• افزایش قیمت کنسول PlayStation 5 سونی در اروپا و استرالیا

    سونی قیمت کنسول PlayStation 5 بدون درایو دیسک را در بازارهای اروپا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند افزایش داد. این شرکت ژاپنی علت افزایش قیمت را تورم بالا و نوسانات نرخ ارز عنوان کرده است. قیمت کنسول بدون درایو دیسک 11 درصد افزایش یافته و به 449.99 یورو رسیده است.

    ۱۴۰۴/۱/۲۶ ۱۲:۳۳:۵۴
  • افزایش قیمت‌ها در آمریکا با برچسب «هزینه تعرفه»؛ جنگ تجاری با چین به جیب مردم رسید

    با ادامه جنگ تجاری دولت ترامپ با چین، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی شروع به اضافه‌کردن مبلغی به فاکتور مشتریان تحت عنوان «هزینه تعرفه» کرده‌اند. این مبلغ به‌خاطر هزینه‌های اضافی واردات کالاهایی مثل لوازم خانگی، تراشه‌های الکترونیکی و حتی قهوه از آسیا در نظر گرفته شده است.
    برخی برندها صراحتاً اعلام کرده‌اند که برای جبران هزینه‌های جدید واردات از چین، به قیمت محصولات خود اضافه کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها به‌جای بالا بردن کلی قیمت، این هزینه را جداگانه روی فاکتور ثبت می‌کنند تا دلیل آن برای مشتریان شفاف باشد.

    اگر جنگ تجاری ادامه پیدا کند، احتمال زیاد قیمت کالاهای روزمره مثل لباس، مواد غذایی و قهوه نیز بالا خواهد رفت، و آمریکایی‌ها باید آماده قبض‌های سنگین‌تری در خریدهای ساده روزانه باشند.

    ۱۴۰۴/۱/۲۳ ۰۲:۵۶:۲۰
  • تأثیر تعرفه‌های ترامپ بر قیمت آیفون؛ افزایش احتمالی قیمت محصولات اپل

    اپل با احتمال افزایش قیمت آیفون 16 و 17 به دلیل تعرفه‌های جدید ترامپ مواجه است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت مدل پرو مکس با ظرفیت یک ترابایت از 1599 به 2300 دلار و مدل معمولی از 800 به 1142 دلار افزایش خواهد یافت. اپل ممکن است برای مقابله با این افزایش قیمت، تولید را به هند منتقل کند و بخشی از هزینه‌ها را خود جذب کند.

    ۱۴۰۴/۱/۱۹ ۲۰:۵۷:۵۷
  • سقوط بیت‌کوین و اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال

    بیت‌کوین بزرگترین ارز دیجیتال جهان با کاهش 5 درصدی به قیمت 78,892 دلار و اتریوم با افت 9.62 درصدی به 1,617 دلار در روز یکشنبه معاملات خود را به پایان رساند.

    ۱۴۰۴/۱/۱۸ ۲۳:۱۶:۵۳
  • افزایش قیمت بازی‌های Nintendo Switch 2 به ۸۰ دلار

    نینتندو با معرفی کنسول Switch 2 قیمت بازی‌های خود را به ۸۰ دلار افزایش داده است، از جمله Mario Kart World که با کنسول باندل آن ۵۰۰ دلار قیمت دارد. حتی نسخه‌های به‌روزرسانی‌شده بازی‌های قدیمی مانند Zelda: Breath of the Wild نیز ۷۰ دلار شده‌اند.
    ‏افزایش هزینه‌های توسعه، بهبود گرافیک، و تعرفه‌های جدید تجاری، از دلایل این گرانی عنوان شده‌اند. این تغییر می‌تواند راه را برای افزایش قیمت بازی‌های دیگر شرکت‌ها مانند GTA VI حتی تا ۱۰۰ دلار باز کند. اما آیا گیمرها این قیمت‌ها را خواهند پذیرفت؟ تصمیم نهایی با آن‌هاست.

    ۱۴۰۴/۱/۱۶ ۱۰:۴۵:۲۸
  • افزایش احتمالی قیمت آیفون با وضع تعرفه‌های جدید

    رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، تعرفه‌های سنگینی بر کالاهای وارداتی از چین اعمال کرده که می‌تواند قیمت آیفون را تا ۴۳٪ افزایش دهد. از آنجا که بیشتر آیفون‌ها در چین تولید می‌شوند، این تعرفه‌ها باعث افزایش شدید هزینه‌های اپل می‌شود. اگر این هزینه‌ها به مصرف‌کنندگان منتقل شود، قیمت برخی مدل‌های آیفون ممکن است به ۲۳۰۰ دلار برسد.
    سهام اپل پس از این خبر بیش از ۸٪ کاهش یافت و این شرکت با چالشی بزرگ روبه‌رو است: آیا هزینه‌ها را خود جذب کند یا قیمت‌ها را افزایش دهد؟ در همین حال، شرکت سامسونگ که با تعرفه‌های کمتری مواجه است، ممکن است از این شرایط سود ببرد. این افزایش قیمت می‌تواند بر میزان فروش آیفون نیز تأثیر منفی بگذارد و اپل را در بازار رقابتی تحت فشار قرار دهد.

    ۱۴۰۴/۱/۱۵ ۲۰:۵۹:۱۳
  • نوسان قیمت ارزهای دیجیتال با پست‌های انتخاباتی ترامپ

    دونالد ترامپ با انتشار پستی در شبکه اجتماعی خود، قیمت ارزهای دیجیتال XRP، SOL، ADA، BTC و ETH را تحت تأثیر قرار داد. وی از ایجاد ذخیره استراتژیک ارز دیجیتال در آمریکا خبر داد که باعث افزایش موقت قیمت‌ها شد اما سرعت سقوط آنها نیز سریع بود. این روند که توسط بلومبرگ «پمپ ترامپ» نامیده شده، نشان می‌دهد اظهارات وی تأثیر کوتاه‌مدتی بر بازار ارزهای دیجیتال دارد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۳ ۱۹:۳۳:۵۸
  • افزایش ارزش بیت‌کوین و اتر با اظهارات ترامپ درباره دارایی‌های دیجیتال

    بیت‌کوین با افزایش 6.06 درصدی به قیمت 89,359 دلار و اتر با رشد 1.36 درصدی به 2,253 دلار رسید. این افزایش پس از اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر دستور ایجاد ذخیره استراتژیک رمزارزهایی مانند XRP، SOL و ADA رخ داد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۲ ۲۱:۰۰:۲۴
  • سقوط 5 درصدی بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال

    بیت‌کوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهان، در معاملات روز چهارشنبه با کاهش 5 درصدی به قیمت 84,201 دلار رسید. در همین حال، اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، رشد 1.58 درصدی را تجربه کرد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۹ ۰۲:۰۴:۴۹
  • افزایش قیمت اشتراک Premium+ ایکس همزمان با عرضه مدل هوش مصنوعی Grok 3

    شرکت ایکس متعلق به ایلان ماسک قیمت اشتراک Premium+ را به بیش از 50 دلار در ماه افزایش داده است. این دومین افزایش قیمت در چند ماه اخیر است که هزینه اشتراک را بیش از دو برابر می‌کند. همزمان شرکت هوش مصنوعی xAI مدل Grok 3 را منتشر کرده و برخی ویژگی‌های آن را در طرح جداگانه SuperGrok ارائه می‌دهد.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱ ۱۵:۲۴:۵۶
  • افزایش قیمت اشتراک Premium+ ایکس با معرفی مدل هوش مصنوعی Grok 3

    شرکت ایکس متعلق به ایلان ماسک قیمت اشتراک Premium+ را به حدود ۵۰ دلار در ماه افزایش داد. این افزایش همزمان با انتشار مدل هوش مصنوعی Grok 3 توسط شرکت xAI رخ داده است. برخی ویژگی‌های Grok 3 تنها در طرح SuperGrok در دسترس خواهند بود و کاربران Premium+ به برخی امکانات محدود دسترسی خواهند داشت.

    ۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ۱۳:۲۷:۲۶
  • صعود درآمد کوین‌بیس با افزایش معاملات رمزارز پس از انتخابات آمریکا

    کوین‌بیس، پلتفرم مبادله رمزارز، در سه‌ماهه چهارم سال گذشته با افزایش حجم معاملات بیت‌کوین، درآمد 2.3 میلیارد دلاری کسب کرد. این شرکت که در زمینه مبادله ارزهای دیجیتال فعالیت دارد، سود هر سهم 4.68 دلاری را ثبت کرد که بسیار بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران بود.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۶ ۰۱:۵۳:۵۶
  • کمبود شدید CPU در چین؛ اینتل و AMD زمان تحویل را ماه‌ها عقب انداختند

    اینتل و AMD به مشتریان چینی خود درباره کمبود پردازنده‌های سروری هشدار داده‌اند و اینتل اعلام کرده زمان تحویل برخی سفارش‌ها تا شش ماه طول می‌کشد؛ موضوعی که باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت برخی محصولات سروری در چین شده است. 📈
    افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های هوش مصنوعی، تقاضا برای پردازنده و حافظه را به‌شدت بالا برده و کمبودها را تشدید کرده است؛ در چین که بیش از ۲۰ درصد درآمد اینتل را تشکیل می‌دهد، پردازنده‌های نسل چهارم و پنجم Xeon با سهمیه عرضه می‌شوند و سفارش‌های معوقه افزایش یافته است. ⏳
    AMD نیز از محدودیت عرضه خبر داده و تحویل برخی محصولاتش ۸ تا ۱۰ هفته زمان می‌برد؛ اینتل وعده بهبود وضعیت از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۶ را داده و AMD هم می‌گوید با همکاری TSMC ظرفیت تولید را تقویت کرده است. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۳
  • GPT-5.3 Codex معرفی شد؛ ۲۵٪ سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل

    OpenAI ابتدا ابزار کدنویسی «Codex» را معرفی کرد و سپس با انتشار مدل جدید «GPT-5.3 Codex» اعلام کرد توانایی این ابزار را به‌طور جدی افزایش داده است. به گفته شرکت، این مدل Codex را از یک ابزار صرفاً کدنویسی به عاملی تبدیل می‌کند که می‌تواند تقریباً هر کاری را که یک توسعه‌دهنده یا کاربر حرفه‌ای روی کامپیوتر انجام می‌دهد، انجام دهد و شیوه ساخت نرم‌افزار را تغییر دهد. 🤖
    OpenAI می‌گوید GPT-5.3 Codex در آزمون‌های عملکردی قوی‌تر ظاهر شده و قادر است طی چند روز بازی‌ها و اپلیکیشن‌های پیچیده را از ابتدا بسازد. این مدل نسبت به نسخه قبلی خود ۲۵ درصد سریع‌تر است و برای اولین بار، نسخه‌های اولیه آن در فرآیند توسعه، برای دیباگ و ارزیابی خودِ مدل استفاده شده‌اند. ⚡
    انتشار این مدل هم‌زمان با رقابت مستقیم با Anthropic انجام شد. هر دو شرکت قصد داشتند ابزارهای کدنویسی عامل‌محور خود را دقیقاً در یک زمان منتشر کنند، اما Anthropic با جلو انداختن انتشار به مدت ۱۵ دقیقه، زودتر از OpenAI خبر را رسانه‌ای کرد. ⏱️

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۱ ۰۰:۳۶:۰۷
  • پنتاگون و آنتروپیک در کلاف سردرگم هوش مصنوعی

    پنتاگون و شرکت Anthropic، مالک هوش مصنوعی Claude، بر سر نحوه استفاده نظامی از هوش مصنوعی به اختلاف جدی خورده‌اند. آنتروپیک نگران است که فناوری‌اش بدون نظارت انسانی کافی برای هدف‌گیری خودکار سلاح‌ها یا نظارت داخلی در آمریکا استفاده شود. 🛡️
    اختلافی که به آزمونی مهم برای نقش سیلیکون‌ولی در نحوه به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط ارتش آمریکا تبدیل شده است .پنتاگون می‌گوید در چارچوب قانون می‌تواند از فناوری‌های تجاری هوش مصنوعی استفاده کند، حتی اگر شرکت‌ها محدودیت‌هایی برای مصرف تعیین کرده باشند؛ اما آنتروپیک بر رعایت خطوط قرمز ایمنی و اخلاقی تأکید دارد. ⚖️
    آنتروپیک اعلام کرده مدل‌هایش هم‌اکنون در برخی مأموریت‌های امنیت ملی به کار می‌روند و گفت‌وگوها ادامه دارد، با این حال این تنش می‌تواند همکاری آینده را تهدید کند؛ آن‌هم در زمانی که شرکت برای عرضه عمومی سهام آماده می‌شود. مدیرعامل آنتروپیک هشدار داده هوش مصنوعی باید به دفاع ملی کمک کند، اما نه به شکلی که کشور را شبیه حکومت‌های اقتدارگرا کند. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۱۷:۵۹
  • سال سلطه الگوریتم‌ها؛ چرا پست‌ها به دنبال‌کننده‌ها نمی‌رسد؟

    با الگوریتمی‌تر شدن شبکه‌های اجتماعی، دیگر تضمینی نیست که محتوای منتشرشده به همه دنبال‌کننده‌ها نمایش داده شود. مدیرعامل LTK، پلتفرمی که تولیدکنندگان محتوا را از طریق فروش وابسته به برندها متصل می‌کند، می‌گوید در سال ۲۰۲۵ الگوریتم‌ها عملاً کنترل کامل را به دست گرفتند و تعداد فالوورها اهمیت سابق را از دست داد. 📲
    با این حال، پژوهش LTK و دانشگاه Northwestern نشان می‌دهد اعتماد کاربران به تولیدکنندگان محتوای واقعی ۲۱٪ افزایش یافته است؛ چون با رشد محتوای بی‌کیفیت و تولیدات هوش مصنوعی، مردم بیشتر به انسان‌های واقعی اعتماد می‌کنند. 🤝
    در نتیجه، ۹۷٪ مدیران بازاریابی قصد دارند بودجه همکاری با اینفلوئنسرها را افزایش دهند و کارشناسان می‌گویند آینده بیشتر به نفع تولیدکنندگان تخصصی و جامعه‌های کوچک‌تر و واقعی‌تر خواهد بود. 🎯

    ۱۴۰۴/۱۰/۱۲ ۰۵:۴۲:۰۸
  • بحران RAM؛ «AI PC»ها لپ‌تاپ‌ها را در ۲۰۲۶ گران‌تر می‌کنند؟

    کمبود شدید حافظه RAM باعث افزایش قیمت لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها شده و گزارش‌ها می‌گویند تمرکز مایکروسافت بر «AI PC»ها این بحران را تشدید کرده است. از سال ۲۰۲۴، برای استفاده از قابلیت‌های Copilot+ داشتن NPU قوی و حداقل ۱۶ گیگابایت رم الزامی شد؛ اما با جهش قیمت رم، همین استاندارد حالا هزینه خرید لپ‌تاپ‌های جدید را بالا برده است. تحلیل‌گران هشدار می‌دهند برخی سازندگان برای کنترل قیمت، در مدل‌های ارزان و میان‌رده به رم ۸ گیگابایتی برمی‌گردند؛ تصمیمی که اجرای برنامه‌های جدید، کارهای گرافیکی و بازی‌ها را محدود می‌کند. هم‌زمان شرکت‌هایی مثل Micron می‌گویند تقاضای بسیار بالای دیتاسنترهای هوش مصنوعی برای حافظه‌های قدرتمند، عامل اصلی کمبود بازار است و این وضعیت احتمالاً بعد از ۲۰۲۶ هم ادامه خواهد داشت. جمع‌بندی گزارش این است که اگر قیمت رم کاهش نیابد، یا لپ‌تاپ‌ها در سال‌های آینده گران‌تر می‌شوند یا «AI PC»ها با رم کمتر و جذابیت پایین‌تر عرضه خواهند شد؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از قابلیت‌های Copilot هنوز برای کاربران عادی قانع‌کننده نیستند. 💻

    ۱۴۰۴/۱۰/۷ ۰۳:۵۵:۴۱
  • افزایش تمایل به ویرایش جنین در سیلیکون ولی!

    در سیلیکون‌ولی اشتیاق تازه‌ای برای ویرایش ژنتیکی جنین شکل گرفته؛ روشی بحث‌برانگیز که با فناوری Crispr تلاش می‌کند ژن‌های ناخواسته را از جنین، اسپرم یا تخمک حذف کند. اما این کار در آمریکا کاملاً غیرقانونی است و شرکت‌ها اجازه انجام آزمایش‌ یا تولید نوزاد ویرایش‌شده را ندارند. ⚖️
    با این حال دو استارتاپ Preventive در کالیفرنیا (حمایت‌شده توسط برایان آرمسترانگ و سم آلتمن) و Manhattan Genomics در نیویورک به‌دنبال انتقال فعالیت‌های خود به کشورهایی هستند که قوانین سخت‌گیرانه ندارند؛ مثل امارات یا هندوراس. در چین و بریتانیا فقط ویرایش برای تحقیق مجاز است و تولید نوزاد ممنوع است. 🧬
    هدف این شرکت‌ها حذف بیماری‌های ژنتیکی است، اما کارشناسان هشدار می‌دهند این فناوری هنوز ریسک بالایی دارد و می‌تواند باعث جهش‌های خطرناک شود. همچنین احتمال می‌رود دسترسی به آن فقط برای ثروتمندان ممکن شود و مسیر به‌سمت طراحی نوزادان و ایده‌های شبه‌یوژنیک منحرف گردد؛ موضوعی که به‌گفته متخصصان «در سیلیکون‌ولی ریشه عمیق دارد». ⚠️

    ۱۴۰۴/۸/۲۹ ۰۳:۱۰:۱۵
  • گربه محبوب محله قربانی خودروی خودران شد!

    گربه‌ای به نام «کیت‌کت» در محله میشن سان‌فرانسیسکو بر اثر برخورد با یک خودروی خودران Waymo کشته شد و این موضوع احساسات زیادی را در محله برانگیخت. مردم برای ادای احترام، در محل حادثه یادبود ساختند و پوسترهایی نصب کردند؛ برخی عملکرد Waymo را نقد کردند و برخی یادآوری کردند که رانندگان انسانی نیز تلفات زیادی ایجاد می‌کنند. 🐾.
    «جکی فیلدر» عضو شورای شهر، این حادثه را نمونه‌ای از نبودِ مسئولیت‌پذیری در خودروهای خودران دانست و گفت راننده انسانی قابل پیگیری است اما در این‌گونه موارد «هیچ فردی» پاسخ‌گو نیست. او از طرحی حمایت می‌کند که اجازه می‌دهد مردم محلی درباره حضور خودروهای خودران رأی دهند. 🚗.
    Waymo اعلام کرده گربه ناگهان زیر خودرو دویده و حادثه هنگام حرکت آرام خودرو رخ داده است. این شرکت به صاحب گربه و اهالی محله تسلیت گفت. 🤖

    ۱۴۰۴/۸/۲۷ ۰۹:۲۷:۰۹
  • Apple TV سالانه یک میلیارد دلار ضرر می‌دهد!

    اپل تی‌وی‌پلاس برخلاف بیشتر رقبایش فعلاً قصد ندارد تبلیغات به سرویسش اضافه کند و همچنان فقط روی تولید محتوای اختصاصی تمرکز دارد. 🎬
    ادی کیو، معاون ارشد اپل، گفته است: «ما برنامه‌ای برای اشتراک ارزان‌تر با تبلیغ نداریم. اگر بتوانیم قیمت را منصفانه نگه داریم، بهتر است بیننده بدون وقفه فیلم ببیند.» این تصمیم در حالی گرفته شده که سرویس‌هایی مثل نتفلیکس، دیزنی‌پلاس و HBO مکس پلن‌های ارزان با تبلیغ دارند. 📺
    با وجود شعار «قیمت‌گذاری منطقی»، اپل در ماه اوت قیمت اشتراک را از ۹.۹۹ به ۱۲.۹۹ دلار افزایش داد. این یعنی از زمان شروع سرویس در سال ۲۰۱۹، هزینه اشتراک ۱۶۰ درصد بیشتر شده است. 💰
    گزارش‌ها می‌گویند اپل تی‌وی‌پلاس سالانه بیش از یک میلیارد دلار ضرر می‌دهد، اما با سریال‌هایی مثل Severance و Pluribus موفقیت هنری زیادی داشته است. مدیران اپل تأکید کردند قصد خرید استودیوهای دیگر را ندارند و می‌خواهند سرویس را کاملاً با محتوای خودشان بسازند. ⭐️

    ۱۴۰۴/۸/۲۳ ۰۰:۳۲:۲۹
  • تراشه آیفون در نقش قلب مک‌بوک بعدی

    گزارش‌ها حاکی است اپل در حال ساخت مک‌بوک کوچکی است که با وجود قیمت پایین‌تر از مک‌بوک ایر، از مدل مجهز به تراشه M1 هم سریع‌تر خواهد بود. 💻
    به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، این لپ‌تاپ از تراشه A18 Pro آیفون ۱۶ پرو استفاده می‌کند و احتمالاً نمایشگر LCD حدود ۱۲.۹ اینچی دارد. 🔧
    اپل ممکن است برای این مدل حداقل ۱۲ گیگابایت رم در نظر بگیرد تا اجرای هوش مصنوعی روان‌تر انجام شود. 🤖
    اگر قیمت نهایی زیر ۸۰۰ دلار باشد، این محصول می‌تواند پرفروش‌ترین مک‌بوک سال آینده اپل لقب بگیرد. 💰

    ۱۴۰۴/۸/۱۷ ۰۲:۰۵:۳۸
  • پیشرفت بزرگ در رایانش کوانتومی؛ تهدیدی برای امنیت بیت‌کوین؟

    پژوهشگران اخیراً از پیشرفتی بزرگ در رایانش کوانتومی خبر داده‌اند که برای نخستین‌بار برتری آن را نسبت به رایانه‌های معمولی نشان می‌دهد. گوگل نیز اعلام کرد با ترکیب تراشه «ویلو» و الگوریتم «کوآنتوم اکو» توانسته کاربرد واقعی این فناوری را اثبات کند. ⚛️
    رایانش کوانتومی می‌تواند در آینده بسیاری از رمزگذاری‌های اینترنتی، ازجمله امنیت بیت‌کوین را بشکند. کارشناسان می‌گویند حدود ۴۶۰ میلیارد دلار بیت‌کوین در حساب‌های اولیه‌ای نگهداری می‌شود که در برابر رایانه‌های کوانتومی آینده آسیب‌پذیرند. 💰
    بااین‌حال، بیت‌کوین فعلاً امن است زیرا چنین رایانه‌هایی هنوز ساخته نشده‌اند. توسعه‌دهندگان طرح‌هایی برای تقویت امنیت شبکه آماده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود این چالش در دهه ۲۰۳۰ جدی شود. 🧠
    به گفته تحلیلگران، بیت‌کوین‌های اولیه منسوب به خالق ناشناس بیت‌کوین، «ساتوشی ناکاموتو»، که به «سپر ساتوشی» معروف‌اند، مانند زنگ خطر عمل می‌کنند؛ اگر روزی این ارزها جابه‌جا شوند، یعنی رایانه‌ای کوانتومی توانسته رمزگذاری بیت‌کوین را بشکند. 🔐

    ۱۴۰۴/۸/۱۲ ۰۲:۵۶:۲۲
  • بیت‌کوین در آستانه اولین کاهش ماهانه از ۲۰۱۸

    بیت‌کوین برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۸ در آستانه ضرر ماهانه در اکتبر قرار گرفته و روند هفت‌ساله رشد خود را شکسته است. ارزش این رمزارز در ماه جاری حدود ۵٪ کاهش یافته که علت آن بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و نوسانات اخیر بازار جهانی عنوان می‌شود. 📉
    تحلیلگران می گویند بیت‌کوین در آغاز اکتبر همراه با طلا و سهام در اوج بود، اما با افزایش نگرانی‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران دیگر به بازار رمزارز بازنگشتند. 💬
    در اواسط ماه، همزمان با اعلام تعرفه ۱۰۰٪ واردات چین از سوی ترامپ و تهدید محدودیت‌های نرم‌افزاری، بزرگ‌ترین ریزش تاریخ رمزارزها رخ داد و قیمت بیت‌کوین از رکورد ۱۲۶هزار دلار به حدود ۱۰۴هزار دلار سقوط کرد. ⚡
    اکنون سرمایه‌گذاران درباره جهت سیاست‌های پولی آمریکا بلاتکلیف‌اند. مدیرعامل بانک جی‌پی مورگان نیز نسبت به احتمال سقوط بازار سهام آمریکا در شش ماه تا دو سال آینده هشدار داده است. 📊
    با وجود این افت، بیت‌کوین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۶٪ رشد داشته و حمایت دولت ترامپ از دارایی‌های دیجیتال باعث بهبود شرایط قانونی این صنعت در آمریکا شده است. 🚀

    ۱۴۰۴/۸/۱۲ ۰۰:۵۴:۵۰
  • انتقال به OLED: آینده‌ای گران‌تر برای محصولات اپل

    گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد به‌زودی تمام محصولاتش را به نمایشگرهای گران‌تر و باکیفیت‌تر OLED مجهز کند؛ تغییری که باعث افزایش قیمت آیپد، مک‌بوک و حتی آیفون‌ها می‌شود. 💰
    نخستین محصول با این فناوری، آیپد مینی ۸.۳ اینچی خواهد بود که احتمالاً حدود ۱۰۰ دلار گران‌تر عرضه می‌شود. مدل‌های «پرو» زودتر از دیگر محصولات به OLED مجهز می‌شوند و نسخه‌های «ایر» احتمالاً تا سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ به این فناوری می‌رسند. 💻
    نمایشگر OLED رنگ‌های عمیق‌تر و مصرف انرژی کمتر دارد، اما تولید آن پرهزینه است؛ برای نمونه قیمت آیپد پرو از ۸۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ به هزار دلار در نسخه جدید رسیده است. 🔋

    ۱۴۰۴/۸/۱۱ ۰۳:۲۳:۲۹
  • Xbox Ally X گیمینگ با پردازنده Ryzen Z2 عرضه شد

    مایکروسافت در همکاری با ایسوس از دستگاه جدید ROG Xbox Ally X رونمایی کرده که ترکیبی از کنسول و لپ‌تاپ گیمینگ است و حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. 🎮💻
    این دستگاه برای گیمرهای حرفه‌ای طراحی شده و از پردازنده قدرتمند AMD Ryzen Z2 Extreme، نمایشگر ۷ اینچی Full HD با نرخ ۱۲۰ هرتز و نسخه ویژه‌ای از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کند. ⚙️🖥️ مدل ارزان‌تر آن با قیمت حدود ۶۰۰ دلار برای کاربران عادی عرضه می‌شود. 💰
    با وجود ظاهر جذاب، برخی کاربران از مشکلات نرم‌افزاری، مصرف بالای باتری و اجرای محدود بازی‌های انحصاری Xbox انتقاد کرده‌اند، چون این دستگاه در واقع یک پی‌سی قابل‌حمل است نه کنسول مستقل. ⚠️
    رئیس ایکس‌باکس، سارا باند، تأیید کرده که شرکت در حال ساخت نسل بعدی کنسول Xbox است اما تا ۲۰۲۷ منتشر نخواهد شد. 🚀 او می‌گوید Xbox Ally فرصتی برای نوآوری و انتخاب بیشتر کاربران پیش از عرضه نسل بعدی است. 🎯

    ۱۴۰۴/۸/۱ ۰۳:۳۴:۲۶
  • خودروی برقی ارزان داسیا «Hipster» می‌آید؛ رقیب جدی ماشین‌های چینی

    برند اقتصادی داسیا، زیرمجموعه رنو، از خودروی برقی مفهومی جدیدی به نام «Hipster» رونمایی کرده که احتمالاً کمتر از ۱۵ هزار یورو قیمت دارد. این خودروی کوچک سه‌در، تنها سه متر طول و کمتر از ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند رقیبی جدی برای خودروهای ارزان‌قیمت چینی باشد. ⚡️🚗
    اگر اتحادیه اروپا با ایجاد رده جدیدی برای خودروهای کوچک موافقت کند، داسیا آماده تولید انبوه این مدل است. حداکثر سرعت آن ۹۰ کیلومتر در ساعت و برد حرکتی‌اش حدود ۱۵۰ کیلومتر است. 🛣️
    برای کاهش هزینه‌ها، امکانات این خودرو بسیار ساده طراحی شده است؛ صندلی پارچه‌ای، شیشه‌بالابر دستی، تجهیزات حداقلی و بند به‌جای دستگیره در. 💡
    داسیا و استلانتیس خواستار تعریف رده‌ای تازه از خودروهای کوچک در اروپا شده‌اند تا با حذف برخی الزامات ایمنی و تجهیزاتی، وزن و قیمت کاهش یابد؛ طرحی الهام‌گرفته از خودروهای Kei ژاپنی. 🇪🇺
    به گفته داسیا، قیمت خودروهای جدید در اروپا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ بیش از ۶۰٪ افزایش یافته و بازار به مدل‌های ارزان‌تر نیاز دارد. 🏭

    ۱۴۰۴/۷/۱۵ ۱۲:۵۶:۰۱
  • هوش مصنوعی؛ برگ برنده جدید سرمایه‌گذاران برای افزایش سود صنایع مختلف

    سرمایه‌گذاران بزرگ می‌خواهند با کمک هوش مصنوعی شرکت‌های خدماتی سنتی را سودآورتر کنند. 🚀 آن‌ها شرکت‌های آماده را می‌خرند، کارهای تکراری را با هوش مصنوعی خودکار می‌کنند و با سود به‌دست‌آمده، شرکت‌های بیشتری می‌خرند. 💼
    مثلاً در برخی نمونه‌ها، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از کارهای روزمره IT در شرکت با هوش مصنوعی خودکار شده و این باعث شده سود شرکت به‌طور چشمگیری بالا برود. 📈 در نمونه‌ای دیگر، خدمات حقوقی که قبلاً به‌صورت ساعتی حساب می‌شد، حالا با تعرفه ثابت و پشتیبانی هوش مصنوعی ارائه می‌شود و توانسته مشتریان بزرگ جذب کند. ⚖️💻
    هدف اصلی این است که سود شرکت‌های خدماتی به سطح شرکت‌های نرم‌افزاری برسد. 🌐 اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که خروجی‌های بی‌کیفیت هوش مصنوعی می‌تواند باعث افزایش کار اضافه برای کارمندان و تحمیل هزینه‌های سنگین به سازمان‌ها شود. ⏳💸
    با وجود این مشکلات، سرمایه‌گذاران معتقدند پیشرفت سریع هوش مصنوعی فرصت‌های بزرگی برای تحول صنایع مختلف ایجاد خواهد کرد. 🌟

    ۱۴۰۴/۷/۸ ۰۸:۱۱:۱۷
  • اپل به تأمین‌کنندگان خود دستور افزایش تولید آیفون ۱۷ را داد!

    اپل پس از ثبت پیش‌سفارش‌های قوی برای آیفون ۱۷ در آخر هفته گذشته، از دست‌کم دو تأمین‌کننده خود خواسته است تولید مدل پایه این گوشی را حداقل ۳۰ درصد افزایش دهند. این خبر را پایگاه Information به نقل از افراد مطلع منتشر کرده است. 📱📈

    ۱۴۰۴/۶/۳۱ ۰۰:۵۲:۳۳
  • پیش‌بینی سیتی‌گروپ: اتر تا پایان سال ۴۳۰۰ دلار

    سیتی‌گروپ پیش‌بینی کرده قیمت اتر تا پایان سال به ۴۳۰۰ دلار برسد؛ هرچند این رقم پایین‌تر از رکورد ۴۹۵۵ دلاری ماه گذشته است. به گفته تحلیلگران، رشد اخیر بیشتر به دلیل هیجان بازار و فشار خرید بوده تا عوامل بنیادی. 📊💰
    اتر نسبت به بیت‌کوین جذاب‌تر شده زیرا قابلیت Staking دارد؛ یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند با قفل‌کردن دارایی خود در شبکه اتریوم، علاوه بر نگهداری رمزارز، سود دریافت کنند. در مقابل بیت‌کوین فقط بر افزایش قیمت تکیه دارد. 🪙⚡
    بانک Standard Chartered ماه گذشته پیش‌بینی خود را به ۷۵۰۰ دلار افزایش داد و رشد بازار استیبل‌کوین‌ها را عامل مهم افزایش تقاضا دانست. سیتی هم دو سناریو ارائه کرده است: در حالت صعودی قیمت می‌تواند به ۶۴۰۰ دلار برسد و در بدترین حالت با ضعف اقتصاد جهانی تا ۲۲۰۰ دلار سقوط کند. ✅📈

    ۱۴۰۴/۶/۲۷ ۰۹:۲۹:۱۹
  • آیفون ایر با قیمت ۹۹۹ دلار، آیا ارزش خرید دارد؟

    اپل از iPhone Air رونمایی کرد؛ باریک‌ترین آیفون تا امروز با ضخامت ۵.۶ میلی‌متر و نمایشگر ۶.۵ اینچی. این مدل سبک و زیباست اما نسبت به آیفون ۱۷ امکانات کمتری دارد؛ مثل عمر باتری کوتاه‌تر (۲۷ ساعت در برابر ۳۰ ساعت)، نداشتن دوربین اولتراواید و پشتیبانی نکردن از عکاسی ماکرو. قیمت آن هم ۹۹۹ دلار است که ۲۲٪ گران‌تر از آیفون ۱۷ پایه است. 📱💵
    با این حال، آیفون ایر برای اپل نقش یک آزمایشگاه طراحی دارد. این گوشی بیشترین تعداد تراشه‌های اختصاصی اپل را دارد، از جمله پردازنده A19 Pro و مودم جدید C1X که سریع‌تر است و ۳۰٪ انرژی کمتری مصرف می‌کند. هدف اپل، بهینه‌سازی مصرف انرژی و آماده‌سازی مسیر برای نسل‌های بعدی، مثل آیفون تاشو، است. ⚡🚀
    اپل آیفون ایر را کارآمدترین آیفون خود معرفی کرده و پیشنهاد داده کاربران برای جبران شارژ کمتر، از باتری مگ‌سیف استفاده کنند. در واقع این مدل بیش از آنکه برای مصرف روزمره ایده‌آل باشد، پیش‌نمایشی از آینده طراحی آیفون است. ✅🌍

    ۱۴۰۴/۶/۲۰ ۱۶:۵۷:۱۶
نمایش بیشتر