازار چین را تأیید کرده است. 🇨🇳🇺🇸⚡۱۴۰۴/۶/۲۹ ۱۰:۵۷:۲۰ -
توافق تیکتاک زیر ذرهبین کنگره؛ نگرانی از نفوذ پکن ادامه دارد
رئیس کمیته ویژه مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به توافق تازه واشنگتن و پکن درباره تیکتاک هشدار داد و گفت با وجود انتقال داراییهای آمریکایی به مالکان داخلی، الگوریتم بایتدنس همچنان دست چین را برای نفوذ باز میگذارد. ⚠️📱
این توافق با دولت ترامپ باعث ادامه فعالیت تیکتاک در آمریکا شده، اما گزارشها نشان میدهد دسترسی به الگوریتم بایتدنس باقی میماند و چین کنترل صادرات این فناوری را بررسی میکند. 🔄🇨🇳
طبق قانون ۲۰۲۴، تیکتاک باید کاملاً از مالکیت چین جدا میشد، اما برخی نمایندگان معتقدند توافق جدید این قانون را نقض کرده و نفوذ پکن را حفظ کرده است. 📜🇺🇸۱۴۰۴/۶/۲۸ ۱۵:۵۰:۲۰ -
الگوریتمهای تیکتاک در کنترل چین ماندند؛ آمریکا فقط مجوز میگیرد
چین توافق اولیه برای انتقال مالکیت آمریکایی تیکتاک را یک «برد-برد» توصیف کرد و اعلام کرد صادرات فناوری و مجوزهای مالکیت فکری این اپلیکیشن را بررسی خواهد کرد. این توافق در مادرید شکل گرفته و قرار است روز جمعه در تماس تلفنی میان رؤسایجمهور آمریکا و چین نهایی شود. 🤝📱
چین اعلام کرده در توافق جدید تیکتاک، الگوریتمهای اصلی این اپلیکیشن همچنان در مالکیت بایتدنس میمانند و فقط با قرارداد «مجوز استفاده» در اختیار نسخه آمریکایی قرار میگیرند. به این ترتیب فناوری اصلی تیکتاک در کنترل چین باقی خواهد بود. 🤝⚙️
بر اساس قوانین داخلی چین، صادرات فناوری و مجوزهای مربوط به الگوریتم باید توسط دولت بررسی و تأیید شود. در مقابل، آمریکا میخواهد مطمئن شود که دادههای کاربران امن است و محتوای تیکتاک شفافیت بیشتری دارد. 📜🔍
این تصمیم هم به چین اجازه میدهد فناوری حیاتی خود را حفظ کند و هم ادامه فعالیت تیکتاک در آمریکا را ممکن میسازد. ✅🌍۱۴۰۴/۶/۲۷ ۰۹:۴۹:۲۹ -
توافق ترامپ و چین برای ادامه فعالیت تیکتاک در آمریکا
آمریکا و چین توافق کردند که تیکتاک به فعالیتش در آمریکا ادامه دهد. بر اساس این توافق، داراییهای تیکتاک در آمریکا به شرکتی با مالکیت بیشتر آمریکایی منتقل میشود و شرکت چینی بایتدنس با سهم ۱۹.۹٪ همچنان بزرگترین سهامدار باقی خواهد ماند. سرمایهگذارانی مانند اوراکل، KKR و General Atlantic هم سهامدار خواهند شد. 🤝📱
این قرارداد ظرف ۳۰ تا ۴۵ روز آینده نهایی میشود و هیئتمدیره آن بیشتر آمریکایی خواهد بود. تیکتاک با ۱۷۰ میلیون کاربر در آمریکا نقش مهمی در ارتباطات اجتماعی و سیاسی دارد و حتی ترامپ و کاخ سفید هم حساب فعال در آن دارند. ✅🇺🇸۱۴۰۴/۶/۲۷ ۰۹:۳۹:۲۴ -
تیکتاک در آستانه ادامه فعالیت در آمریکا
شرکت اوراکل به همراه چند شریک دیگر در طرحی حضور دارد که در صورت نهایی شدن توافق آمریکا و چین، ادامه فعالیت تیکتاک در آمریکا را تضمین میکند. قرار است این توافق روز جمعه در تماس ترامپ و رئیس جمهور چین تأیید شود. 🤝📱
ضربالاجل ۱۷ سپتامبر که میتوانست فعالیت تیکتاک را متوقف کند، احتمالاً تا ۹۰ روز تمدید میشود. این اپلیکیشن با ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی، همچنان نیاز به تأیید کنگره دارد که پیشتر قانونی برای جداسازی مالکیت تیکتاک از چین تصویب کرده بود. ✅🇺🇸۱۴۰۴/۶/۲۶ ۰۹:۳۹:۵۷ -
اتحاد برقی: وقتی آلمان با چین گاز میدهد!
رقابت تند خودروهای برقی در چین، خودروسازان جهانی را وادار کرده تا برای شتابدادن به توسعه به فناوری شرکتهای چینی تکیه کنند. آئودی با همکاری SAIC طی ۱۸ ماه E5 Sportback برقی را ساخت و قصد دارد آن را با قیمت ۳۳هزار دلار در چین عرضه کند. تویوتا و فولکسواگن با GAC و Xpeng همکاری مشابهی دارند و رنو و فورد بدنبال مدلهای جهانی بر پایه پلتفرمهای چینیاند. ⚡🚗
این همکاریها برای هر دو طرف سود دارد: غربیها با صرفهجویی میلیاردی و کاهش زمان توسعه، سریعتر وارد بازار میشوند و شرکتهای چینی هم در میانه جنگ قیمت و فشارهای تجاری، درآمد تازهای کسب میکنند. کارشناسان این روند را به کمپین دهه ۹۰ «Intel Inside» شبیه میدانند؛ برچسبی که روی لپتاپها و کامپیوترها نشان میداد محصول از پردازنده اینتل بهره میبرد و اعتماد مشتریان را جلب میکرد. 🤝🌍
با این حال تحلیلگران هشدار میدهند اتکای بیشازحد به فناوری دیگران میتواند هویت برند را تضعیف کند؛ ازاینرو خودروسازان سنتی باید آمیزهای از فناوری داخلی و چینی بهکار گیرند تا هزینهها کاهش و توان متمایزسازی حفظ شود. ✅🔧۱۴۰۴/۶/۲۲ ۰۵:۴۸:۲۰



