-
تب هوش مصنوعی در شرکتها فروکش کرد!
بررسی دادههای مالی شرکت Ramp نشان میدهد که رشد استفاده از هوش مصنوعی در شرکتهای آمریکایی در ماه می متوقف شده و روی ۴۱٪ ثابت مانده است. 📉
نیمی از شرکتهای بزرگ از AI استفاده میکنند، اما بسیاری به محدودیتهای آن پی بردهاند؛ بهطوریکه ۴۲٪ از شرکتها پروژههای آزمایشی خود را کنار گذاشتهاند. ⚠️
مثلاً شرکت Klarna یک شرکت سوئدی فعال در حوزه فینتک (فناوری مالی) که صدها کارمند را با AI جایگزین کرده بود، به دلیل افت کیفیت خدمات، مجبور شد برخی از آنها را دوباره استخدام کند. 🤖۱۴۰۴/۳/۲۲ ۱۱:۳۰:۱۵ -
رقابت نفسگیر غولهای فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی
رقابت غولهای فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحلهای بیسابقه شده است. منطق آنها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، میتواند مدلهای هوش مصنوعی قویتری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیشبینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم دهها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشتهاند. 💰
با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکتها افت کرده است، زیرا سرمایهگذاران از این هزینههای سنگین نگراناند. اما مدیران فناوری معتقدند در آیندهای که «قدرت پردازش» کمیاب میشود، تنها شرکتهایی دوام میآورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵ -
سقوط بیتکوین، لرزه بر سهام شرکتهای رمزارزی
نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکتهایی شده که بیتکوین و سایر داراییهای دیجیتال را در ترازنامه خود نگه میدارند و نگرانیها درباره فشار گستردهتر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکتها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاستهای رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
اما تردید درباره ارزشگذاری شرکتهای هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرالرزرو، داراییهای پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیتکوین را به پایینترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکتهای مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کردهاند. 💸
بیتکوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرالرزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار میدهند ادامه این فشار میتواند تأمین سرمایه جدید برای شرکتهای خزانهدار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹ -
از لندن تا توکیو؛ سهام نرمافزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی
سهام شرکتهای نرمافزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایهگذاران نگراناند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسبوکار این شرکتها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
در اروپا، سهام شرکتهای تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکتهای IT هند و نرمافزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
تحلیلگران میگویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایهگذاران فعلاً خرید نکنند؛ بهویژه با رقابت شرکتهای «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی میسازند. 🧠
همزمان سهام تبلیغاتیها و SAP، بزرگترین شرکت نرمافزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار دادهاند و همین موضوع بازار نرمافزار را نگران نگه داشته است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱ -
۵۰ هزار اخراج با اسم هوش مصنوعی؛ واقعیت چیست؟
گزارش نیویورکتایمز از پدیدهای به نام «AI-washing» میگوید؛ یعنی شرکتها اخراج نیرو را به هوش مصنوعی نسبت میدهند، در حالی که علت واقعی اغلب مشکلات مالی یا استخدام بیشازحد در دوران کروناست. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ هزار نفر با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی» اخراج شدهاند و شرکتهایی مانند آمازون و پینترست نیز AI را دلیل تعدیل نیرو اعلام کردهاند. 🤖
اما گزارش مؤسسه فورستر نشان میدهد بسیاری از این شرکتها هنوز ابزارهای هوش مصنوعیِ آماده و قابلاتکا برای جایگزینی نیروی انسانی ندارند و در عمل، کاهش هزینهها را به آینده AI نسبت میدهند. مالی کیندر از مؤسسه بروکینگز میگوید این روایت برای سرمایهگذاران جذابتر است، چون بهجای اعتراف به ضعف کسبوکار، تقصیر به گردن فناوری آیندهمحور انداخته میشود. 📉۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۴ -
از تسلا تا استارلینک؛ امپراتوری چندشاخهای که همه دربارهاش حرف میزنند
سی سال پیش اگر کسی از یک مجموعه همهکاره حرف میزد، نام جنرالالکتریک مطرح میشد؛ اما امروز بسیاری این نقش را برای ایلان ماسک میبینند. او همزمان در شرکتهایی مثل تسلا، اسپیسایکس، xAI، شبکه اجتماعی X، استارلینک، نورالینک و بورینگکمپنی نفوذ دارد و حتی صحبتهایی درباره ادغام برخی از این کسبوکارها مطرح است. 🚀
تحلیلگران ، ماسک را فقط شبیه هنری فورد نمیدانند، بلکه او را با جان دی. راکفلر، غول صنعت نفت قرن نوزدهم آمریکا، و جک ولش، مدیر افسانهای جنرالالکتریک که آن را به یک شرکت چندشاخه بسیار بزرگ تبدیل کرد، مقایسه میکنند. گفته میشود ثروت ماسک به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده و ارزش او حتی از بسیاری شرکتهای بزرگ هم فراتر رفته است.💰
با این حال، تجربههایی مثل جنرالالکتریک نشان میدهد شرکتها و امپراتوریهای بسیار بزرگ معمولاً زیر فشار بحرانها، مدیریت پیچیده و مقررات، دچار ضعف میشوند و حتی ممکن است زمین بخورند. به همین دلیل، آینده مجموعه تحت نفوذ ماسک به تصمیمهای خودش و میزان فشار جامعه و قوانین بستگی خواهد داشت. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۵ ۰۴:۴۹:۵۴ -
ابزارهای تازه آمازون برای ساخت ایجنت های هوش مصنوعی؛ رقابت با غولها جدی شد
آمازون وب سرویس (AWS) در کنفرانس re:Invent 2025 دهها ابزار و مدل جدید معرفی کرد تا نشان دهد قصد دارد سهم جدیتری در بازار هوش مصنوعی داشته باشد. مدیرعامل AWS تأکید کرد که اگرچه شرکتها هنوز از AI سودی ندیدهاند، اما ایجنتهای هوش مصنوعی میتوانند نقطه تحول باشند و تأثیری مشابه اینترنت بر کسبوکارها داشته باشند. 🤖
بااینحال تحلیلگران میگویند این نوآوریها هنوز برای تغییر جایگاه AWS کافی نیست؛ چون بازار مدلهای سازمانی در اختیار OpenAI، Anthropic و گوگل است. جذابترین بخش معرفیشده، طرح «AI Factory» بود که به مشتریان اجازه میدهد مدلهای AWS را در دیتاسنترهای خود اجرا کنند؛ حوزهای که قدرت اصلی AWS یعنی زیرساخت را تقویت میکند. ⚡
طبق یک مطالعه MIT، اغلب شرکتها هنوز بازگشت سرمایه از AI نداشتهاند. اما جایگاه قوی AWS در صنعت ابر باعث میشود حتی اگر بازار AI دچار رکود شود، این شرکت بتواند به توسعه و آزمایش مسیر آینده خود ادامه دهد. 📊۱۴۰۴/۹/۱۶ ۰۸:۰۱:۰۹ -
تب کوانتومی در والاستریت؛ سهام شرکتهای آیندهمحور دو برابر شد
سهام شرکتهای فعال در رایانش کوانتومی به ترند جدید والاستریت تبدیل شده، اما ارزشگذاری آنها هنوز مبهم است. 🚀
چهار شرکت Rigetti، IonQ، D-Wave و Quantum Computing Inc با ترکیب نظریه کوانتوم و هوش مصنوعی بهدنبال ساخت رایانههایی فراتر از توان امروزند؛ فناوریای که میتواند رمزنگاری و داروسازی را متحول کند. 🧠
سهام این شرکتها امسال بیش از دو برابر رشد کرده، اما تحلیلگران از حباب قیمتی میگویند؛ سهام Rigetti بیش از هزار برابر فروشش معامله میشود، در حالیکه این عدد برای انویدیا فقط ۵۰ برابر است. 📈
جیپی مورگان، IBM و HSBC نیز وارد این حوزه شدهاند، اما کارشناسان میگویند فناوری کوانتومی هنوز در آغاز راه است و آیندهاش نامعلوم. ⚡۱۴۰۴/۸/۱۵ ۱۶:۴۳:۲۳ -
آیا هوش مصنوعی عامل اخراجهای گسترده در آمریکا است؟
در آمریکا موج جدیدی از اخراج کارمندان آغاز شده و چشمانداز بازار کار چندان امیدوارکننده نیست. آمازون قصد دارد حدود ۱۴هزار شغل را حذف کند، متا صدها نفر را در دفاتر کالیفرنیا و واشینگتن اخراج میکند. شرکتهایی مثل فدکس و جنرال موتورز نیز تصمیمات مشابهی گرفتهاند. 📉
بسیاری از این شرکتها، کاهش نیرو را نتیجه پیشرفت هوش مصنوعی میدانند، اما کارشناسان باور دارند دلیل اصلی، رکود اقتصادی است. دیوید آتور از MIT میگوید شرکتها ترجیح میدهند اخراجها را به نام هوش مصنوعی توجیه کنند تا ضعف مالی و کاهش سود. 🤖
در همین حال، اقتصاد آمریکا در وضعیت ناپایدار قرار دارد؛ رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته، بیکاری رو به افزایش است و تورم همچنان بالاست. در ماه اوت فقط ۲۲هزار شغل جدید ایجاد شد که بسیار کمتر از انتظار بود. تحلیلگران میگویند سیاستهای تجاری دولت ترامپ و بلاتکلیفی اقتصادی، شرایط را بدتر کرده است. به نظر میرسد بسیاری از شرکتها با تکیه بر بهانهی هوش مصنوعی سعی دارند مشکلات واقعی خود را پنهان کنند. 💵۱۴۰۴/۸/۱۳ ۰۳:۵۴:۱۸ -
والاستریت زیر سایه هوش مصنوعی؛ رکوردشکنی تاریخی سرمایهگذاریها
سرمایهگذاری عظیم شرکتهای بزرگ فناوری آمریکا مانند مایکروسافت، گوگل، متا، آمازون و اوراکل در حوزه هوش مصنوعی، موتور اصلی رشد بازار سهام در سال جاری شده است. 📈
این شرکتها از سال ۲۰۲۲ تاکنون هزینههای سرمایهای خود را دو برابر کردهاند و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۷ به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد. 💰 کارشناسان میگویند این روند نشانه اعتماد به آینده صنعت هوش مصنوعی است، اما برخی هشدار میدهند ممکن است مانند حباب داتکام دهه ۹۰ به مازاد ظرفیت و افت بازار منجر شود. ⚠️ با این حال، شرکتهای امروزی از نظر مالی بسیار قویترند و حاشیه سود بالاتری نسبت به آن دوران دارند.
در حال حاضر غولهای فناوری ۶۰٪ از نقدینگی خود را صرف ساخت مراکز داده میکنند، رکوردی بیسابقه در والاستریت. 🏗️۱۴۰۴/۸/۹ ۱۰:۳۹:۵۲ -
افشاگری Reddit: شرکتها داده کاربران را دزدیدند و به OpenAI فروختند!
پلتفرم Reddit شکایتی تازه علیه چند شرکت جمعآوری دادههای اینترنتی مطرح کرده است. ⚖️ این شکایت در نیویورک ثبت شده و شرکتهای Perplexity AI، SerpApi، Oxylabs و AWMProxy را متهم میکند که با نقض قوانین Reddit و از طریق روشهای غیرمستقیم، دادههای کاربران را استخراج و سپس به شرکتهایی مانند OpenAI و Meta فروختهاند. 💾 Reddit پیشتر نیز از شرکت Anthropic شکایت کرده بود، زیرا پس از قول توقف اسکرپینگ، بیش از ۱۰۰ هزار بار دیگر از سایت بازدید کرده بود. 🚫 شرکت Oxylabs در دفاع از خود گفته هیچکس مالک دادههای عمومی نیست و استفاده از آنها حق همه است. 🌐 با این حال، مسیر قانونی Reddit دشوار است، زیرا برخی متهمان در کشورهای دیگر فعالیت دارند و پروندههای مشابه، از جمله شکست شکایت شبکه X (توییتر سابق)، نشان دادهاند که دادگاهها معمولاً در برابر کنترل انحصاری دادهها مقاومت میکنند. ⚠️
۱۴۰۴/۸/۶ ۰۱:۴۵:۳۹ -
اروپا در اندیشه ادغام غولهای ماهوارهای برای رقابت با استارلینک
یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت برای رقابت با آمریکا و چین ممکن است ادغام شرکتهای اروپایی در حوزه ماهواره لازم باشد، اما تمرکز زیاد هم میتواند گزینهها را محدود کند. 🌍🚀 سه شرکت ایرباس، لئوناردو و تالس در حال مذاکرهاند تا کسبوکار ماهوارهای خود را با هم ترکیب کرده و یک پروژه مشترک ۱۰ میلیارد یورویی بسازند. هدف این اقدام مقابله با رقبایی مثل استارلینک ایلان ماسک است و احتمال دارد توافق اولیه تا پایان سال امضا شود. 📡💶
آژانس فضایی اروپا که بزرگترین خریدار ماهواره در قاره است، هشدار داد اروپا همچنان برای پرتاب فضانوردان به کشورهای دیگر وابسته است و باید بتواند مأموریتهای فضایی را بهطور مستقل انجام دهد. 👨🚀🔧 او تأکید کرد با توجه به نقش روزافزون فضا در مسائل دفاعی، استقلال کامل اروپا در این حوزه بسیار ضروری است. 🛰️🛡️۱۴۰۴/۷/۵ ۱۴:۰۲:۵۳ -
شرکتهای کوچک دفاعی: ستارههای نوظهور وال استریت!
شرکتهای کوچک دفاعی آمریکا امسال رشد چشمگیری در والاستریت داشتهاند. جنگ اوکراین و غزه باعث افزایش بودجه نظامی و توجه به پهپادها و فناوریهای ارزان و هوشمند شده است. 🚀💰
بودجه ۸۹۲ میلیارد دلاری آمریکا برای سال ۲۰۲۶ بیشتر به موشکها و پهپادهای پیشرفته اختصاص یافته و هزینه کشتیها و جنگندهها کاهش یافته است. فقط برای سامانههای بدون سرنشین ۶ میلیارد دلار کنار گذاشته شده که ۷۸ درصد بیشتر از پارسال است. 💸🔋
همزمان خریدهای کوچک در صنعت دفاعی و سرمایهگذاری خطرپذیر هم افزایش یافته و امسال بیش از ۱۴ میلیارد دلار سرمایه وارد این بخش شده است. 📊💵
کارشناسان میگویند آینده دفاعی در دست شرکتهایی است که روی سلاحهای ارزان، ارتقاپذیر و نرمافزاری سرمایهگذاری کنند. ⭐۱۴۰۴/۶/۲۹ ۰۱:۱۰:۰۲ -
طراحی ظریف اولویت اپل، اما رقبا با هوش مصنوعی جلوتر حرکت میکنند
اپل در رویداد اخیر خود از آیفونهای جدید شامل iPhone 17، 17 Pro، 17 Pro Max و مدل باریکتر iPhone Air رونمایی کرد. هرچند طراحی باریک توجهها را جلب کرد، اما در عصر هوش مصنوعی آنچه مهمتر است نرمافزار و قابلیتهای هوشمند است؛ جایی که اپل هنوز از رقبایی مثل گوگل عقب مانده است. 🤝📱
در مراسم آیفون ۱۷ فقط اشاره کوتاهی به هوش مصنوعی شد؛ مثل بهبود دوربین و قابلیت Visual Intelligence. مهمترین ویژگی جدید هم مربوط به آیفون نبود، بلکه برای AirPods 3 عرضه شد: ترجمه زنده. همچنین هیچ خبری از نسخه هوش مصنوعی سیری نبود و معرفی آن تا سال ۲۰۲۶ عقب افتاده است. ⏳🎧
گفته میشود اپل برای جبران این عقبماندگی به همکاری با شرکتهایی مثل گوگل یا حتی خرید یک استارتاپ هوش مصنوعی فکر میکند. اگر این اتفاق بیفتد، کاربران میتوانند هم سختافزار باکیفیت آیفون را داشته باشند و هم بهترین فناوریهای هوش مصنوعی را بهصورت یکپارچه روی گوشی خود تجربه کنند. ✅🤖۱۴۰۴/۶/۲۰ ۱۶:۴۴:۴۰ -
مصرفکنندگان آمریکایی مجبور به استفاده طولانیتر از دستگاههای قدیمی!
نمایشگاه IFA 2025 برلین نشان داد عرضه فناوری به آمریکا بهدلیل تعرفههای دولت ترامپ بیش از هر زمان دیگری با ابهام روبهروست. بسیاری از شرکتها از اعلام قیمت خودداری کرده یا عرضه محصولاتشان را به تعویق انداختند و این به معنای گجتهای گرانتر و دسترسی کمتر برای مصرفکنندگان آمریکایی است. 📉💻
برندهایی مثل DJI فعلاً محصولات جدید خود را در آمریکا عرضه نمیکنند و شرکتهایی مانند TCL و مایکروسافت/Asus هم قیمت تلویزیونها و کنسولهای دستی تازه را اعلام نکردهاند. 📦🚫
در بازار رایانه نیز افزایش قیمت مشهود است؛ نمونه آن Lenovo Legion Go 2 با نمایشگر OLED است که ۱۰۵۰ دلار قیمتگذاری شده، در حالیکه مدل قبلی در ۲۰۲۳ تنها ۷۰۰ دلار بود. کارشناسان میگویند کاربران آمریکایی باید آماده نگه داشتن دستگاههای قدیمی خود برای مدت طولانیتر باشند. ✅⚡۱۴۰۴/۶/۲۰ ۰۰:۴۶:۴۱ -
هشدار چین به شرکتها: از H20 انویدیا استفاده نکنید!
چین به شرکتهای داخلی توصیه کرده از تراشههای H20 انویدیا، بهویژه در پروژههای دولتی و امنیتی، استفاده نکنند. 🤖🚫
H20 که بر پایه معماری قدیمیتر Hopper ساخته شده، پیشرفتهترین تراشه مجاز آمریکا برای فروش به چین است. این تصمیم همزمان با مطرح شدن احتمال فروش نسخه محدود تراشه جدید Blackwell و توافق دولت آمریکا با انویدیا و AMD برای دریافت ۱۵٪ از درآمد فروش تراشههای پیشرفته در چین اعلام شده است. ✅💻۱۴۰۴/۵/۲۳ ۱۱:۱۵:۲۱ -
ابوظبی، مرکز جدید هوش مصنوعی جهان!
ابوظبی با رشد ۶۱ درصدی تعداد شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی طی یک سال، به ۶۷۳ شرکت رسیده و سریعترین رشد این صنعت را در خاورمیانه و شمال آفریقا ثبت کرده است. ✅🤖
حمایت گسترده دولت، هزینه پایین کسبوکار و دانشگاه تخصصی محمد بن زاید، ابوظبی را به مقصدی جذاب برای جذب سرمایهگذاران و استعدادهای جهانی تبدیل کرده است. 🌍💡
در حالیکه مراکز بزرگی مانند سانفرانسیسکو، نیویورک و لندن با هزینههای بالا و کمبود نیروی متخصص روبهرو هستند، ابوظبی با استفاده از این فرصتها بهدنبال جایگاه مهمی در رقابت جهانی هوش مصنوعی است. 🚀📈۱۴۰۴/۵/۲۲ ۱۱:۱۹:۴۰ -
مدیرعامل اینتل به درخواست ترامپ برای استعفا پاسخ داد
مدیرعامل اینتل، «لیپ-بو تان»، در واکنش به درخواست استعفا از سوی دونالد ترامپ به اتهام تعارض منافع، این ادعاها را اطلاعات نادرست خواند. ترامپ پس از نامه سناتور تام کاتن به هیئتمدیره اینتل چنین درخواستی مطرح کرد؛ نامهای که به سرمایهگذاریهای «لیپ-بو تان» در شرکتهای چینی، سوابق او در Cadence Design Systems و ارتباط این موارد با دولت و ارتش چین اشاره داشت. 📢💻
کاتن همچنین با یادآوری دریافت ۸ میلیارد دلار کمک از قانون «CHIPS and Science Act» توسط اینتل، توانایی این شرکت در مدیریت این منابع را زیر سؤال برد. «لیپ-بو تان» تأکید کرد طی ۴۰ سال فعالیتش همیشه بر اساس بالاترین استانداردهای قانونی و اخلاقی عمل کرده و در حال همکاری با دولت ترامپ برای روشن شدن حقایق است. او اخیراً برنامه کاهش هزینهها، توقف ساخت کارخانههای جدید در آلمان و لهستان و استراتژی تازه هوش مصنوعی اینتل را اعلام کرده بود. ✅🏭۱۴۰۴/۵/۱۹ ۱۰:۰۵:۵۴ -
شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال بهرهبرداری از نیروگاههای قدیمی اروپا
مایکروسافت و آمازون در حال تبدیل نیروگاههای قدیمی زغالسنگ و گازسوز اروپا به مراکز داده هستند؛ چون این مکانها زیرساختهای آمادهای مثل برق و آب دارند و سریعتر از ساخت مراکز جدید به بهرهبرداری میرسند. ✅⚡
شرکتهای انرژی مانند Engie، RWE و Enel با این پروژهها، بهجای تعطیلی کامل نیروگاهها، آنها را اجاره داده یا خودشان مراکز داده راهاندازی میکنند و با شرکتهای فناوری قراردادهای بلندمدت تأمین برق میبندند. 💶🔌
این قراردادها سود زیادی دارند، چون شرکتهای فناوری حاضرند برای دسترسی سریعتر به برق پاک، مبلغ بیشتری پرداخت کنند. با کند بودن اتصال شبکه در اروپا، سرعت راهاندازی این مراکز به برگ برنده اصلی تبدیل شده است. 📈🖥️۱۴۰۴/۵/۱۶ ۱۰:۱۵:۵۱ -
ایلان ماسک علیه سیاست؛ فرار از حاشیه در مصاحبه تلویزیونی CBS
مصاحبه جدید ایلان ماسک با CBS با حاشیه آغاز شد؛ زمانی که از او درباره سیاستهای ترامپ سؤال شد، گفت ترجیح میدهد گفتگو بر موضوع فضاپیماها متمرکز باشد. 🚀
خبرنگار که انتظار پاسخ بازتری داشت، با تعجب گفت به او گفته شده هر موضوعی آزاد است، اما ماسک بهسادگی جواب داد: «نه… خب، نه.»
ماسک در ادامه به انتقادها از اداره DOGE پرداخت و گفت این نهاد به «قربانی همیشگی» کاهش بودجهها تبدیل شده است. ⚠️
او گفت در موقعیتی دشوار قرار دارد؛ نه میخواهد علیه دولت صحبت کند، نه مسئول تصمیمهای آن باشد. 🏛️
🧠 درباره شرکتهایش از اسپیسایکس تا تسلا، Neuralink و xAI توضیح داد که همه آنها برای بهبود مسیر آینده تمدن طراحی شدهاند.
ماسک تأکید کرد اکنون تمرکز اصلیاش روی شرکتهایش است و تنها چند روز در هفته درگیر امور دولتی خواهد بود. ⏳
🗞️ پس از انتشار بخشهایی از انتقاد او به لایحه بودجه دولت، اعلام کرد از سمت دولتی خود کنارهگیری میکند؛ هرچند ترامپ گفت «او واقعاً کنار نرفته است.»۱۴۰۴/۳/۱۳ ۱۳:۲۱:۳۸ -
روسیه به دنبال قطع وابستگی به نرمافزارهای خارجی
ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه اعلام کرد شرکتهای خارجی مانند مایکروسافت و زوم که برخلاف منافع روسیه عمل میکنند، باید «محدود و کنترل» شوند. 🛑💻
او بر لزوم توسعه نرمافزارهای داخلی تأکید کرد و گفت روسیه باید وابستگی خود به خدمات خارجی را کاهش دهد. 🧑💻📉
این اظهارات در ادامه سیاستهای اخیر کرملین برای تقویت استقلال دیجیتال و مقابله با نفوذ شرکتهای فناوری غربی مطرح شده است. 🔐🌐۱۴۰۴/۳/۷ ۱۰:۳۶:۲۹ -
چرا غولهای تجاری آمریکا ایالت دلاور را ترک میکنند
🏛️ دلاور (Delaware)، ایالت کوچکی در شرق آمریکا، دهههاست که مرکز ثبت شرکتهای بزرگ است و بیش از ۶۲٪ از شرکتهای شاخص راسل ۳۰۰۰ در آن ثبت شدهاند. شاخصی که تقریباً تمام شرکتهای بزرگ آمریکایی را شامل میشود.
اما حالا شرکتهایی مانند تسلا، ترامپ مدیا و روبلاکس این ایالت را ترک کرده و به تگزاس و نوادا میروند.📍
📉 از دلایل خروج این شرکت ها ،قوانین سختگیرانه دلاور است که به سهامداران اجازه میدهد حتی با سهام کم، مدیران شرکتها را به چالش بکشند. برای مثال، دادگاه دلاور حکم داد که بسته حقوقی ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک در تسلا لغو شود. ⚖️
🌐 ایالتهای تگزاس و نوادا قوانین سادهتری دارند. مدیران تنها در صورت تقلب مسئول شناخته میشوند و شرکتها از شکایات غیرموجه محافظت میشوند. 📊
اگر این خروجها ادامه یابد، دلاور ممکن است جایگاه خود را بهعنوان پایتخت حقوقی شرکتها از دست بدهد. 📉۱۴۰۴/۲/۲۹ ۱۹:۰۷:۳۳ -
هشدار FBI: رد پای کرهشمالی در شرکتهای بزرگ فناوری
💻🕵️♂️🇰🇵
در گزارشی امنیتی، مشخص شده که هزاران نیروی فناوری اهل کرهشمالی با هویت جعلی در شرکتهای بزرگ فناوری و رمزارز فعالیت میکنند. این افراد با پروفایلهای جعلی و مهارتهای واقعی، در مصاحبهها موفق ظاهر میشوند و درآمد حاصل از این مشاغل به دولت پیونگیانگ منتقل میشود.
🔍 اما یک روش شناسایی ساده و مؤثر وجود دارد: پرسش در مورد کیم جونگ اون!
❓ زمانی که از این افراد خواسته میشود نظری منفی درباره رهبر کرهشمالی بیان کنند، بهسرعت تماس را قطع میکنند. چرا؟ چون طبق قوانین کرهشمالی، اهانت یا انتقاد از رهبر مجازات شدیدی دارد ، حتی اگر در خارج از کشور و در فضای آنلاین باشد.
📉 این ترس باعث میشود ارتباط را فوراً متوقف کنند، حتی اگر پروژه یا استخدام به خطر بیفتد.
💰 طبق گزارش سازمان ملل، این نیروها سالانه بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار برای رژیم کرهشمالی درآمد ایجاد میکنند.۱۴۰۴/۲/۱۴ ۲۰:۴۵:۱۷ -
آیندهسازی با هوش مصنوعی؛ مایکروسافت و گوگل در مسیر صعود
⚠️📉💡 در حالی که سرمایهگذاری سنگین در هوش مصنوعی باعث رشد درآمد مایکروسافت و آلفابت (گوگل) شده، شرکتهایی که بیشتر به بازار مصرفکننده وابستهاند، از جمله اپل، آمازون، کوالکام و سامسونگ، با کاهش تقاضا و اثرات منفی جنگ تجاری ترامپ روبرو شدهاند. تعرفههای آمریکا، بهویژه علیه چین، تهدیدی برای بازار کالاهای الکترونیکی محسوب میشود و آینده شرکتهایی مثل اپل که بخش بزرگی از تولیدشان در چین است، را با ابهام مواجه کرده است. در مقابل، خدمات ابری و تبلیغات دیجیتال با تکیه بر هوش مصنوعی، رشد بالایی را برای شرکتهایی چون مایکروسافت و گوگل رقم زدهاند.
۱۴۰۴/۲/۱۲ ۱۸:۰۲:۵۷ -
خیزش سهام غول های هوش مصنوعی پس از گزارش درخشان مایکروسافت و متا
پس از گزارشهای مالی قدرتمند از سوی مایکروسافت و متا ، بازار سهام شاهد رشد چشمگیر شرکتهای هوش مصنوعی بود.
مایکروسافت با رشد ۶٪ و متا با بیش از ۴٪ افزایش، پیشتاز این موج شدند.
همچنین:
🔹 Nvidia: +2.8٪
🔹 AMD: +2٪
🔹 Amazon: +3٪
🔹 Alphabet: +1٪
رشد درآمد Azure و ابزارهای تبلیغاتی مبتنی بر هوش مصنوعی، دلیل این موفقیتها اعلام شده است.۱۴۰۴/۲/۱۲ ۰۹:۱۴:۱۵ -
اتحادیه اروپا غولهای فناوری را جریمه کرد، مایکروسافت حمایت کرد!
در حالی که اتحادیه اروپا با جریمه سنگین ۷۰۰ میلیون یورویی علیه اپل و متا به دلیل نقض قانون «بازارهای دیجیتال» موج اعتراض آمریکا را برانگیخته، مایکروسافت برخلاف سایر غولهای فناوری، آشکارا طرف اروپا را گرفت! برد اسمیت، رئیس مایکروسافت در بروکسل گفت: ما به قوانین اروپا احترام میگذاریم، حتی اگر واشنگتن خوشش نیاید. او تأکید کرد مایکروسافت متعهد به توسعه زیرساخت دیجیتال و رعایت کامل قوانین اروپا است. اسمیت همچنین از برنامههایی برای کاهش نگرانی اروپا درباره سلطه شرکتهای آمریکایی در حوزه رایانش ابری خبر داد. این موضعگیری جسورانه میتواند مایکروسافت را به شریک قابل اعتماد اروپا بدل کند، آن هم در زمان تنش میان آمریکا و اروپا!
۱۴۰۴/۲/۱۱ ۲۳:۱۸:۱۸ -
-
رقابت شرکتهای فناوری برای ساخت رایانههای کوانتومی
دنیای فناوری در آستانه یک انقلاب بزرگ است! رایانههای کوانتومی با وعده حل مسائل پیچیده در حوزههای مختلف از پزشکی تا امنیت سایبری، در آستانه تجاریسازی قرار دارند. غولهای فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و استارتاپهای متعددی در سراسر جهان در حال توسعه تراشههای کوانتومی با رویکردهای متفاوت هستند.
این شرکت ها با روشهایی مثل استفاده از نور (فوتونها)، ابررساناها، سیلیکون، اتمهای خنثی و حتی دام انداختن یونها، به دنبال ساخت تراشههای کوانتومی هستند.
هدف؟ ساخت کامپیوترهایی که بتوانند در چند ثانیه کارهایی انجام دهند که رایانههای امروزی شاید هرگز از پسشان برنیایند!
هر روشی که انتخاب شود، آینده از آنِ ماشینهایی است که میتوانند دنیا را از دارو و انرژی گرفته تا امنیت و کشف مواد جدید متحول کنند.
به عصر کوانتوم خوش آمدید!۱۴۰۴/۲/۹ ۱۷:۳۴:۳۲ -
حذف برنامههای تنوع و برابری در شرکتهای آمریکایی در پی فشارهای سیاسی
برنامههای تنوع، برابری و شمول (DEI) تلاشهایی هستند که شرکتها برای افزایش حضور افراد با پیشینههای مختلف (مانند زنان، اقلیتهای نژادی و گروههای کمتر دیدهشده) در محیط کار انجام میدهند.
در پی فشار دولت ترامپ، بسیاری از شرکتها این برنامهها را کاهش داده یا حذف کردهاند.
ترامپ با حمایت ایلان ماسک، فرمان ممنوعیت DEI را امضا کرده است. ناسا اصطلاحات مرتبط را حذف کردهاند و شرکتهایی مانند مکدونالد و فورد نیز سیاستهای خود را عقب کشیدهاند، اما اپل، دلتا و جیپی مورگان همچنان پایبند ماندهاند.
در حوزه فناوری، آمازون، گوگل، متا و تسلا DEI را کاهش دادهاند، اما انویدیا همچنان به این اصول متعهدند. مایکروسافت و زوم نیز تیمهای DEI خود را کوچک یا حذف کردهاند و این روند تغییر همچنان ادامه دارد.۱۴۰۴/۲/۷ ۲۲:۴۹:۴۲ -
هکرهای کره شمالی با ثبت شرکتهای جعلی در آمریکا، توسعهدهندگان رمزارز را هدف قرار دادند
هکرهای کره شمالی با ثبت شرکتهای جعلی Blocknovas و Softglide در آمریکا و انتشار آگهیهای شغلی جعلی، نرمافزارهای مخرب را به رایانه متقاضیان کار منتقل میکنند تا به اطلاعات و کیف پولهای رمزارزی آنها دسترسی پیدا کنند. این حملات که توسط زیرگروهی از گروه Lazarus انجام شد، تحریمهای آمریکا و سازمان ملل را نقض کرده است. FBI دامنه Blocknovas را توقیف کرده و این تهدید بخشی از تلاشهای کره شمالی برای تأمین مالی برنامههای موشکیاش محسوب میشود.
۱۴۰۴/۲/۶ ۰۸:۱۷:۵۷



