شکایت ال‌جی و سامسونگ از دولت هند به‌خاطر قانون جدید بازیافت زباله الکترونیکی

۱۴۰۴/۲/۳ ۱۱:۵۳:۰۱

هند در حال تلاش برای ساماندهی بخش بازیافت زباله‌های الکترونیکی است که عمدتاً توسط بخش غیررسمی اداره می‌شود. دولت با هدف افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش، سیاست جدیدی را برای تعیین حداقل دستمزد بازیافت وضع کرده است.
شرکت‌های بزرگ الکترونیکی مانند LG و Samsung معتقدند این سیاست فشار مالی سنگینی را بر آنها تحمیل می‌کند. آنها در شکایت‌های خود اعلام کرده‌اند که این مقررات جدید هزینه‌های بازیافت را تا سه برابر افزایش می‌دهد و تأثیر مالی قابل توجهی بر کسب‌وکار آنها خواهد داشت.
طبق گزارش شرکت تحقیقاتی Redseer، میزان بازیافت در هند در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا و چین بسیار پایین‌تر است. دولت هند تلاش دارد با این سیاست جدید، بخش رسمی بازیافت را تقویت کند و سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش دهد.

وقتی یک دستگاه الکترونیکی (مثل تلویزیون، گوشی یا کولر) خراب و دور انداخته می‌شود، به «زباله الکترونیکی» یا e-waste تبدیل می‌شود. بسیاری از کشورها قانونی به نام “اصل آلودگی‌زا باید بپردازد” (Polluter Pays Principle) دارند که می‌گوید تولیدکنندگان باید مسئول هزینه پاک‌سازی آلودگی‌های ناشی از محصولات خود باشند.
در این زمینه، شرکت‌هایی مثل ال‌جی و سامسونگ که محصولات الکترونیکی تولید می‌کنند، باید هزینه بازیافت یا دفع زباله‌های الکترونیکی را بپردازند. در هند، قانون جدیدی وضع شده که این شرکت‌ها باید به ازای هر کیلو زباله الکترونیکی مبلغی به شرکت‌های بازیافت بپردازند.
این هزینه بازیافت فقط به زمان تولید یا خرابی در کارخانه محدود نمی‌شود. شرکت‌ها موظفند هزینه بازیافت محصولات خود را در تمام مراحل چرخه عمر آن‌ها بپردازند، از جمله زمانی که محصول به دست مشتری می‌رسد و بعد از استفاده، دور انداخته می‌شود.
به همین دلیل، شرکت‌ها باید مکانیسم‌هایی برای جمع‌آوری و بازیافت دستگاه‌ها فراهم کنند که این باعث افزایش هزینه‌ها و فشار بیشتر بر آن‌ها می‌شود. آن‌ها به این موضوع اعتراض دارند که بیشتر بازیافت در هند توسط بخش غیررسمی انجام می‌شود و می‌پرسند: “چرا باید پول بدیم وقتی که خودتون نتونستید سیستم بازیافت رو درست مدیریت کنید؟” /

© 2025 Copyright - All Rights Reserved By ecofori.ir