-
سرمایهگذاری ۳۵۰ میلیون دلاری در استارتاپ رباتیک Apptronik با همکاری گوگل
استارتاپ Apptronik که در زمینه ساخت ربات های انسان نما فعالیت دارد، موفق به جذب سرمایه ۳۵۰ میلیون دلاری در مرحله سری A شد. این شرکت که از دانشگاه تگزاس شروع به کار کرده ، با همکاری شرکت گوگل دیپ مایند در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی برای رباتهای دوپا است. هدف اصلی شرکت نشان دادن کاربردهای عملی رباتهای انسان نما در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و انبارداری است و برنامهریزی برای تجاریسازی گسترده این فناوری در سالهای ۲۰۲۶ به بعد را دارد.
این شرکت در حال توسعه روبات انساننمای Apollo است که قابلیت انجام وظایف انبارداری و تولیدی را دارد. Apptronik همکاریهایی با شرکتهای مرسدس بنز و GXO Logistics داشته و در نظر دارد قابلیتهای روبات خود را به حوزههای مراقبتهای سالمندی و بهداشتی نیز گسترش دهد.۱۴۰۳/۱۱/۲۵ ۱۸:۴۸:۱۱ -
متا در مذاکره برای خرید شرکت تراشه سازی کره جنوبی
شرکت متا در حال مذاکره برای خرید استارتاپ فوریوسا ایآی است که توسط کارکنان سابق سامسونگ و ایامدی تاسیس شده و تراشههای تسریع کننده مدلهای هوش مصنوعی را تولید میکند. این شرکت تاکنون 90 میلیارد وون کره جنوبی (معادل 62 میلیون دلار) سرمایه جذب کرده و متا با این خرید درصدد کاهش وابستگی به شرکت انویدیا و تقویت زیرساخت سختافزاری هوش مصنوعی خود است. متا پیشبینی کرده امسال تا 65 میلیارد دلار برای اهداف هوش مصنوعی هزینه کند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۳:۱۹:۳۷ -
جهش سرمایهگذاری در حوزه فناوری دفاعی اروپا پس از جنگ اوکراین
جنگ اوکراین باعث تحولی چشمگیر در سرمایهگذاری حوزه فناوری دفاعی اروپا شده است. بر اساس گزارش Dealroom، سرمایهگذاری در استارتاپهای دفاعی و امنیتی به 5.2 میلیارد دلار رسیده که نشاندهنده رشد 24 درصدی نسبت به سال قبل است. آلمان با شهرهای مونیخ و برلین پیشتاز این سرمایهگذاریها بوده و استارتاپ هلسینگ در زمینه هوش مصنوعی دفاعی 487 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. صندوق نوآوری ناتو با هدف حمایت از فناوریهای دوگانه نظامی و غیرنظامی، نقش مهمی در این تحول ایفا میکند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۳:۱۹:۲۰ -
سرمایهگذاری ۱۶۰ میلیون دلاری در استارتاپ کربنزدایی چستنات
استارتاپ چستنات کربن ( Chestnut ) با جذب سرمایه ۱۶۰ میلیون دلاری در مرحله سری B، به خرید زمینهای کشاورزی متروکه و احیای جنگلها میپردازد. این شرکت با کاشت درختان بومی، اقدام به تولید اعتبارات کربنی میکند و هدف آن رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن کربن تا سال ۲۰۳۰ است. مایکروسافت از جمله مشتریان اصلی این استارتاپ بوده و قراردادی ۲۵ ساله برای خرید اعتبارات کربنی منعقد کرده است. سرمایهگذاران این دور از جمله صندوق بازنشستگی کانادا و شرکتهای سرمایهگذاری دیگر هستند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۹:۰۰ -
سرمایهگذاری ۵۴ میلیون دلاری در استارتاپ SpotDraft برای توسعه هوش مصنوعی حقوقی
استارتاپ SpotDraft که در زمینه هوش مصنوعی برای خدمات حقوقی فعالیت میکند، موفق به جذب سرمایه ۵۴ میلیون دلاری شد. این شرکت نرمافزارهای هوش مصنوعی برای مدیریت قراردادها و بهینهسازی فرآیندهای حقوقی ارائه میدهد. بر اساس آمارها، ۷۹ درصد شرکتهای حقوقی از هوش مصنوعی استفاده میکنند و این استارتاپ با ۴۰۰ مشتری، رشد درآمدی ۱۶۹ درصدی را تجربه کرده است. سرمایه جدید برای توسعه تحقیقات، گسترش بازار و افزایش نیروی انسانی هزینه خواهد شد.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۸:۵۵ -
تلاش هلند برای حمایت از استارتاپهای فناوری و جذب سرمایهگذاری
نخستوزیر هلند در راستای تقویت بخش استارتاپهای فناوری، برنامهریزی برای کاهش مقررات دست و پاگیر و سرمایهگذاری بیشتر در هوش مصنوعی را اعلام کرد. با وجود افزایش 47 درصدی سرمایهگذاری خطرپذیر به 3.1 میلیارد یورو، تعداد شرکتهای جدید موفق به دریافت سرمایه از 172 به 104 شرکت کاهش یافته است. دو شرکت هلندی شامل Mews و DataSnipper به وضعیت یونیکورن رسیدند. نخستوزیر هشدار داد که اروپا در رقابت با آمریکا و چین عقب مانده و باید محیطی برای جذب سرمایهگذاری ایجاد کند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۲:۵۸:۴۵ -
عربستان سعودی با سرمایهگذاری ۵ میلیارد دلاری به دنبال تبدیل شدن به هاب دیجیتال و هوش مصنوعی
عربستان سعودی در راستای تحقق چشمانداز اقتصادی خود، قراردادی ۵ میلیارد دلاری با شرکت DataVolt برای احداث مرکز داده هوشمند در منطقه نئوم امضا کرد. این پروژه که در شهر شناور اکساگون در ساحل دریای سرخ اجرا خواهد شد، با هدف ایجاد زیرساختهای دیجیتال و هوش مصنوعی طراحی شده است. DataVolt یک شرکت توسعهدهنده مراکز داده پایدار است که بر استفاده از انرژیهای سبز تمرکز دارد. این سرمایهگذاری بخشی از تلاشهای عربستان برای تبدیل شدن به مرکز منطقهای هوش مصنوعی محسوب میشود. با وجود ادعای پایداری و کارآمدی انرژی، پروژه نئوم با چالشهای حقوق بشری متعددی از جمله مرگ کارگران مهاجر روبرو بوده است.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۲:۴۶:۵۵ -
سرمایهگذاری ۲۳.۵ میلیون دلاری استارتاپ پوزیترون برای تولید تراشههای هوش مصنوعی
استارتاپ پوزیترون که در زمینه تولید تراشههای هوش مصنوعی فعالیت دارد، موفق به جذب سرمایه ۲۳.۵ میلیون دلاری از سرمایهگذارانی همچون والور اکویتی پارتنرز شد. این شرکت تراشههای خود را در آریزونا تولید میکند و مدعی است تراشههای آنها کمتر از یک سوم انرژی تراشههای انویدیا را مصرف میکنند. پوزیترون بر تولید تراشههای استنباط هوش مصنوعی متمرکز شده و در شرایطی که شرکتهای بزرگ فناوری مانند مایکروسافت و متا سرمایهگذاری گستردهای در زیرساختهای هوش مصنوعی انجام میدهند، به دنبال رقابت با انویدیا است.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۲:۳۶:۰۲ -
چالش اتصال مراکز داده به شبکه برق؛ سد راه سرمایهگذاری هوش مصنوعی در فرانسه
فرانسه با وجود برخورداری از نیروگاههای هستهای فراوان و جذب بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی، با چالش زمانبر بودن اتصال مراکز داده به شبکه برق مواجه است. شرکتهای بزرگی مانند Brookfield و Fluidstack قصد سرمایهگذاری در زیرساختهای فناوری فرانسه دارند، اما مشکلات مجوزها و ساخت و ساز میتواند روند توسعه را کُند کند. شرکت برق دولتی EDF برای تسریع این فرآیند، چهار سایت آماده با ظرفیت ۲ گیگاوات را شناسایی کرده است.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۲:۳۶:۰۰ -
سرمایهگذاری ۲۳۰ میلیون دلاری گوگل و سافتبانک در استارتاپ کوانتومی QuEra
استارتاپ کوانتومی QuEra موفق به جذب سرمایه ۲۳۰ میلیون دلاری از سرمایهگذارانی همچون گوگل و سافتبانک شده است. این شرکت که در بوستون مستقر است، هدف خود را ساخت یک رایانه کوانتومی کاربردی در سه تا پنج سال آینده تعیین کرده است. QuEra که در زمینه محاسبات کوانتومی با استفاده از اتمهای خنثی فعالیت میکند، پیشتر نیز یک رایانه کوانتومی ۲۵۶ کیوبیتی را به ژاپن فروخته و خدمات ابری خود را در پلتفرم AWS راهاندازی کرده است. این سرمایهگذاری بخشی از روند رو به رشد سرمایهگذاری در استارتاپهای محاسبات کوانتومی محسوب میشود که با هدف غلبه بر چالشهای محاسباتی و ارائه راهحلهای نوآورانه در حال توسعه هستند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۱:۲۹:۴۳ -
سرمایهگذاری ۲۳۰ میلیون دلاری در استارتاپ کوانتومی QuEra
استارتاپ کوانتومی QuEra موفق به جذب سرمایه بیش از ۲۳۰ میلیون دلار شد. این شرکت مستقر در بوستون که در زمینه محاسبات کوانتومی با اتمهای خنثی فعالیت میکند، سرمایهگذارانی مانند واحد کوانتومی گوگل و صندوق سرمایهگذاری سافتبانک را جذب کرده است. QuEra قصد دارد این سرمایه را صرف توسعه فناوری محاسبات کوانتومی بدون خطا کند. این روش محاسباتی با استفاده از لیزر و اتمهای کوچک بدون بار، سرعت و دقت محاسبات را افزایش میدهد. شرکتهای بزرگ فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و آیبیام از پیشگامان سرمایهگذاری در این حوزه هستند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۲۱:۱۹:۱۲ -
اروپا ۵۰ میلیارد یورو برای توسعه هوش مصنوعی سرمایهگذاری میکند
کمیسیون اروپا اعلام کرد که ۵۰ میلیارد یورو اعتبار جدید برای تقویت توانمندیهای هوش مصنوعی در این قاره اختصاص خواهد داد. این سرمایهگذاری در کنار ۱۵۰ میلیارد یورو سرمایهگذاری قبلی، مجموعاً به ۲۰۰ میلیارد یورو میرسد. شرکتهای بزرگی مانند ایرباس، زیمنس، فولکس واگن و فیلیپس از جمله شرکتهای مشارکتکننده در این طرح هستند که بر فناوریهای صنعتی و مأموریتمحور هوش مصنوعی تمرکز دارند.۱۴۰۳/۱۱/۲۴ ۱۶:۳۵:۲۱ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
از لندن تا توکیو؛ سهام نرمافزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی
سهام شرکتهای نرمافزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایهگذاران نگراناند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسبوکار این شرکتها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
در اروپا، سهام شرکتهای تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکتهای IT هند و نرمافزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
تحلیلگران میگویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایهگذاران فعلاً خرید نکنند؛ بهویژه با رقابت شرکتهای «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی میسازند. 🧠
همزمان سهام تبلیغاتیها و SAP، بزرگترین شرکت نرمافزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار دادهاند و همین موضوع بازار نرمافزار را نگران نگه داشته است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵ -
ابزارهای تازه آمازون برای ساخت ایجنت های هوش مصنوعی؛ رقابت با غولها جدی شد
آمازون وب سرویس (AWS) در کنفرانس re:Invent 2025 دهها ابزار و مدل جدید معرفی کرد تا نشان دهد قصد دارد سهم جدیتری در بازار هوش مصنوعی داشته باشد. مدیرعامل AWS تأکید کرد که اگرچه شرکتها هنوز از AI سودی ندیدهاند، اما ایجنتهای هوش مصنوعی میتوانند نقطه تحول باشند و تأثیری مشابه اینترنت بر کسبوکارها داشته باشند. 🤖
بااینحال تحلیلگران میگویند این نوآوریها هنوز برای تغییر جایگاه AWS کافی نیست؛ چون بازار مدلهای سازمانی در اختیار OpenAI، Anthropic و گوگل است. جذابترین بخش معرفیشده، طرح «AI Factory» بود که به مشتریان اجازه میدهد مدلهای AWS را در دیتاسنترهای خود اجرا کنند؛ حوزهای که قدرت اصلی AWS یعنی زیرساخت را تقویت میکند. ⚡
طبق یک مطالعه MIT، اغلب شرکتها هنوز بازگشت سرمایه از AI نداشتهاند. اما جایگاه قوی AWS در صنعت ابر باعث میشود حتی اگر بازار AI دچار رکود شود، این شرکت بتواند به توسعه و آزمایش مسیر آینده خود ادامه دهد. 📊۱۴۰۴/۹/۱۶ ۰۸:۰۱:۰۹ -
اروپا در آستانه تولد اولین استارتاپ تریلیوندلاری
کنفرانس سالانه Slush در هلسینکی امسال نشان داد بازار استارتاپی اروپا برخلاف تصور سیلیکونولی، در آستانه یک جهش بزرگ قرار دارد و حتی صحبت از اولین استارتاپ تریلیوندلاری اروپا مطرح است. با وجود چالشهای قدیمی مثل کمبود سرمایه و کوچ کارآفرینان به آمریکا، بسیاری از بنیانگذاران و سرمایهگذاران میگویند شرایط تغییر کرده و ورود سرمایه آمریکایی اکنون بیشتر از پنج سال پیش است. 🚀
نمونههای موفقی مانند Spotify و Klarna اعتمادبهنفس بیشتری به اکوسیستم دادهاند و بنیانگذاران کمتر از گذشته مجبور به خروج زودهنگام هستند. برخی شرکتها مثل Lovable (کدنویسی هوش مصنوعی) ثابت کردهاند ماندن در اروپا هم میتواند رشد سریع ایجاد کند؛ این شرکت تنها در یک سال به ۲۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه رسیده است. 🇪🇺
قوانین جدید اتحادیه اروپا نیز در راه است تا ثبت شرکت در همه کشورهای اتحادیه را آسانتر کند. البته موانعی مانند محافظهکاری شرکتهای بزرگ اروپایی باقی است، اما فضای Slush نشان داد اروپا اکنون آماده یک دوره جدید و قدرتمند در دنیای استارتاپهاست. 🌍۱۴۰۴/۹/۲ ۰۹:۴۸:۳۸ -
مدیر بایننس: اصلاح بازار طبیعی است؛ بیتکوین هنوز دو برابر ۲۰۲۴ است
مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ، گفت ریزش اخیر بیتکوین بیشتر بهخاطر کاهش اهرمگیری و افزایش ترس سرمایهگذاران بوده؛ روندی که در بازارهای دیگر هم دیده میشود. بیتکوین در ماه نوامبر ۲۱٪ افت کرده و احتمال دارد سال را زیر ۹۰هزار دلار تمام کند، در حالیکه اوایل اکتبر به اوج ۱۲۶هزار دلار رسیده بود. 📉
تنگ گفت نگرانیها درباره حباب ارزشگذاری شرکتهای فعال در هوش مصنوعی و فروش گسترده بازارهای جهانی، فشار بیشتری بر رمزارزها وارد کرده است. با این حال، او تأکید کرد بیتکوین هنوز دو برابر سطح سال ۲۰۲4 معامله میشود و پس از ۱.۵ سال رشد قوی، قدری اصلاح و تثبیت طبیعی و سالم است. 💬۱۴۰۴/۹/۱ ۱۳:۲۵:۴۵ -
Apple TV سالانه یک میلیارد دلار ضرر میدهد!
اپل تیویپلاس برخلاف بیشتر رقبایش فعلاً قصد ندارد تبلیغات به سرویسش اضافه کند و همچنان فقط روی تولید محتوای اختصاصی تمرکز دارد. 🎬
ادی کیو، معاون ارشد اپل، گفته است: «ما برنامهای برای اشتراک ارزانتر با تبلیغ نداریم. اگر بتوانیم قیمت را منصفانه نگه داریم، بهتر است بیننده بدون وقفه فیلم ببیند.» این تصمیم در حالی گرفته شده که سرویسهایی مثل نتفلیکس، دیزنیپلاس و HBO مکس پلنهای ارزان با تبلیغ دارند. 📺
با وجود شعار «قیمتگذاری منطقی»، اپل در ماه اوت قیمت اشتراک را از ۹.۹۹ به ۱۲.۹۹ دلار افزایش داد. این یعنی از زمان شروع سرویس در سال ۲۰۱۹، هزینه اشتراک ۱۶۰ درصد بیشتر شده است. 💰
گزارشها میگویند اپل تیویپلاس سالانه بیش از یک میلیارد دلار ضرر میدهد، اما با سریالهایی مثل Severance و Pluribus موفقیت هنری زیادی داشته است. مدیران اپل تأکید کردند قصد خرید استودیوهای دیگر را ندارند و میخواهند سرویس را کاملاً با محتوای خودشان بسازند. ⭐️۱۴۰۴/۸/۲۳ ۰۰:۳۲:۲۹ -
سقوط بیتکوین به زیر ۱۰۰ هزار دلار
قیمت بیتکوین سهشنبه برای مدتی کوتاه به زیر ۱۰۰ هزار دلار سقوط کرد و به ۹۹٬۹۶۶ دلار رسید؛ افتی شدید از رکورد ۱۲۶ هزار دلاری آن در ۶ اکتبر. سپس دوباره به بالای ۱۰۰ هزار دلار بازگشت، اما در مجموع طی روز ۷٪ و در هفته ۱۳٪ کاهش یافت. 📉
کارشناسان این ریزش را مشابه افت اخیر سهام فناوری میدانند. سهام پالانتیر با وجود گزارش درآمد رکوردی، ۸٪ و انویدیا بیش از ۳٪ کاهش داشته است. مایکل بری، سرمایهگذار مشهور بحران ۲۰۰۸، نیز روی سقوط سهام این دو شرکت شرط بسته و نگرانی از ترکیدن حباب هوش مصنوعی را تشدید کرده است. 💻
همزمان، فدرال رزرو درباره کاهش دوباره نرخ بهره در ماه آینده مردد است، زیرا دادههای اقتصادی و اشتغال شفاف نیستند. رئیس فدرال رزرو این وضعیت را «مه دادهای» نامید و گفت همانطور که در مه باید آهسته رانندگی کرد، در تصمیمگیری اقتصادی هم باید با احتیاط پیش رفت. 🌫️
در کنار بیتکوین، سایر رمزارزها نیز سقوط کردند؛ اتریوم ۹٪، ریپل ۶٪، بایننسکوین بیش از ۶٪، سولانا ۷٪، دوجکوین ۵٪ و ترون حدود ۱٪ کاهش یافتند. 🔻۱۴۰۴/۸/۱۶ ۱۷:۵۲:۴۶ -
ترامپ: مذاکرات با چین درباره چیپهای انویدیا نبود
رئیسجمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد در دیدار امروز خود با شی جینپینگ،رئیس جمهور چین، دربارهی تراشه پیشرفته Blackwell از شرکت Nvidia گفتوگویی نداشته است. 🇺🇸🇨🇳 این اظهارنظر، عقبنشینی از گفتههای روز قبل اوست که احتمال مذاکره درباره صادرات نسخه ضعیفتر این تراشه را مطرح کرده بود. 💬
کارشناسان میگویند این موضع جدید، امید Nvidia برای دریافت مجوز فروش تراشه در بازار چین را کاهش داده است. 📉
تراشه Blackwell یکی از مهمترین فناوریهای رقابت جهانی در حوزه هوش مصنوعی محسوب میشود. 🤖۱۴۰۴/۸/۹ ۱۹:۱۰:۰۹ -
درگیری لفظی ایلان ماسک و مدیر موقت ناسا بر سر مأموریت ماه!
در حالیکه دولت آمریکا از تأخیر شرکت SpaceX در اجرای مأموریت Artemis برای بازگرداندن انسان به ماه خبر داد، تنش تازهای میان ایلان ماسک و دولت شکل گرفت. 🌕⚡
«شان دافی»، وزیر حملونقل و مدیر موقت ناسا، در گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد اسپیسایکس از برنامه عقب مانده و ناسا تصمیم دارد قرارداد سامانه فرود انسانی را به رقبا، از جمله Blue Origin متعلق به جف بزوس، واگذار کند. 🚀
ماسک در واکنش تند در ایکس نوشت: «بلو اوریجین حتی نتوانسته محمولهای مفید به مدار ببرد، چه برسد به ماه!» 😤 او سپس با انتشار میمها و توییتهایی توهینآمیز، از جمله اشارهای تمسخرآمیز به گذشته دافی بهعنوان ورزشکار و مجری تلویزیونی، حملات خود را ادامه داد. 💬🔥
اختلاف ماسک و دافی بخشی از رقابت قدرت در ناسا محسوب میشود؛ بهویژه پس از کنار رفتن نامزد مورد حمایت ماسک، جرد آیزکمن، از ریاست این سازمان. 🛰️
رسانهها گزارش دادهاند دافی در تلاش است ناسا را زیرمجموعه وزارت حملونقل قرار دهد؛ موضوعی که میتواند کنترل ماسک بر برنامههای فضایی را محدود کند. 🏛️۱۴۰۴/۸/۵ ۰۳:۱۲:۲۵ -
تست جدید Starship: نقطه عطفی در برنامه فضایی SpaceX
اسپیسایکس با پرتاب نهایی نسل دوم استارشیپ، وارد مرحله تازهای از برنامه فضایی خود شد. 🚀 این پرتاب از تگزاس انجام شد و شامل جداسازی دو مرحلهای، فرود نرم بوستر در خلیج مکزیک و رهاسازی هشت شبیهساز ماهواره استارلینک بود. 🛰️ در این مأموریت، سپر حرارتی و مانور بازگشت جدید نیز آزمایش شد. 🌎 این آخرین پرواز نسخه فعلی استارشیپ بود و راه را برای مدل پیشرفتهتر V3 باز کرد که قابلیت اتصال مداری و انتقال سوخت دارد. ⚙️ ناسا این پرتاب را گامی بزرگ برای بازگشت انسان به ماه دانست. 🌕 اسپیسایکس بیش از ۴ میلیارد دلار از ناسا برای توسعه نسخه انسانی استارشیپ در مأموریت آرتمیس ۳ دریافت کرده است. 💫
۱۴۰۴/۷/۲۴ ۰۵:۱۵:۰۱ -
رقابت داغ در فضا؛ پس از اسپیسایکس، حالا نوبت Verizon است!
شرکت AST SpaceMobile با Verizon قرارداد مهمی امضا کرده تا اینترنت ماهوارهای را به سراسر آمریکا برساند. 🚀 این همکاری قرار است پوشش موبایل را در مناطق دورافتاده افزایش دهد، جایی که آنتنهای زمینی پاسخگو نیستند. 🌐 Verizon پیشتر هم ۱۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده بود و حالا این همکاری وارد مرحلهی تازهای شده است. 💰 AST تا امروز پنج ماهواره را به فضا فرستاده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دهها ماهواره دیگر پرتاب کند تا کاربران حتی در نقاط بدون آنتن هم بتوانند با گوشی معمولی به اینترنت وصل شوند. 🛰️ سهام شرکت پس از اعلام این خبر بیش از ۱۵٪ رشد کرد. 📈
۱۴۰۴/۷/۱۹ ۲۰:۱۹:۵۲ -
روزی پنج ماهواره در حال سقوط؛ عصر جدید زبالههای فضایی نزدیک است
در روزهای اخیر آسمان غرب آمریکای شمالی شاهد نورهای درخشانی بوده که شهابسنگ بهنظر میرسیدند، اما در واقع ماهوارههای در حال سقوط استارلینک بودند. 🌠 💫
به گفتهی اخترفیزیکدان هاروارد، جاناتان مکداول، اکنون روزانه یک تا دو ماهواره استارلینک از مدار زمین خارج میشوند و این عدد ممکن است به پنج عدد در روز برسد. 📡 علت اصلی، افزایش شمار ماهوارهها در مدار پایین زمین است. 🌍
استارلینک با بیش از ۸۵۰۰ ماهواره تنها یکی از فعالترین شرکتهاست و با اضافه شدن پروژههایی چون Amazon Kuiper و ماهوارههای چین، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار خواهد رسید. 🚀
عمر هر ماهواره حدود پنج سال است و در پایان عمر وارد جو میشود. ☄️ فعالیت شدید خورشید نیز این روند را سریعتر میکند. ☀️
افزایش ازدحام در فضا میتواند به «سندروم کسلر» منجر شود؛ پدیدهای که در آن برخورد ماهوارهها زنجیرهای از آوار فضایی میسازد. 🛰️ سازمان هوانوردی فدرال هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ احتمال آسیب انسان از زبالههای فضایی وجود دارد. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۷ ۰۹:۰۷:۰۱ -
بیتکوین به رکورد تاریخی جدید رسید
بیتکوین، بزرگترین رمزارز جهان از نظر ارزش بازار، روز یکشنبه به بالاترین قیمت تاریخ خود رسید و با رشد حدود ۲.۶۸ درصدی، در سطح ۱۲۵ هزار و ۲۴۵ دلار معامله شد. اکنون این رمز ارز در محدوده ۱۲۴,۱۰۰ در نوسان می باشد. 📈💰
۱۴۰۴/۷/۱۵ ۱۴:۰۷:۱۳ -
جف بزوس: مراکز داده آینده در فضا ساخته میشوند!
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده مراکز داده عظیمی در فضا ساخته خواهند شد. 🌌 او گفت این مراکز بهدلیل برخورداری از انرژی خورشیدی بیوقفه و نبود باران و ابر، از مراکز زمینی کارآمدتر و ارزانتر خواهند بود. ☀️
بزوس در گفتوگو با جان الکان، رئیس شرکتهای خودروسازی فراری و استلانتیس، در هفته فناوری ایتالیا توضیح داد که رشد سریع هوش مصنوعی و رایانش ابری باعث افزایش شدید مصرف برق و آب برای خنکسازی سرورها شده و فضا میتواند راهحلی پایدار برای این مشکل باشد. 💧
او افزود استفاده از فضا برای بهبود زندگی روی زمین در حال گسترش است؛ همانطور که ماهوارههای هواشناسی و ارتباطی تحول بزرگی ایجاد کردند، در آینده مراکز داده و حتی صنایع تولیدی نیز به مدار زمین منتقل خواهند شد. 🚀
با این حال، بزوس هشدار داد که نگهداری دشوار، هزینه بالای پرتاب و خطر شکست موشکها از چالشهای اصلی این پروژه خواهند بود. ⚠️۱۴۰۴/۷/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۶ -
پروژهای تازه برای اینترنت جهانی آزاد؛ Starmesh وارد میدان می شود
اسپیسکوین اعلام کرد با نخستین ماهواره آزمایشی خود، دادههای رمزنگاریشده را با موفقیت از شیلی به پرتغال فرستاد. این آزمایش نشان داد تراکنشهای امن در مدار ممکن است و گامی مهم به سوی شبکه ارتباطی غیرمتمرکز است. 🌍🛰️
ماهواره CTC-0 که دسامبر ۲۰۲۴ با پرتاب اسپیسایکس به فضا رفت، نخستین نمونه ناوگانی است که اسپیسکوین برای ساخت شبکه جهانی اینترنت با نام Starmesh در نظر دارد. هدف این شبکه ارائه اینترنت امن، غیرقابلردیابی و مقاوم در برابر سانسور است. 🔒🌐
برخلاف استارلینک و پروژههای مشابه که با مدیریت متمرکز هستند، مدل اسپیسکوین غیرمتمرکز است. 💳📡
این در حالی است که اسپیسایکس با بیش از ۸ هزار ماهواره فعال و میلیونها کاربر، همچنان رهبر بازار اینترنت ماهوارهای است و رقبایی چون پروژه کویپر آمازون نیز وارد رقابت شدهاند. 🚀📶
اسپیسکوین تأکید کرده است که برخلاف شبکههای زمینی که ممکن است دچار قطعی، سانسور یا هزینههای سنگین شوند، یک سیستم ماهوارهای غیرمتمرکز میتواند دسترسی جهانی و آزاد به اینترنت را برای همه فراهم کند. ✅✨۱۴۰۴/۷/۱۲ ۱۴:۵۴:۱۵ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳



