-
دستور اجرایی ترامپ برای حمایت از صنعت زغال سنگ در آستانه تعطیلی
دولت ترامپ با صدور دستوری اجرایی، زغال سنگ را به عنوان یک ماده معدنی حیاتی معرفی کرد تا از نیروگاههای در حال تعطیلی حمایت کند. با وجود این تلاش، سهم زغال سنگ در تولید برق آمریکا از 51 درصد در سال 2001 به حدود 15 درصد کاهش یافته است. رقابت با منابع ارزان گاز طبیعی و انرژیهای تجدیدپذیر، چالش اصلی این صنعت است.
۱۴۰۴/۱/۲۰ ۲۲:۰۱:۲۹ -
اپل به دنبال واردات آیفون از هند برای دور زدن تعرفه های گمرکی آمریکا
اپل در پی کاهش هزینه های واردات آیفون، برنامه افزایش واردات گوشی های خود از هند را در دستور کار قرار داده است. این اقدام در پاسخ به تعرفه های 54 درصدی آمریکا بر محصولات چینی است. اپل تلاش دارد با این استراتژی، هزینه های وارداتی خود را کاهش دهد و همزمان مذاکره برای معافیت از تعرفه ها را دنبال می کند.
۱۴۰۴/۱/۲۰ ۱۴:۴۷:۰۱ -
تأثیر تعرفههای جدید بر عرضه کنسول Nintendo Switch 2
پس از معرفی کنسول جدید نینتندو سوییچ ۲ با قیمت ۴۵۰ دلار، اعلام تعرفههای سنگین وارداتی از سوی دولت آمریکا باعث شد عرضه این دستگاه در آمریکا با مشکل مواجه شود.
نینتندو اعلام کرده بود که پیشفروش سوییچ ۲ از ۹ آوریل آغاز میشود، اما حالا به دلیل تعرفههای جدید، این برنامه به تعویق افتاده است. بسیاری از قطعات این کنسول در کشورهایی مانند چین، ویتنام و کامبوج تولید میشود و حالا با اعمال تعرفههایی تا ۵۴ درصد، نینتندو در حال بررسی تاثیر این موضوع بر قیمت و عرضه محصول است.
رئیس نینتندو آمریکا گفته که این شرکت از قبل تلاشهایی برای انتقال تولید از چین به کشورهای دیگر داشته است.۱۴۰۴/۱/۱۹ ۲۱:۴۸:۵۲ -
تأثیر تعرفههای ترامپ بر قیمت آیفون؛ افزایش احتمالی قیمت محصولات اپل
اپل با احتمال افزایش قیمت آیفون 16 و 17 به دلیل تعرفههای جدید ترامپ مواجه است. پیشبینیها نشان میدهد قیمت مدل پرو مکس با ظرفیت یک ترابایت از 1599 به 2300 دلار و مدل معمولی از 800 به 1142 دلار افزایش خواهد یافت. اپل ممکن است برای مقابله با این افزایش قیمت، تولید را به هند منتقل کند و بخشی از هزینهها را خود جذب کند.
۱۴۰۴/۱/۱۹ ۲۰:۵۷:۵۷ -
سامسونگ از تعرفه های آمریکا کمتر آسیب میبیند
شرکت سامسونگ اعلام کرده که تجارت تلویزیون این شرکت کمتر از سایر رقبایش تحت تأثیر تعرفههای جدید آمریکا قرار میگیرد، چون بیشتر تلویزیونهایی که در بازار آمریکا میفروشد در کشور مکزیک تولید میشوند. این در حالی است که کشورهای آسیایی و شرکتهای چینی مثل TCL و Hisense بیشتر تحت فشار این تعرفهها هستند. با این حال، سامسونگ همچنان وضعیت تعرفهها را زیر نظر دارد و ممکن است تولید محصولاتش را بین کارخانههای مختلفش در جهان جابهجا کند.
در کنار این موضوع، نگرانیهایی درباره تأثیر تعرفهها بر بخشهای دیگر سامسونگ مثل گوشیهای هوشمند و چیپهای حافظه هم وجود دارد. این نگرانی باعث شد ارزش سهام سامسونگ ۴.۳ درصد کاهش پیدا کند.۱۴۰۴/۱/۱۹ ۱۴:۵۸:۴۱ -
تعرفههای گمرکی ترامپ؛ تهدیدی برای اقتصاد آمریکا
ترامپ اعلام کرده که بهزودی بر واردات چیپهای الکترونیکی از آسیا تعرفه جدید اعمال میشود. این موضوع میتواند قیمت محصولات الکترونیکی مانند گوشی، لپتاپ و کنسولهای بازی را در آمریکا بالا ببرد، چون بیشتر چیپها از آسیا وارد میشوند.
هدف ترامپ از این تصمیم، حمایت از تولید داخلی است، اما کارشناسان هشدار دادهاند که این کار ممکن است باعث افزایش تورم، کاهش رشد اقتصادی، بالا رفتن بیکاری و حتی کاهش رقابتپذیری شرکتهای آمریکایی شود. تولید چیپ در داخل آمریکا زمانبر و پرهزینه است و فعلاً بسیاری از کارخانهها به تجهیزات خارجی وابستهاند.
در نتیجه، مصرفکنندگان ممکن است مجبور شوند برای کالاهای دیجیتال بیشتر پول بدهند، آن هم در حالیکه کیفیت یا تنوع آنها تفاوتی نکرده باشد.۱۴۰۴/۱/۱۶ ۲۱:۱۵:۳۱ -
همکاری راهبردی اینتل و TSMC برای تولید تراشه در آمریکا
اینتل و شرکت تولید تراشه TSMC تایوان توافق اولیه برای ایجاد یک شرکت مشترک جهت راهاندازی کارخانجات تولید تراشه در آمریکا انجام دادهاند. TSMC سهم 20 درصدی در این شرکت جدید خواهد داشت و این همکاری با هدف احیای صنعت تولید تراشه در آمریکا صورت میگیرد.
۱۴۰۴/۱/۱۵ ۲۳:۵۴:۳۴ -
سقوط سهام اپل در پی وضع تعرفه های جدید توسط آمریکا
سهام شرکت اپل در فرانکفورت 7 درصد کاهش یافت، پس از آنکه دونالد ترامپ تعرفه های گسترده ای بر شرکای تجاری از جمله چین وضع کرد. سیتی گروپ پیش بینی کرد چنانچه اپل از این تعرفه ها معاف نشود، این امر می تواند حاشیه سود ناخالص شرکت را تا 9 درصد کاهش دهد. این شرکت بیش از 90 درصد از تولیدات خود را در چین انجام می دهد.
۱۴۰۴/۱/۱۵ ۱۱:۴۲:۱۶ -
سرمایهگذاری صدها میلیارد دلاری انویدیا در تولید تراشه و الکترونیک در آمریکا
انویدیا، شرکت پیشرو در تولید تراشههای پردازش گرافیکی و هوش مصنوعی، قصد دارد طی چهار سال آینده صدها میلیارد دلار در تولید تراشه و محصولات الکترونیکی در ایالات متحده سرمایهگذاری کند. این استراتژی با هدف تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی به تولیدکنندگان خارجی اعلام شده است.
۱۴۰۴/۱/۱ ۱۲:۲۵:۳۴ -
همکاری سه شرکت آمریکایی برای تولید پنل خورشیدی با قطعات صد درصد آمریکایی
شرکت های Corning، Suniva و Heliene توافق کردند اولین پنل خورشیدی با قطعات صد درصد آمریکایی را تولید کنند. کارشناسان این همکاری را گامی مهم در راستای رقابت با تولیدکنندگان چینی و تقویت زنجیره تأمین انرژی خورشیدی آمریکا می دانند. محصول جدید حداکثر ۶۶ درصد محتوای آمریکایی داشته و میتواند از مشوقهای مالیاتی دولت بهرهمند شود.
۱۴۰۳/۱۲/۱۶ ۱۸:۰۰:۰۴ -
انتقاد ترامپ از قانون حمایت از تولید تراشه در آمریکا
دونالد ترامپ در سخنرانی خود در کنگره، قانون حمایت از تولید تراشه (CHIPS Act) را که شامل یارانه 52.7 میلیارد دلاری برای صنعت نیمه رسانا است، به شدت مورد انتقاد قرار داد. وی خواستار لغو این قانون و استفاده از منابع مالی آن برای کاهش بدهی ملی شد.
۱۴۰۳/۱۲/۱۵ ۰۹:۵۱:۵۳ -
سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری TSMC در آمریکا زیر ذرهبین دولت تایوان
دولت تایوان در حال بررسی طرح سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری شرکت TSMC در آمریکا است. سخنگوی کابینه تایوان اعلام کرد که این سرمایهگذاری را از نظر توسعه شرکت و موقعیت جهانی صنعت تراشه ارزیابی میکند. TSMC که بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان است، قصد دارد پنج کارخانه جدید در آمریکا احداث کند.
۱۴۰۳/۱۲/۱۴ ۰۶:۳۶:۱۱ -
سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری TSMC در تولید تراشه در آمریکا
شرکت TSMC بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان، قصد دارد حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار در کارخانههای تولید تراشه در آمریکا سرمایهگذاری کند. این شرکت تایوانی که در زمینه تولید تراشههای پیشرفته فعالیت دارد، برنامه گسترش تولید در آمریکا را با هدف تولید تراشههای هوش مصنوعی دنبال میکند و از کمک مالی دولت آمریکا برخوردار شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۴ ۰۰:۳۷:۱۸ -
سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری TSMC در آمریکا
شرکت تراشهسازی TSMC تایوان قصد دارد با سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در آمریکا، سه کارخانه تولید نیمهرسانا در ایالت آریزونا احداث کند. این شرکت که در زمینه تولید پیشرفتهترین تراشههای الکترونیکی فعالیت دارد، با حمایت دولت آمریکا و دریافت یارانه، برنامه گسترش تولید در این کشور را دنبال میکند.
۱۴۰۳/۱۲/۱۳ ۲۰:۲۶:۲۳ -
تأخیر در راهاندازی کارخانه نیمهرسانا اینتل در آمریکا
اینتل، غول تراشه سازی آمریکایی، راهاندازی کارخانه نیمهرسانای جدید خود در ایالت اوهایو را تا سال ۲۰۳۱ به تعویق انداخت. این تصمیم ضربهای به برنامه آمریکا برای کاهش وابستگی به تایوان در تولید تراشه است. اینتل که زمانی از غولهای سیلیکون ولی محسوب میشد، با چالشهای جدی در رقابت با سایر شرکتهای فناوری روبرو شده و احتمال تقسیم و فروش بخشهای مختلف شرکت مطرح شده است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۱ ۱۹:۰۰:۱۱ -
تأخیر در راهاندازی کارخانههای تراشه اینتل در اوهایو
اینتل، شرکت تولیدکننده تراشههای کامپیوتری، احداث کارخانههای تراشه در ایالت اوهایو را با تأخیر مواجه کرده است. طبق گزارشها، اولین کارخانه در نیو آلبانی تا سال ۲۰۳۰ تکمیل نخواهد شد و راهاندازی آن احتمالاً در سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۱ خواهد بود. این تأخیر با هدف تطبیق با تقاضای بازار و مدیریت مسئولانه سرمایه صورت گرفته است.
۱۴۰۳/۱۲/۱۰ ۲۱:۵۹:۴۱ -
اپل با سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در آمریکا به دنبال توسعه هوش مصنوعی
اپل برنامه گستردهای برای سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در آمریکا طی چهار سال آینده اعلام کرد. این شرکت قصد دارد کارخانه ۲۵۰ هزار فوت مربعی در تگزاس برای تولید سرورهای هوش مصنوعی احداث کند و با راهاندازی آکادمی جدید در میشیگان برای آموزش نیروی کار، ۲۰ هزار شغل تحقیق و توسعه ایجاد نماید.
همکاری با فاکسکان برای ساخت سرورهای هوش مصنوعی و افزایش سرمایه صندوق تولید پیشرفته از ۵ به ۱۰ میلیارد دلار از جمله برنامههای این شرکت است.۱۴۰۳/۱۲/۶ ۱۶:۰۵:۲۹ -
احتمال مشارکت TSMC با اینتل در راستای تولید تراشه در آمریکا
شرکت تایوانی TSMC که بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان است، در حال مذاکره برای تصاحب کارخانههای تولید تراشه اینتل در آمریکا است. این مذاکرات با درخواست مقامات دولت ترامپ انجام میشود و هدف اصلی، راهاندازی کامل کارخانههای نیمهرسانای اینتل توسط TSMC است. جزئیات دقیق معامله هنوز مشخص نیست و مذاکرات در مراحل اولیه قرار دارد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۶ ۲۳:۰۹:۴۲ -
فاکسکان آماده تغییر استراتژی تولید برای مقابله با تعرفههای آمریکا
فاکسکان بزرگترین تولیدکننده قراردادی تجهیزات الکترونیکی جهان که تامینکننده اصلی آیفون اپل است، آمادگی خود را برای تغییر برنامههای تولیدی در واکنش به تعرفههای جدید آمریکا اعلام کرد. یانگ لیو مدیرعامل شرکت با اشاره به تولید در ایالات متحده و مکزیک گفت که میتوانند ظرفیت تولید را متناسب با شرایط تعرفهای تنظیم کنند. وی همچنین هشدار داد که تعرفههای گمرکی برای اقتصاد جهانی مفید نیست و باعث کوچکتر شدن بازارها خواهد شد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۲:۵۸:۳۳ -
اپل قیمت آیفون را بالا میبرد یا سودش را قربانی میکند؟
کمبود جهانی تراشههای حافظه (DRAM) بازار موبایل را تحت فشار گذاشته و حالا همه منتظر تصمیم اپل هستند: آیا قیمت آیفون را بالا میبرد یا برای حفظ سهم بازار، سودش را کاهش میدهد. تیم کوک اعلام کرده قیمت حافظه بهزودی بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد، اما درباره افزایش قیمت آیفون پاسخ قطعی نداده است. 📱
تحلیلگران میگویند اپل بهدلیل روابط قوی با تأمینکنندگان بزرگی مانند سامسونگ و Micron احتمالاً راحتتر از برندهای کوچکتر به حافظه دسترسی دارد. در عین حال، رشد سریع زیرساختهای هوش مصنوعی باعث شده بخش زیادی از تراشهها به دیتاسنترها اختصاص یابد و قیمتها بالا برود. 🧠
طبق دادههای IDC، این بحران ممکن است نخستین افت سالانه بازار جهانی موبایل از ۲۰۲۳ را رقم بزند. همچنین برخی تولیدکنندگان، بهویژه در چین، بهدلیل کمبود حافظه تولید را کاهش دادهاند؛ تصمیم اپل و سامسونگ میتواند جهت قیمت کل بازار را مشخص کند. 📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۲ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
Vibes: اپلیکیشن جدید متا برای ویدیوهای هوش مصنوعی
متا در حال آزمایش نسخه مستقل اپلیکیشن «Vibes» است؛ برنامهای برای ساخت و اشتراکگذاری ویدیوهای کوتاه که همه آنها با هوش مصنوعی تولید میشوند. این سرویس قبلاً داخل اپ Meta AI بود، اما حالا جدا شده تا مستقیماً با Sora از OpenAI رقابت کند. 🎥
متا میگوید استقبال اولیه از Vibes خوب بوده و کاربران به ساخت، دیدن و ارسال ویدیوهای هوش مصنوعی علاقه نشان دادهاند. این اپ امکان ساخت ویدیو از صفر یا بازترکیب محتوا، افزودن موسیقی و انتشار در اینستاگرام و فیسبوک را میدهد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۲۰ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر میدهد؟
SpaceX همزمان با آمادهشدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهوارهای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامهها بخشی از چشمانداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساختهای آینده در فضا است. 🚀
منابع آگاه میگویند ایده گوشی استارلینک سالهاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشیهای فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالشبرانگیز ارزیابی میشود. 📱
استارلینک مهمترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا میکند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانیهایی درباره وابستگی بیشازحد ایجاد کرده است. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸ -
هوش مصنوعی نظامی در کانون توجه نمایشگاه هوایی سنگاپور
چند شرکت آمریکایی سازنده پهپاد این هفته در نمایشگاه هوایی سنگاپور حاضر شدند تا فروش خود را فراتر از پنتاگون به کشورهای آسیایی گسترش دهند؛ کشورهایی که با توجه به تقویت نظامی چین، بهدنبال گزینههای تازه دفاعی هستند. 🛩️
موفقیت پهپادها در جنگ اوکراین موج سرمایهگذاری در پهپاد و هوش مصنوعی نظامی را بالا برده و حالا این فناوریها از حاشیه به مرکز نمایشگاههای هوایی آمدهاند. 🤖
Shield AI اعلام کرد نرمافزار خودران «Hivemind» حتی با اختلال GPS و ارتباطات هم میتواند مأموریتهای شناسایی انجام دهند. Anduril نیز با تمرکز بر بازار تایوان، ژاپن و کرهجنوبی از فروش پهپاد پرسهزن خود به تایوان خبر داده و Red Cat هم اعلام کرد یک کشور نامشخص در آسیا-اقیانوسیه برای پهپاد «Black Widow» سفارش ثبت کرده است. 🌏۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۵:۰۸:۲۶ -
نبرد جهانی روباتاکسیها؛ سنای آمریکا زیر فشار تصمیمگیری
قانونگذاران آمریکا همراه با شرکتهای ویمو و تسلا از کنگره خواستهاند هرچه زودتر قوانین مربوط به خودروهای خودران را بهروز کند تا استقرار روباتاکسیها سریعتر شود. آنها هشدار میدهند اگر آمریکا تعلل کند، چین که سرمایهگذاری سنگینی در این حوزه انجام داده، میتواند از نظر فناوری و استانداردهای جهانی پیشی بگیرد. 🚗
کمیته بازرگانی سنای آمریکا قرار است با حضور نمایندگان ویمو و تسلا جلسهای برگزار کند؛ هدف، تسهیل استفاده از خودروهای کاملاً خودران حتی بدون کنترل انسانی است. سناتورها و مدیران صنعت تأکید دارند نوسازی مقررات برای حفظ جایگاه آمریکا در رقابت جهانی یک صنعت تریلیوندلاری ضروری است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۵۹:۲۲ -
متا از متاورس عقب نشست؛ تمرکز کامل روی عینکهای هوش مصنوعی
مارک زاکربرگ گفت متا مسیرش را از متاورس به سمت عینکهای هوشمند مجهز به هوش مصنوعی تغییر داده و روی این حوزه و مدلهای هوش مصنوعی خودش سرمایهگذاری بیشتری میکند. او معتقد است همانطور که گوشیهای هوشمند جای موبایلهای ساده را گرفتند، در چند سال آینده بیشتر عینکها هم هوشمند خواهند شد. 👓
به گفته مارک زاکربرگ، فروش عینکهای متا طی یک سال گذشته سهبرابر شده و آنها جزو سریعترین محصولات الکترونیک مصرفی در حال رشد هستند. با این حال، برخی با یادآوری خوشبینیهای قبلی او درباره متاورس، این پیشبینیها را با احتیاط میبینند. 📈
در مجموع، حرکت شرکتهای بزرگ نشان میدهد عینکهای هوش مصنوعی در آستانه فراگیرشدناند. Google امسال با همکاری Warby Parker وارد بازار میشود، Apple روی عینک هوشمند کار میکند و Snap واحد عینکهای واقعیت افزوده خود را مستقل کرده است. فعلاً متا پیشتاز است و مدلهایی مثل عینکهای ورزشی Oakley را عرضه کرده که کاربرد عملیتری دارند. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۲:۱۰:۱۳ -
وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق میشود؛ آمریکا روی هستهای شرط میبندد
در ماههای اخیر، استارتاپهای هستهای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردهاند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آنها به برق پایدار برای پردازشهای سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هستهای دوباره بهعنوان یک راهحل جدی مطرح شده است. ⚡️
همزمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاههای هستهای ساختهشده روی زمینهای وزارت انرژی را بیسروصدا تغییر داده است. بخش قابلتوجهی از مقررات حذف یا سادهتر شده، محدودیتهای زیستمحیطی سختگیرانه به توصیه تبدیل شدهاند ، حتی امنیت نیروگاهها هم تا حد زیادی به خود شرکتها واگذار شده است. ☢️
این قوانین جدید فقط برای پروژههایی اعمال میشود که روی زمینهای دولتی وزارت انرژی ساخته میشوند و هدف آنها سرعتدادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هستهای میخواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضربالاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راهاندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجانانگیز و برای منتقدان، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱ -
سال سلطه الگوریتمها؛ چرا پستها به دنبالکنندهها نمیرسد؟
با الگوریتمیتر شدن شبکههای اجتماعی، دیگر تضمینی نیست که محتوای منتشرشده به همه دنبالکنندهها نمایش داده شود. مدیرعامل LTK، پلتفرمی که تولیدکنندگان محتوا را از طریق فروش وابسته به برندها متصل میکند، میگوید در سال ۲۰۲۵ الگوریتمها عملاً کنترل کامل را به دست گرفتند و تعداد فالوورها اهمیت سابق را از دست داد. 📲
با این حال، پژوهش LTK و دانشگاه Northwestern نشان میدهد اعتماد کاربران به تولیدکنندگان محتوای واقعی ۲۱٪ افزایش یافته است؛ چون با رشد محتوای بیکیفیت و تولیدات هوش مصنوعی، مردم بیشتر به انسانهای واقعی اعتماد میکنند. 🤝
در نتیجه، ۹۷٪ مدیران بازاریابی قصد دارند بودجه همکاری با اینفلوئنسرها را افزایش دهند و کارشناسان میگویند آینده بیشتر به نفع تولیدکنندگان تخصصی و جامعههای کوچکتر و واقعیتر خواهد بود. 🎯۱۴۰۴/۱۰/۱۲ ۰۵:۴۲:۰۸ -
OpenAI: تقاضا انفجاری شده؛ ویژگیهای جدید کند میآیند
OpenAI مالک ChatGPT اعلام کرده با کمبود شدید توان پردازشی روبهروست و افزایش استفاده از ابزارهایی مثل تولید تصویر، فشار زیادی به سیستمهایش وارد کرده است. بهگفته مدیران شرکت، همین موضوع باعث شده هم عرضه قابلیتهای جدید کندتر شود و هم سرمایهگذاری روی پژوهشهای آینده سختتر شود. 🖥️
گرگ براکمن، رئیس OpenAI، توضیح داده وقتی قابلیت تولید تصویر در ماه مارس بسیار محبوب شد، شرکت مجبور شد بخشی از توان پردازشی را از بخش تحقیق بردارد و صرف پاسخگویی به کاربران کند؛ تصمیمی که او آن را فدا کردن آینده برای نیازهای امروز توصیف کرده است. 📈
این صحبتها در شرایطی مطرح میشود که برخی معتقدند OpenAI در رقابت هوش مصنوعی عقب افتاده است. پس از خبرساز شدن مدل Gemini 3 گوگل، سم آلتمن مدیر عامل OpenAI وضعیت «کد قرمز» اعلام کرد. OpenAI میگوید برای بازگشت به صدر رقابت، به توان پردازشی بسیار بیشتری نیاز دارد. ⚡۱۴۰۴/۱۰/۶ ۰۳:۴۰:۴۶



