Helion Energy در مسیر تأمین انرژی مایکروسافت با انرژی هستهای
شرکت Helion Energy، یک استارتاپ پیشرفته که با حمایت سام آلتمن از OpenAI و سرمایهگذاری SoftBank راهاندازی شده، ساخت یک نیروگاه تولید انرژی هستهای را در مالاگا، واشنگتن آغاز کرده است. این نیروگاه که تحت عنوان Orion شناخته میشود، قرار است تا سال ۲۰۲۸ انرژی مورد نیاز مراکز داده مایکروسافت را تأمین کند.
این سایت در مرکز ایالت واشنگتن و نزدیک به سد برقآبی Rock Island قرار دارد که به Helion این امکان را میدهد تا از زیرساختهای موجود بهرهبرداری کند. این استارتاپ هنوز باید مجوزهای نهایی را از دولت واشنگتن دریافت کند، اما اعلام کرده است که این پروژه در مسیر تحقق توافقی است که در سال ۲۰۲۳ با مایکروسافت امضا کرده است.
انرژی هستهای به عنوان یک منبع تولید برق، با ترکیب اتمها، انرژی را بدون انتشار گازهای گلخانهای قابل توجه و تولید زبالههای رادیواکتیو طولانیمدت تولید میکند. با این حال، علیرغم میلیاردها دلار سرمایهگذاری، هنوز دانشمندان و مهندسان نتوانستهاند روشی برای تولید پایدار انرژی بیشتر از آنچه برای ایجاد و نگهداری واکنش نیاز است، پیدا کنند.
Helion در حال کار بر روی پروتوتایپ فعلی خود به نام Polaris است و برنامهریزی کرده است که اجزای لازم برای Orion را در Everett، واشنگتن بسازد. دیوید کیرتلی، همبنیانگذار و مدیرعامل Helion، اعلام کرده است که این نیروگاه به شبکههای اصلی انتقال برق در واشنگتن متصل خواهد شد. مایکروسافت به مدت سالها بر اهمیت انرژی هستهای به عنوان بخشی از ترکیب منابع انرژی کربنزدایی تأکید کرده و توافقهای خرید انرژی نیز برای انرژی هستهای سنتی امضا کرده است. ملانی ناکاگا، مسئول ارشد پایداری مایکروسافت، ابراز امیدواری کرده است که این پروژه میتواند نویدبخش پیشرفت در زمینه انرژی هستهای باشد. /



