-
بازنشستگی GPT-4o در سایه ۸ شکایت حقوقی علیه OpenAI
OpenAI اعلام کرده مدل هوش مصنوعی GPT-4o تا ۱۳ فوریه بازنشسته میشود؛ مدلی که بهدلیل پاسخهای بیشازحد صمیمی و تأییدکننده شناخته میشد و برخی کاربران به آن وابستگی عاطفی پیدا کرده بودند. 💬
این تصمیم در حالی گرفته شده که OpenAI با هشت شکایت حقوقی روبهروست؛ شاکیان میگویند پاسخهای همدلانه این مدل در برخی موارد به بحرانهای روانی و حتی خودکشی انجامیده و کاربران آسیبپذیر را از خانواده و واقعیت دور کرده است. ⚖️
برخی کاربران به این تصمیم OpenAI اعتراض کرده اند و گفته اند دوستشان را از دست میدهند! اما کارشناسان هشدار میدهند چالش اصلی شرکتهای هوش مصنوعی، ایجاد تعادل میان «همدل بودن» و «ایمن بودن» است. با اینکه فقط ۰.۱٪ کاربران از GPT-4o استفاده میکنند، این رقم حدود ۸۰۰ هزار نفر برآورد میشود و مدیرعامل OpenAI تأکید کرده رابطه عاطفی با چتباتها دیگر موضوعی ساده نیست. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۴ -
اپل قیمت آیفون را بالا میبرد یا سودش را قربانی میکند؟
کمبود جهانی تراشههای حافظه (DRAM) بازار موبایل را تحت فشار گذاشته و حالا همه منتظر تصمیم اپل هستند: آیا قیمت آیفون را بالا میبرد یا برای حفظ سهم بازار، سودش را کاهش میدهد. تیم کوک اعلام کرده قیمت حافظه بهزودی بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد، اما درباره افزایش قیمت آیفون پاسخ قطعی نداده است. 📱
تحلیلگران میگویند اپل بهدلیل روابط قوی با تأمینکنندگان بزرگی مانند سامسونگ و Micron احتمالاً راحتتر از برندهای کوچکتر به حافظه دسترسی دارد. در عین حال، رشد سریع زیرساختهای هوش مصنوعی باعث شده بخش زیادی از تراشهها به دیتاسنترها اختصاص یابد و قیمتها بالا برود. 🧠
طبق دادههای IDC، این بحران ممکن است نخستین افت سالانه بازار جهانی موبایل از ۲۰۲۳ را رقم بزند. همچنین برخی تولیدکنندگان، بهویژه در چین، بهدلیل کمبود حافظه تولید را کاهش دادهاند؛ تصمیم اپل و سامسونگ میتواند جهت قیمت کل بازار را مشخص کند. 📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۳۲ -
اتحادیه اروپا تیکتاک را به طراحی اعتیادآور متهم کرد!
اتحادیه اروپا تیکتاک را متهم کرده که با طراحی اعتیادآور اپلیکیشن خود، قوانین محتوای آنلاین را نقض کرده است. کمیسیون اروپا اعلام کرده در صورت اثبات تخلف، این شرکت ممکن است تا ۶٪ از درآمد جهانی بایتدنس (مالک تیک تاک) جریمه شود. این پرونده پس از یک سال تحقیق تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا مطرح شده است. ⚖️
مقامهای اروپایی میگویند قابلیتهایی مانند اسکرول بیپایان، پخش خودکار ، نوتیفیکیشن ها و الگوریتم پیشنهاددهی شخصی، کاربران را به استفاده مداوم سوق میدهد. بهگفته آنها، تیکتاک بررسی کافی درباره اثر این ویژگیها بر سلامت روان، بهویژه کودکان و نوجوانان، انجام نداده و شاخصهایی مثل استفاده شبانه طولانی را نادیده گرفته است. 📱
اتحادیه اروپا خواستار تغییر طراحی تیکتاک در اروپا برای محافظت بهتر از کاربران شده است. تیکتاک این اتهامات را کاملاً رد کرده و اعلام کرده برای دفاع از خود اقدام قانونی انجام خواهد داد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۷ -
کمبود شدید CPU در چین؛ اینتل و AMD زمان تحویل را ماهها عقب انداختند
اینتل و AMD به مشتریان چینی خود درباره کمبود پردازندههای سروری هشدار دادهاند و اینتل اعلام کرده زمان تحویل برخی سفارشها تا شش ماه طول میکشد؛ موضوعی که باعث افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت برخی محصولات سروری در چین شده است. 📈
افزایش سرمایهگذاری در زیرساختهای هوش مصنوعی، تقاضا برای پردازنده و حافظه را بهشدت بالا برده و کمبودها را تشدید کرده است؛ در چین که بیش از ۲۰ درصد درآمد اینتل را تشکیل میدهد، پردازندههای نسل چهارم و پنجم Xeon با سهمیه عرضه میشوند و سفارشهای معوقه افزایش یافته است. ⏳
AMD نیز از محدودیت عرضه خبر داده و تحویل برخی محصولاتش ۸ تا ۱۰ هفته زمان میبرد؛ اینتل وعده بهبود وضعیت از سهماهه دوم ۲۰۲۶ را داده و AMD هم میگوید با همکاری TSMC ظرفیت تولید را تقویت کرده است. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۲۳ -
تنشهای ژئوپلیتیکی مانع توافق جهانی بر سر هوش مصنوعی نظامی شد
در نشست بینالمللی «هوش مصنوعی مسئولانه در حوزه نظامی» (REAIM) در شهر آکورونیا اسپانیا، فقط ۳۵ کشور از مجموع ۸۵ کشور حاضر، بیانیهای درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را امضا کردند؛ اما آمریکا و چین از پیوستن به آن خودداری کردند. 🌍
این بیانیه ۲۰ اصل کلی را مطرح میکند؛ از جمله تأکید بر اینکه تصمیم نهایی در استفاده از سلاحهای مبتنی بر هوش مصنوعی باید با انسان باشد، زنجیره فرماندهی شفاف حفظ شود و ارزیابی ریسک و آزمایشهای دقیق انجام گیرد. با اینکه سند الزامآور نیست، برخی کشورها بهدلیل رقابت نظامی با چین و روسیه تمایلی به محدودسازی خود نداشتند. ⚖️
وزیر دفاع هلند گفت دولتها در یک «دوراهی» قرار گرفتهاند: از یک سو باید استفاده مسئولانه از AI را تضمین کنند و از سوی دیگر نمیخواهند در رقابت تسلیحاتی عقب بمانند. کانادا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند، کرهجنوبی و اوکراین از امضاکنندگان این توافق بودند. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۱۹ -
رقابت نفسگیر غولهای فناوری برای فتح آینده هوش مصنوعی
رقابت غولهای فناوری بر سر ساخت مراکز داده وارد مرحلهای بیسابقه شده است. منطق آنها ساده است: هر شرکتی که توان پردازشی بیشتری داشته باشد، میتواند مدلهای هوش مصنوعی قویتری بسازد و در آینده بازار برنده شود؛ حتی اگر فعلاً سودآوری تحت فشار باشد. 🏗️
آمازون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند؛ رقمی بالاتر از ۱۳۱.۸ میلیارد دلار سال ۲۰۲۵. گوگل نیز برای ۲۰۲۶ بین ۱۷۵ تا ۱۸۵ میلیارد دلار هزینه پیشبینی کرده که تقریباً دو برابر سال قبل است. متا، مایکروسافت و اوراکل هم دهها تا صدها میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی کنار گذاشتهاند. 💰
با این حال، بازار سهام واکنش منفی نشان داده و ارزش بسیاری از این شرکتها افت کرده است، زیرا سرمایهگذاران از این هزینههای سنگین نگراناند. اما مدیران فناوری معتقدند در آیندهای که «قدرت پردازش» کمیاب میشود، تنها شرکتهایی دوام میآورند که از امروز زیرساخت عظیم خود را بسازند. 🤖📉۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۹:۰۵ -
همزمانی قدرت تکنولوژی و ضعف رسانه؛ اتفاقی یا روندی تازه!
جهان امروز بهشدت فناوریمحور شده و از گوشی و مدرسه تا کارخانه و تجارت آنلاین به نرمافزار و هوش مصنوعی وابسته است. این روند، ثروت و نفوذ سیاسی عظیمی برای مدیران فناوری ایجاد کرده؛ بهطوریکه ۷ نفر از ۱۰ فرد ثروتمند جهان مستقیماً از صنعت فناوری به این جایگاه رسیدهاند، از جمله ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و جف بزوس. 💻
در همین شرایط، روزنامه واشنگتنپست که مالک آن جف بزوس است، بیش از ۳۰۰ نفر از کارکنانش را اخراج کرد. بخشهای فناوری، علم، سلامت، کسبوکار، رسانه، ورزش، فرهنگ و گزارشهای خارجی از جمله خاورمیانه و اوکراین بهشدت کوچک یا تعطیل شدهاند و پوشش موضوعاتی مانند آمازون و هوش مصنوعی تضعیف شده است. 📰
مدیریت روزنامه این اقدام را تلاشی برای بازسازی و سوددهی میداند، اما واشنگتنپست با افت شدید مشترکان، کاهش ترافیک و زیان حدود ۱۰۰ میلیون دلاری در سال قبل روبهرو بوده است. منتقدان میگویند همزمانی قدرتگیری غولهای فناوری و تضعیف رسانههایی که آنها را پوشش میدهند، نگرانکننده است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۸:۴۵ -
RentAHuman.ai؛ پلتفرمی برای استخدام انسانها توسط هوش مصنوعی!
در حالیکه ایلان ماسک معتقد است با رشد هوش مصنوعی دیگر نیازی به پسانداز برای بازنشستگی نخواهد بود، یک نمونه واقعی از آینده بازار کار AI تصویر متفاوتی نشان میدهد. وبسایتی به نام RentAHuman.ai راهاندازی شده که به عاملهای هوش مصنوعی اجازه میدهد انسانها را برای انجام کارهای دنیای واقعی استخدام کنند. سازنده سایت میگوید دهها هزار نفر ثبتنام کردهاند، اما این عدد قطعی نیست. 🤖
با وجود ثبتنام زیاد انسانها، فقط تعداد کمی عامل هوش مصنوعی فعال هستند و تعادل بین کارفرما و نیروی کار وجود ندارد. کارها شامل نگهداشتن تابلو تبلیغاتی، تحویل بسته یا حضور در رستوران است، اما بسیاری از آنها رقابتیاند و همه دستمزد نمیگیرند. 💼
پرداختها بهصورت رمزارز انجام میشود و تنها بخش کوچکی از کاربران کیف پول دیجیتال خود را وصل کردهاند. همزمان، نگرانیهایی درباره امنیت، واقعیبودن فرصتها و کرامت انسانی مطرح شده است. منتقدان میگویند این مدل بیشتر یک آزمایش بحثبرانگیز است تا یک راه مطمئن برای اشتغال آینده. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۱ ۰۰:۴۶:۱۶ -
GPT-5.3 Codex معرفی شد؛ ۲۵٪ سریعتر و قدرتمندتر از قبل
OpenAI ابتدا ابزار کدنویسی «Codex» را معرفی کرد و سپس با انتشار مدل جدید «GPT-5.3 Codex» اعلام کرد توانایی این ابزار را بهطور جدی افزایش داده است. به گفته شرکت، این مدل Codex را از یک ابزار صرفاً کدنویسی به عاملی تبدیل میکند که میتواند تقریباً هر کاری را که یک توسعهدهنده یا کاربر حرفهای روی کامپیوتر انجام میدهد، انجام دهد و شیوه ساخت نرمافزار را تغییر دهد. 🤖
OpenAI میگوید GPT-5.3 Codex در آزمونهای عملکردی قویتر ظاهر شده و قادر است طی چند روز بازیها و اپلیکیشنهای پیچیده را از ابتدا بسازد. این مدل نسبت به نسخه قبلی خود ۲۵ درصد سریعتر است و برای اولین بار، نسخههای اولیه آن در فرآیند توسعه، برای دیباگ و ارزیابی خودِ مدل استفاده شدهاند. ⚡
انتشار این مدل همزمان با رقابت مستقیم با Anthropic انجام شد. هر دو شرکت قصد داشتند ابزارهای کدنویسی عاملمحور خود را دقیقاً در یک زمان منتشر کنند، اما Anthropic با جلو انداختن انتشار به مدت ۱۵ دقیقه، زودتر از OpenAI خبر را رسانهای کرد. ⏱️۱۴۰۴/۱۱/۲۱ ۰۰:۳۶:۰۷ -
شبکه یکمیلیونماهوارهای؛ طرح جنجالی دیتاسنترهای فضایی ایلان ماسک
SpaceX طرحی را به نهاد تنظیم مقررات آمریکا ارائه کرده که هدفش ساخت شبکهای از دیتاسنترهای مداری با یک میلیون ماهواره است؛ طرحی که ابتدا شوخی بهنظر میرسید اما با ادغام رسمی SpaceX و xAI مشخص شد کاملاً جدی است و به ایجاد زیرساخت مشترک فضایی برای هوش مصنوعی فکر میشود. 🛰️
ایلان ماسک میگوید دلیل این ایده ساده است: پنلهای خورشیدی در فضا چند برابر زمین انرژی تولید میکنند و بههمین دلیل، توسعه محاسبات سنگین هوش مصنوعی در مدار میتواند مقیاسپذیرتر و از نظر انرژی بهصرفهتر باشد، هرچند منتقدان یادآور میشوند که هزینه دیتاسنتر فقط برق نیست و تعمیر سختافزار در فضا هم چالش بزرگی است. 🎙️
با این حال ماسک پیشبینی کرده تا حدود سال ۲۰۲۸، فضا به «اقتصادیترین محل» برای اجرای هوش مصنوعی تبدیل شود و حتی در پنج سال آینده، هر سال حجم هوش مصنوعی فعال در فضا از مجموع زمین بیشتر شود؛ موضوعی که با نزدیکشدن این مجموعه به عرضه اولیه سهام، احتمالاً بیش از پیش مطرح خواهد شد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۱۴:۵۶:۵۴ -
فضانوردان ناسا از این پس با گوشی شخصی به فضا میروند
ناسا اعلام کرده فضانوردان برای اولینبار اجازه دارند گوشیهای هوشمند شخصی خود را به فضا ببرند؛ تصمیمی که از مأموریتهای Crew-12 و Artemis II اجرا میشود و هدف آن ثبت آزادانهتر تصاویر و ویدئوها از فضاست. 📱
مأموریت Crew-12 بهزودی راهی ایستگاه فضایی بینالمللی میشود و مأموریت Artemis II که نخستین سفر انسان به اطراف ماه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است، به ماه مارس موکول شده است. 🌕
به گفته مدیر ناسا، استفاده از گوشیهای جدید باعث میشود فضانوردان لحظات خاص را بهتر ثبت کرده و با جهان به اشتراک بگذارند، ضمن اینکه روند تأیید تجهیزات مدرن فضایی نیز سریعتر شده است. 🚀
پیش از این، ناسا عمدتاً از دوربینهای قدیمیتر مانند Nikon و GoPro استفاده میکرد، اما حالا انتظار میرود مأموریتهای آینده از نظر تصویری، مستندترین سفرهای فضایی ناسا باشند؛ هرچند اسپیسایکس قبلاً در مأموریتهای خصوصی اجازه استفاده از گوشی را داده بود. 🌍۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۱:۰۱ -
سقوط بیتکوین، لرزه بر سهام شرکتهای رمزارزی
نوسان شدید بازار رمزارزها باعث افت سنگین سهام شرکتهایی شده که بیتکوین و سایر داراییهای دیجیتال را در ترازنامه خود نگه میدارند و نگرانیها درباره فشار گستردهتر بر این بخش را افزایش داده است. بسیاری از این شرکتها سال گذشته با امید رشد قیمت رمزارزها و با الهام از سیاستهای رمزارزدوستانه ترامپ و موفقیت شرکت Strategy وارد این حوزه شدند. 📉
اما تردید درباره ارزشگذاری شرکتهای هوش مصنوعی و ابهام در مسیر کاهش نرخ بهره فدرالرزرو، داراییهای پرریسک را تحت فشار گذاشته و بیتکوین را به پایینترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۴ رسانده است. در همین شرایط، سهام Strategy و شرکتهای مشابه در آمریکا، اروپا و ژاپن افت شدیدی را تجربه کردهاند. 💸
بیتکوین از ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته و پس از معرفی گزینه جدید ریاست فدرالرزرو، تمام رشد خود پس از انتخاب ترامپ را از دست داده و با کمی بازیابی به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده است. تحلیلگران هشدار میدهند ادامه این فشار میتواند تأمین سرمایه جدید برای شرکتهای خزانهدار رمزارزی را دشوار کند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۹ -
آنتروپیک از Opus 4.6 رونمایی کرد؛ هوش مصنوعی حالا تیمی کار میکند
شرکت Anthropic نسخه جدید مدل پیشرفته خود با نام Opus 4.6 را منتشر کرد؛ مدلی که نسبت به نسخه 4.5 (عرضهشده در نوامبر) قابلیتهای گستردهتری دارد و دیگر فقط محدود به برنامهنویسان نیست. این مدل نقش کلیدی در Claude Code دارد و برای طیف وسیعتری از کاربران و کاربردها طراحی شده است. 🚀
مهمترین قابلیت تازه، معرفی «تیمهای عاملی» است؛ یعنی چند عامل هوش مصنوعی که یک کار بزرگ را به بخشهای جدا تقسیم میکنند و بهصورت همزمان پیش میبرند. Anthropic میگوید این روش شبیه داشتن یک تیم انسانی هماهنگ است که سرعت و بهرهوری را افزایش میدهد و فعلاً بهصورت پیشنمایش پژوهشی در اختیار کاربران API و مشترکان قرار دارد. 🧠
Opus 4.6 همچنین پنجره متنی بسیار بزرگتری دارد و میتواند تا یک میلیون توکن را در هر نشست پردازش و به خاطر بسپارد؛ قابلیتی مناسب برای کدهای حجیم و اسناد بزرگ. علاوه بر این، Claude اکنون مستقیماً بهعنوان یک پنل جانبی داخل PowerPoint ادغام شده و امکان ساخت و ویرایش ارائهها را همانجا فراهم میکند. 📊۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۴:۱۰:۵۵ -
Vibes: اپلیکیشن جدید متا برای ویدیوهای هوش مصنوعی
متا در حال آزمایش نسخه مستقل اپلیکیشن «Vibes» است؛ برنامهای برای ساخت و اشتراکگذاری ویدیوهای کوتاه که همه آنها با هوش مصنوعی تولید میشوند. این سرویس قبلاً داخل اپ Meta AI بود، اما حالا جدا شده تا مستقیماً با Sora از OpenAI رقابت کند. 🎥
متا میگوید استقبال اولیه از Vibes خوب بوده و کاربران به ساخت، دیدن و ارسال ویدیوهای هوش مصنوعی علاقه نشان دادهاند. این اپ امکان ساخت ویدیو از صفر یا بازترکیب محتوا، افزودن موسیقی و انتشار در اینستاگرام و فیسبوک را میدهد. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۲۰ -
ترامپ و انبار 11.7 میلیارد دلاری مواد معدنی!
دولت آمریکا اعلام کرده میخواهد با اجرای طرحی به نام «Project Vault»، یک ذخیره راهبردی ۱۱.۷ میلیارد دلاری از مواد معدنی حیاتی بسازد تا صنایع و کارگران آمریکایی در صورت کمبود این مواد دچار مشکل نشوند. این اقدام بخشی از تلاش دولت ترامپ برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی است. ⛏️
ترامپ در توضیح این طرح به وابستگی شدید جهان به چین اشاره کرده؛ کشوری که در یک سال گذشته با محدود کردن صادرات فلزات نادر و مواد باتری، در واکنش به جنگ تعرفهای آمریکا، قدرت خود را نشان داد. او این ذخیره جدید را شبیه ذخیره استراتژیک نفت دانست و گفت مواد معدنی هم بهاندازه نفت برای صنعت آمریکا مهم شدهاند. 🌍
کارشناسان میگویند با رشد سریع خودروهای برقی، انرژی بادی و خورشیدی و همچنین مراکز داده، تقاضا برای این مواد معدنی بهشدت افزایش یافته است. پیشبینی میشود بخش بزرگی از رشد تقاضای جهانی برای عناصر نادر، کبالت و لیتیوم در سالهای آینده به خودروهای برقی و توربینهای بادی مربوط باشد؛ موضوعی که نشان میدهد اهمیت این بازار قابل چشمپوشی نیست. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۵۰:۱۷ -
آیا سرمایهگذاران چینی وارد SpaceX شدهاند؟ پنتاگون بررسی میکند
دو سناتور دموکرات آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواستهاند فوراً وضعیت SpaceX را بررسی کند. دلیل این درخواست، گزارشهایی است که میگویند برخی سرمایهگذاران مرتبط با چین بهصورت پنهانی و از مسیر شرکتهای واسطه در جزایر کیمن و ویرجین بریتانیا وارد سهام این شرکت شدهاند؛ موضوعی که بهگفته سناتورها میتواند تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا باشد. 🚨
SpaceX که توسط ایلان ماسک تأسیس شده، نقش مهمی در زیرساختهای امنیتی آمریکا دارد؛ از پرتاب ماهوارههای نظامی و اطلاعاتی گرفته تا اداره شبکه استارلینک که پنتاگون و حتی دفاع اوکراین از آن استفاده میکنند. به همین دلیل، هرگونه نفوذ خارجی میتواند دسترسی به اطلاعات و فناوریهای حساس را به خطر بیندازد. 🛰️
در این نامه از پنتاگون خواسته شده میزان دقیق هرگونه مالکیت چینی را اعلام کند، بررسی کند آیا SpaceX مشمول قوانین «مالکیت، کنترل یا نفوذ خارجی» میشود یا نه، و در صورت لزوم موضوع به کمیته سرمایهگذاری خارجی آمریکا ارجاع شود. SpaceX فعلاً واکنشی نشان نداده است. 🇺🇸۱۴۰۴/۱۱/۲۰ ۰۳:۴۰:۱۱ -
از ماهواره تا موبایل؛ استارلینک چگونه آینده ارتباطات را تغییر میدهد؟
SpaceX همزمان با آمادهشدن برای عرضه اولیه سهام، قصد دارد استارلینک را فراتر از اینترنت ماهوارهای گسترش دهد؛ از اینترنت مستقیم به موبایل و احتمال ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا ارائه خدمات ردیابی فضایی. این برنامهها بخشی از چشمانداز ایلان ماسک برای توسعه زیرساختهای آینده در فضا است. 🚀
منابع آگاه میگویند ایده گوشی استارلینک سالهاست مطرح بوده اما زمان و طراحی مشخصی ندارد. ماسک گفته ساخت چنین دستگاهی دور از ذهن نیست و اگر عرضه شود، متفاوت از گوشیهای فعلی خواهد بود، هرچند رقابت مستقیم با اپراتورهای موبایل چالشبرانگیز ارزیابی میشود. 📱
استارلینک مهمترین منبع درآمد SpaceX است و با بیش از ۹ میلیون کاربر و حدود ۹۵۰۰ ماهواره، سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار سود ایجاد کرده است. این شرکت همچنین سرویس «Stargaze» را معرفی کرده که با رصد حرکت ماهوارهها و زبالههای فضایی در مدار پایین زمین، نقش نوعی «کنترل ترافیک فضایی» را ایفا میکند؛ موضوعی که هم برای دولت آمریکا جذاب است و هم نگرانیهایی درباره وابستگی بیشازحد ایجاد کرده است. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۹ ۰۱:۱۸:۲۸ -
همکاری مایکروسافت و دولت بریتانیا برای مقابله با محتوای جعلی هوش مصنوعی
بریتانیا اعلام کرده با همکاری مایکروسافت، دانشگاهها و متخصصان، در حال طراحی یک چارچوب استاندارد برای شناسایی محتوای دیپفیک (محتوای جعلی) در اینترنت است. هدف این طرح، ایجاد معیارهای مشخص برای ارزیابی ابزارهایی است که محتوای جعلی تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص میدهند. 🏛️
وزیر فناوری بریتانیا گفته دیپفیکها به ابزاری برای کلاهبرداری، سوءاستفاده جنسی و تضعیف اعتماد عمومی تبدیل شدهاند. این چارچوب جدید قرار است توان فناوریها را در شناسایی تهدیدهای واقعی مانند جعل هویت، تقلب و سوءاستفاده جنسی بررسی کند و به پلیس و دولت نشان دهد ضعفهای موجود کجاست. 🛡️
بر اساس آمار رسمی، تعداد دیپفیکهای منتشرشده از حدود ۵۰۰ هزار مورد در سال ۲۰۲۳ به حدود ۸ میلیون مورد در سال ۲۰۲۵ رسیده است. همزمان، پس از انتشار گزارشهایی درباره تولید تصاویر جنسی بدون رضایت توسط چتبات Grok، نهادهای ناظر ارتباطات و حریم خصوصی بریتانیا تحقیقات جداگانهای را آغاز کردهاند. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۲۳:۰۱:۱۶ -
هوش مصنوعی نظامی در کانون توجه نمایشگاه هوایی سنگاپور
چند شرکت آمریکایی سازنده پهپاد این هفته در نمایشگاه هوایی سنگاپور حاضر شدند تا فروش خود را فراتر از پنتاگون به کشورهای آسیایی گسترش دهند؛ کشورهایی که با توجه به تقویت نظامی چین، بهدنبال گزینههای تازه دفاعی هستند. 🛩️
موفقیت پهپادها در جنگ اوکراین موج سرمایهگذاری در پهپاد و هوش مصنوعی نظامی را بالا برده و حالا این فناوریها از حاشیه به مرکز نمایشگاههای هوایی آمدهاند. 🤖
Shield AI اعلام کرد نرمافزار خودران «Hivemind» حتی با اختلال GPS و ارتباطات هم میتواند مأموریتهای شناسایی انجام دهند. Anduril نیز با تمرکز بر بازار تایوان، ژاپن و کرهجنوبی از فروش پهپاد پرسهزن خود به تایوان خبر داده و Red Cat هم اعلام کرد یک کشور نامشخص در آسیا-اقیانوسیه برای پهپاد «Black Widow» سفارش ثبت کرده است. 🌏۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۵:۰۸:۲۶ -
اپستین و پشتپرده جدایی ملیندا گیتس از بیل گیتس
ملیندا فرنچ گیتس ، همسر سابق بیل گیتس، در گفتوگویی با پادکست NPR، درباره ایمیلهای تازه منتشرشده از پرونده جفری اپستین (متهم پروندههای سوءاستفاده جنسی ) که نام بیل گیتس در آنها آمده، صحبت کرد. او با ابراز اندوهی عمیق گفت این موضوع خاطرات بسیار دردناکی از دوران ازدواجش را زنده کرده و عملاً تأیید کرد ارتباطهای بیل گیتس با اپستین یکی از دلایل اصلی جدایی آنها بوده است. 💔
او تأکید کرد که دیگر نمیخواهد وارد جزئیات شود و پاسخ به پرسشها درباره این پرونده باید از سوی بیل گیتس داده شود. ملیندا گفت اکنون از آن فضای «آلوده و سنگین» فاصله گرفته و زندگی جدید و آرامتری را تجربه میکند. 🌱
بیل و ملیندا گیتس پس از ۲۷ سال زندگی مشترک در سال ۲۰۲۱ طلاق گرفتند. پیشتر نیز گزارشهایی درباره دیدارهای متعدد بیل گیتس با اپستین منتشر شده بود؛ ادعاهایی که گیتس همواره آنها را کاملاً نادرست و بیاساس دانسته است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۴:۰۷:۵۵ -
جنگ تبلیغاتی غولهای هوش مصنوعی؛ Anthropic در سوپربول به OpenAI طعنه زد!
شرکت Anthropic با چند تبلیغ طنز در سوپربول (فینال لیگ فوتبال آمریکایی)، به تصمیم OpenAI برای اضافهکردن تبلیغات به نسخه رایگان ChatGPT طعنه زد. در این آگهیها، چتباتی شبیه ChatGPT ابتدا توصیههای عادی میدهد اما ناگهان مکالمه را به تبلیغ محصولات عجیب میکشاند و در پایان تأکید میشود که چتبات «Claude» قرار نیست تبلیغ نمایش دهد. این تبلیغها سریع خبرساز شدند و حتی سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، گفت از دیدنشان خندیده است. 📺
با این حال آلتمن بعداً واکنش تندی نشان داد و گفت این تصویرسازی «غیرواقعی» است و ChatGPT هرگز مکالمه را برای جا دادن تبلیغ منحرف نمیکند. او توضیح داد که تبلیغات آینده OpenAI جدا، مشخص و برچسبدار خواهند بود، هرچند خود شرکت اعلام کرده قصد دارد تبلیغهای مرتبط با موضوع گفتوگو را در پایین پاسخها آزمایش کند. ⚖️
این ماجرا به جدال علنی دو رقیب بزرگ هوش مصنوعی درباره تبلیغات، دسترسی عمومی و مفهوم «هوش مصنوعی مسئولانه» تبدیل شد و نشان داد رقابت در بازار چتباتها وارد مرحلهای تندتر و رسانهای شده است. 🤖۱۴۰۴/۱۱/۱۸ ۰۳:۵۷:۲۴ -
چتبات Grok دردسرساز شد؛ یورش پلیس فرانسه به دفاتر X
تحقیقات علیه شبکه اجتماعی X متعلق به ایلان ماسک در اروپا بهسرعت گستردهتر شده است. پلیس و دادستانی فرانسه با همکاری یوروپل به دفاتر X در پاریس یورش بردند و ایلان ماسک و لیندا یاکارینو، مدیرعامل سابق این پلتفرم، برای جلسهای در ماه آوریل احضار شدهاند. این پرونده از ژانویه ۲۰۲۵ با اتهام دستکاری الگوریتم و استخراج غیرقانونی داده آغاز شد و اکنون شامل بررسی انتشار محتوای مجرمانه، از جمله دیپفیکهای جنسی و تصاویر مربوط به کودکان است. 🚨
در بریتانیا نیز نهادهای نظارتی بهطور فوری در حال بررسی استفاده از چتبات Grok برای تولید تصاویر جنسی بدون رضایت افراد هستند؛ موضوعی که نگرانیهای جدی حقوقی و اجتماعی ایجاد کرده است. همزمان، کمیسیون اروپا و دادستان کل ایالت کالیفرنیا در آمریکا تحقیقات جداگانهای را آغاز کردهاند. X این اتهامها را رد کرده اما تحت فشار دولتها، محدودیتهایی برای Grok اعمال کرده که هنوز کافی دانسته نمیشود. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۲۱:۱۹ -
فلزات نادر، نقطه ضعف استراتژیک آمریکا در برابر چین
دولت آمریکا پس از بحران سال گذشته در تأمین فلزات معدنی حیاتی از چین، تصمیم گرفته برای جلوگیری از تکرار آن، یک ذخیره راهبردی فلزات نادر ایجاد کند. چین از سال ۲۰۱۹ هشدار داده بود که ممکن است صادرات این مواد را محدود کند و در بهار سال گذشته، همزمان با تشدید جنگ تجاری، این تهدید را عملی کرد؛ اقدامی که صنایع مدرن آمریکا را با شوک جدی روبهرو ساخت. ⚠️
چین حدود ۶۹٪ تولید جهانی فلزات نادر را در اختیار دارد و همین موضوع باعث شد محدودیتهای صادراتی، برخی خطوط تولید آمریکا را متوقف کند. دولت ترامپ در واکنش، تعرفهها را کاهش داد؛ توافقی که کاخ سفید آن را «پیروزی بزرگ» خواند، اما در عمل بهعنوان امتیازدهی به چین تلقی شد. 🇨🇳🇺🇸
اکنون ترامپ طبق گزارش بلومبرگ از طرحی ۱۲ میلیارد دلاری به نام Project Vault رونمایی کرده است. این طرح با ۲ میلیارد دلار سرمایه خصوصی و ۱۰ میلیارد دلار وام بانکی، ذخیرهای از فلزات کمیاب ایجاد میکند تا تولیدکنندگان در زمان شوک قیمتی از آن استفاده کنند و سپس ذخیره را دوباره تکمیل نمایند. ⚙️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۴:۱۱:۱۲ -
نبرد جهانی روباتاکسیها؛ سنای آمریکا زیر فشار تصمیمگیری
قانونگذاران آمریکا همراه با شرکتهای ویمو و تسلا از کنگره خواستهاند هرچه زودتر قوانین مربوط به خودروهای خودران را بهروز کند تا استقرار روباتاکسیها سریعتر شود. آنها هشدار میدهند اگر آمریکا تعلل کند، چین که سرمایهگذاری سنگینی در این حوزه انجام داده، میتواند از نظر فناوری و استانداردهای جهانی پیشی بگیرد. 🚗
کمیته بازرگانی سنای آمریکا قرار است با حضور نمایندگان ویمو و تسلا جلسهای برگزار کند؛ هدف، تسهیل استفاده از خودروهای کاملاً خودران حتی بدون کنترل انسانی است. سناتورها و مدیران صنعت تأکید دارند نوسازی مقررات برای حفظ جایگاه آمریکا در رقابت جهانی یک صنعت تریلیوندلاری ضروری است. ⚡۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۵۹:۲۲ -
پایش دائمی اقیانوسها با شبکه رباتهای هوشمند
بیشتر دانستههای ما از اقیانوسها به سطح آب محدود است و جمعآوری دادههای عمقی بسیار سخت و پرهزینه است؛ مشکلی که از ماهیگیران تا هواشناسان و نهادهای امنیتی با آن روبهرو هستند. 🌊
استارتاپ Apeiron Labs که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، رباتهای زیرآبی خودکاری ساخته که روزی یک یا دو بار تا عمق ۴۰۰ متری پایین میروند و اطلاعاتی مانند دما، شوری و صدا را ثبت میکنند، بدون نیاز به کشتیهای بسیار گران که هزینه آنها تا روزانه ۱۰۰ هزار دلار نیز میرسد. 🤖
این رباتهای کوچک از قایق یا هواپیما قابل پرتاباند و پس از بازگشت به سطح، دادهها را به یک سیستم ابری میفرستند. استقرار شبکهای آنها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، تصویر دقیقتری از وضعیت اقیانوس میدهد. 📡
Apeiron بهتازگی ۹.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و میگوید هزینه جمعآوری دادههای اقیانوسی را ۱۰۰ برابر کاهش داده و هدفش کاهش هزاربرابری است؛ رویکردی که آن را «CubeSat اقیانوس» مینامد، یعنی نسخهای ارزان و کوچک برای پایش دائمی اقیانوسها. 🚀۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۴۹:۱۴ -
از لندن تا توکیو؛ سهام نرمافزاری زیر فشار آینده مبهم هوش مصنوعی
سهام شرکتهای نرمافزاری جهان برای دومین روز پیاپی سقوط کرد؛ چون سرمایهگذاران نگراناند پیشرفت سریع هوش مصنوعی به مدل کسبوکار این شرکتها آسیب بزند. معرفی مدل جدید خودکارسازی وظایف صنعتی Anthropic این نگرانی را تشدید کرد و موج فروش را بالا برد. 📉
در اروپا، سهام شرکتهای تحلیلی و حقوقی حدود ۳٪ افت کرد و سهام گروه بورس لندن پس از ریزش شدید روز قبل، ۶٪ دیگر پایین آمد. این فشار به آسیا هم سرایت کرد و شرکتهای IT هند و نرمافزاری ژاپن بین ۷ تا ۱۱٪ سقوط کردند که شاخص نیکی، معیار اصلی بورس ژاپن، را پایین کشید. 🌍
تحلیلگران میگویند ابهام درباره رشد بلندمدت باعث شده سرمایهگذاران فعلاً خرید نکنند؛ بهویژه با رقابت شرکتهای «متولد AI» و مشتریانی که ابزارهای داخلی میسازند. 🧠
همزمان سهام تبلیغاتیها و SAP، بزرگترین شرکت نرمافزاری اروپا، هم افت کرد. با وجود رشد شدید سهام مرتبط با AI در آمریکا، نهادهایی مانند IMF و بانک انگلستان درباره خطر حباب هشدار دادهاند و همین موضوع بازار نرمافزار را نگران نگه داشته است. ⚠️۱۴۰۴/۱۱/۱۷ ۰۳:۳۹:۰۱ -
۵۰ هزار اخراج با اسم هوش مصنوعی؛ واقعیت چیست؟
گزارش نیویورکتایمز از پدیدهای به نام «AI-washing» میگوید؛ یعنی شرکتها اخراج نیرو را به هوش مصنوعی نسبت میدهند، در حالی که علت واقعی اغلب مشکلات مالی یا استخدام بیشازحد در دوران کروناست. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ هزار نفر با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی» اخراج شدهاند و شرکتهایی مانند آمازون و پینترست نیز AI را دلیل تعدیل نیرو اعلام کردهاند. 🤖
اما گزارش مؤسسه فورستر نشان میدهد بسیاری از این شرکتها هنوز ابزارهای هوش مصنوعیِ آماده و قابلاتکا برای جایگزینی نیروی انسانی ندارند و در عمل، کاهش هزینهها را به آینده AI نسبت میدهند. مالی کیندر از مؤسسه بروکینگز میگوید این روایت برای سرمایهگذاران جذابتر است، چون بهجای اعتراف به ضعف کسبوکار، تقصیر به گردن فناوری آیندهمحور انداخته میشود. 📉۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۴ -
USAT: استیبلکوین جدید تتر در برابر USDC
پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، همزمان با حضور گسترده در رسانهها از تغییر مسیر این شرکت خبر داد. تتر (USDT) با معرفی «USAT» بهعنوان نخستین استیبلکوین منطبق با قوانین آمریکا، میخواهد جایگاه قانونی بگیرد و مستقیماً با USDC رقابت کند؛ در حالیکه تتر با ۱۸۷ میلیارد دلار در گردش همچنان بزرگترین استیبلکوین جهان است اما با مقررات جدید آمریکا سازگار نیست. 💵
آردوینو میگوید تتر که سالها از آمریکا فاصله داشت، حالا با کاخ سفید، FBI و سرویس مخفی همکاری میکند و با تکیه بر شفافیت بلاکچین، میلیاردها دلار دارایی مشکوک را مسدود کرده است. بهگفته او، تتر برای مردم کشورهایی با ارزهای ضعیف نقش حیاتی داشته و صدها میلیون نفر را وارد نظام مالی کرده است. 🌍
با وجود انتقادها درباره پولشویی و هشدار نهادهایی مانند S&P، آردوینو تأکید دارد تتر از بحرانها عبور کرده، ۳۰ میلیارد دلار ذخیره مازاد دارد و فعالیتش را به حوزههایی مثل طلا و هوش مصنوعی گسترش داده است. 🚀
او تتر را شرکتی میداند که هدفش ایجاد ثبات و اثر اجتماعی در مقیاس جهانی است.۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۲:۲۹:۱۲ -
افسانه طلای دیجیتال زیر سؤال رفت؛ طلا بازدهی بهتری داشت
از ابتدای پیدایش بیتکوین، همواره با طلا مقایسه شده و حتی ساتوشی ناکاموتو آن را «طلای دیجیتال» توصیف کرده است. پس از سال ۲۰۱۷، نقش بیتکوین بیشتر بهعنوان ذخیره ارزش پررنگ شد و امروز اغلب کاربران آن را شبیه یک پسانداز بلندمدت میبینند، نه ابزار پرداخت روزمره. 🪙
با این حال، برخلاف انتظارها، برای نخستین بار در پنج سال اخیر ، طلا از نظر بازدهی و رشد قیمتی عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین داشته.🥇
در روزهای اخیر، پس از رشد شدید ارزش بازار طلا، قیمت آن وارد اصلاح سنگین شد و حتی در مقاطعی تا نزدیک ۴۴۰۰ دلار در هر اونس سقوط کرد. این نوسان شدید، رفتاری است که معمولاً به بیتکوین نسبت داده میشود، اما اکنون در بازار طلا دیده شده است. 📉
همزمان، افشای ذخایر بزرگ طلای تتر و افزایش خرید طلا توسط کشورهایی مانند چین، توجه سرمایهگذاران را دوباره به فلزات گرانبها جلب کرده است. 📉
تحولات اخیر نشان میدهد طلا همچنان جایگاه تاریخی خود را حفظ کرده و از نگاه بسیاری، آینده ذخیره ارزشِ غیرسیاسی فعلاً در اختیار این دارایی چندهزارساله است. ⚖️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۷:۴۱ -
آمازون: دیتاسنترهای فضایی فعلاً رویاست، نه واقعیت
آمازون میگوید ایده ساخت «دیتاسنترهای فضایی» هنوز بسیار دور از اجراست، حتی با وجود علاقه برخی استارتاپها و پیگیری جف بزوس. رشد سریع هوش مصنوعی فشار زیادی به دیتاسنترهای زمینی از نظر توان پردازشی و خنکسازی وارد کرده و شرکتها را به فکر گزینههای جایگزین انداخته است. 🚀
مت گارمن، مدیرعامل AWS، در نشست Cisco AI Summit توضیح داد انتقال سرورها و تجهیزات به مدار زمین با دو مانع بزرگ روبهروست: کمبود موشک برای پرتاب میلیون ها ماهواره و هزینه بسیار بالای ارسال محموله به فضا. به گفته او، این مدل فعلاً «بهصرفه اقتصادی نیست». 💸
با اینکه برخی استارتاپها و شرکت Blue Origin متعلق به بزوس روی این ایده کار میکنند و مزایایی مثل کاهش مشکل گرما را مطرح میکنند، آمازون تأکید دارد دیتاسنترهای فضایی در حال حاضر عملیاتی و مقرونبهصرفه نیستند. 🛰️۱۴۰۴/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۶:۰۵



