تلفن هوشمند؛ دوست یا دشمن؟
📱 تلفنهای هوشمند، همدم همیشگی انسان مدرن، حالا بیش از یک ابزار مفید هستند. برخی کارشناسان آنها را «انگل دیجیتال» مینامند که وقت، توجه و اطلاعات شخصی ما را میبلعند. 🧠
📉 پژوهشگران دانشگاههای استرالیا میگویند رابطه انسان و گوشی از یک همکاری سودمند به رابطهای انگلی تبدیل شده است. اپلیکیشنها طوری طراحی شدهاند که ما را معتاد به اسکرول، تبلیغات و خشم دائمی نگه دارند.(یعنی با تحریک احساسات منفی، آنها را به اسکرول و کلیک بیشتر وادار میکنند.) 🔄
🔍 گوشیها رفتار ما را ردیابی میکنند، نه برای کمک به زندگی ما، بلکه برای جلب بیشتر توجهمان. این چرخه، حافظه، روابط و حتی سلامت روانیمان را تضعیف کرده است؛ در حالیکه سود اصلی به شرکتهای فناوری و تبلیغات میرسد.
🛑 نویسندگان مقاله میگویند مقابله با این انگلهای دیجیتال نیاز به “نظارت جمعی” دارد، مثل محدود کردن ویژگیهای اعتیادآور و ممنوعیت فروش دادههای شخصی. 🧾
👥 اقدامات فردی کافی نیست، چون شرکتهای فناوری اطلاعات بیشتری از ما دارند. تنها راه، وضع قوانین و تغییرات در سطح دولتها و جوامع است. ⚖️ /



