وقتی هوش مصنوعی کار را میگیرد، انسان چه میشود؟
هوش مصنوعی در حال تغییر چهره اقتصاد جهانی است و دیگر فقط بحث از بین رفتن شغلها نیست، بلکه این سوال مطرح است که «آیا معنای انسانبودن هم در حال تغییر است؟» 🤖⚖️
مدیران بسیاری از شرکتهای بزرگ میگویند از AI برای کاهش هزینهها و اخراج نیروها استفاده میکنند. آنها اعتقاد دارند هوش مصنوعی اعتصاب نمیکند، حقوق نمیخواهد و سریعتر از انسانها کار را انجام میدهد. برخی شرکتها حتی برای کاهش ۴۰٪ از نیروی انسانی برنامهریزی کردهاند. 📉💼
اما پشت این فناوری، افرادی هستند که با دستمزد پایین و شرایط سخت مشغول «تربیت» الگوریتمها هستند. افرادی مثل کارگران پلتفرمهای دیجیتال که دادهها را برچسبگذاری میکنند یا محتوای خشن را بررسی میکنند؛ بدون بیمه، حمایت روانی یا امنیت شغلی. 👩💻💔
برخی فعالان اجتماعی میگویند باید به جای حذف انسان، از فناوری برای ارتقای کیفیت زندگی استفاده کنیم. مشاغلی مثل مراقبت از کودکان، سالمندان و بیماران نهتنها قابل جایگزینی با ماشین نیستند، بلکه باید ارزش بیشتری پیدا کنند. ❤️👵👶
ما اکنون در یک نقطه حساس قرار داریم؛ یا هوش مصنوعی را به ابزاری برای حذف انسانها تبدیل میکنیم، یا آن را در خدمت کرامت انسانی به کار میگیریم. هنوز فرصت برای انتخاب مسیر درست باقیست، اما زمان در حال از دست رفتن است. ⏳🌍 /



