-
سقوط بیتکوین، لرزه بر سهام شرکتهای رمزارزی
نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکتهایی شده که بیتکوین و سایر داراییهای دیجیتال را در ترازنامه خود نگه میدارند و نگرانیها درباره فشار گستردهتر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکتها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاستهای رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
اما تردید درباره ارزشگذاری شرکتهای هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرالرزرو، داراییهای پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیتکوین را به پایینترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکتهای مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کردهاند. 💸
بیتکوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرالرزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار میدهند ادامه این فشار میتواند تأمین سرمایه جدید برای شرکتهای خزانهدار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر میدهد؟
SpaceX همزمان با آمادهشدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهوارهای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامهها بخشی از چشمانداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساختهای آینده در فضا است. 🚀
منابع آگاه میگویند ایده گوشی استارلینک سالهاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشیهای فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالشبرانگیز ارزیابی میشود. 📱
استارلینک مهمترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا میکند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانیهایی درباره وابستگی بیشازحد ایجاد کرده است. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸ -
نبرد جهانی روباتاکسیها؛ سنای آمریکا زیر فشار تصمیمگیری
قانونگذاران آمریکا همراه با شرکتهای ویمو و تسلا از کنگره خواستهاند هرچه زودتر قوانین مربوط به خودروهای خودران را بهروز کند تا استقرار روباتاکسیها سریعتر شود. آنها هشدار میدهند اگر آمریکا تعلل کند، چین که سرمایهگذاری سنگینی در این حوزه انجام داده، میتواند از نظر فناوری و استانداردهای جهانی پیشی بگیرد. 🚗
کمیته بازرگانی سنای آمریکا قرار است با حضور نمایندگان ویمو و تسلا جلسهای برگزار کند؛ هدف، تسهیل استفاده از خودروهای کاملاً خودران حتی بدون کنترل انسانی است. سناتورها و مدیران صنعت تأکید دارند نوسازی مقررات برای حفظ جایگاه آمریکا در رقابت جهانی یک صنعت تریلیوندلاری ضروری است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۵۹:۲۲ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
۵۰ هزار اخراج با اسم هوش مصنوعی؛ واقعیت چیست؟
گزارش نیویورکتایمز از پدیدهای به نام «AI-washing» میگوید؛ یعنی شرکتها اخراج نیرو را به هوش مصنوعی نسبت میدهند، در حالی که علت واقعی اغلب مشکلات مالی یا استخدام بیشازحد در دوران کروناست. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ هزار نفر با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی» اخراج شدهاند و شرکتهایی مانند آمازون و پینترست نیز AI را دلیل تعدیل نیرو اعلام کردهاند. 🤖
اما گزارش مؤسسه فورستر نشان میدهد بسیاری از این شرکتها هنوز ابزارهای هوش مصنوعیِ آماده و قابلاتکا برای جایگزینی نیروی انسانی ندارند و در عمل، کاهش هزینهها را به آینده AI نسبت میدهند. مالی کیندر از مؤسسه بروکینگز میگوید این روایت برای سرمایهگذاران جذابتر است، چون بهجای اعتراف به ضعف کسبوکار، تقصیر به گردن فناوری آیندهمحور انداخته میشود. 📉۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۴ -
افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت
از ابتدای پیدایش بیتکوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیتکوین بیشتر بهعنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پسانداز بلندمدت میبینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین داشته.🥇
در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیتکوین نسبت داده میشود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
همزمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایهگذاران را دوباره به فلزات گرانبها جلب کرده است. 📉
تحولات اخیر نشان میدهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چندهزارساله است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱ -
پنتاگون و آنتروپیک در کلاف سردرگم هوش مصنوعی
پنتاگون و شرکت Anthropic، مالک هوش مصنوعی Claude، بر سر نحوه استفاده نظامی از هوش مصنوعی به اختلاف جدی خوردهاند. آنتروپیک نگران است که فناوریاش بدون نظارت انسانی کافی برای هدفگیری خودکار سلاحها یا نظارت داخلی در آمریکا استفاده شود. 🛡️
اختلافی که به آزمونی مهم برای نقش سیلیکونولی در نحوه بهکارگیری هوش مصنوعی توسط ارتش آمریکا تبدیل شده است .پنتاگون میگوید در چارچوب قانون میتواند از فناوریهای تجاری هوش مصنوعی استفاده کند، حتی اگر شرکتها محدودیتهایی برای مصرف تعیین کرده باشند؛ اما آنتروپیک بر رعایت خطوط قرمز ایمنی و اخلاقی تأکید دارد. ⚖️
آنتروپیک اعلام کرده مدلهایش هماکنون در برخی مأموریتهای امنیت ملی به کار میروند و گفتوگوها ادامه دارد، با این حال این تنش میتواند همکاری آینده را تهدید کند؛ آنهم در زمانی که شرکت برای عرضه عمومی سهام آماده میشود. مدیرعامل آنتروپیک هشدار داده هوش مصنوعی باید به دفاع ملی کمک کند، اما نه به شکلی که کشور را شبیه حکومتهای اقتدارگرا کند. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۱۱ ۱۵:۱۷:۵۹ -
فرمول ۳ مرحلهای جذب سرمایه: بازار بزرگ + تیم خاص + مدرک پیشرفت
در رویداد TechCrunch Disrupt، سه سرمایهگذار توضیح دادند چرا خیلی از «پرزنتیشنهای جذب سرمایه» نتیجه نمیدهند و گفتند مشکل رایج، پر کردن اسلایدها با کلمات کلیشهای و شعار است. 🎤
یکی از آنها گفت هرچه یک بنیانگذار بیشتر کلمه AI را تکرار کند، احتمال اینکه واقعاً از AI استفاده جدی کرده باشد کمتر میشود؛ چون نوآوری واقعی معمولاً در محصول دیده میشود نه در حرفها. 🤖
جیوَتی بانسال گفت سرمایهگذارها معمولاً سه سؤال اصلی دارند: آیا بازار بهاندازه کافی بزرگ است، چرا این تیم بهترین گزینه برای اجرای ایده است، و چه مدرکی برای پیشرفت دارید (مثل مشتری، بازخورد یا درآمد). 📈
در بخش استارتاپهای AI هم تأکید شد برای دیدهشدن باید مزیت رقابتی روشن، تخصص حوزهای و برنامه ورود به بازار داشته باشید و درباره رقبا هم صادق باشید؛ در نهایت بهترین توصیه این بود: روی ساخت محصول تمرکز کنید. 🧩۱۴۰۴/۱۰/۱۲ ۰۶:۱۲:۳۰ -
ظهور بیش از 50 میلیاردر جدید در دنیای هوش مصنوعی!
گزارش فوربس میگوید در سال ۲۰۲۵ هیاهوی «AGI» (هوش مصنوعی عمومی) کمتر شد، اما پول وارد این حوزه به شکل بیسابقهای بالا رفت و باعث شد بیش از ۵۰ نفر از بنیانگذاران استارتاپهای هوش مصنوعی به جمع میلیاردرها اضافه شوند. 💰
بیشتر این ثروت از شرکتهای کسلکننده ولی درآمدزا آمده؛ مثل نرمافزارهای سازمانی، برچسبگذاری داده و ایجنتهای هوش مصنوعی که وعده کاهش هزینه و جایگزینی بخشی از نیروی انسانی را میدهند؛ نمونهاش Sierra که خدمات مشتری را با AI انجام میدهد. 🤖
در میان استثناها، ElevenLabs با ابزارهای تولید صدا و جذب سرمایهگذاران مشهور مطرح شد و بنیانگذاران لهستانی آن میلیاردر شدند ، همچنین لوسی گو از Scale AI هم با افزایش ارزش شرکت پس از سرمایهگذاری بزرگ Meta مدتی جوانترین زن خودساخته میلیاردر معرفی شد و حتی گفته شد جای تیلور سوئیفت خواننده را گرفت. 🌟
همزمان گزارش یادآوری میکند با وجود رونق ظاهری اقتصاد آمریکا، ۷۵٪ خانهها برای افرادی که درآمد متوسط دارند غیرقابلخرید شده و سهم خریداران خانهاولی در ۲۰۲۴ به ۲۴٪ کاهش یافته است. 🏠۱۴۰۴/۱۰/۱۲ ۰۶:۰۲:۲۳ -
عینک هوشمند HTC با هوش مصنوعی دلخواه کاربر وارد بازار شد
HTC میخواهد با رویکردی متفاوت وارد بازار روبهرشد عینکهای هوشمند شود. عینک جدید این شرکت به نام VIVE Eagle به کاربران اجازه میدهد خودشان انتخاب کنند از کدام هوش مصنوعی استفاده کنند، مثل Gemini گوگل یا OpenAI، و به یک سیستم بسته محدود نباشند. 🕶️
این عینک اوایل ماه جاری در هنگکنگ با قیمت حدود ۵۱۲ دلار عرضه شده است. به گفته HTC، تمرکز اولیه روی آسیا به این دلیل است که بسیاری از عینکهای هوشمند فعلی با طراحی غربی ساخته شدهاند و برای کاربران آسیایی همیشه راحت نیستند. 🌏
HTC قصد دارد اوایل سال آینده فروش را به ژاپن و جنوبشرق آسیا گسترش دهد و در ادامه سال ۲۰۲۶ وارد اروپا و آمریکا شود. ورود به چین فعلاً دشوار توصیف شده، چون قوانین سختگیرانهای درباره دادهها و استفاده از هوش مصنوعی خارجی وجود دارد. 🇨🇳
طبق آمار، بازار عینکهای هوشمند بهسرعت در حال رشد است و متا سهم بزرگی از آن را دارد، اما نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی افزایش یافته است. HTC میگوید از داده کاربران برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده نمیکند. 🔒۱۴۰۴/۱۰/۴ ۰۳:۳۶:۲۸ -
آیا xAI به هوش مصنوعی عمومی میرسد؟ نظریات ایلان ماسک!
ایلان ماسک طبق گزارش Business Insider گفته xAI ممکن است طی یکیدو سال آینده به «هوش عمومی مصنوعی» (AGI) برسد و حتی شاید از ۲۰۲۶. این در حالی است که او در ۲۰۲۴ هم گفته بود AGI تا ۲۰۲۵ میرسد، اما با نزدیک شدن به پایان ۲۰۲۵ این پیشبینی محقق نشده است. 🧠
گزارش یادآوری میکند ماسک سابقه وعدههای خوشبینانه دارد و حتی وقتی در ۲۰۲۳ خواستار توقف ۶ماهه توسعه AI شد، همزمان پشتپرده روی پروژه خودش کار میکرد؛ سپس xAI را در ۲۰۲۳ برای ساخت چتبات Grok راه انداخت. او به کارکنان گفته جذب سرمایه خوب پیش میرود و سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار تأمین مالی دارد. 💰
همزمان تأکید میشود تعریف واحدی از AGI وجود ندارد؛ یک تعریف رایج این است که AI در همه کارها همسطح یا برتر از توان شناختی انسان شود. ماسک علاوه بر AGI، وعده تولید سالانه یکمیلیون ربات انساننمای Optimus طی ۵ سال و حتی نمایش «ماشین پرنده» تا پایان همین سال را هم مطرح کرده است. 🤖۱۴۰۴/۱۰/۴ ۰۳:۱۶:۱۴ -
اپلیکیشن های چت، کدنویسی، پشتیبانی مشتری؛ مثلث طلایی سرمایهگذاری در هوش مصنوعی
در رویداد TechCrunch Disrupt، چند سرمایهگذار مطرح گفتند تمرکز اصلی سرمایهگذاری جسورانه فعلاً روی هوش مصنوعی است و بازار با سرعتی بیسابقه شلوغتر میشود. 🤖
نینا آچاژیان از Index گفت مهمترین معیارشان تابآوری بنیانگذار است، چون تغییرات سریع میتواند تصویر اشتباهی از موفقیت بسازد. او هشدار داد تقاضای شرکتهای بزرگ برای تست هوش مصنوعی گاهی تطابق محصول با بازارِ کاذب ایجاد میکند؛ یعنی درآمد میآید اما مشتری بازگشت سرمایه واقعی ندارد، پس توان تغییر مسیر حیاتی است. 📈
پیتر دِنگ از Felicis افزود استارتاپ باید مزیت دفاعی، بهخصوص در داده، بسازد چون مشتریان چند رقیب را همزمان امتحان میکنند. جری چِن از Greylock هم گفت فعلاً سه حوزه بیشتر جواب داده: اپهای چت، ابزارهای کدنویسی و هوش مصنوعی در خدمات مشتری؛ و موج بعدی میتواند بازارگاههای AI، رباتیک و تحول در SaaS باشد. 🧠۱۴۰۴/۱۰/۱ ۰۵:۰۰:۴۴ -
آیا OpenAI واقعیتهای تلخ هوش مصنوعی را پنهان میکند؟
گزارش تازه WIRED میگوید OpenAI انتشار نتایج منفی پژوهشهای خود درباره اثرات اقتصادی و اجتماعی هوش مصنوعی را محدود کرده و این رویکرد باعث استعفای دستکم دو کارمند شده است. طبق این گزارش، شرکت در انتشار دادههایی مانند تعداد مشاغلی که ممکن است با AI از بین بروند، محتاطتر عمل میکند. 📉
تام کانینگهام، دانشمند دادهای که اخیراً از OpenAI جدا شده، در پیام داخلی هنگام خروج نوشته بود تیم پژوهش اقتصادی عملاً به بازوی حمایتی شرکت تبدیل شده است. پیشتر نیز مایلز براندیج، رئیس سابق پژوهش سیاستگذاری OpenAI، گفته بود محدودیتهای شدید انتشار او را به ترک شرکت واداشته است. ⚠️
این انتقادها در شرایطی مطرح میشود که OpenAI نقش محوری در اقتصاد و سیاست آمریکا دارد، از تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار تا پروژههای بزرگ دولتی. منتقدان میگویند با تجاریتر شدن OpenAI، انتشار پژوهشهای انتقادی سختتر شده. 🏛️۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۲:۱۳:۵۵ -
رونمایی گوگل از نسخه جدید ابزار تحقیقاتی پیشرفته Gemini Deep Research
گوگل نسخه جدید «Gemini Deep Research» را با تکیه بر مدل «Gemini 3 Pro» معرفی کرد؛ ابزاری که مثل یک دستیار پژوهشی، اطلاعات زیاد را جمع میکند و گزارش میسازد. نکته تازه این است که برنامهنویسها میتوانند با «Interactions API» همین قابلیت را داخل اپهای خودشان هم بیاورند. 🧩
گوگل میگوید این ابزار برای کارهایی مثل بررسیهای تجاری و پژوهشهای ایمنی دارو استفاده میشود و بهزودی به سرویسهایی مثل Google Search، Google Finance، اپ Gemini و NotebookLM اضافه خواهد شد. 🔍
این شرکت تأکید دارد Gemini 3 Pro برای «کمتر اشتباه ساختن اطلاعات» (توهمزایی) در کارهای پیچیده آموزش دیده است. گوگل همچنین معیار «DeepSearchQA» را متنباز کرده و میگوید مدلش در چند آزمون عملکرد بهتری داشته، اما ChatGPT 5 Pro نزدیک بوده و در یک آزمون مرورگرمحور کمی جلو زده؛ همان روز OpenAI هم GPT-5.2 با نام Garlic را معرفی و ادعای برتری در بنچمارکها مطرح کرد. ⚡۱۴۰۴/۹/۲۴ ۱۱:۱۲:۴۴ -
ربات هایی که قرار بود خانهدار باشند، راهی کارخانهها شدند!
شرکت رباتیک 1X اعلام کرده قرار است هزاران ربات انساننمای «Neo» را در سالهای آینده به شرکتهای بزرگ صنعتی عرضه کند؛ رباتهایی که ابتدا برای استفاده خانگی معرفی شده بودند، اما حالا مسیرشان به سمت کارخانهها، انبارها و مراکز لجستیکی تغییر کرده است. 🤖
این رباتها که قیمت هرکدام حدود ۲۰ هزار دلار است، قرار است بین سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ به صدها شرکت فعال در حوزه تولید و انبارداری فروخته شوند. این تغییر مسیر نشان میدهد فروش رباتهای انساننما به شرکتها، فعلاً بسیار سادهتر از عرضه گسترده به مصرفکنندگان عادی است. 🏭
کارشناسان میگویند قیمت بالا، نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی (امکان دیدن محیط خانه توسط اپراتورهای انسانی) و ایمنی کودکان و حیوانات خانگی، استفاده خانگی از این رباتها را دشوار کرده است. با این حال سازنده میگوید استقبال اولیه از این ربات فراتر از انتظار بوده و تمرکز جدید روی کاربردهای صنعتی میتواند آینده واقعی آن را رقم بزند. 💡۱۴۰۴/۹/۲۲ ۱۲:۰۵:۲۶ -
افت ناگهانی بیتکوین به زیر 90,000 دلار
در این گزارش گفته شده که بازار رمزارزها دوباره دچار افت شده و بیتکوین زیر ۹۰ هزار دلار برگشته؛ علت اصلی هم نگرانی از سودآوری پایین سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی عنوان شده، زیرا شرکتهایی مثل اوراکل نتوانستهاند سود و درآمد مورد انتظار را ارائه دهند و حتی اعلام کردهاند هزینههای ساخت زیرساختهای AI بیشتر از پیشبینیها بوده است. این وضعیت باعث شده احساس ریسکگریزی در بازار بالا برود. 🪙📉
همزمان، با کاهش نرخ بهره توسط فدرالرزرو و ضعف معاملات در بورس آمریکا، بیتکوین حدود ۲٫۵٪ و اتریوم ۴٫۳٪ افت کردهاند. تحلیلگران میگویند هنوز نشانهای از پایان ریزش بزرگ ۱۰ اکتبر دیده نمیشود. همچنین بانک استاندارد چارترد پیشبینی قبلی خود مبنی بر رسیدن بیتکوین به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۵ را اصلاح کرده و هدف را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده است؛ آنها معتقدند رشد آینده بیتکوین بیشتر از سمت خرید ETFها خواهد آمد نه شرکتهای بزرگ. 📊۱۴۰۴/۹/۲۱ ۱۰:۰۲:۵۳ -
آینده مبهم هوش مصنوعی در صنعت خودرو؛ فقط ۵٪ خودروسازان دوام میآورند!
در گزارش جدید گارتنر تأکید شده که هیجان امروز خودروسازان برای سرمایهگذاری در هوش مصنوعی پایدار نیست و تا سال ۲۰۲۹ تنها ۵٪ آنها قادر به ادامه رشد جدی در این حوزه خواهند بود؛ در حالیکه امروز بیش از ۹۵٪ شرکتها برنامههای بزرگ AI دارند. این یعنی تصور فعلی از یک جهش گسترده ممکن است دوام نیاورد. 📉
مطالعه میگوید فقط شرکتهایی که زیرساخت نرمافزاری قوی، مدیران آشنا به فناوری و نگاه بلندمدت به AI دارند پیشتاز میشوند و در غیر این صورت شکاف رقابتی عمیقتر خواهد شد. خودروسازان سنتی مثل فولکسواگن هنوز با رقبای فناورمحور مثل تسلا و BYD فاصله دارند و موانع داخلی و ذهنیت قدیمی پیشرفتشان را کند میکند. 🚗
گارتنر هشدار میدهد آینده متعلق به شرکتهایی است که «دیجیتالاول» میشوند؛ یعنی فناوری را در بالاترین سطح مدیریتی قرار دهند و تیم نرمافزار مستقیماً به مدیرعامل گزارش دهد. در غیر این صورت، شرکتهایی که در نرمافزار قوی نیستند ناچار با مشکل روبهرو میشوند. 🤖۱۴۰۴/۹/۱۹ ۰۹:۵۸:۰۴ -
رشد خیرهکننده یک استارتاپ ۱۰ نفره در بازار جهانی هوش مصنوعی
شرکتهای فناوری از OpenAI تا آمازون، بهدنبال تبدیل هوش مصنوعی به ابزار اصلی خرید آنلاین هستند و استارتاپها نیز همین مسیر را گرفتهاند. در این میان پلتفرم Onton، که با هوش مصنوعی به کاربران در یافتن مبلمان کمک میکند، از رشد کاربران خود از ۵۰ هزار به بیش از دو میلیون نفر خبر داده و توانسته ۷.۵ میلیون دلار سرمایه جدید جذب کند. این سرمایه مجموع پشتیبانی مالی شرکت را به حدود ۱۰ میلیون دلار رسانده است. 🛒🤖
Onton میگوید با معماری «نورو-سمبولیک» خطاهای مدلهای زبانی را کاهش داده و نتایج دقیقتری ارائه میدهد؛ مثلاً تشخیص میدهد محصولی با پلیاستر برای حیوانات خانگی مناسبتر است. کاربران میتوانند عکس اتاقشان را بارگذاری کنند و روی «بوم بینهایت» چیدمان دلخواه را ببینند؛ قابلیتی که به گفته شرکت نرخ خرید را چند برابر فروشگاههای معمولی کرده است. Onton اکنون قصد دارد وارد حوزه پوشاک شود و در حال گسترش تیم ۱۰ نفره خود است. 💡🛍️۱۴۰۴/۹/۱۰ ۰۰:۵۶:۴۵ -
ایلان ماسک: رباتها فقر را نابود میکنند و پول بیمعنی میشود!
ایلان ماسک در یک نشست اقتصادی آمریکا–عربستان ادعا کرد رباتهای انساننمای «Optimus» میتوانند فقر را از بین ببرند، کار را در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده اختیاری کنند و حتی پول را بیاهمیت سازند. او آیندهای شبیه رمانهای Culture توصیف کرد که در آن رباتها همه کارها را انجام میدهند و انسانها نیاز مالی ندارند. 🤖
جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، با خنده گفت امیدوار است ماسک قبل از بیارزش شدن پول خبر بدهد اما تأکید کرد هوش مصنوعی برخلاف تصور ماسک انسانها را مشغولتر میکند، چون بهرهوری بالاتر یعنی اجرای ایدههای بیشتر. 💻
منتقدان یادآوری کردند ماسک هرگز توضیح نمیدهد در دنیای بدون کار، چه کسی هزینه زندگی مردم را خواهد داد و سابقه اظهاراتش درباره حذف حمایتهای اجتماعی با سخنانش درباره پایان فقر سازگار نیست. ⚠️
پایان گفتوگو با اشاره مجری به سخنرانی بعدی «محمد بن سلمان» و «دونالد ترامپ» همراه بود؛ دو چهرهای که برخلاف خیالپردازی ماسک، هیچ طرحی برای جامعهای بدون کار و پول ندارند، واقعیتی که فاصله جهان امروز با رویای ماسک را یادآوری کرد. 🌐۱۴۰۴/۹/۲ ۲۲:۴۹:۳۰ -
اروپا در آستانه تولد اولین استارتاپ تریلیوندلاری
کنفرانس سالانه Slush در هلسینکی امسال نشان داد بازار استارتاپی اروپا برخلاف تصور سیلیکونولی، در آستانه یک جهش بزرگ قرار دارد و حتی صحبت از اولین استارتاپ تریلیوندلاری اروپا مطرح است. با وجود چالشهای قدیمی مثل کمبود سرمایه و کوچ کارآفرینان به آمریکا، بسیاری از بنیانگذاران و سرمایهگذاران میگویند شرایط تغییر کرده و ورود سرمایه آمریکایی اکنون بیشتر از پنج سال پیش است. 🚀
نمونههای موفقی مانند Spotify و Klarna اعتمادبهنفس بیشتری به اکوسیستم دادهاند و بنیانگذاران کمتر از گذشته مجبور به خروج زودهنگام هستند. برخی شرکتها مثل Lovable (کدنویسی هوش مصنوعی) ثابت کردهاند ماندن در اروپا هم میتواند رشد سریع ایجاد کند؛ این شرکت تنها در یک سال به ۲۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه رسیده است. 🇪🇺
قوانین جدید اتحادیه اروپا نیز در راه است تا ثبت شرکت در همه کشورهای اتحادیه را آسانتر کند. البته موانعی مانند محافظهکاری شرکتهای بزرگ اروپایی باقی است، اما فضای Slush نشان داد اروپا اکنون آماده یک دوره جدید و قدرتمند در دنیای استارتاپهاست. 🌍۱۴۰۴/۹/۲ ۰۹:۴۸:۳۸ -
مدیر بایننس: اصلاح بازار طبیعی است؛ بیتکوین هنوز دو برابر ۲۰۲۴ است
مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ، گفت ریزش اخیر بیتکوین بیشتر بهخاطر کاهش اهرمگیری و افزایش ترس سرمایهگذاران بوده؛ روندی که در بازارهای دیگر هم دیده میشود. بیتکوین در ماه نوامبر ۲۱٪ افت کرده و احتمال دارد سال را زیر ۹۰هزار دلار تمام کند، در حالیکه اوایل اکتبر به اوج ۱۲۶هزار دلار رسیده بود. 📉
تنگ گفت نگرانیها درباره حباب ارزشگذاری شرکتهای فعال در هوش مصنوعی و فروش گسترده بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر رمزارزها وارد کرده است. با این حال، او تأکید کرد بیتکوین هنوز دو برابر سطح سال ۲۰۲4 معامله میشود و پس از ۱.۵ سال رشد قوی، قدری اصلاح و تثبیت طبیعی و سالم است. 💬۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۲۵:۴۵ -
ترس در بازار جهانی؛ بیتکوین به پایینترین سطح ۷ ماهه رسید
بازار رمزارزها جمعه با موج فرار از داراییهای پرریسک سقوط کرد و بیتکوین و اتریوم به پایینترین سطح چندماهه رسیدند. بیتکوین با افت ۲.۱٪ تا ۸۵٬۳۵۰ دلار پایین رفت و اتریوم نیز بیش از ۲٪ کاهش یافت؛ هر دو حدود ۸٪ افت هفتگی ثبت کردند. 📉
کارشناسان میگویند سرمایهگذاران نگراناند چون احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کمتر شده و این یعنی پول سختتر و گرانتر به بازار میرسد. همزمان سهام شرکتهای هوش مصنوعی هم افت کرده و شاخص نوسان بالا رفته؛ نشانهای از اینکه ترس و بیاعتمادی در بازار افزایش یافته است. 💻
در شش هفته گذشته حدود ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش کل بازار رمزارزها پاک شده و ETFهای بیتکوین در هنگکنگ نیز نزدیک ۷٪ سقوط کردند. بازار هنوز از ریزش بزرگ ماه گذشته که ۱۹ میلیارد دلار پوزیشن لیکویید شد، آسیبدیده است. 🧨
بیتکوین تمام رشد امسال خود را از دست داده و اکنون ۸٪ منفی است؛ اتریوم هم ۱۶٪ افت کرده است. سهام شرکتهایی که بیتکوین ذخیره میکنند از جمله MicroStrategy نیز در حال سقوطاند. 📊۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۱۵:۳۷ -
فروش ۱۰۰ میلیون دلاری سهام انویدیا توسط میلیاردر معروف
پیتر تیل ، سرمایه گذار معروف ، تمام سهام خود در انویدیا را فروخته است. طبق اسناد رسمی، صندوق او در سهماهه سوم بیش از ۵۳۷ هزار سهم را واگذار کرده که ارزش تقریبی آن ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. این اقدام درست بعد از آن انجام شد که سافتبانک نیز همه ۳۲ میلیون سهم خود را فروخت و حدود ۵.۸ میلیارد دلار برای سرمایهگذاری تازه در OpenAI آزاد کرد. 📉
انویدیا که ارزشی ۵ تریلیون دلاری دارد و مهمترین تأمینکننده تراشه هوش مصنوعی در جهان است، برای بسیاری نماد رشد هوش مصنوعی محسوب میشود. بههمین دلیل، خروج همزمان دو سرمایهگذار بزرگ نگرانیها درباره احتمال شکلگیری حباب هوش مصنوعی را دوباره پررنگ کرده است؛ هشداری که کارشناسان و حتی برخی مدیران فناوری هم مطرح کردهاند. ⚠️
اکنون همه منتظر گزارش مالی انویدیا هستند تا مشخص شود این فروشها نشانه آغاز یک روند جدی در بازار است یا فقط یک اتفاق کوتاهمدت بوده است. 📊۱۴۰۴/۸/۳۰ ۰۳:۴۷:۴۸ -
افزایش تمایل به ویرایش جنین در سیلیکون ولی!
در سیلیکونولی اشتیاق تازهای برای ویرایش ژنتیکی جنین شکل گرفته؛ روشی بحثبرانگیز که با فناوری Crispr تلاش میکند ژنهای ناخواسته را از جنین، اسپرم یا تخمک حذف کند. اما این کار در آمریکا کاملاً غیرقانونی است و شرکتها اجازه انجام آزمایش یا تولید نوزاد ویرایششده را ندارند. ⚖️
با این حال دو استارتاپ Preventive در کالیفرنیا (حمایتشده توسط برایان آرمسترانگ و سم آلتمن) و Manhattan Genomics در نیویورک بهدنبال انتقال فعالیتهای خود به کشورهایی هستند که قوانین سختگیرانه ندارند؛ مثل امارات یا هندوراس. در چین و بریتانیا فقط ویرایش برای تحقیق مجاز است و تولید نوزاد ممنوع است. 🧬
هدف این شرکتها حذف بیماریهای ژنتیکی است، اما کارشناسان هشدار میدهند این فناوری هنوز ریسک بالایی دارد و میتواند باعث جهشهای خطرناک شود. همچنین احتمال میرود دسترسی به آن فقط برای ثروتمندان ممکن شود و مسیر بهسمت طراحی نوزادان و ایدههای شبهیوژنیک منحرف گردد؛ موضوعی که بهگفته متخصصان «در سیلیکونولی ریشه عمیق دارد». ⚠️۱۴۰۴/۸/۲۹ ۰۳:۱۰:۱۵ -
اپل در آستانه تغییر تاریخی؛ گزارشها از احتمال کنارهگیری تیم کوک خبر میدهند
بر اساس گزارش فایننشال تایمز، اپل بهطور جدی در حال آمادهسازی برای انتخاب جانشین تیم کوک است و هیئتمدیره احتمال میدهد او اوایل سال آینده از سمت خود کنار برود.(به دلیل سن و مدت طولانی مدیر عامل بودن) 🍏
تیم کوک ۶۵ ساله از سال ۲۰۱۱ و پس از کنارهگیری استیو جابز مدیرعامل اپل بوده و حالا مدت بیشتری از خود جابز در این سمت خدمت کرده است. ارزش بازار اپل در دوره او از ۳۵۰ میلیارد دلار به ۴ تریلیون دلار رسیده، هرچند شرکت هنوز مسیر روشن خود در حوزه هوش مصنوعی را پیدا نکرده است. 📈
بهگفته این گزارش هنوز تصمیم نهایی درباره زمان خروج کوک یا جانشین او گرفته نشده، اما «جان ترنوس» معاون ارشد بخش سختافزار، جدیترین گزینه برای مدیرعاملی آینده اپل محسوب میشود. 🤝۱۴۰۴/۸/۲۷ ۰۹:۳۷:۱۶ -
بیتکوین به زیر 95,۰۰۰ دلار سقوط کرد
قیمت بیتکوین جمعه برای نخستینبار در بیش از شش ماه به زیر ۹۵ هزار دلار سقوط کرد و تا ۹۴٬۵۰۰ دلار پایین رفت؛ کمترین سطح از ۷ می. بیتکوین در حال ثبت سومین هفته پیاپی سقوط است و نسبت به اوج اوایل اکتبر حدود ۲۴٪ افت کرده است. 📉
فشار فروش در داراییهای پرریسک پس از کاهش امیدها به کاهش نرخ بهره در دسامبر افزایش یافته است. احتمال کاهش نرخ بهره که ابتدای ماه ۹۰٪ برآورد میشد، اکنون به حدود ۵۰٪ رسیده و سیاستگذاران فدرال رزرو نسبت به ادامه سیاستهای انبساطی مردد هستند. 💵
اتریوم نیز همراه با بازار قرمز شد و با ۱.۵٪ افت به حدود ۳٬067 دلار رسید. 🔻۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۲۹:۴۲ -
شزکت پزشکی ماسیمو: اپل فناوری ما را سرقت کرده است
کمیسیون تجارت بینالمللی آمریکا بررسی تازهای را آغاز کرده تا مشخص شود آیا اپلواچهای بازطراحیشده همچنان حق ثبت اختراع شرکت پزشکی ماسیمو در سنجش اکسیژن خون را نقض میکنند یا نه. این بررسی ظرف شش ماه نهایی میشود. ⌚
این پرونده ادامه دعوای طولانی اپل و شرکت ماسیمو است؛ جایی که ماسیمو ، اپل را به سرقت فناوری سنجش اکسیژن خون و جذب مهندسانش متهم میکند. واردات اپلواچ سری ۹ و اولترا ۲ پیشتر ممنوع شده بود و اپل پس از حذف این قابلیت، نسخه جدید را با تأیید گمرک بازگرداند. ⚖️
ماسیمو اکنون از گمرک شکایت کرده و همزمان در پروندهای جداگانه خواستار ۷۴۹ میلیون دلار غرامت علیه اپل است. 💼۱۴۰۴/۸/۲۴ ۲۳:۰۸:۴۸ -
از رویای خدای دیجیتال تا پژوهشگر هوش مصنوعی؛ OpenAI واقعبینتر شد؟
OpenAI کمکم از ایده هوش مصنوعی همهکاره فاصله میگیرد و بیشتر روی تجربههای شخصیسازیشده تمرکز میکند. سارا فرایر، مدیر مالی شرکت، میگوید آینده ChatGPT شبیه خدمتکار دیجیتال است که سلیقه و عادتهای شما را حفظ میکند و پیشنهاد سفر، خرید و آموزش را دقیقاً براساس شما تنظیم میکند. ✨
او ChatGPT را به اوبر تشبیه میکند؛ همانطور که اوبر راننده اختصاصی را برای همه ممکن کرد، او از دنیایی حرف میزند که در آن هرکس میتواند معلم خصوصی، مشاور سفر یا حتی چیزی شبیه پزشک همراه مجازی داشته باشد؛ هرچند خود OpenAI برای کاهش ریسک، از نقش مستقیم در مشاوره پزشکی عقب کشیده است. 💻
فرایر ، حافظه را اولویت اصلی توسعه میداند، اما کارشناسان میگویند حافظه طولانی در مدلهای زبانی ، بسیار پرهزینه و از نظر فنی دشوار است و میتواند به وابستگی ناسالم کاربران منجر شود. در عین حال، مدیران OpenAI کمتر از AGI و بیشتر از ساخت پژوهشگر هوش مصنوعی صحبت میکنند؛ مدلی که مثلاً بتواند ترکیب داروهای جدید سرطان را کشف و مسیر تأیید آنها را سریعتر کند. 🧬۱۴۰۴/۸/۲۴ ۰۰:۳۶:۳۶ -
آیا هوش مصنوعی از کل انسانها باهوشتر میشود؟ پژوهش جدید پاسخ میدهد
رهبران بزرگ فناوری مثل مدیران Anthropic، OpenAI و ایلان ماسک میگویند هوش مصنوعی تا چند سال دیگر در بیشتر کارها از انسان بهتر میشود و حتی به «ابرهوش» فراتر از همه انسانها میرسد. اما یک پژوهش تازه از Forecasting Research Institute میگوید کارشناسان فقط ۲۳٪ شانس برای تحقق این سناریوی فوقسریع تا پایان دهه قائلاند. 🤖
بهگفته این متخصصان، دگرگونیهای عمیق در اقتصاد و علم معمولاً کندتر رخ میدهد و هزاران گلوگاه پنهان در زیرساخت، قانون و بازار مانع میشود هوش مصنوعی بهسرعت وعده داده شده به نوشتن رمانهای برنده جایزه سال یا کشف مستقل درمان سرطان برسد. 📉
بااینحال، اغلب کارشناسان هنوز معتقدند هوش مصنوعی تا حدود ۲۰۴۰ به «فناوری قرن» شبیه برق تبدیل میشود و تا ۲۰۳۰ میتواند برای بخشی از مردم نقش همراه روزانه و دستیار کاری را ایفا کند؛ هرچند زمانبندی دقیق جهش به ابرهوش نامطمئن است. ⚡۱۴۰۴/۸/۲۳ ۰۱:۳۴:۵۵



