-
روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهابسنگ بهنظر میرسیدند، اما در واقع ماهوارههای در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
به گفتهی اخترفیزیکدان هاروارد، جاناتان مکداول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج میشوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهوارهها در مدار پایین زمین است. 🌍
استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعالترین شرکتهاست و با اضافه شدن پروژههایی چون Amazon Kuiper و ماهوارههای چین، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو میشود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریعتر میکند. ☀️
افزایش ازدحام در فضا میتواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیدهای که در آن برخورد ماهوارهها زنجیرهای از آوار فضایی میسازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زبالههای فضایی وجود دارد. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
گنبد طلایی ترامپ؛ یک طرح جاهطلبانه یا خیالی بیپایه؟
دونالد ترامپ اعلام کرده قصد دارد «گنبد طلایی» بسازد؛ سپری فضایی نامرئی که با کمک ماهوارهها، آمریکا را از حمله موشکهای بالستیک، مافوقصوت و کروز محافظت کند. 🚀🛰️
اما کارشناسان میگویند چنین طرحی یا غیرممکن است یا تأثیر چندانی نخواهد داشت و در عوض هزینه بسیار سنگینی بر دوش مردم میگذارد. 💸
برآوردها نشان میدهد این پروژه میتواند صدها میلیارد تا چند تریلیون دلار خرج داشته باشد؛ حتی بیش از پروژه منهتن که نخستین بمب اتمی آمریکا را ساخت و ۳۵ میلیارد دلار هزینه داشت. 🏦📊
کاخ سفید رقم ۱۷۵ میلیارد دلار را اعلام کرده، اما پنتاگون جزئیات را فاش نکرده است. همزمان، گزارش انجمن فیزیک آمریکا هشدار میدهد اینگونه طرحها معمولاً با فشار سیاسی شروع میشوند، ولی به خاطر مشکلات فنی شکست میخورند و تنها پیمانکاران از آن سود میبرند. ⚠️💼۱۴۰۴/۷/۱ ۰۲:۴۰:۵۳ -
رباتهای Icarus؛ ناجی فضانوردان از کارهای تکراری ایستگاه فضایی
استارتاپ Icarus Robotics میخواهد کارهای وقتگیر فضانوردان در ایستگاه فضایی، مثل باز و بسته کردن و جابهجایی محمولهها، را به رباتها بسپارد؛ محمولههایی که شامل مواد غذایی، تجهیزات علمی و قطعات یدکی هستند و هر دو ماه با فضاپیما به ایستگاه میرسند. این کارها امروز بخش زیادی از وقت فضانوردان را میگیرد. 🚀📦
این شرکت با سرمایهگذاری ۶.۱ میلیون دلاری، اولین ربات خود را ساخته که با دو بازوی مکانیکی و گیره میتواند کیسههای بار ایستگاه را باز و بسته و محتویات را مرتب کند. 🤖🛠️
Icarus قصد دارد سال آینده این ربات را در ایستگاه فضایی آزمایش کند و سپس با افزودن هوش مصنوعی، آن را به سمت خودکار شدن ببرد تا فضانوردان وقت بیشتری برای پژوهشهای علمی داشته باشند. ✅🌌۱۴۰۴/۶/۲۸ ۰۵:۱۴:۴۰ -
از سلامت تا انرژی هستهای؛ توافق لندن و واشنگتن برای آینده فناوری
بریتانیا و آمریکا یک «پیمان فناوری» امضا کردند که همزمان با سفر رسمی دونالد ترامپ به لندن و میزبانی خانواده سلطنتی در قلعه ویندزور اعلام شد. هدف این توافق، توسعه مدلهای هوش مصنوعی در سلامت، گسترش رایانش کوانتومی و تسریع پروژههای هستهای غیرنظامی است؛ اقدامی که به گفته دولت بریتانیا باعث رشد اقتصادی، تقویت پژوهش و افزایش امنیت انرژی خواهد شد. 🤝🌐
بر اساس این پیمان، شرکتهای آمریکایی به رهبری مایکروسافت بیش از ۳۱ میلیارد پوند در بریتانیا سرمایهگذاری میکنند. انویدیا قصد دارد ۱۲۰ هزار پردازنده گرافیکی در این کشور مستقر کند و همراه با OpenAI و مایکروسافت بزرگترین ابررایانه هوش مصنوعی بریتانیا را بسازد. مایکروسافت نیز ۲۲ میلیارد پوند برای توسعه زیرساخت ابری و AI اختصاص داده است. 💻🚀
گوگل با ۵ میلیارد پوند برای مرکز داده و ادامه پروژه DeepMind، و CoreWeave با ۱.۵ میلیارد پوند برای مراکز داده کممصرف سرمایهگذاری میکنند. همچنین آمازون، اوراکل، Salesforce و دیگر شرکتها تعهدات چندصد میلیون تا چند میلیارد پوندی را اعلام کردهاند. ✅💡۱۴۰۴/۶/۲۷ ۱۰:۱۰:۱۶ -
آزمون سرنوشتساز SpaceX؛ استارشيب آماده پرتاب دوباره
اسپیسایکس قصد دارد فردا در تاریخ ۲۴ اوت پرتاب آزمایشی جدید موشک غولپیکر استارشيب را از تگزاس انجام دهد. این آزمایش پس از چند انفجار و شکست قبلی برگزار میشود و برای آینده این پروژه بسیار سرنوشتساز است. 🚀🔥
در این پرتاب، بوستر قرار است در خلیج مکزیک و بخش بالایی استارشيب در اقیانوس هند فرود کنترلشده داشته باشند. تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد دلار برای این برنامه خرج شده و اسپیسایکس میخواهد ۱.۸ میلیارد دلار دیگر برای ساخت سکوهای پرتاب در فلوریدا سرمایهگذاری کند. 🌍💸
اهمیت این موشک برای ناسا و اسپیسایکس بسیار بالاست؛ زیرا استارشيب قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ برای فرود فضانوردان روی ماه و در آینده برای سفر به مریخ و پرتاب ماهوارههای بزرگتر استفاده شود. ✅🌕۱۴۰۴/۶/۲ ۱۱:۲۹:۰۹ -
جلبکها به نیروگاه هستهای فرانسه حمله کردند!
تجمع گسترده عروسهای دریایی در ساحل دریای شمال، نیروگاه هستهای «گراولین» فرانسه را وادار به تعطیلی کامل کرد. این هجوم بزرگ و غیرقابل پیشبینی فیلترهای آب خنککننده نیروگاه را مسدود کرد و باعث خاموشی خودکار چهار رآکتور شد؛ در حالی که دو رآکتور دیگر نیز به دلیل تعمیرات تابستانی از پیش متوقف بودند. این نیروگاه توان تأمین برق پنج میلیون خانه را دارد و توقف آن، ۱۰٪ از ظرفیت هستهای فرانسه را از مدار خارج کرد. ⚡🌊
شرکت EDF اعلام کرد سیستمهای ایمنی بهدرستی عمل کرده و هیچ آسیب یا خطر بلندمدتی برای کارکنان یا محیطزیست ایجاد نشده است. این پدیده پیشتر در نیروگاههایی در سوئد، اسکاتلند، اسرائیل، ژاپن، فلوریدا و کالیفرنیا نیز رخ داده و با گرمشدن آب اقیانوسها و کاهش شکارچیان طبیعی، احتمال بروز آن رو به افزایش است. ✅♻️۱۴۰۴/۵/۲۳ ۱۱:۱۵:۱۸ -
شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال بهرهبرداری از نیروگاههای قدیمی اروپا
مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاههای قدیمی زغالسنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکانها زیرساختهای آمادهای مثل برق و آب دارند و سریعتر از ساخت مراکز جدید به بهرهبرداری میرسند. ✅⚡
شرکتهای انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژهها، بهجای تعطیلی کامل نیروگاهها، آنها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راهاندازی میکنند و با شرکتهای فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق میبندند. 💶🔌
این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکتهای فناوری حاضرند برای دسترسی سریعتر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راهاندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱ -
Helion Energy در مسیر تأمین انرژی مایکروسافت با انرژی هستهای
استارتاپ Helion Energy با حمایت سم آلتمن و سافتبنک ساخت نیروگاه همجوشی هستهای خود را در واشنگتن آغاز کرد؛ پروژهای که قرار است از سال ۲۰۲۸ برق مراکز داده مایکروسافت را تأمین کند. 🔋⚡
این نیروگاه با نام Orion در نزدیکی سد Rock Island و بر بستر شبکه برق منطقهای ساخته میشود و بهطور مستقیم به مراکز مایکروسافت متصل خواهد شد. ✅🔌
فناوری همجوشی بدون انتشار گازهای گلخانهای و زباله رادیواکتیو، آینده انرژی پاک را هدف گرفته، هرچند چالش تولید انرژی بیشتر از مصرف همچنان باقی است. ♻️🧪
مایکروسافت نیز این پروژه را بخشی از راهبرد انرژی بدون کربن خود در دهه آینده میداند. 🌍💡۱۴۰۴/۵/۱۱ ۰۲:۵۷:۴۷ -
نیروی فضایی آمریکا در طرح PTS-G بهدنبال امنیت ارتباطات میدان نبرد
🔒 نیروی فضایی آمریکا میخواهد ارتباطات نظامیای بسازد که قابل هک یا اختلال نباشند و برای این کار، طرح بزرگی به نام PTS-G با بودجهای تا ۴ میلیارد دلار راهاندازی کرده است. هدف، استفاده از ماهوارهها برای برقراری ارتباط امن در میدان جنگ است. 🚀🛰️
در مرحله جدید، پنج شرکت از جمله بوئینگ و یک استارتاپ به نام Astranis انتخاب شدهاند تا مدلهای اولیه این ماهوارهها را طراحی کنند. ارزش این قراردادهای اولیه ۳۷ میلیون دلار است. ✅💰
تا سال ۲۰۲۶ بهترین طرح انتخاب میشود و اولین ماهواره در سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب خواهد شد. برخلاف روشهای قدیمی، این بار ارتش آمریکا با کمک شرکتهای خصوصی میخواهد سریعتر و ارزانتر به تکنولوژی جدید برسد. ⚡🌐۱۴۰۴/۵/۹ ۱۱:۳۹:۳۱ -
ارتباط لحظهای با ماهوارهها؛ رؤیای Apolink نزدیک است
استارتاپ فضایی Apolink به رهبری یک کارآفرین ۱۹ساله ،۴.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و ارزش آن به ۴۵ میلیون دلار رسید. ✅🚀
این شرکت قصد دارد با پرتاب ۳۲ ماهواره دارای لیزر و رادیو در مدار پایین زمین، اتصال دائمی و سریع بین ماهوارهها برقرار کند و مشکل «نقاط کور» در ارتباطات فضایی را برطرف سازد. آپلینک وعده تأخیر ۲ تا ۳ ثانیهای و ۹۹٪ پایداری اتصال را داده است. ✅🛰️
نخستین پرتاب آزمایشی در سال ۲۰۲۶ با همکاری اسپیسایکس انجام میشود و بهرهبرداری کامل شبکه برای ۲۰۲۹ برنامهریزی شده است. ✅📡۱۴۰۴/۴/۲۳ ۰۹:۵۷:۰۰ -
بحران انرژی در بزرگترین شبکه برق آمریکا
📉 افزایش ناگهانی مصرف برق توسط دیتاسنترها و چتباتهای هوش مصنوعی باعث بحران در بزرگترین شبکه برق آمریکا یعنی PJM شده است. این شبکه برق، که ۱۳ ایالت از جمله پنسیلوانیا و نیوجرسی را پوشش میدهد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضای برق برای حدود ۷۰ میلیون نفر است. ⚡
بهدلیل عقبماندن ساخت نیروگاههای جدید از رشد مصرف، قبض برق در برخی ایالتها تا ۲۰٪ افزایش یافته و خطر خاموشی بالا رفته است. ✅
فرسودگی زیرساختها، رشد بیسابقه مصرف دیتاسنترها، توقف پردازش درخواستها برای اتصال نیروگاههای تازه و انتقادها به مدیریت PJM، موجب کنارهگیری مدیرعامل این نهاد و تهدید فرماندار پنسیلوانیا برای خروج از این شبکه شدهاند. 🏭📉
کارشناسان هشدار دادهاند که اگر اصلاحات سریعتری انجام نشود، بحران برق در شرق آمریکا تشدید خواهد شد. ⚠️۱۴۰۴/۴/۲۰ ۰۰:۳۴:۵۹ -
همکاری هیجانانگیز نتفلیکس و ناسا برای پخش زنده فضایی!
نتفلیکس و ناسا با همکاری جدیدی، پخش زنده برنامههای فضایی را از تابستان امسال به این پلتفرم اضافه خواهند کرد. 🚀
مشترکان میتوانند بهصورت زنده پرتاب موشکها، راهپیماییهای فضانوردان و مناظر زنده از ایستگاه فضایی بینالمللی را تماشا کنند. 🌍
این همکاری گامی تازه برای گسترش برنامههای زنده نتفلیکس است که تاکنون عمدتاً شامل استندآپکمدی، جوایز، رویدادهای ویژه و مسابقات ورزشی بوده است. 📺
ناسا نیز در راستای جذب علاقهمندان فضا در پلتفرمهای محبوب، پیشتر با آمازون برای راهاندازی یک کانال زنده FAST و همچنین با یوتیوب همکاری کرده بود. 🌌
همکاری جدید با نتفلیکس میتواند دسترسی عمومی به مأموریتهای فضایی را بیشتر از همیشه گسترش دهد. ✅۱۴۰۴/۴/۱۲ ۰۰:۵۴:۱۷ -
ایلان ماسک: لایحه ترامپ، نابودکننده صنایع آینده!
ایلان ماسک با حملهای شدید به لایحه اقتصادی دولت ترامپ، سکوت سیاسی خود را شکست. 🔥
او این طرح را «دیوانهوار» و مخرب برای آینده اقتصاد آمریکا و صنایع انرژی پاک دانست و هشدار داد که تصویب آن میلیونها شغل را نابود میکند. ⚡
این لایحه شامل افزایش بیسابقه سقف بدهی به ۵ تریلیون دلار و مالیات سنگین بر پروژههای سبز است، که تهدیدی مستقیم برای تسلا و صنایع تحت رهبری ماسک محسوب میشود. 📉
ماسک همچنین ترامپ را به دروغگویی متهم کرد و گفت بدون حمایت او، ترامپ انتخابات را میباخت. 💬
او با استناد به نظرسنجیها، این لایحه را «خودکشی سیاسی جمهوریخواهان» خواند. ⚖️۱۴۰۴/۴/۱۰ ۰۱:۳۰:۰۶ -
ماهوارههای قابل استفاده مجدد: Lux Aeterna در راه است
یک استارتاپ آمریکایی به نام Lux Aeterna قصد دارد ماهوارهای به نام Delphi بسازد که بعد از پرتاب، دوباره به زمین برگردد و چند بار قابل استفاده باشد. 🚀
این ماهواره در سال ۲۰۲۷ با موشک فالکون ۹ پرتاب میشود و با سپر حرارتی مخصوص، سالم به زمین برمیگردد. ☄️
هدف این طرح، کاهش هزینههای فضایی و استفاده راحتتر از ماهوارههاست. 💸
وزارت دفاع آمریکا و سرمایهگذاران بزرگی از جمله Space Capital از این ایده حمایت کردهاند و ۴ میلیون دلار سرمایه اولیه فراهم شده است. 💰
سازنده این ماهواره قبلاً در شرکتهای بزرگی مثل SpaceX و پروژه استارلینک کار کرده و حالا میخواهد آینده صنعت فضا را تغییر دهد. 🌌۱۴۰۴/۴/۵ ۲۳:۲۹:۰۲ -
آیا Apple Vision Pro ارزش ۳۵۰۰ دلار را دارد؟
اپل در WWDC 2025 از visionOS 26 برای هدست Vision Pro رونمایی کرد؛ نسخهای پیشرفته با قابلیتهایی مثل شخصیت سهبعدی واقعگرایانه، مرورگر فضایی Safari، و ابزارکهایی قابل سنجاق روی دیوار. 🧠🖼️
نمایش سهبعدی عکسها، ویدیوهای ۳۶۰ درجه، و تعامل طبیعیتر با محتوا تجربهای چشمگیر فراهم میکند. 🎥🌍 اما قیمت ۳۵۰۰ دلاری همچنان مانعی جدی برای کاربران عادی است و با وجود پیشرفت چشمگیر، بسیاری هنوز تنها به برچسب قیمت نگاه میکنند و نه به آینده رایانش فضایی که Vision Pro آن را ترسیم میکند.۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۴۸:۴۱ -
ادعای آلتمن: ChatGPT و مصرف پایین انرژی
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، مدعی شد مصرف هر درخواست ChatGPT تنها بهاندازه روشنبودن یک لامپ برای چند دقیقه یا یک قطره آب است. 💡💧 اما بررسیها نشان میدهد مجموع مصرف آب این مدلها به دهها میلیون گالن در سال میرسد. 📊
این مقایسه برای کوچکنمایی تأثیر زیستمحیطی هوش مصنوعی است، در حالیکه دیتاسنترهای مایکروسافت ـ میزبان ChatGPT ـ مصرف بالایی دارند و مطالعات مستقل مصرف واقعی را بسیار بیشتر اعلام کردهاند. 🔥
آلتمن بدون ارائه منبع، آینده AI را درخشان و ارزانقیمت ترسیم کرده و حتی وعده درآمد پایه داده، اما از مشکلات زیستمحیطی، مصرف انرژی و نبود مقررات سختگیرانه چشمپوشی کرده است. ⚠️۱۴۰۴/۳/۲۳ ۰۰:۳۸:۰۲ -
آیا Blue Origin میتواند SpaceX را شکست دهد؟
Blue Origin به رهبری جف بزوس اعلام کرد دومین پرتاب موشک New Glenn زودتر از ۱۵ اوت انجام نخواهد شد؛ زمانی که پیشتر برای “اواخر بهار” برنامهریزی شده بود. 🚀
در پرتاب نخست، مرحله بالایی به مدار رسید اما بوستر هنگام فرود منفجر شد و پس از آن ۷ اقدام اصلاحی پیشنهاد شد. 🔧
بلو اوریجین قصد دارد در مأموریت دوم بار دیگر تلاش کند بوستر را بازیابی کند، در حالیکه پروژه New Glenn با تأخیرهای پیاپی، از رقیب خود SpaceX عقب مانده است. 🛰️۱۴۰۴/۳/۲۲ ۱۱:۲۰:۰۵ -
حمله SES به امپراتوری فضایی ایلان ماسک
شرکت ماهوارهای اروپایی SES در آستانه دریافت تأییدیه بدون شرط از اتحادیه اروپا برای خرید ۳.۱ میلیارد دلاری رقیب خود، Intelsat قرار دارد؛ اقدامی که به ایجاد یک بازیگر بزرگ اروپایی در رقابت با Starlink ایلان ماسک منجر خواهد شد. 🚀
این ادغام در راستای تلاش اتحادیه اروپا برای دستیابی به خودکفایی راهبردی در حوزه فضا و کاهش وابستگی به شرکتهای آمریکایی صورت میگیرد. 🇪🇺
شرکت جدید حاصل از این ادغام، مالک بیش از ۱۲۶ ماهواره در مدار زمین خواهد بود؛ در حالی که Starlink بیش از ۵۸۰۰ ماهواره در مدار دارد. 🛰️۱۴۰۴/۳/۲۰ ۱۷:۱۲:۱۴ -
نخستین مأموریت سودده Axiom؛ فضا دیگر فقط برای دولتها نیست!
شرکت Axiom Space روز سهشنبه ۱۰ ژوئن مأموریت Ax-4 را به ایستگاه فضایی بینالمللی اجرا میکند؛ مأموریتی که نقطه عطفی در پروازهای فضایی تجاری محسوب میشود. 🚀
در این سفر، سه فضانورد از هند، لهستان و مجارستان حضور دارند و تمام عملیات توسط Axiom و SpaceX انجام میشود. این نخستین مأموریت سودآور شرکت است، زیرا با قراردادهای دولتی، کاهش هزینهها و مدل تجاری پایدار توانسته درآمدی فراتر از هزینهها ایجاد کند. 💰
هدف نهایی Axiom، ساخت ایستگاه فضایی تجاری مستقل است و این مأموریتها نهتنها درآمدزا هستند، بلکه تقاضای جهانی برای فضا را نیز اثبات میکنند. 🛰️
مدیرعامل شرکت، با سابقه در Google Cloud، معتقد است که آینده فضا در دست نوآوران و شرکتهای فناوری است، نه صرفاً دولتها. Ax-4 گامیست بهسوی حضور پایدار فناوری و اقتصاد در مدار زمین. 💡۱۴۰۴/۳/۲۰ ۰۰:۵۸:۵۶ -
شکست تلخ اروپا در ماه؛ Tenacious در سکوت فرود آمد
اروپا در مسیر دستیابی به فناوریهای پیشرفته فضایی با شکست تلخی مواجه شد. کاوشگر Tenacious که بهعنوان نخستین ربات ماهنورد ساخت اروپا توسط شرکت ispace-EUROPE توسعه یافته بود، در جریان مأموریت خود با قطع ارتباط روبهرو شد؛ نشانهای از ناکامی در فرود نرم بر سطح ماه. 🚫
این ربات سبکوزن تنها ۵ کیلوگرم وزن داشت و با طراحی بهینه، قطعات کممصرف و فناوری حرکت رباتیک پیشرفته ساخته شده بود تا بتواند بهصورت خودکار از سطح ماه نمونهبرداری کند و آنها را طبق قراردادی به ناسا تحویل دهد. ⚙️
Tenacious به حسگرهای تصویربرداری، سیستم بیلچه برای جمعآوری خاک (Regolith) و تجهیزات ارتباطی وابسته به فرودگر مجهز بود.🌕
با وجود انجام آزمایشهای زمینی در اروپا و طراحی دقیق برای مصرف بهینه انرژی، قطع ارتباط در حین فرود نشان میدهد فناوری فرود خودکار و سنجش ارتفاع نیازمند بهبود جدی است.
این شکست، گامی به عقب برای اروپا در رقابت جهانی فناوریهای سطحنوردی فضایی بهشمار میآید.۱۴۰۴/۳/۱۹ ۱۶:۰۰:۴۱ -
ایلان ماسک از مصوبه تازه کنگره آمریکا به خشم آمد
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با لحنی تند به لایحه جدید هزینههای کنگره حمله کرد و آن را «نفرتانگیز و پر از رانت» توصیف کرد. 💥
او در شبکه X نوشت: «دیگر نمیتوانم تحمل کنم. این لایحه شرمآور است.» 🗣️
این لایحه که با حمایت جمهوریخواهان تصویب شده، به کاهش مشوقهای مالی برای خودروهای الکتریکی و انرژی پاک میپردازد. ❌
در صورت تصویب نهایی، تخفیف ۷۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۶ پایان مییابد، ضربهای مستقیم به تسلا و مشتریان آن. 🚗
همچنین مشوقهای مربوط به نصب پنلهای خورشیدی خانگی نیز کاهش مییابد، مسئلهای که به واحد انرژی تسلا لطمه میزند.🌞
به گفته برخی منابع، ماسک از این لایحه و عدم دریافت حمایت سیاسی دلخواه، «ناامید و دلخور» است.
در همین حین، کاخ سفید نیز نامزدی پیشنهادی ماسک برای ریاست ناسا را پس گرفت. 🚀
بهنظر میرسد سیاست، برای ماسک پرهزینهتر از آن بوده که انتظارش را داشت. 🎭۱۴۰۴/۳/۱۷ ۰۰:۴۴:۱۸ -
5G ماهوارهای؛ آینده ارتباطات نظامی اروپا
📡 استارتاپ اسپانیایی Sateliot در حال مذاکره با چندین وزارت دفاع اروپایی برای ارائه اتصال 5G ماهوارهای به نیروهای نظامی است. 🛰️
📌 هدف Sateliot کاهش وابستگی کشورها به شرکتهای غیراروپایی مانند Starlink ایلان ماسک است. 🌍
⚔️ این فناوری برای لجستیک در میدان نبرد قابل استفاده است و چند کشور اروپایی نسبت به آن ابراز علاقه کردهاند. 🛡️
🚜 علاوه بر حوزه دفاع، مشتریان احتمالی شامل شرکتهای لجستیکی، کشاورزان، سکوهای نفتی و کاربردهای محیطزیستی هستند. 🌱
🛰️ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۱۰۰ ماهواره پرتاب کند.
🏛️ دولت اسپانیا نیز با خرید سهام، مالک ۲۰٪ از این استارتاپ شده است. 🇪🇸۱۴۰۴/۳/۱۳ ۱۴:۴۴:۲۴ -
خودروهای برقی، نیروگاههای آینده میشوند؟
🔋 خودروهای برقی اغلب در خانه یا محل کار، پارک و به شارژر متصلاند، اما از باتریشان استفاده نمیشود. 🚗
⚡️ استارتاپ Volteras سیستمی ساخته که به کمک شارژرهای دوطرفه، خودروها در ساعات اوج مصرف، بخشی از برق را به خانه یا شبکه برق برگردانند. 🔁
📉 سپس همان مقدار برق در ساعات کممصرف، بدون اطلاع مصرفکننده دوباره شارژ میشود. 🔄
📱 کاربر میتواند تنظیم کند که مثلاً همیشه باتری حداقل ۷۰٪ شارژ باشد یا تا ساعتی خاص آماده حرکت باشد. هوش مصنوعی باتری را بر اساس این تنظیمات مدیریت میکند. 🧠
🧩 سیستم فقط بخش کوچکی از ظرفیت باتری را در اختیار شبکه میگذارد تا عمر باتری حفظ و خودرو همیشه آماده حرکت باشد. 🔒
💰 مالک خودرو در ازای همکاری، بدون دخالت دستی از شرکت برق ، پول یا تخفیف میگیرد.
🌐 Volteras با بیش از ۳۰ خودروساز از جمله تسلا، فورد، ولوو و بیامو همکاری دارد و تا پایان سال ۹۰٪ بازار جهانی خودروهای متصل را پوشش میدهد. 🌍
مدیرعامل آن میگوید: باتری خودرو فقط منبع حرکت نیست، بلکه قلب آینده شبکه برق است. 💡۱۴۰۴/۳/۱۳ ۰۲:۵۴:۲۵ -
ترانسفورماتورهای هوشمند، آینده توزیع برق
شرکت نوپای Heron Power به رهبری یکی از مدیران پیشین تسلا، اعلام کرد که موفق به جذب ۳۸ میلیون دلار سرمایه شده است. 💰
🔌 این استارتاپ در حوزه شبکه برق فعالیت میکند و هدف آن توسعه نسل جدیدی از ترانسفورماتورهاست که نسبت به مدلهای سنتی، جمعوجورتر، سریعتر و کارآمدتر هستند. ⚙️
🏗️ ترانسفورماتورها نقشی کلیدی در انتقال برق دارند و ولتاژ را در مسیر حرکت از نیروگاه تا خانهها و مراکز صنعتی تنظیم میکنند. 🏠
📦 Heron تمرکز خود را بر ترانسفورماتورهای متوسطولتاژ گذاشته که در پستهای برق یا جعبههای سبزرنگ کنار خیابانها استفاده میشوند. 🟩
📅 نصب اولیه این فناوری برای اوایل سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده و همکاری با توسعهدهندگان بزرگ انرژی و مراکز داده آغاز شده است. 🤝
🔋 هدف Heron ارتقای زیرساختهای برق به شکلی ایمن، مدرن و پایدار است؛ گامی مهم بهسوی آیندهای کارآمدتر در صنعت انرژی. 🌱۱۴۰۴/۳/۱۲ ۰۵:۲۲:۰۶ -
هوش مصنوعی ظرفیتهای فراموششده برق را احیا میکند
📡 شرکت Gridcare با استفاده از هوش مصنوعی، راهحلی جالب برای مشکل برق دیتاسنترها پیدا کرده است.⚡️💻
امروزه دیتاسنترهایی که خدمات هوش مصنوعی ارائه میدهند، برق خیلی زیادی نیاز دارند، ولی گرفتن مجوز اتصال به برق ممکنه سالها طول بکشه! ⏳💡
🔍 Gridcare با نقشهبرداری کامل از شبکه برق، مکان هایی را پیدا میکند که برق اضافی دارند اما تاکنون مشخص نبوده است. مثلاً ممکنه در نزدیکی یک ایستگاه برق روستایی، ظرفیت خالی وجود داشته باشد که تاکنون استفاده نشده است.⚡🏞️
🏗️ سپس به شرکتهایی که به دنبال راهاندازی دیتاسنتر هستن اطلاع میدهد: “اینجا رو امتحان کن! برق هست، نیاز به نیروگاه هم نداری!”
🧠 بنابراین بدون نیاز به ساخت نیروگاه جدید، فقط با پیدا کردن ظرفیتهای پنهان، می توان بیش از ۱۰۰ مگاوات برق تازه به دیتاسنترها رساند!🔋۱۴۰۴/۳/۸ ۱۱:۱۵:۰۹ -
پرتاپ نهم موشک استارشیپ SpaceX فضا را دید، زمین را نه
🚀 موشک استارشیپ شرکت SpaceX در نهمین پرتاب آزمایشی خود با موفقیت از بوستر Super Heavy جدا شد و به مدار زمین رسید، اما در ادامه کنترل خود را از دست داد و بهصورت غیرقابل کنترل در اقیانوس هند سقوط کرد. 🌍🔥
این تست، بهترین عملکرد استارشیپ تاکنون بود و برخلاف پرتابهای قبلی که با انفجار همراه بودند، بخش زیادی از مأموریت با موفقیت انجام شد. ✅📈
با این حال، درِ جانبی موشک برای آزمایش پرتاب ماهواره باز نشد و در نهایت جهتگیریاش برای بازگشت به جو بههم خورد. 🛰️🛑
با وجود سقوط، کارشناسان این پرتاب را گامی مثبت در مسیر توسعه قویترین موشک تاریخ میدانند. 🚀🔧۱۴۰۴/۳/۸ ۱۰:۲۳:۴۴ -
انفجار استارشیپ، مانع رویای مریخ نمیشود
🚀 سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا (FAA) به اسپیسایکس اجازه داد نهمین پرتاب آزمایشی موشک غولپیکر Starship را انجام دهد. این پرتاب ممکن است سهشنبه آینده، ۲۷ می انجام شود. 🗓️🚀
در دو پرتاب قبلی، موشک Starship منفجر شد و تکههای آن روی مناطق مختلفی از جمله باهاما و جزایر ترک و کایکوس افتاد. همین باعث شد FAA اینبار محدوده خطر را تقریباً دو برابر کند؛ از ۸۸۵ به ۱۶۰۰ مایل دریایی، یعنی از ساحل تگزاس تا دل کارائیب. 🌊⚠️
موشک Starship قرار است در آینده برای سفر به ماه، مریخ و ارسال ماهوارههای استارلینک استفاده شود و یکی از مهمترین پروژههای فضایی ایلان ماسک است. 🌕🛰️۱۴۰۴/۳/۳ ۰۵:۳۰:۰۹ -
همزمان با هشدار آمریکا؛ دانمارک هم به قطعات مشکوک برخورد کرد
⚠️ در دانمارک، قطعات الکترونیکی مشکوکی در تجهیزات وارداتی شبکه انرژی کشف شدهاند که هدف و عملکردشان نامشخص است. 🔌🔍
انجمن Green Power Denmark اعلام کرد این قطعات در بردهای مدار چاپی دیده شدهاند و ممکن است تهدیدی برای امنیت زیرساختها باشند. ⚠️🛠️
مقامات درباره کشور مبدا یا جزئیات بیشتر اظهارنظر نکردهاند، اما تحقیقات در حال انجام است. ⏳📡
هفته گذشته نیز گزارشهایی از وجود دستگاههای ارتباطی مشکوک در تجهیزات خورشیدی ساخت چین در آمریکا منتشر شد. 🇨🇳⚡۱۴۰۴/۳/۱ ۲۰:۴۸:۱۵ -
جنرال موتورز و LG بهدنبال تولید باتریهای ارزانتر برای خودروهای برقی
🚗 جنرال موتورز و شریک باتریسازی خود LG Energy Solution قصد دارند از سال ۲۰۲۸ تولید تجاری باتریهای لیتیوم منگنز (LMR) را در آمریکا آغاز کنند. 🌐🔋
✅ این باتریها ارزانتر و کارآمدتر از باتریهای نیکل فعلی هستند و بردی بیش از ۴۰۰ مایل در هر شارژ برای خودروهای برقی ارائه میدهند. 🚀🔋
📉 جنرال موتورز با این فناوری هزینههای باتری را بهطور قابلتوجهی کاهش میدهد و بهدنبال رسیدن به قیمت برابر با خودروهای بنزینی است. 🌱💰۱۴۰۴/۲/۳۰ ۰۱:۱۲:۳۶



