• تأخیر در راه‌اندازی کارخانه نیمه‌رسانا اینتل در آمریکا

    اینتل، غول تراشه سازی آمریکایی، راه‌اندازی کارخانه نیمه‌رسانای جدید خود در ایالت اوهایو را تا سال ۲۰۳۱ به تعویق انداخت. این تصمیم ضربه‌ای به برنامه آمریکا برای کاهش وابستگی به تایوان در تولید تراشه است. اینتل که زمانی از غول‌های سیلیکون ولی محسوب می‌شد، با چالش‌های جدی در رقابت با سایر شرکت‌های فناوری روبرو شده و احتمال تقسیم و فروش بخش‌های مختلف شرکت مطرح شده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۱۱ ۱۹:۰۰:۱۱
  • همکاری اپتروتیک با جابیل برای تولید ربات انسان‌نمای Apollo

    اپتروتیک، شرکت سازنده ربات‌های انسان‌نما، همکاری جدیدی با شرکت جابیل در زمینه تولید و آزمایش ربات Apollo آغاز کرد. این شراکت شامل آزمایش ربات در خط تولید و برنامه‌ریزی برای تولید تجاری آن در آینده است. اپتروتیک هدف خود را تولید واحدهای تجاری در سال ۲۰۲۶ تعیین کرده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۸ ۰۱:۱۳:۱۷
  • اعتراض هنرمندان به طرح دولت بریتانیا برای استفاده هوش مصنوعی از آثار موسیقی

    بیش از هزار موسیقیدان بریتانیایی از جمله کیت بوش و کت استیونز با انتشار یک آلبوم سکوت، علیه طرح پیشنهادی دولت مبنی بر اجازه استفاده شرکت‌های فناوری از آثارشان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی اعتراض کردند. این طرح که به شرکت‌های هوش مصنوعی اجازه می‌دهد از آثار هنری بدون پرداخت حق مالکیت معنوی استفاده کنند، با انتقاد گسترده هنرمندان مواجه شده است.

    ۱۴۰۳/۱۲/۷ ۰۴:۱۹:۴۸
  • رقابت شرکت‌های بزرگ تراشه برای تقسیم اینتل

    شرکت‌های اینتل، تایوان سمیکاندوکتور و برادکام در حال بررسی معاملاتی هستند که می‌تواند منجر به تقسیم شرکت اینتل شود. این گزارش که توسط وال استریت ژورنال منتشر شده، از منابع آگاه نقل می‌کند که این شرکت‌ها به دنبال تغییر ساختار بزرگترین تولیدکننده تراشه آمریکا هستند.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۸ ۲۰:۴۳:۴۲
  • رشد چشمگیر تقاضای برق جهانی با محوریت صنعت و مراکز داده

    آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی برق سالانه 4 درصد افزایش خواهد یافت و این رشد عمدتاً توسط اقتصادهای نوظهور محقق می‌شود. صنایع چین با تولید پنل خورشیدی، باتری و خودروهای برقی، سهم عمده‌ای در این رشد خواهند داشت. منابع کم‌کربن مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای، پاسخگوی اکثر تقاضای جدید برق خواهند بود.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۷ ۰۲:۵۶:۴۷
  • سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیون دلاری در استارتاپ رباتیک Apptronik با همکاری گوگل

    استارتاپ Apptronik که در زمینه ساخت ربات های انسان نما فعالیت دارد، موفق به جذب سرمایه ۳۵۰ میلیون دلاری در مرحله سری A شد. این شرکت که از دانشگاه تگزاس شروع به کار کرده ، با همکاری شرکت گوگل دیپ مایند در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی برای ربات‌های دوپا است. هدف اصلی شرکت نشان دادن کاربردهای عملی ربات‌های انسان نما در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و انبارداری است و برنامه‌ریزی برای تجاری‌سازی گسترده این فناوری در سال‌های ۲۰۲۶ به بعد را دارد.
    این شرکت در حال توسعه روبات انسان‌نمای Apollo است که قابلیت انجام وظایف انبارداری و تولیدی را دارد. Apptronik همکاری‌هایی با شرکت‌های مرسدس بنز و GXO Logistics داشته و در نظر دارد قابلیت‌های روبات خود را به حوزه‌های مراقبت‌های سالمندی و بهداشتی نیز گسترش دهد.

    ۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۱۸:۴۸:۱۱
  • تنش‌های ژئوپلیتیکی مانع توافق جهانی بر سر هوش مصنوعی نظامی شد

    در نشست بین‌المللی «هوش مصنوعی مسئولانه در حوزه نظامی» (REAIM) در شهر آکورونیا اسپانیا، فقط ۳۵ کشور از مجموع ۸۵ کشور حاضر، بیانیه‌ای درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را امضا کردند؛ اما آمریکا و چین از پیوستن به آن خودداری کردند. 🌍
    این بیانیه ۲۰ اصل کلی را مطرح می‌کند؛ از جمله تأکید بر اینکه تصمیم نهایی در استفاده از سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باید با انسان باشد، زنجیره فرماندهی شفاف حفظ شود و ارزیابی ریسک و آزمایش‌های دقیق انجام گیرد. با اینکه سند الزام‌آور نیست، برخی کشورها به‌دلیل رقابت نظامی با چین و روسیه تمایلی به محدودسازی خود نداشتند. ⚖️
    وزیر دفاع هلند گفت دولت‌ها در یک «دوراهی» قرار گرفته‌اند: از یک سو باید استفاده مسئولانه از AI را تضمین کنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند در رقابت تسلیحاتی عقب بمانند. کانادا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند، کره‌جنوبی و اوکراین از امضاکنندگان این توافق بودند. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۱۹
  • رقابت نفس‌گیر غول‌های فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی

    رقابت غول‌های فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحله‌ای بی‌سابقه شده است. منطق آن‌ها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی قوی‌تری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
    آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیش‌بینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم ده‌ها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشته‌اند. 💰
    با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکت‌ها افت کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران از این هزینه‌های سنگین نگران‌اند. اما مدیران فناوری معتقدند در آینده‌ای که «قدرت پردازش» کمیاب می‌شود، تنها شرکت‌هایی دوام می‌آورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵
  • ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!

    دولت آمریکا اعلام کرده می‌خواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
    ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفه‌ای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم به‌اندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شده‌اند. 🌍
    کارشناسان می‌گویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی به‌شدت افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سال‌های آینده به خودروهای برقی و توربین‌های بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان می‌دهد اهمیت این بازار قابل چشم‌پوشی نیست. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷
  • از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر می‌دهد؟

    SpaceX هم‌زمان با آماده‌شدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهواره‌ای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامه‌ها بخشی از چشم‌انداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساخت‌های آینده در فضا است. 🚀
    منابع آگاه می‌گویند ایده گوشی استارلینک سال‌هاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشی‌های فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالش‌برانگیز ارزیابی می‌شود. 📱
    استارلینک مهم‌ترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا می‌کند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانی‌هایی درباره وابستگی بیش‌ازحد ایجاد کرده است. 🛰️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸
  • نبرد جهانی روباتاکسی‌ها؛ سنای آمریکا زیر فشار تصمیم‌گیری

    قانون‌گذاران آمریکا همراه با شرکت‌های ویمو و تسلا از کنگره خواسته‌اند هرچه زودتر قوانین مربوط به خودروهای خودران را به‌روز کند تا استقرار روباتاکسی‌ها سریع‌تر شود. آن‌ها هشدار می‌دهند اگر آمریکا تعلل کند، چین که سرمایه‌گذاری سنگینی در این حوزه انجام داده، می‌تواند از نظر فناوری و استانداردهای جهانی پیشی بگیرد. 🚗
    کمیته بازرگانی سنای آمریکا قرار است با حضور نمایندگان ویمو و تسلا جلسه‌ای برگزار کند؛ هدف، تسهیل استفاده از خودروهای کاملاً خودران حتی بدون کنترل انسانی است. سناتورها و مدیران صنعت تأکید دارند نوسازی مقررات برای حفظ جایگاه آمریکا در رقابت جهانی یک صنعت تریلیون‌دلاری ضروری است. ⚡

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۵۹:۲۲
  • پایش دائمی اقیانوس‌ها با شبکه ربات‌های هوشمند

    بیشتر دانسته‌های ما از اقیانوس‌ها به سطح آب محدود است و جمع‌آوری داده‌های عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبه‌رو هستند. 🌊
    استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، ربات‌های زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین می‌روند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت می‌کنند، بدون نیاز به کشتی‌های بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
    این ربات‌های کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاب‌اند و پس از بازگشت به سطح، داده‌ها را به یک سیستم ابری می‌فرستند. استقرار شبکه‌ای آن‌ها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیق‌تری از وضعیت اقیانوس می‌دهد. 📡
    Apeiron به‌تازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و می‌گوید هزینه جمع‌آوری داده‌های اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» می‌نامد، یعنی نسخه‌ای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوس‌ها. 🚀

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴
  • از لندن تا توکیو؛ سهام نرم‌افزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی

    سهام شرکت‌های نرم‌افزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایه‌گذاران نگران‌اند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسب‌وکار این شرکت‌ها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
    در اروپا، سهام شرکت‌های تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکت‌های IT هند و نرم‌افزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
    تحلیلگران می‌گویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایه‌گذاران فعلاً خرید نکنند؛ به‌ویژه با رقابت شرکت‌های «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی می‌سازند. 🧠
    هم‌زمان سهام تبلیغاتی‌ها و SAP، بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار داده‌اند و همین موضوع بازار نرم‌افزار را نگران نگه داشته است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱
  • پنتاگون و آنتروپیک در کلاف سردرگم هوش مصنوعی

    پنتاگون و شرکت Anthropic، مالک هوش مصنوعی Claude، بر سر نحوه استفاده نظامی از هوش مصنوعی به اختلاف جدی خورده‌اند. آنتروپیک نگران است که فناوری‌اش بدون نظارت انسانی کافی برای هدف‌گیری خودکار سلاح‌ها یا نظارت داخلی در آمریکا استفاده شود. 🛡️
    اختلافی که به آزمونی مهم برای نقش سیلیکون‌ولی در نحوه به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط ارتش آمریکا تبدیل شده است .پنتاگون می‌گوید در چارچوب قانون می‌تواند از فناوری‌های تجاری هوش مصنوعی استفاده کند، حتی اگر شرکت‌ها محدودیت‌هایی برای مصرف تعیین کرده باشند؛ اما آنتروپیک بر رعایت خطوط قرمز ایمنی و اخلاقی تأکید دارد. ⚖️
    آنتروپیک اعلام کرده مدل‌هایش هم‌اکنون در برخی مأموریت‌های امنیت ملی به کار می‌روند و گفت‌وگوها ادامه دارد، با این حال این تنش می‌تواند همکاری آینده را تهدید کند؛ آن‌هم در زمانی که شرکت برای عرضه عمومی سهام آماده می‌شود. مدیرعامل آنتروپیک هشدار داده هوش مصنوعی باید به دفاع ملی کمک کند، اما نه به شکلی که کشور را شبیه حکومت‌های اقتدارگرا کند. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۱۷:۵۹
  • وقتی هوش مصنوعی گرسنه برق می‌شود؛ آمریکا روی هسته‌ای شرط می‌بندد

    در ماه‌های اخیر، استارتاپ‌های هسته‌ای بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. دلیل اصلی این موج، رشد سریع دیتاسنترها و نیاز شدید آن‌ها به برق پایدار برای پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی است؛ جایی که انرژی هسته‌ای دوباره به‌عنوان یک راه‌حل جدی مطرح شده است. ⚡️
    هم‌زمان، دولت ترامپ قوانین ایمنی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای ساخته‌شده روی زمین‌های وزارت انرژی را بی‌سروصدا تغییر داده است. بخش قابل‌توجهی از مقررات حذف یا ساده‌تر شده، محدودیت‌های زیست‌محیطی سخت‌گیرانه به توصیه تبدیل شده‌اند ، حتی امنیت نیروگاه‌ها هم تا حد زیادی به خود شرکت‌ها واگذار شده است. ☢️
    این قوانین جدید فقط برای پروژه‌هایی اعمال می‌شود که روی زمین‌های دولتی وزارت انرژی ساخته می‌شوند و هدف آن‌ها سرعت‌دادن به ساخت راکتورهای نسل جدید است. حالا چند استارتاپ هسته‌ای می‌خواهند با تکیه بر این شرایط، تا ضرب‌الاجل ۴ ژوئیه ۲۰۲۶ راکتورهای آزمایشی خود را راه‌اندازی کنند؛ تصمیمی که برای طرفداران فناوری هیجان‌انگیز و برای منتقدان، نگران‌کننده است. ⚠️

    ۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱
  • ظهور بیش از 50 میلیاردر جدید در دنیای هوش مصنوعی!

    گزارش فوربس می‌گوید در سال ۲۰۲۵ هیاهوی «AGI» (هوش مصنوعی عمومی) کمتر شد، اما پول‌ وارد این حوزه به شکل بی‌سابقه‌ای بالا رفت و باعث شد بیش از ۵۰ نفر از بنیان‌گذاران استارتاپ‌های هوش مصنوعی به جمع میلیاردرها اضافه شوند. 💰
    بیشتر این ثروت از شرکت‌های کسل‌کننده ولی درآمدزا آمده؛ مثل نرم‌افزارهای سازمانی، برچسب‌گذاری داده و ایجنت‌های هوش مصنوعی که وعده کاهش هزینه و جایگزینی بخشی از نیروی انسانی را می‌دهند؛ نمونه‌اش Sierra که خدمات مشتری را با AI انجام می‌دهد. 🤖
    در میان استثناها، ElevenLabs با ابزارهای تولید صدا و جذب سرمایه‌گذاران مشهور مطرح شد و بنیان‌گذاران لهستانی آن میلیاردر شدند ، همچنین لوسی گو از Scale AI هم با افزایش ارزش شرکت پس از سرمایه‌گذاری بزرگ Meta مدتی جوان‌ترین زن خودساخته میلیاردر معرفی شد و حتی گفته شد جای تیلور سوئیفت خواننده را گرفت. 🌟
    هم‌زمان گزارش یادآوری می‌کند با وجود رونق ظاهری اقتصاد آمریکا، ۷۵٪ خانه‌ها برای افرادی که درآمد متوسط دارند غیرقابل‌خرید شده و سهم خریداران خانه‌اولی در ۲۰۲۴ به ۲۴٪ کاهش یافته است. 🏠

    ۱۴۰۴/۱۰/۱۲ ۰۶:۰۲:۲۳
  • عصر فقط رشد کن تمام شد؛ هوش مصنوعی باید پول‌سازی را ثابت کند

    صنعت هوش مصنوعی در آغاز ۲۰۲۵ غرق در سرمایه بود؛ OpenAI با جذب ۴۰ میلیارد دلار به ارزش‌گذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری رسید و حتی استارتاپ‌های بدون محصول هم سرمایه‌های میلیاردی گرفتند. در کنار آن، شرکت‌های بزرگ وعده حدود ۱.۳ تریلیون دلار هزینه زیرساختی دادند و خرج‌های سنگینی برای جذب نیرو و چیپ انجام شد. 💰
    اما در نیمه دوم سال، نگاه‌ها محتاط‌تر شد. نگرانی درباره حباب AI، محدودیت زیرساخت، و مدل‌های درآمدی بالا گرفت و برخی سرمایه‌گذاری‌ها به چرخه‌های پولی شبیه شد که بیش از تقاضای واقعی، با هزینه‌های داخلی سرپا مانده‌اند. 🏗️
    هم‌زمان، جهش مدل‌ها کمتر شگفت‌انگیز شد؛ عرضه GPT-5 اثر نسل‌های قبلی را نداشت و DeepSeek نشان داد رقابت ارزان‌تر هم ممکن است. تمرکز بازار به سمت محصول، توزیع و درآمد رفت و فشارهای حقوقی و ایمنی، از کپی‌رایت تا سلامت روان، افزایش یافت. ⚖️
    پول هنوز هست، اما عصر هیجان بی‌چون‌وچرا تمام شده و صنعت AI وارد مرحله آزمون جدی شده است. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۰/۱۰ ۰۰:۳۳:۴۰
  • آیا xAI به هوش مصنوعی عمومی می‌رسد؟ نظریات ایلان ماسک!

    ایلان ماسک طبق گزارش Business Insider گفته xAI ممکن است طی یکی‌دو سال آینده به «هوش عمومی مصنوعی» (AGI) برسد و حتی شاید از ۲۰۲۶. این در حالی است که او در ۲۰۲۴ هم گفته بود AGI تا ۲۰۲۵ می‌رسد، اما با نزدیک شدن به پایان ۲۰۲۵ این پیش‌بینی محقق نشده است. 🧠
    گزارش یادآوری می‌کند ماسک سابقه وعده‌های خوش‌بینانه دارد و حتی وقتی در ۲۰۲۳ خواستار توقف ۶ماهه توسعه AI شد، هم‌زمان پشت‌پرده روی پروژه خودش کار می‌کرد؛ سپس xAI را در ۲۰۲۳ برای ساخت چت‌بات Grok راه انداخت. او به کارکنان گفته جذب سرمایه خوب پیش می‌رود و سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار تأمین مالی دارد. 💰
    هم‌زمان تأکید می‌شود تعریف واحدی از AGI وجود ندارد؛ یک تعریف رایج این است که AI در همه کارها هم‌سطح یا برتر از توان شناختی انسان شود. ماسک علاوه بر AGI، وعده تولید سالانه یک‌میلیون ربات انسان‌نمای Optimus طی ۵ سال و حتی نمایش «ماشین پرنده» تا پایان همین سال را هم مطرح کرده است. 🤖

    ۱۴۰۴/۱۰/۴ ۰۳:۱۶:۱۴
  • رونمایی گوگل از نسخه جدید ابزار تحقیقاتی پیشرفته Gemini Deep Research

    گوگل نسخه جدید «Gemini Deep Research» را با تکیه بر مدل «Gemini 3 Pro» معرفی کرد؛ ابزاری که مثل یک دستیار پژوهشی، اطلاعات زیاد را جمع می‌کند و گزارش می‌سازد. نکته تازه این است که برنامه‌نویس‌ها می‌توانند با «Interactions API» همین قابلیت را داخل اپ‌های خودشان هم بیاورند. 🧩
    گوگل می‌گوید این ابزار برای کارهایی مثل بررسی‌های تجاری و پژوهش‌های ایمنی دارو استفاده می‌شود و به‌زودی به سرویس‌هایی مثل Google Search، Google Finance، اپ Gemini و NotebookLM اضافه خواهد شد. 🔍
    این شرکت تأکید دارد Gemini 3 Pro برای «کمتر اشتباه ساختن اطلاعات» (توهم‌زایی) در کارهای پیچیده آموزش دیده است. گوگل همچنین معیار «DeepSearchQA» را متن‌باز کرده و می‌گوید مدلش در چند آزمون عملکرد بهتری داشته، اما ChatGPT 5 Pro نزدیک بوده و در یک آزمون مرورگرمحور کمی جلو زده؛ همان روز OpenAI هم GPT-5.2 با نام Garlic را معرفی و ادعای برتری در بنچمارک‌ها مطرح کرد. ⚡

    ۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۱:۱۲:۴۴
  • تبلیغات وارد صحنه شد؛ وقتی هوش مصنوعی وسط سریال محصول می‌فروشد!

    در یک رویداد فشرده برنامه نویسی متعلق به شرکت xAI ایلان ماسک ، ابزاری به نام «Halftime» معرفی شد که تبلیغات تولیدشده با هوش مصنوعی را مستقیماً داخل صحنه‌های سریال تزریق می‌کند تا وقفه‌های تبلیغاتی بخشی از داستان به نظر برسند. 🎬
    در نمونه نمایشی، در سریال «Suits» شخصیت هاروی ناگهان با قوطی کوکاکولا دیده می‌شود و در سریال «Friends» جویی وسط دیالوگ هدفون Beats می‌گذارد؛ محصولی که زمان پخش سریال اصلاً وجود نداشت و حتی لینک خرید آن نمایش داده می‌شود. 🥤
    سازندگان می‌گویند این کار باعث کاهش حواس‌پرتی می‌شود، اما واکنش‌ها عمدتاً منفی بوده و بسیاری آن را دستکاری آزاردهنده و غیراخلاقی دانسته‌اند. xAI هم تأکید کرده Halftime فقط یک پروژه آزمایشی دانشجویی است و محصول رسمی نیست، با این حال نگرانی درباره آینده تبلیغات و استفاده از چهره بازیگران افزایش یافته است. 🤖

    ۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۲:۳۵:۵۱
  • ایلان ماسک: ربات‌ها فقر را نابود می‌کنند و پول بی‌معنی می‌شود!

    ایلان ماسک در یک نشست اقتصادی آمریکا–عربستان ادعا کرد ربات‌های انسان‌نمای «Optimus» می‌توانند فقر را از بین ببرند، کار را در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده اختیاری کنند و حتی پول را بی‌اهمیت سازند. او آینده‌ای شبیه رمان‌های Culture توصیف کرد که در آن ربات‌ها همه کارها را انجام می‌دهند و انسان‌ها نیاز مالی ندارند. 🤖
    جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، با خنده گفت امیدوار است ماسک قبل از بی‌ارزش شدن پول خبر بدهد اما تأکید کرد هوش مصنوعی برخلاف تصور ماسک انسان‌ها را مشغول‌تر می‌کند، چون بهره‌وری بالاتر یعنی اجرای ایده‌های بیشتر. 💻
    منتقدان یادآوری کردند ماسک هرگز توضیح نمی‌دهد در دنیای بدون کار، چه کسی هزینه زندگی مردم را خواهد داد و سابقه اظهاراتش درباره حذف حمایت‌های اجتماعی با سخنانش درباره پایان فقر سازگار نیست. ⚠️
    پایان گفت‌وگو با اشاره مجری به سخنرانی بعدی «محمد بن سلمان» و «دونالد ترامپ» همراه بود؛ دو چهره‌ای که برخلاف خیال‌پردازی ماسک، هیچ طرحی برای جامعه‌ای بدون کار و پول ندارند، واقعیتی که فاصله جهان امروز با رویای ماسک را یادآوری کرد. 🌐

    ۱۴۰۴/۹/۲ ۲۲:۴۹:۳۰
  • افزایش تمایل به ویرایش جنین در سیلیکون ولی!

    در سیلیکون‌ولی اشتیاق تازه‌ای برای ویرایش ژنتیکی جنین شکل گرفته؛ روشی بحث‌برانگیز که با فناوری Crispr تلاش می‌کند ژن‌های ناخواسته را از جنین، اسپرم یا تخمک حذف کند. اما این کار در آمریکا کاملاً غیرقانونی است و شرکت‌ها اجازه انجام آزمایش‌ یا تولید نوزاد ویرایش‌شده را ندارند. ⚖️
    با این حال دو استارتاپ Preventive در کالیفرنیا (حمایت‌شده توسط برایان آرمسترانگ و سم آلتمن) و Manhattan Genomics در نیویورک به‌دنبال انتقال فعالیت‌های خود به کشورهایی هستند که قوانین سخت‌گیرانه ندارند؛ مثل امارات یا هندوراس. در چین و بریتانیا فقط ویرایش برای تحقیق مجاز است و تولید نوزاد ممنوع است. 🧬
    هدف این شرکت‌ها حذف بیماری‌های ژنتیکی است، اما کارشناسان هشدار می‌دهند این فناوری هنوز ریسک بالایی دارد و می‌تواند باعث جهش‌های خطرناک شود. همچنین احتمال می‌رود دسترسی به آن فقط برای ثروتمندان ممکن شود و مسیر به‌سمت طراحی نوزادان و ایده‌های شبه‌یوژنیک منحرف گردد؛ موضوعی که به‌گفته متخصصان «در سیلیکون‌ولی ریشه عمیق دارد». ⚠️

    ۱۴۰۴/۸/۲۹ ۰۳:۱۰:۱۵
  • اپل در آستانه تغییر تاریخی؛ گزارش‌ها از احتمال کناره‌گیری تیم کوک خبر می‌دهند

    بر اساس گزارش فایننشال تایمز، اپل به‌طور جدی در حال آماده‌سازی برای انتخاب جانشین تیم کوک است و هیئت‌مدیره احتمال می‌دهد او اوایل سال آینده از سمت خود کنار برود.(به دلیل سن و مدت طولانی مدیر عامل بودن) 🍏
    تیم کوک ۶۵ ساله از سال ۲۰۱۱ و پس از کناره‌گیری استیو جابز مدیرعامل اپل بوده و حالا مدت بیشتری از خود جابز در این سمت خدمت کرده است. ارزش بازار اپل در دوره او از ۳۵۰ میلیارد دلار به ۴ تریلیون دلار رسیده، هرچند شرکت هنوز مسیر روشن خود در حوزه هوش مصنوعی را پیدا نکرده است. 📈
    به‌گفته این گزارش هنوز تصمیم نهایی درباره زمان خروج کوک یا جانشین او گرفته نشده، اما «جان ترنوس» معاون ارشد بخش سخت‌افزار، جدی‌ترین گزینه برای مدیرعاملی آینده اپل محسوب می‌شود. 🤝

    ۱۴۰۴/۸/۲۷ ۰۹:۳۷:۱۶
  • از رویای خدای دیجیتال تا پژوهشگر هوش مصنوعی؛ OpenAI واقع‌بین‌تر شد؟

    OpenAI کم‌کم از ایده هوش مصنوعی همه‌کاره فاصله می‌گیرد و بیشتر روی تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده تمرکز می‌کند. سارا فرایر، مدیر مالی شرکت، می‌گوید آینده ChatGPT شبیه خدمتکار دیجیتال است که سلیقه و عادت‌های شما را حفظ می‌کند و پیشنهاد سفر، خرید و آموزش را دقیقاً براساس شما تنظیم می‌کند. ✨
    او ChatGPT را به اوبر تشبیه می‌کند؛ همان‌طور که اوبر راننده اختصاصی را برای همه ممکن کرد، او از دنیایی حرف می‌زند که در آن هرکس می‌تواند معلم خصوصی، مشاور سفر یا حتی چیزی شبیه پزشک همراه مجازی داشته باشد؛ هرچند خود OpenAI برای کاهش ریسک، از نقش مستقیم در مشاوره پزشکی عقب کشیده است. 💻
    فرایر ، حافظه را اولویت اصلی توسعه می‌داند، اما کارشناسان می‌گویند حافظه طولانی در مدل‌های زبانی ، بسیار پرهزینه و از نظر فنی دشوار است و می‌تواند به وابستگی ناسالم کاربران منجر شود. در عین حال، مدیران OpenAI کمتر از AGI و بیشتر از ساخت پژوهشگر هوش مصنوعی صحبت می‌کنند؛ مدلی که مثلاً بتواند ترکیب داروهای جدید سرطان را کشف و مسیر تأیید آن‌ها را سریع‌تر کند. 🧬

    ۱۴۰۴/۸/۲۴ ۰۰:۳۶:۳۶
  • بسته پاداش یک تریلیون دلاری تسلا برای ایلان ماسک تأیید شد

    سهام‌داران تسلا با اکثریت قاطع، بسته‌ی جدید پاداش ایلان ماسک را تصویب کردند؛ طرحی که در صورت تحقق اهداف می‌تواند تا ۱ تریلیون دلار ارزش داشته باشد. بیش از ۷۵٪ سهام‌داران به این طرح رأی مثبت دادند و هنگام اعلام نتیجه در کارخانه تسلا در تگزاس شعار «ایلان! ایلان!» سر دادند. 🤖
    بر اساس این طرح، ماسک حقوق ثابت نمی‌گیرد، اما در صورت دستیابی به مجموعه‌ای از اهداف عملکردی و مالی، صدها میلیارد دلار سهام دریافت می‌کند. این برنامه شامل ۱۲ مرحله است و برای آخرین هدف، ارزش بازار تسلا باید طی ۱۰ سال از ۱.۵ تریلیون به ۸.۵ تریلیون دلار برسد. 💰
    این رأی پس از دو ماه کمپین گسترده از سوی هیئت‌مدیره تسلا انجام شد؛ حتی تبلیغات تلویزیونی نیز برای جلب رأی سهام‌داران پخش شد. رئیس هیئت‌مدیره گفت: «تسلا در نقطه عطفی تاریخی قرار دارد.» 🚗

    ۱۴۰۴/۸/۲۰ ۰۰:۴۷:۰۷
  • از فیلم «The Big Short» تا پیش‌بینی حباب هوش مصنوعی

    مایکل بَری، سرمایه‌گذار مشهوری که سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۸ را پیش‌بینی کرده بود و الهام‌بخش فیلم «The Big Short» بود، هشدار داده این بار «حباب هوش مصنوعی» در حال شکل‌گیری است. 💥
    طبق گزارش‌ها، صندوق او «Scion» روی سقوط سهام انویدیا و Palantir (شرکت تحلیل داده‌های عظیم) شرط‌بندی کرده؛ دو شرکتی که از بزرگ‌ترین برندگان موج سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی هستند. مدیرعامل پالانتیر در واکنش تند گفت اقدام بَری «غیرقابل قبول» است و افزود: «وقتی اشتباهش ثابت شود، از خوشحالی می‌رقصم.» 📉
    بَری در پست‌های اخیرش نمودارهایی از کاهش رشد سرویس‌های ابری آمازون، گوگل و مایکروسافت منتشر کرد و هشدار داد که رشد فعلی فناوری به‌شدت شبیه حباب دات‌کام سال ۲۰۰۰ است. 📊
    او معتقد است شبکه پیچیده سرمایه‌گذاری میان غول‌های AI مانند انویدیا و OpenAI اگر حتی در یک بخش دچار اختلال شود، می‌تواند دومینوی سقوط اقتصادی را رقم بزند. ⚠️
    کارشناسان و بانک انگلستان نیز تأیید کرده‌اند که ارزش فعلی سهام فناوری‌ها به سطح خطرناک و مشابه دوران حباب دات‌کام رسیده است. 💻

    ۱۴۰۴/۸/۱۶ ۰۸:۳۴:۴۵
  • مدیرعامل انویدیا: چین در رقابت هوش مصنوعی از آمریکا جلو می‌زند

    جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز هشدار داد که چین در رقابت جهانی هوش مصنوعی از آمریکا پیشی خواهد گرفت. او گفت: «چین در مسابقه هوش مصنوعی پیروز می‌شود، چون فقط چند نانوثانیه از آمریکا عقب است.» 🤖
    هوانگ تأکید کرد آمریکا باید با سرعت بیشتر پیش برود و توسعه‌دهندگان سراسر جهان را به‌سمت خود جذب کند تا رقابت را ببرد. به گفته او، اگر نیمی از برنامه‌نویسان هوش مصنوعی جهان به‌دلیل سیاست‌های محدودکننده از آمریکا جدا شوند، در بلندمدت این کشور بازنده خواهد بود. ⚙️
    او در کنفرانس اخیر انویدیا در واشنگتن گفت: «ما می‌خواهیم آمریکا پیروز شود و فناوری جهانی بر پایه پلتفرم آمریکایی ساخته شود، اما برای این هدف باید در بازار چین هم حضور داشته باشیم.» 🇺🇸🇨🇳
    اظهارات او در حالی مطرح می‌شود که تنش میان دو کشور بر سر تراشه‌های پیشرفته ساخت انویدیا ادامه دارد و ترامپ اعلام کرده تراشه‌های قدرتمند «Blackwell» فقط برای مشتریان آمریکایی در دسترس خواهند بود. 💻

    ۱۴۰۴/۸/۱۶ ۰۸:۲۴:۳۸
  • تب کوانتومی در وال‌استریت؛ سهام شرکت‌های آینده‌محور دو برابر شد

    سهام شرکت‌های فعال در رایانش کوانتومی به ترند جدید وال‌استریت تبدیل شده، اما ارزش‌گذاری آن‌ها هنوز مبهم است. 🚀
    چهار شرکت Rigetti، IonQ، D-Wave و Quantum Computing Inc با ترکیب نظریه کوانتوم و هوش مصنوعی به‌دنبال ساخت رایانه‌هایی فراتر از توان امروزند؛ فناوری‌ای که می‌تواند رمزنگاری و داروسازی را متحول کند. 🧠
    سهام این شرکت‌ها امسال بیش از دو برابر رشد کرده، اما تحلیلگران از حباب قیمتی می‌گویند؛ سهام Rigetti بیش از هزار برابر فروشش معامله می‌شود، در حالی‌که این عدد برای انویدیا فقط ۵۰ برابر است. 📈
    جی‌پی مورگان، IBM و HSBC نیز وارد این حوزه شده‌اند، اما کارشناسان می‌گویند فناوری کوانتومی هنوز در آغاز راه است و آینده‌اش نامعلوم. ⚡

    ۱۴۰۴/۸/۱۵ ۱۶:۴۳:۲۳
  • اگر خیلی سریع اوج بگیرید، بال‌هایتان می‌سوزد!

    دولت ترامپ شروع به خرید مستقیم سهام در شرکت‌های آمریکایی کرده است؛ نه به‌عنوان اقدامی موقت مانند بحران ۲۰۰۸، بلکه به‌عنوان بخشی دائمی از سیاست صنعتی جدید آمریکا. 🇺🇸
    رولوف بوتا، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری Sequoia، در رویداد TechCrunch Disrupt سان‌فرانسیسکو گفت: «یکی از خطرناک‌ترین جملات دنیا این است: من از دولت آمده‌ام تا کمک کنم.» او که خود را طرفدار بازار آزاد می‌داند، تأکید کرد دخالت دولت زمانی توجیه دارد که منافع ملی ایجاب کند، چون کشورهای رقیب مانند چین از سیاست‌های صنعتی برای تقویت صنایع خود استفاده می‌کنند. 💬
    بوتا هشدار داد که بازار فعلی به‌طرز نگران‌کننده‌ای شبیه دوران حباب کرونایی شده است. او گفت ارزش برخی استارتاپ‌ها در یک سال از ۱۵۰ میلیون به ۶ میلیارد دلار رسید اما بعد سقوط کردند. 🚀
    او به کارآفرینان توصیه کرد اگر تا یک‌سال به سرمایه نیاز ندارند، فعلاً سرمایه‌گذاری نپذیرند، وگرنه بهتر است هرچه زودتر جذب سرمایه کنند چون بازارها می‌توانند به سرعت از رونق بیفتند. بوتا هشدار داد: «اگر خیلی سریع اوج بگیرید، بال‌هایتان ممکن است بسوزند.» 🕊️

    ۱۴۰۴/۸/۱۳ ۱۰:۰۹:۵۷
  • آیا هوش مصنوعی عامل اخراج‌های گسترده در آمریکا است؟

    در آمریکا موج جدیدی از اخراج کارمندان آغاز شده و چشم‌انداز بازار کار چندان امیدوارکننده نیست. آمازون قصد دارد حدود ۱۴هزار شغل را حذف کند، متا صدها نفر را در دفاتر کالیفرنیا و واشینگتن اخراج می‌کند. شرکت‌هایی مثل فدکس و جنرال موتورز نیز تصمیمات مشابهی گرفته‌اند. 📉
    بسیاری از این شرکت‌ها، کاهش نیرو را نتیجه پیشرفت هوش مصنوعی می‌دانند، اما کارشناسان باور دارند دلیل اصلی، رکود اقتصادی است. دیوید آتور از MIT می‌گوید شرکت‌ها ترجیح می‌دهند اخراج‌ها را به نام هوش مصنوعی توجیه کنند تا ضعف مالی و کاهش سود. 🤖
    در همین حال، اقتصاد آمریکا در وضعیت ناپایدار قرار دارد؛ رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته، بیکاری رو به افزایش است و تورم همچنان بالاست. در ماه اوت فقط ۲۲هزار شغل جدید ایجاد شد که بسیار کمتر از انتظار بود. تحلیلگران می‌گویند سیاست‌های تجاری دولت ترامپ و بلاتکلیفی اقتصادی، شرایط را بدتر کرده است. به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌ها با تکیه بر بهانه‌ی هوش مصنوعی سعی دارند مشکلات واقعی خود را پنهان کنند. 💵

    ۱۴۰۴/۸/۱۳ ۰۳:۵۴:۱۸
نمایش بیشتر